Gå til innhold

Servere alkohol når det er en alkoholiker tilstede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart feire bursdagen min, og i den anledning har jeg planlagt et middagsselskap med mine beste venner + kjærester. Jeg har tenkt ut hvilke retter jeg skal servere, og har og planlagt drikkeutvalget. De skal få ulike typer vin som passer til de forskjellige rettene. Det blir fireretters. 

Nå forteller den ene kompisen min at kjæresten hans er tørrlagt alkoholiker. Jeg visste ikke dette. Han har fått behandling for avhengigheten sin og har nå vært edru i 1 1/2 år. Jeg spurte kompisen om hva han synes om at det blir servert alkohol, og han ristet bare på skuldrene og sa "det går sikkert greit." 

Men jeg er veldig usikker. Er ikke det en litt kjip ting og gjøre? Jeg blir redd for at han føler et press for å drikke eller at fristelsen blir stor...Eller at han kanskje lar være og komme!  Nå vurderer jeg og kjøre alkoholfritt, men mannen min synes ikke vi skal gjøre det. Han mener at alkoholikere må lære seg og leve med og omgsås andre som drikker. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 948f2...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med mannen din! 

Anonymkode: e0ce5...6b3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han har vært edru så lenge så har han vel vært borti lignende scenarioer før, og akseptert at for å være en del av det sosiale så må du ofte omgås folk som drikker. Så han er sikkert inneforstått med at det blir servert alkohol. 

Men jeg synes det hadde vært litt kult om du hadde vært så solidarisk at du kjørte alkoholfritt jeg. Han føler seg sikkert litt utenfor når alle sitter og drikker og etterhvert blir fulle, eller diskuterer hvordan vinen smakte. Jeg synes ikke du gjøre noe galt om du velger og servere vin, og det forstår han helt sikkert også. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ha alkohol om dere ønsker det. Er ikke ditt ansvar hva den andre personen driver med

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe inn alkoholfritt øl

IPA versjonen til Munkholm er bra. Sikkert hyggeligere for ham å drikke og sikkert noen andre som ønsker også

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server alkohol, eneste jeg tenker hadde vært fint er om du også gir tilbud om gode alkoholfrie viner som passer til maten. Ikke gjør det tydelig at «denne vinen er til deg», men la alle velge. Så kan de som ønske alkohol ta det, og de som ikke ønsker alkohol drikke noe annet godt. 
 

Alkoholfrie viner har blitt mer og mer populært, og det finnes flere gode på polet. For å ikke blakke deg helt, så kan du kanskje kjøpe 2 flasker alkoholfri vin, slik at de passer til flere retter

Anonymkode: 7449c...32e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det tenkes at kompisen din nevnte dette for deg akkurat nå fordi kjæresten vil du skal være klar over det? Kanskje h*n kvier seg. Det jeg ville gjort var å ringe kompisen din og spørre på en hyggelig måte hva kjæresten liker å drikke til mat, fordi du skal ut å handle og ønsker at alle skal kose seg på bursdagen din inkl denne kjæresten, og derfor trenger å vite hva du skal kjøpe inn til h*n. Synes absolutt ikke du skal gå for alkoholfritt, jeg som tørrlagt selv hadde følt meg veldig dum da og at jeg ødelegger stemningen fordi alle må ta hensyn til meg. 

Anonymkode: 06177...ca8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med han og spør hva han tenker, og om det er noen triggere.

Av solidaritet ville jeg selv ha latt være å drikke alkohol den kvelden. Det finnes etterhvert mye bra av ikke-alkoholholdig drikke, og det vil antageligvis være til alles beste om du som vertinne byr på såvel alkoholfri som -holdig drikke, og lar gjestene selv velge. 

Hvis det i tillegg ikke er allment kjent at denne personen er tørrlagt, så bør man heller ikke gjøre det veldig synlig at han drikker alkoholfritt, mens de andre drikker vin o.l. Det er hans valg om han vil stå frem med sykdommen sin eller ikke. 

Til nød kan man alltids unnskylde seg med at man skal ut og kjøre bil tidlig neste dag og/eller har et eller annet viktig som må gjøres og man vil ikke være i bakrus. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par tørrlagte alkoholikere, og de har null problem med at andre drikker. Alkoholfritt øl anbefaler jeg ikke til dem. Ingen av dem jeg kjenner,  drikker det (men kanskje andre?)

Hør på Vinmonopolet om de også kan foreslå alkoholfrie alternativer som passer, og la gjerne gjestene velge selv til hver rett. Jeg drikker gjerne vin til mat, men synes ofte det blir litt mye med vin til alle retter, så jeg hadde satt stor pris på muligheten til å velge.

Anonymkode: 8ca0d...a4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa er alkoholiker og jeg hadde aldri invitert han i et selskap hvor det serveres alkohol. Da kjører jeg alkoholfritt om jeg vet at han skal delta. Jeg er enig i mannen din sitt synspunkt også. En er alkoholiker, mens resten drikker, så alkoholikeren bør få tilbud om alkoholfrie drinker, om det er dere som står for serveringen av drikkevarer. Tror ikke du burde kutte ut all alkoholen bare fordi en av de inviterte er alkoholikere. Men jeg skal innrømme at jeg hadde sannsynligvis gjort det, men så har jeg en alkoholiker i nær familie, og vet hvor vondt det er å være pårørende.

Anonymkode: 40995...39d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal snart feire bursdagen min, og i den anledning har jeg planlagt et middagsselskap med mine beste venner + kjærester. Jeg har tenkt ut hvilke retter jeg skal servere, og har og planlagt drikkeutvalget. De skal få ulike typer vin som passer til de forskjellige rettene. Det blir fireretters. 

Nå forteller den ene kompisen min at kjæresten hans er tørrlagt alkoholiker. Jeg visste ikke dette. Han har fått behandling for avhengigheten sin og har nå vært edru i 1 1/2 år. Jeg spurte kompisen om hva han synes om at det blir servert alkohol, og han ristet bare på skuldrene og sa "det går sikkert greit." 

Men jeg er veldig usikker. Er ikke det en litt kjip ting og gjøre? Jeg blir redd for at han føler et press for å drikke eller at fristelsen blir stor...Eller at han kanskje lar være og komme!  Nå vurderer jeg og kjøre alkoholfritt, men mannen min synes ikke vi skal gjøre det. Han mener at alkoholikere må lære seg og leve med og omgsås andre som drikker. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 948f2...b48

Han må lære seg og omgås andre som drikker. 

Server alkohol og sørg for å ha et lite utvalg alkohol fritt. Ikke ditt ansvar om den personen drikker eller ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet en kar som var tørrlagt alkoholiker, men han var helt tydelig på at han ikke hadde noen problemer med at andre tok seg et glass eller to. Jeg vil tro at det varierer hva den som er tørrlagt mener om saken, og hadde spurt vedkommende på forhånd.
Er folk like hensynsfulle når det gjelder f.eks røyk? Hvis man vet at en i selskapet nettopp har sluttet å røyke, så lar alle være å røyke på grunn av den ene? I mine øyne (som eks-røyker), er disse problemstillingene ganske sammenliknbare.

Anonymkode: a25ce...140

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (1 minutt siden):

Han må lære seg og omgås andre som drikker. 

Server alkohol og sørg for å ha et lite utvalg alkohol fritt. Ikke ditt ansvar om den personen drikker eller ikke

Men som vertinne ser jeg på det som mitt ansvar og servere mat og drikke som bidrar til at gjestene får en fin kveld, ikke det motsatte. Om en venn synes det er kjipt og måtte være sammen med folk som drikker, hvorfor kan man ikke bare droppe den drikkinga da?  Må man drikke alkohol til enhver pris? 

Anonymkode: 948f2...b48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en alkoholiker i nær familie og drikker aldri alkohol når hen er tilstede. Vi synes det er moralsk riktigst.

Anonymkode: f7259...554

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for han. Men har selv sluttet å drikke. Men setter utrolig stor pris på alternative alkoholfrie drikkevarer. Det er noe med det, å ha det å kose seg med ved siden av maten. Har prøvd mye i det siste og kan anbefale mange gode alkoholfrie mousserende viner. Vanlig alkoholfri vin synes jeg ikke var noe særlig. Akkurat som salt og konserveringsmidler eller hva det er, ga en tydelig bismak. 

Men musserende var utrolig bra.  Friske, gode smaker.

Og Ginger Joe alkoholfritt. Veldig god. Men det er min smak sa, han kan jo like det stikk motsatte 😅

Hadde synes det var til bry hvis ingen hadde drukket den kvelden pga meg. Men han kan ha en annen oppfatning 🙂 

 

Anonymkode: 777d9...d83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men som vertinne ser jeg på det som mitt ansvar og servere mat og drikke som bidrar til at gjestene får en fin kveld, ikke det motsatte. Om en venn synes det er kjipt og måtte være sammen med folk som drikker, hvorfor kan man ikke bare droppe den drikkinga da?  Må man drikke alkohol til enhver pris? 

Anonymkode: 948f2...b48

Helt enig. Det er noe galt med voksne mennesker som ikke kan feire en bursdag med god mat uten å måtte drikke alkohol. 

Anonymkode: b697a...1bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men som vertinne ser jeg på det som mitt ansvar og servere mat og drikke som bidrar til at gjestene får en fin kveld, ikke det motsatte. Om en venn synes det er kjipt og måtte være sammen med folk som drikker, hvorfor kan man ikke bare droppe den drikkinga da?  Må man drikke alkohol til enhver pris? 

Anonymkode: 948f2...b48

Absolutt ikke. Men ser for meg at kanskje resten av festen/sammenkomsten forventer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan tilby alkoholfritt, unngår drikkepress(når folk begynner å bli beruset) og hvorfor du ikke drikker praten så er det antakelig null problem. Det kleineste er å sitte der å føle på at man elefanten i rommet fordi man noen tenker at man trenger spesialbehandling. Er antakelig ikke spesielt kult å være den som gjorde at ingen andre kunne ta seg et glass.

Anonymkode: 65e18...1e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folivora skrev (3 timer siden):

Du kan jo kjøpe inn alkoholfritt øl

IPA versjonen til Munkholm er bra. Sikkert hyggeligere for ham å drikke og sikkert noen andre som ønsker også

Nei,nei og nei!

Anonymkode: 9d64a...940

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville planlagt festen som den var ment i utgangspunktet.

La gjesten sette premisset selv, så blir det mindre tydelig for alle andre. Både under og i etterkant av festen. Vedkommende har hèlt sikkert en egen plan for dette :Nikke: 

En del av løpet i etterkant av en behandling er å mestre slike situasjoner. 

Flott at du ønsker det beste. 

Anonymkode: 59c25...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...