Gå til innhold

Diskutere i facebookgruppe, uten å kverulere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er med i en facebookgruppe innenfor en interesse jeg har, og der er det en admin som forsåvidt er flink og kunnskapsrik, og engasjerer seg mye i gruppa. Jeg er utdannet innen noe nært beslektet med mye overlappende tema med det gruppa handler om, i tillegg til at jeg alltid har hatt dette som interesse/hobby. For å sammenligne meg og adminen, så vil jeg si at jeg er sterkest på det teoretiske, men har ikke fullt like mye direkte praktisk erfaring. Mens adminen har mye praktisk erfaring, uten at det er så mye basert på teori.

Til å begynne med så var denne adminen litt ute etter meg, og det virket som at vedkommende kanskje ikke var helt komfortabel med at jeg som også har sterk kunnskap innen temaet, begynte å delta i gruppa. Så hvis jeg f.eks. anbefalte noe som var annerledes enn den "veletablerte måten å gjøre det på" i gruppa, så ville vedkommende blande seg med "dette er sånn vi alltid har gjort det, og sånn vi alltid skal gjøre det, her er vi opptatt av at rådene er gode!". Litt fastgrodd og umottakelig for nye perspektiver fra en "utenforstående" som ikke kjenner gruppas historikk.

Men dette har jo på sett og vis gått seg til. Det har aldri vært noen store krangler, advarsler på PM og slikt, og det er ikke en admin som kaster folk ut i hytt og pine som andre steder. Det virker som at etterhvert som jeg har hengt der så har kanskje adminen sett at jeg ikke er en "hvem som helst", og at også mine råd er basert på god kunnskap om ting, at informasjon jeg gir er pålitelig. Så vi deltar side ved side i de samme diskusjonene, men det er heller ikke som at vi er "venner". Tror at Likes sitter langt inne, og gis kun når vedkommende "må" for å ikke virke overlegen. Hadde aldri forventet å bli invitert på en samling eller til admin teamet f.eks.

MEN, til det egentlige spørsmålet: