Gå til innhold

Hvor mye har dere igjen etter faste utgifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du setter ikke av 500.000 i året på sparing når du har så mye huslån 😅 

Anonymkode: 48f03...ed5

Vel, det gjør vi da. Gjennomsnittelig avkasting på sparingen er 8-11%per år + renters rente, så det regnestykket går rimelig greit opp i opp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Særlig.. folk sitter ikke igjen med 50-70.000 etter alt er betalt inkl mat osv. ønskedrøm og luft tanker 😅 men fint å drømme, det er gratis. 
Aner ikke hva vi sitter igjen med da alt er betalt, sparer ca 5000 pr mnd, ellers går vi i null 

Anonymkode: 48f03...ed5

Vi tjener til sammen 2 mill i året, begge ligger på rundt millionen i lønn. Har ingen lån, pluss utleieleilighet. Har utbetalt ca. 100000 i måneden. Som sagt bruker vi gjennomsnittlig med alt 50000, har 3 barn.  Da klarer vi å spare ganske mye nå man tar med feriepengeutbetaling på nærmere 200000 og bonus på det samme. Det er jo et enkelt regnestykke. Har ikke dyre biler, båt, hytte ol. 

Anonymkode: 43fcd...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg deler alt av regninger. Jeg sitter igjen med ca 15 000 NOK etter boliglån, husleie, strøm, Internett, mobil og forsikringer er betalt. 

Og så bruker jeg rundr 5-6000 på mat (spiser mye ute). 

Anonymkode: c3b89...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjanglepupp skrev (2 timer siden):

Sitter bare igjenn med ca 1000 kr, livet på sosialstønad er ikke luksuriøst.

Realiteten er at det ikke går i det heletatt å at jeg stadig må låne penger av mamma. 

Det skulle bare mangle. 

Anonymkode: 54153...0fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000kr ca. Fulltidsstudent med deltidsjobb

Anonymkode: d428a...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene med barn, sitter igjen med 6000kr til mat og annet. Blir spennende å se hvordan det blir om 6år når barnetrygd og bidrag på tilsammen 6500kr forsvinner. Sparer alt jeg kan nå for å si det sånn. 

Anonymkode: 6574f...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alenemor, ett barn. Har vel 15000 i måneden etter faste utgifter. De pengene går til mat, bensin, klær og slike ting. Sparer også litt 😊

Anonymkode: ceaee...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må dere ikke forsørge gamle foreldre e.a.?

Anonymkode: 154bd...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør og alene. Sitter igjen med ca 13-14000 etter faste utgifter.

Anonymkode: 1b80c...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Et meget godt eksempel på at barnetrygd burde være behovsprøvd. Så kunne de som virkelig har behov for den få mer i måneden. 

Anonymkode: 7eef2...c48

Det koster mye å behovsprøve den, pluss det blir lett en "salderingspost", altså en post det er lett å kutte i for politikere. Universelle løsninger gagner alle, uansett inntekt, så da får den bli. Men de kunne latt være å beregne den inn som inntekt for uføretrygdede, sånn at de ikke får kutt i trygda. 

Vi har to vanlige jobber og 70 000 inn hver måned, inkl. Barnetrygd. 2 barn i skolealder. Jeg tror vi har om lag 35-37 000 i faste utgifter, i gjennomsnitt. Vi bruker nok minst 14-16 000 på mat. Da står det vel 15-18 000 igjen til sparing, klær og tull. Det høres mye ut, for vi klarer aldri/sjelden å spare mer enn 5000-7000 i måneden (men det varierer jo sterkt - sparer en god del av sommerferielønnen, f.eks). Vi sparer litt i buffer, betaler litt ekstra på lånet + setter av noen tusen i fondsparing. 

Vi er ikke luksusdyr noen av oss, men kjøper det vi trenger og kanskje litt utenom av og til. Det høres ut som dere, ts, har litt lite, hvis det også skal dekke mat. MEN: vi har også levd slik i perioder, og det gikk det også. Vanligvis får man litt høyere lønn hvert år man jobber, enten pga ansiennitet eller annen lønnsvekst, samtidig som boliglånet (ofte) krymper. Vi har bare et barn igjen på Sfo nå. Alle slike ting hjelper på økonomien etterhvert. Vi er i førtiårene/slutten av tredveårene og bor sentralt i en av Norges største byer. 

Anonymkode: 6c277...e0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men må dere ikke forsørge gamle foreldre e.a.?

Anonymkode: 154bd...c9b

Du mener dessertgenerasjonen? Nei, de klarer seg meget godt selv. 

Det høres litt ut som om du kanskje kommer fra et annet land og ikke kjenner den norske velferdsmodellen så godt. Her er det nemlig slik at vi betaler skatt, og inn til pensjon, som gjør at staten tar seg av utgiftene våre når vi er blitt så gamle at vi ikke jobber lengre. Så det trengs rett og slett ikke. Enkelte tilfeller finnes jo, men det er ikke "den norske modellen"

Anonymkode: 6c277...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men må dere ikke forsørge gamle foreldre e.a.?

Anonymkode: 154bd...c9b

De fleste pensjonister har da mer enn nok selv, i Norge er det vel få som må forsørge foreldre. De eldre jeg vet om har nedbetalt bolig, flere mill på konto og reiser på ferie flere ganger i året.

Anonymkode: 8097f...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk lyver.
Men det er jo folk i ulike aldre og mange ulike økonomiske situasjoner her.
Klart at vi som er i (snart) 40-åra og 50-åra og to voksne i husholdningen, har vanvittig mye bedre råd enn de som er alene, og de som er mye yngre. Vår økonomi var også rævva i 20-årene. For 9 år siden har vi kr 0 og leiebolig. Nå er enebolig 40% belånt og snart 1 mill i aksjefond ved sidenav, og vi drifter husholdningen med to barnehagebarn hittil. De koster jo ikke så mye enda. Den regninga vokser, men det gjør også sparepengene i en rasende fart for tiden. Så det skal gå fint. Men det to 9 år å komme hit da. 

Anonymkode: 52387...a86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Særlig.. folk sitter ikke igjen med 50-70.000 etter alt er betalt inkl mat osv. ønskedrøm og luft tanker 😅 men fint å drømme, det er gratis. 
Aner ikke hva vi sitter igjen med da alt er betalt, sparer ca 5000 pr mnd, ellers går vi i null 

Anonymkode: 48f03...ed5

Jeg regner ikke mat som faste utgifter i denne sammenheng. 

Syns ikke kr. 50 000,- er veldig mye hvis man er 2. Jeg har alene ca. kr. 25 000,- igjen etter fast utgifter. Jeg har nedbetalt bolig med kr. 1 500,- i fellesutgifter inkl. TV og internett. Ca. 1 000,- i kommunale avgifter per mnd.

Anonymkode: 15d85...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste pensjonister har da mer enn nok selv, i Norge er det vel få som må forsørge foreldre. De eldre jeg vet om har nedbetalt bolig, flere mill på konto og reiser på ferie flere ganger i året.

Anonymkode: 8097f...499

Snakker her om folk fra fattige familier som i tillegg til å ofte være lavtlønnet selv også må regne med å bidra økonomisk til andre fattige familiemedl.

Anonymkode: 154bd...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Folk sitter igjen med mer penger ETTER alt faste utgifter er betalt enn jeg får i lønn. Omg, livet er urettferdig

Anonymkode: df156...9e4

Kanskje være litt forsiktig med å si "urettferdig". Om vedkommende har brukt x-antall år for å få seg en god utdannelse som igjen gir god lønn, så er det faktisk ikke urettferdig. Samtidig er noen veldig flinke med penger. Lever på minimalt og sparer resten. Vi andre som leser din kommentar, vet heller ikke noe om din utdanning og jobb.....

Anonymkode: adcc8...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skulle bare mangle. 

Anonymkode: 54153...0fe

Ja du godter deg når de svakeste å sykeste i samfunnet sliter med å kjøpe nok mat å må utsette legetimen for de ikke har råd denne måneden. 

Om du virkelig syns det burde du revurdere personligheten din. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at de som svarte i innlegg lyver. Hvorfor skulle de? De fleste svarte anonymt. Poenget med skryting er å vise hva man har til andre.

Vi har ca 80.000 inn, faste utgifter er nesten 50.000. Vi bruker ca 12.000 til mat, det er i underkant av 20.000 vi kan disponere fritt. Jeg syns ikke det er så utrolig mye, mtp at vi har mastergrad begge to og nærmer oss 50.

Anonymkode: 01fd6...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du setter ikke av 500.000 i året på sparing når du har så mye huslån 😅 

Anonymkode: 48f03...ed5

Hvorfor skal man betale ned på huslånet når man kan kjøpe aksjer? 

Vi går også 4-500.000 i overskudd i året, og betaler ikke ned en krone ekstra på huslånet.

Anonymkode: 6f7fb...1e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke at de som svarte i innlegg lyver. Hvorfor skulle de? De fleste svarte anonymt. Poenget med skryting er å vise hva man har til andre.

Vi har ca 80.000 inn, faste utgifter er nesten 50.000. Vi bruker ca 12.000 til mat, det er i underkant av 20.000 vi kan disponere fritt. Jeg syns ikke det er så utrolig mye, mtp at vi har mastergrad begge to og nærmer oss 50.

Anonymkode: 01fd6...7ec

Dere har jo mer men velger å bruke 12.000 på mat som er helt sinnsykt. 

Anonymkode: 8b227...976

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...