Gå til innhold

Servere alkohol når det er en alkoholiker tilstede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde heller ikke kjøpt inn alkohol-fritt alternativ til han. Du kan ha det i kjøleskapet, og hvis han spør etter det kan du gi han, men ellers ikke tilby han alkohol. Du kan be kjæresten din spørre hva han liker å drikke av brus? Eller bare sørge for å ha et utvalg tilgjengelig på bordet.

Anonymkode: 9202b...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville droppet akkurat den biten med en bestemt type vin til de ulike rettene og heller gått for at alle tar det de selv vil ha. Og så hadde jeg satt frem vinflasker, brus og farris tilgjengelig for alle. Da blir det ikke så tydelig at han ikke drikker. 

Anonymkode: cc807...e30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du komme med anbefalinger av vin til hver rett, men la det være opp til folk å bestemme selv? Jeg kan feks ikke drikke noe særlig rødvin, ettersom jeg får migrene av det. Personlig hadde jeg derfor satt veldig pris på om jeg kunne ha valgt hvitvin istedenfor rødvin. Kanskje er noen av vennene dine også sånn?

Anonymkode: cc807...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ogjegda

Den er litt lei den der. Har vært i den samme situasjonen hvor jeg tok en prat med vedkommende og fikk til svar at det var ikke noe problem, det var hans problem og ikke mitt. Jeg valgte å ikke gjøre noe nummer ut av hva vi skulle drikke, satte alt på ett bord med alkoholfritt på den ene siden og alkohol på den andre på ett eget bord slik at hver og en kunne forsyne seg. Lykke til med festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo kjæresten til kompisen din en tørrlagt alkoholiker så jeg regner med at hen har gått gjennom avrusing?

Min søster og svoger skulle ha barnedåpen første nyttårsdag og min svoger hadde alkoholproblemer, men hadde på egenhånd prøvd å slutte og det var en stund siden han hadde drukket, sa han.

Nyttårsaften altså Kvelden før dåpen, laget vår mor rødvinsgløgg og serverte oss og min svoger fikk blod på tann av det glasset han fikk servert, og i løpet av natten støvsuget han huset for alkohol mens vi andre sov, og første nyttårsdag var han halvfull i bakrus da vi skulle ordne oss og dra til kirken😒

Det var en barnedåp vi sent vil glemme, og hadde vår mor tenkt seg om så hadde hun ikke servert alkohol.

Det ligger nok noe i ordtaket : "en gang alkoholiker, alltid alkoholiker".

Anonymkode: efc46...a81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Server alkohol, eneste jeg tenker hadde vært fint er om du også gir tilbud om gode alkoholfrie viner som passer til maten. Ikke gjør det tydelig at «denne vinen er til deg», men la alle velge. Så kan de som ønske alkohol ta det, og de som ikke ønsker alkohol drikke noe annet godt. 
 

Alkoholfrie viner har blitt mer og mer populært, og det finnes flere gode på polet. For å ikke blakke deg helt, så kan du kanskje kjøpe 2 flasker alkoholfri vin, slik at de passer til flere retter

Anonymkode: 7449c...32e

Nei, det finnes ikke gode alkoholfrie viner, så styr unna det. Det finnes god alkoholfri øl og cider, og masse gode juicer.

TS, server alkohol, men la det være noen alkoholfri alternativer. Syns forslaget om å spørre kameraten om hva kjæresten ønsker/pleier å drikke er god, kanskje pepsi max er favoritten så slipper du mer stress. Ellers kan du fint be om hjelp på polet til å finne alkoholfrie alternativer. 

Anonymkode: 2e352...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett fram alkoholfritt sammen med alkoholholdig, problem løst, trenger ikke gjøre så big deal ut av det. 

Selv tåler jeg ikke en spesifikk ingridiens i maten. Den er vanlig i mange retter. Jeg får voldsom magesjau av det. De fleste vet jeg ikke spiser det, men noen vet ikke. Jeg spør, joda det er det i maten. Jeg spiser ikke det og spiser av resten. Da blir det SÅÅÅ stort fokus på meg, stakkars meg som ikke kan spise det, og masse styr og spørsmål om de skal finne noe annet… NEI! Tåler jeg ikke hovedretten så la meg spise tilbehøret da, i FRED! Kan bare TENKE meg til hvor fælt det må være å være tørrlagt alkoholiker om gjesten skal være så «snill» og «inkluderende». Bare sett fram begge deler, uten noe mer styr eller oppmerksomhet. 

Anonymkode: a0767...d2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Ville nok kjørt begge deler. Kanskje andre også foretrekker alkoholfritt av ulike grunner? Jeg er ikke alkoholiker men jeg foretrekker alkoholfritt. Vil mye heller ha mineralvann. Ville satt pris på å kunne velge selv 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje hjulpet litt om det var flere der som ikke drakk alkohol? Er det noen som skal være sjåfør? Ville ha dratt på Polet og fått hjelp til å plukke ut alkoholfri drikke som passer til maten. Syns det er viktig å tilby gode alternativ til de som ikke drikker. Vise at man har gjort en innsats. 

Anonymkode: 32af2...e9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg virkelig elsker en bedre middag med tilpasset vin! Synes du definitivt skal gå for opprinnelig plan.

Jeg ville kjøpt inn passende juicer og spurt ved første servering om noen ønsket juice istedenfor vin, da kan han selv melde at han tar juice (og kanskje noen andre vil ha om dekjører) istedenfor at du durer bort og gir han juice i glasset uten å spørre. Da blir det ikke tydelig for de andre at dette er noe som er meldt inn på forhånd. Statholdergaarden har supre juicemenyer, så riktige valg kan virkelig løfte maten der og.

Tilpasset vin til maten gjør mye av opplevelsen. Så synes ikke du skal droppe dette når du legger mye i maten. Ser enkelte nevner at du skal kjøpe inn brus eller at de ikke forstår hvorfor folk må drikke på fest, tror ikke det er disse som er vant til å velge vinpakke til maten for å si det slik.

Anonymkode: a7c4d...59e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg drikker aldri til mat, tror folk at jeg er alkoliker fordi jeg drikker brus eller eplecider til maten??

Anonymkode: 53946...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når andre unngår alkohol når jeg er til stede gjør det meg veldig selvbevisst og gir en følelse av å være veldig synlig, et ufrivillig midtpunkt som alle må ta hensyn til.

Det får frem den følelsen i meg som gjør at jeg vil drikke.

Når alle andre oppfører seg normalt og drikker som vanlig er jeg bare en del av gjengen selv om jeg ikke drikker.

Vedkommende har nok noen standardsvar dersom noen spør hvorfor han ikke drikker, men dessverre ignoreres disse svarene oftere jo høyere promillen blir.

Hadde jeg vært gjest hadde jeg ønsket at du ikke gjorde noe poeng ut av det. Men vi er selvsagt alle forskjellige, både i hvordan vi reagerer og hvor åpne vi er om utfordringene våre.

Anonymkode: 0c46d...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har vært på vannvogna i halvannet år har null problemer med å se på at andre drikker alkohol. 

Anonymkode: 14a0f...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så lenge du kan tilby alkoholfritt, unngår drikkepress(når folk begynner å bli beruset) og hvorfor du ikke drikker praten så er det antakelig null problem. Det kleineste er å sitte der å føle på at man elefanten i rommet fordi man noen tenker at man trenger spesialbehandling. Er antakelig ikke spesielt kult å være den som gjorde at ingen andre kunne ta seg et glass.

Anonymkode: 65e18...1e7

Er det vanlig med «hvorfor du ikke drikker»-praten blant voksne mennesker? Det har jeg aldri opplevd - ikke i noen sammenhenger.

Anonymkode: 7b507...0fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (På 26.7.2021 den 17.14):

Siden han har vært edru så lenge så har han vel vært borti lignende scenarioer før, og akseptert at for å være en del av det sosiale så må du ofte omgås folk som drikker. Så han er sikkert inneforstått med at det blir servert alkohol. 

Men jeg synes det hadde vært litt kult om du hadde vært så solidarisk at du kjørte alkoholfritt jeg. Han føler seg sikkert litt utenfor når alle sitter og drikker og etterhvert blir fulle, eller diskuterer hvordan vinen smakte. Jeg synes ikke du gjøre noe galt om du velger og servere vin, og det forstår han helt sikkert også. 

 

Det trenger ikke stemme. Jeg har vært avholds så lenge fordi jeg ble avhengig av alkohol. Har nå vært avholds i snart to år. Jeg har enda ikke satt meg i slike situasjoner fordi jeg har ikke vært klar for det. Da har jeg heller takket nei til invitasjonen. 

Jeg synes ikke TS skal droppe alkoholen pga denne ene personen. Dette er noe vi alkoholikere som må styre oss unna selv. Det er kun vårt ansvar. Hadde noen arrangert selskap for meg, så hadde situasjonen vært en annen.

Jeg har enda ikke satt meg i en slik situasjon der andre drikker, fordi jeg har ikke vært klar for det. Det å være avholds i 1 1/2 er ingenting om man har hatt et problem med alkohol. Det tar LANG tid før man kanskje er klar til å omgås andre som drikker. 

TS, jeg synes du skal følge planen. Dette er ikke ditt ansvar :)

Ja, vi må vende oss til at andre drikker, men vi kan styre det selv når vi er klare for å eksponere oss for det. 

Anonymkode: dd109...844

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2021 at 4:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal snart feire bursdagen min, og i den anledning har jeg planlagt et middagsselskap med mine beste venner + kjærester. Jeg har tenkt ut hvilke retter jeg skal servere, og har og planlagt drikkeutvalget. De skal få ulike typer vin som passer til de forskjellige rettene. Det blir fireretters. 

Nå forteller den ene kompisen min at kjæresten hans er tørrlagt alkoholiker. Jeg visste ikke dette. Han har fått behandling for avhengigheten sin og har nå vært edru i 1 1/2 år. Jeg spurte kompisen om hva han synes om at det blir servert alkohol, og han ristet bare på skuldrene og sa "det går sikkert greit." 

Men jeg er veldig usikker. Er ikke det en litt kjip ting og gjøre? Jeg blir redd for at han føler et press for å drikke eller at fristelsen blir stor...Eller at han kanskje lar være og komme!  Nå vurderer jeg og kjøre alkoholfritt, men mannen min synes ikke vi skal gjøre det. Han mener at alkoholikere må lære seg og leve med og omgsås andre som drikker. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 948f2...b48

En mulighet er at vedkommende ikke ønsker så mye oppmerksomhet om dette selv. Og det blir det fort om du avviker fra normalen. 

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde forhørt meg med vedkommende,men hva enn du gjør så ikke server alkoholfri øl/vin til han. Det smaken kan trigge

Anonymkode: 76a86...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange alkoholikere ikke drikker alkoholfri vin eller øl heller. Kanskje lurt å spørre om han drikker alkoholfritt før du kjøper inn masse sånt. Ellers synes jeg det er ok om folk drikker alkohol, men pass på at det ikke blir noe drikkepress eller masse spørsmål rundt det når de andre har fått i seg en del. 

On 7/27/2021 at 5:14 PM, AnonymBruker said:

Er det vanlig med «hvorfor du ikke drikker»-praten blant voksne mennesker? Det har jeg aldri opplevd - ikke i noen sammenhenger.

Anonymkode: 7b507...0fa

Jeg tror aldri jeg har opplevd å være på fest med folk som ikke drikker uten at folk lager greie av det. Kanskje med mindre man er dame i gravidalder. Jeg er selv dame på 30 og har tatt pause fra alkohol etter litt for mye drikking, og føler meg heldig som slipper spørsmål. Jeg vet jo hva alle tenker.

Anonymkode: 6b819...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (På 2021-7-26 den 16.45):

Jeg skal snart feire bursdagen min, og i den anledning har jeg planlagt et middagsselskap med mine beste venner + kjærester. Jeg har tenkt ut hvilke retter jeg skal servere, og har og planlagt drikkeutvalget. De skal få ulike typer vin som passer til de forskjellige rettene. Det blir fireretters. 

Nå forteller den ene kompisen min at kjæresten hans er tørrlagt alkoholiker. Jeg visste ikke dette. Han har fått behandling for avhengigheten sin og har nå vært edru i 1 1/2 år. Jeg spurte kompisen om hva han synes om at det blir servert alkohol, og han ristet bare på skuldrene og sa "det går sikkert greit." 

Men jeg er veldig usikker. Er ikke det en litt kjip ting og gjøre? Jeg blir redd for at han føler et press for å drikke eller at fristelsen blir stor...Eller at han kanskje lar være og komme!  Nå vurderer jeg og kjøre alkoholfritt, men mannen min synes ikke vi skal gjøre det. Han mener at alkoholikere må lære seg og leve med og omgsås andre som drikker. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 948f2...b48

Be kompisen din spørre ham ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Legalist

Er tidligere «alkis» selv. Har ingen problemer med at andre drikker rundt meg. Kjenner ingen andre «alkiser» som har noe problem med dette heller.

Endret av Legalist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...