Gå til innhold

Bør jeg dra ut tv-en, ladere og internettet selv om jeg har overspenningsvern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er alene hjemme med broren min og uværet nærmer seg. Jeg mener at vi bør dra ut internett +++ dersom det kommer nærmere. Legge huset dødt. Er det jeg er vant til å gjøre fra oppveksten. Vi satt jo stadig i mørket med stearinlys. Broren min påstår derimot at vi kan fortsette å leve som vanlig fordi huset har overspenningsvern? Er det sant at det fungerer da? Er ikke mange år siden noen bekjentes hus brant ned og vi har selv fått internettet ødelagt på grunn av lynnedslag. 

Noen som kan forklare meg?

Hilsen lynredd søster

Anonymkode: 434e0...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elder Millennial

Ja! Dra det ut uansett.
 

Vi drar ikke ut alt, men Tv, data forsterkere og den typen drar vi alltid ut uansett. 
 

Har du modem via tlf/kobbernettet så må du trekke denne ut også, i grunnen viktigere enn å trekke ut strømmen. 
 

Overspenningsvern hjelper, men ikke om det slår ned nærme nok. Best å være på den sikre siden spør du meg. Veldig grei forsikring å ha om man ikke er hjemme eller uværet kommer brått på. 

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke dette tatt på Praktisk info med Jon Aalmås eller hva han heter.... Hus bygget etter 2010med Overspenningsvern slipper å trekke ut.

Anonymkode: 0d1c3...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble ikke dette tatt på Praktisk info med Jon Aalmås eller hva han heter.... Hus bygget etter 2010med Overspenningsvern slipper å trekke ut.

Anonymkode: 0d1c3...e12

Nå jobber jeg i internett bransjen og kan gå god for at man uansett bør trekke ut, om huset er bygget etter 2010. 
 

klipp å lim fra elsikkerhetsportalen: 
Utstyr som inneholder mye elektronikk er spesielt følsomt for overspenninger. TV, radio, PC, modem, telefon, fryser, kjøleskap o.l. blir ofte skadet i forbindelse med overspenninger.
 Vær oppmerksom på at et overspenningsvern i sikringsskapet ikke nødvendigvis vil beskytte denne typen utstyr fullt ut. Det er uansett klokt å trekke ut disse apparatene hvis det brygger opp til tordenvær, eller når du reiser på ferie. Husk at overspenninger også kan komme inn gjennom svakstrømskabler som telefonlinjer og kabel-TV. Disse må derfor også trekkes ut.

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elder Millennial skrev (6 minutter siden):

Ja! Dra det ut uansett.
 

Vi drar ikke ut alt, men Tv, data forsterkere og den typen drar vi alltid ut uansett. 
 

Har du modem via tlf/kobbernettet så må du trekke denne ut også, i grunnen viktigere enn å trekke ut strømmen. 
 

Overspenningsvern hjelper, men ikke om det slår ned nærme nok. Best å være på den sikre siden spør du meg. Veldig grei forsikring å ha om man ikke er hjemme eller uværet kommer brått på. 

Takk for svar. Tenker at det er best å være på den sikre siden jeg da. Handler nok mest om at jeg er litt engstelig også og mangel på kunnskap. Ringte foreldrene våre, men de var også delt😅

Anonymkode: 434e0...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Tenker at det er best å være på den sikre siden jeg da. Handler nok mest om at jeg er litt engstelig også og mangel på kunnskap. Ringte foreldrene våre, men de var også delt😅

Anonymkode: 434e0...a39

Skjønner det😅 det er jo en sikkerhet, men ikke en garanti. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dra de ut uansett. Vi har hus bygget i 2014 med overspenningsvern, tilknyttet kabelnett (og TN-nett) (mindre sjans for overspenninger fra el-nettet) og hadde lynnedslag like i nærområdet som kom brått på så vi ikke rakk å dra ut kontakter. Alt av elektronikk som var koblet til ble ødelagt.

Overspenningsvern hjelper litt, men en kan fortsatt få ødelagt utstyr. Så å trekke ut kontakter er en billig forsikring.

Anonymkode: c45c1...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo ned hos naboen min for noen år siden (enebolig), og absolutt alt elektronisk ble ødelagt, fra tv til komfyr til fryser. Uværet kom brått på og var ikke varslet så de hadde jo ikke dratt ut noen ting. De hadde overspenningsvern på stikk ved tv etc, men alt røyk der også. De fikk igjen alt på forsikring heldigvis. 

Vi napper ut hvis vi hører tordenværet i det fjerne eller ser at det nærmer seg på https://lyn.met.no/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...