Gå til innhold

Vet dere om konspirasjoner som har vist seg å bli sanne?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

At coronaviruset er lagd i lab.

Nå forskes det jo på, men kan ikke fatte hvor naive folk er til å tro at det ikke kan være skapt i en lab, med tanke på at Wuhan Institute of Virology lå rett ved der de første menneskene ble syke?

Anonymkode: 25bd3...d38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoWhat? skrev (3 timer siden):

Bivirkninger som jeg vet om : blodpropper, smerter som jeg ikke skjønner hvorfor folk får etter en måned og to. I armen. I munnen. Og ikke minst hodet. Noen blir slappe og slitne, har mistet mye energi. Dette er hva jeg vet. En av dem er i min familie. Resten er venner og bekjente. Og noe har jeg lest her. Av folk som virker helt saklige. De som er gravide kan ikke ta vaksinen. De som har tatt den blir syke. Folk sier at det er normalt. Nei

Men vet du hva, mye av dette kan også skje etter en helt "vanlig" virusinfeksjon, altså ikke noe pandemisk jævelvirus. Det er en kjent sak at man kan utvikle alvorlige autoimmune sykdommer i kjølvannet av virusinfeksjoner (f.eks epstein-barr viruset) og det virker dessverre som mange koronapasienter erfarer nå noe tilsvarende. Jeg selv utviklet en alvorlig autoimmun sykdom etter en virusinfeksjon for noen år siden og vil virkelig ikke ta sjansen på hva koronaviruset kan føre med seg av jævelskap (annet enn selve koronasykdommen). Jeg mener man bør ikke stirre seg så blind på konspirasjonsteoriene rundt vaksine at man undervurderer hvor stor risikofaktor er knyttet til å bli syk av selve viruset (som utvikling av autoimmune sykdommer og/eller long covid). 

(Jeg ble forøvrig fullvaksinert for 3 måneder siden og fikk ingen bivirkninger).

Anonymkode: 152ed...80d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men vet du hva, mye av dette kan også skje etter en helt "vanlig" virusinfeksjon, altså ikke noe pandemisk jævelvirus. Det er en kjent sak at man kan utvikle alvorlige autoimmune sykdommer i kjølvannet av virusinfeksjoner (f.eks epstein-barr viruset) og det virker dessverre som mange koronapasienter erfarer nå noe tilsvarende. Jeg selv utviklet en alvorlig autoimmun sykdom etter en virusinfeksjon for noen år siden og vil virkelig ikke ta sjansen på hva koronaviruset kan føre med seg av jævelskap (annet enn selve koronasykdommen). Jeg mener man bør ikke stirre seg så blind på konspirasjonsteoriene rundt vaksine at man undervurderer hvor stor risikofaktor er knyttet til å bli syk av selve viruset (som utvikling av autoimmune sykdommer og/eller long covid). 

(Jeg ble forøvrig fullvaksinert for 3 måneder siden og fikk ingen bivirkninger).

Anonymkode: 152ed...80d

Virusinfeksjon? Snakker vi det eller vaksine nå egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At klimakrisen er en kapitalisk konspirasjon der enkelte tjener sykt mye penger er ganske sykt. Men så en meget overbevisende dokumentar. Ja, noen tjener godt på klimakvoter, det grønne skiftet etc. 

Anonymkode: e7782...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men vet du hva, mye av dette kan også skje etter en helt "vanlig" virusinfeksjon, altså ikke noe pandemisk jævelvirus. Det er en kjent sak at man kan utvikle alvorlige autoimmune sykdommer i kjølvannet av virusinfeksjoner (f.eks epstein-barr viruset) og det virker dessverre som mange koronapasienter erfarer nå noe tilsvarende. Jeg selv utviklet en alvorlig autoimmun sykdom etter en virusinfeksjon for noen år siden og vil virkelig ikke ta sjansen på hva koronaviruset kan føre med seg av jævelskap (annet enn selve koronasykdommen). Jeg mener man bør ikke stirre seg så blind på konspirasjonsteoriene rundt vaksine at man undervurderer hvor stor risikofaktor er knyttet til å bli syk av selve viruset (som utvikling av autoimmune sykdommer og/eller long covid). 

(Jeg ble forøvrig fullvaksinert for 3 måneder siden og fikk ingen bivirkninger).

Anonymkode: 152ed...80d

Jeg stirrer meg ikke blind. Jeg lovet deg. Om du søker opp det jeg har skrevet her, så Ja, jeg har vært konfronterende og 'kjeftet"

Men jeg er ikke ensporet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At coronaviruset er lagd i lab.

Nå forskes det jo på, men kan ikke fatte hvor naive folk er til å tro at det ikke kan være skapt i en lab, med tanke på at Wuhan Institute of Virology lå rett ved der de første menneskene ble syke?

Anonymkode: 25bd3...d38

Ja. I tillegg så var jo det flere forskere som kom frem om dette da viruset kom ut, blant annet en norsk forsker:

https://www.nrk.no/norge/norsk-forsker-skaper-strid-om-virusets-opphav_-_-dette-viruset-har-ikke-en-naturlig-opprinnelse-1.15043634

Interressant det han sier litt lengre nede i artikkelen :

'Sørensen tror de nåværende vaksinekandidatene vil ha stor risiko for bivirkninger, fordi de sikter mot virusets såkalte spike-protein, der 80% av arvestoffet er såkalte human-likt.

– 78.4% av epitopene i spike-proteinet er identisk med oss som mennesker. Og konsekvensen av det er at det er 78.4% sannsynlighet for å få bivirkning i en eller annen form av vaksiner som retter seg inn mot dette proteinet.

Vaksineforsøk mot virus som Dengue-feber og HIV har vist betydelig risiko for at vaksinene faktisk kan føre til mer alvorlig sykdom, gjennom en prosess som kalles antistoff-avhengig forsterkning (ADE).

Sørensen jobber nå med å utvikle en egen vaksinekandidat kalt Biovacc-19, som sikter seg inn mot de 20% av virus-arvestoffet som ikke deles av mennesker.

Det har imidlertid vært liten norsk interesse for å finansiere et vaksineforsøk her til lands.'

Anonymkode: ec52c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bremnes.Kari skrev (14 timer siden):

Tja, de aller fleste paradigmeskifter kommer etter store motsetninger og konflikter. Det er jo egentlig bare å velge og vrake?

Legene som i sin tid mente at man burde skylle hendene i vann mellom å håndtere lik og etterpå ta i mot barn, ble jo kalt gale og tufsete. Man ble jo ikke syk av små usynlige vesen (bakterier) men av at kroppens vesker var i ulage (melankoli, flegma osv).

Lenge mente legestanden at det var sunt for husmødre å ta amfetamin som slankepulver. Og røyke sigaretter.

Man har fram til nylig trodd at babyer ikke føler smerte, de kunne derfor opereres på uten bedøvelse.

Fram til nylig var du rimelig alternativ og "koko" hvis du trodde oppdrettslaks følte lidelse i de ekle mærdene sine.

Ja, mye å ta av egentlig?

Jeg er litt uenig med deg her, en konspirasjon fordrer vel at det er en gruppering som sitter på en slags sannhet som de holder skjult. At man måtte vaske hendene når man gikk fra likhuset til fødestua var ikke noe en slags Illuminati satt og visste men bevisst holdt skjult for allmennheten fordi de ville at kvinner skulle dø eller på et eller annet vis tjente penger på dette. Man visste det bare rett og slett ikke.

SoWhat? skrev (13 timer siden):

Jeg mener ikke å være vanskelig nå. Men nå har vi en diskusjon her 🙂 hvilke andre vaksiner gir slike bivirkninger? Hvordan vet du at den beskytter mot alvorlig sykdom ?? Og begrenser smitte? 

Såvidt jeg vet og har fulgt med på, så gikk smitten ned FØR massevaksinering! De i risikogruppene var vaksinert, men de holdt seg jo unna offentligheten som best de kunne uansett?  Så hva at smitten gikk ned FØR massevaksinering? 

Jeg forventer ikke at Covid skal være over. Selvfølgelig ikke. 

Forrige vaksine jeg tok (Gardasil) hadde mange av de samme bivirkningene. Ble visst veldig syk av vaksinen mot meslinger da jeg var liten. Jeg tror ikke du finner en vaksine i Felleskatalogen hvor det under bivirkninger er listet null. 

Man vet at den beskytter mot alvorlig sykdom og begrenser smitte, her synes jeg helt ærlig at du skal gjøre en liten jobb og faktisk google selv. Det er mye dokumentasjon på dette. Du kan ikke utelukkende lene deg på hva folk skriver i tråder på forum og nekter å lese annet, det er jo oppskriften på å bli en idiot.

Smitten gikk ned før vaksinering fordi vi holdt avstand, vasket hender, brukte munnbind og deler av samfunnet var stengt ned. Jeg sitter på hjemmekontor fremdeles for eksempel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt uenig med deg her, en konspirasjon fordrer vel at det er en gruppering som sitter på en slags sannhet som de holder skjult. At man måtte vaske hendene når man gikk fra likhuset til fødestua var ikke noe en slags Illuminati satt og visste men bevisst holdt skjult for allmennheten fordi de ville at kvinner skulle dø eller på et eller annet vis tjente penger på dette. Man visste det bare rett og slett ikke.

Forrige vaksine jeg tok (Gardasil) hadde mange av de samme bivirkningene. Ble visst veldig syk av vaksinen mot meslinger da jeg var liten. Jeg tror ikke du finner en vaksine i Felleskatalogen hvor det under bivirkninger er listet null. 

Man vet at den beskytter mot alvorlig sykdom og begrenser smitte, her synes jeg helt ærlig at du skal gjøre en liten jobb og faktisk google selv. Det er mye dokumentasjon på dette. Du kan ikke utelukkende lene deg på hva folk skriver i tråder på forum og nekter å lese annet, det er jo oppskriften på å bli en idiot.

Smitten gikk ned før vaksinering fordi vi holdt avstand, vasket hender, brukte munnbind og deler av samfunnet var stengt ned. Jeg sitter på hjemmekontor fremdeles for eksempel. 

Det var virkelig ikke tråder på forum som gjorde meg skeptisk. Men mennesker rundt meg i virkeligheten. Men så leste jeg også litt her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
1 minutt siden, Cuntzilla said:

Jeg er litt uenig med deg her, en konspirasjon fordrer vel at det er en gruppering som sitter på en slags sannhet som de holder skjult. At man måtte vaske hendene når man gikk fra likhuset til fødestua var ikke noe en slags Illuminati satt og visste men bevisst holdt skjult for allmennheten fordi de ville at kvinner skulle dø eller på et eller annet vis tjente penger på dette. Man visste det bare rett og slett ikke.

Det siste du skriver der mener jeg er kjernen i enhver konspirasjonsteori. Noen finner ut noe, ser nye sammenhenger, løser et problem. Dette avvises av de i det gamle paradigmet, de kaller dette tull, fantasi, galskap. Utenkelig. Vrøvl.

Så vil kanskje noen av "konspirasjonsteoretikerne" mene at den andre siden egentlig vet, men skjuler det. Andre vil mene de er naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet faktisk om bivirkningene til vaksiner. Bivirkninger viser seg raskt, innen et par uker. Grunnen til at man skal rapportere, er for å ha statistikk, og fange opp bivirkninger som er så ubetydelige at de ikke ble lagt merke til under testing. Som for eksempel små endringer i kvinners syklus. Etter et par uker har vaksinen gjort sitt, og man får ikke flere bivirkninger eller "langtidsvirkninger".

Det som gjør at det vanligvis tar noen år å utvikle vaksiner, er papirarbeid/administrasjon og finansiering, samt å finne folk til testing. I spesielle situasjoner kan man derfor speede opp, mange vil bidra økonomisk og alt det andre gjøres fortere. Spesielt denne type vaksine, som de faktisk har jobbet med siden SARS i 2009 og derfor hadde nesten ferdig, er relativ rask å få ut når de andre tingene gjøres raskt. 

(Medisiner kan ha langtidsvirkninger, og vil derfor kreve enormt mye lengre periode med testing for å kunne godkjennes. Det er kjemisk noe helt annet enn vaksiner.)

Anonymkode: 6d19d...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (31 minutter siden):

Det siste du skriver der mener jeg er kjernen i enhver konspirasjonsteori. Noen finner ut noe, ser nye sammenhenger, løser et problem. Dette avvises av de i det gamle paradigmet, de kaller dette tull, fantasi, galskap. Utenkelig. Vrøvl.

Så vil kanskje noen av "konspirasjonsteoretikerne" mene at den andre siden egentlig vet, men skjuler det. Andre vil mene de er naive.

Fremdeles litt uenig med deg, kjernen i en konspirasjonsteori er ikke at ingen vet. Kjernen i en konspirasjonsteori er at noen vet. Og holder det skjult.

Ser ditt poeng også og at man kan se det fra den siden. Man kan nok lage en konspirasjonsteori rundt alt. 

Men jeg har ikke hørt noen konspirasjonsteorier rundt for eksempel dette med å vaske hendene før man tar imot barn. Å avvise noe som vrøvl er ikke det samme som å kalle det en konspirasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (16 timer siden):

 Det er ikke det!! Polio er utryddet pga vaksine. Ihvertfall her i vesten. Kopper er det. To eksempler. Hvor mange får meslinger og kusma etter vaksine??  Hallo altså. Men DENNE vaksinen beskytter ikke. Men går faktisk rundt og er smittebærer. Det er dette jeg tenker på. Og som gjør meg jævli skeptisk. 

Det tok flere år fra man begynte å vaksinere mot polio og kopper til man fikk kontroll over sykdommene. Og det er mennesker som ikke er beskyttet mot disse, til tross for at de er vaksinert, men disse blir likevel beskyttet av flokkimmunitet, som oppnås via god vaksinedekning over flere år. 

Anonymkode: b779a...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
6 minutter siden, Cuntzilla said:

Fremdeles litt uenig med deg, kjernen i en konspirasjonsteori er ikke at ingen vet. Kjernen i en konspirasjonsteori er at noen vet. Og holder det skjult.

Ser ditt poeng også og at man kan se det fra den siden. Man kan nok lage en konspirasjonsteori rundt alt. 

Men jeg har ikke hørt noen konspirasjonsteorier rundt for eksempel dette med å vaske hendene før man tar imot barn. Å avvise noe som vrøvl er ikke det samme som å kalle det en konspirasjon. 

Poenget er at den gangen VAR det en konspirasjonsteori. Hvorfor skulle noen tro på at små, usynlige krek kravlet rundt, hoppet over på hendene og bar med seg sykdom? Det er ikke akkurat logisk. Så fant man ut at det faktisk eksisterte bakterier.

Jeg ser hvor du vil da. At "9/11 was an inside job" er konspirasjonsteori, at man ikke kan bevise at det ikke var akkurat slik det offentlige narrativet går. At det er en konspirasjonsteori at en rik elite styrer verden gjennom å lokke mektige mennesker i honey traps med mindreårige prostituerte på Jeffrey Epsteins øy, og slik kan presse dem til å føre ønsket politikk. Alt dette høres jo ut som rablende galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det tok flere år fra man begynte å vaksinere mot polio og kopper til man fikk kontroll over sykdommene. Og det er mennesker som ikke er beskyttet mot disse, til tross for at de er vaksinert, men disse blir likevel beskyttet av flokkimmunitet, som oppnås via god vaksinedekning over flere år. 

Anonymkode: b779a...6e6

Men vaksinene fungerte på de som ble vaksinert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonsteorien om at varer som kunne hatt ubegrenset levetid blir laget som forbruksvarer er sann. For eksempel lyspærer og vaskemaskiner.

Anonymkode: ca3ea...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (54 minutter siden):

Poenget er at den gangen VAR det en konspirasjonsteori. Hvorfor skulle noen tro på at små, usynlige krek kravlet rundt, hoppet over på hendene og bar med seg sykdom? Det er ikke akkurat logisk. Så fant man ut at det faktisk eksisterte bakterier.

Jeg ser hvor du vil da. At "9/11 was an inside job" er konspirasjonsteori, at man ikke kan bevise at det ikke var akkurat slik det offentlige narrativet går. At det er en konspirasjonsteori at en rik elite styrer verden gjennom å lokke mektige mennesker i honey traps med mindreårige prostituerte på Jeffrey Epsteins øy, og slik kan presse dem til å føre ønsket politikk. Alt dette høres jo ut som rablende galskap.

Nei, det var ikke en konspirasjonsteori, for det er ikke en teori om noen som konspirerte. Det ble ikke hevdet at det var en sammensvergelse for å skjule informasjon fra allmennheten.

En typisk konspirasjonsteori hadde vært at for eksempel sykehusledelsen var godt kjent med fenomenet bakterier, men ikke informerte legene om dette fordi det var for dyrt med såpe og sanitet. 

Men å mene at det finnes små usynlige krek som bærer sykdom er ikke å konspirere. Med mindre det er en avledningsmanøver for å skjule noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bremnes.Kari
20 minutter siden, Cuntzilla said:

Nei, det var ikke en konspirasjonsteori, for det er ikke en teori om noen som konspirerte. Det ble ikke hevdet at det var en sammensvergelse for å skjule informasjon fra allmennheten.

En typisk konspirasjonsteori hadde vært at for eksempel sykehusledelsen var godt kjent med fenomenet bakterier, men ikke informerte legene om dette fordi det var for dyrt med såpe og sanitet. 

Men å mene at det finnes små usynlige krek som bærer sykdom er ikke å konspirere. Med mindre det er en avledningsmanøver for å skjule noe annet. 

Ok, jeg er forsåvidt enig med deg. En definisjon på konspirasjonsteori kan godt være at øvrigheten, representanter for det rådende syn, maktmennesker, kall det hva du vil, egentlig vet sannheten (som bekrefter teorien), men at de holder dette skjult eller nedspiller dens relevans eller gyldighet. Helt greit det. Det er ikke dermed slik at "konspirasjonsteorien" bare er bløff og oppspinn.

At Fritz Moen var utsatt for justismord var foreksempel lenge "oppspinn". I hele 20 år faktisk. Selv om myndigheter og politi VISSTE de hadde konsturert bevis, fått vitner til å endre dato og klokkeslett osv. De visste om det. Men ville vel ikke innse det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (3 minutter siden):

Ok, jeg er forsåvidt enig med deg. En definisjon på konspirasjonsteori kan godt være at øvrigheten, representanter for det rådende syn, maktmennesker, kall det hva du vil, egentlig vet sannheten (som bekrefter teorien), men at de holder dette skjult eller nedspiller dens relevans eller gyldighet. Helt greit det. Det er ikke dermed slik at "konspirasjonsteorien" bare er bløff og oppspinn.

At Fritz Moen var utsatt for justismord var foreksempel lenge "oppspinn". I hele 20 år faktisk. Selv om myndigheter og politi VISSTE de hadde konsturert bevis, fått vitner til å endre dato og klokkeslett osv. De visste om det. Men ville vel ikke innse det selv.

Enig i at det ikke betyr at konspirasjonsteorien er bløff og oppspinn, det skriver jeg jo også i mitt første innlegg. 

Det finnes tusenvis av konspirasjoner gjennom historien, det er helt vanlig og veldig menneskelig å konspirere. 

Det er også vanlig og menneskelig å ønske å være den som gjennomskuer det, som ikke lar seg lure, og som ser de store sammenhengene. Så like menneskelig å se konspirasjoner der de ikke er. 

Så det finnes og har alltid fantes konspirasjonsteorier som stemmer, og konspirasjonsteorier som ikke stemmer.

Og konspirasjoner ingen av oss har den fjerneste ide om eller hadde klart å innbille oss i de villeste fantasier. 

Man får vel selv undersøke fakta og se hva man tror på og ikke.

Jeg tror for eksempel at det var en konspirasjon i Jan Wiborg-saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
1 minutt siden, Cuntzilla said:

Enig i at det ikke betyr at konspirasjonsteorien er bløff og oppspinn, det skriver jeg jo også i mitt første innlegg. 

Det finnes tusenvis av konspirasjoner gjennom historien, det er helt vanlig og veldig menneskelig å konspirere. 

Det er også vanlig og menneskelig å ønske å være den som gjennomskuer det, som ikke lar seg lure, og som ser de store sammenhengene. Så like menneskelig å se konspirasjoner der de ikke er. 

Så det finnes og har alltid fantes konspirasjonsteorier som stemmer, og konspirasjonsteorier som ikke stemmer.

Og konspirasjoner ingen av oss har den fjerneste ide om eller hadde klart å innbille oss i de villeste fantasier. 

Man får vel selv undersøke fakta og se hva man tror på og ikke.

Jeg tror for eksempel at det var en konspirasjon i Jan Wiborg-saken. 

Da er vi ganske enige 😊

Har ikke lest om Wiborg. Det skal jeg gjøre.

Ja, du sier en sannhet om noe dypt menneskelig. Behovet for å føle man har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://no.m.wikipedia.org/wiki/MKULTRA

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Operasjon_Paperclip

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Operasjon_Mongoose

 

Her er vel tre av de største og gamle "konspirasjonsteoriene" som har for lengst vist seg å være sanne. Vet ikke om konspirasjon er det riktige navnet, men det er i hvertfall viktig informasjon for de som tviler blindt på staten/media etc.

 

Anonymkode: ef29d...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...