Gå til innhold

Begynne å løpe som godt voksen

Gjest tarantulla

Anbefalte innlegg

Gjest tarantulla

Jeg nærmer meg faretruende det store 5-oh, og har bestemt meg for at det er nå eller aldri. Jeg må bli mer fysisk aktiv. Hittil har jeg klart å lage meg en vane med å komme meg ut hver morgen. Jeg har trent mye turn tidligere i livet, så jeg har vært i god form da jeg var yngre, de siste årene er det kun fjellturer og yoga det har gått i. Jeg skjønte omsider at jeg trengte mer.

Jeg har aldri løpt, så jeg har hittil brukt noen uker på å få inn vanen med å komme meg ut hver eneste dag. Har en 5 km sløyfe i nærområdet som er passe lang foreløpig. Noen dager løper jeg (intervaller), noen dager går jeg bare. Jeg er vant til å gå mye i fjellet, så grunnkondisen er ikke aller verst, men løping er en helt ny måte å bevege seg på. Nå begynner jeg faktisk å lengte til løpeøktene, selv om jeg fremdeles tar det så rolig som kroppen krever. Kondisen er allerede mye bedre, jeg sover som en sten, har mer energi, og har lettere for å kontrollere matinntaket. (BMI på 23, ganske dvask i kroppen, lett for å overspise.)

Målet er å fortsette med daglige morgenturer (verdens beste måte å våkne på), men å la noen av øktene bli rene løpeturer. Gleder meg til jeg har jobbet meg opp til å kunne løpe lenger, og kan se for meg at dette lett kan bli min nye yndlingshobby.

Hvor lang tid tok det deg før du virkelig hadde fått etablert løpingen? Og hvilket nivå er du på nå? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
tarantulla skrev (På 25.7.2021 den 21.25):

Jeg nærmer meg faretruende det store 5-oh, og har bestemt meg for at det er nå eller aldri. Jeg må bli mer fysisk aktiv. Hittil har jeg klart å lage meg en vane med å komme meg ut hver morgen. Jeg har trent mye turn tidligere i livet, så jeg har vært i god form da jeg var yngre, de siste årene er det kun fjellturer og yoga det har gått i. Jeg skjønte omsider at jeg trengte mer.

Jeg har aldri løpt, så jeg har hittil brukt noen uker på å få inn vanen med å komme meg ut hver eneste dag. Har en 5 km sløyfe i nærområdet som er passe lang foreløpig. Noen dager løper jeg (intervaller), noen dager går jeg bare. Jeg er vant til å gå mye i fjellet, så grunnkondisen er ikke aller verst, men løping er en helt ny måte å bevege seg på. Nå begynner jeg faktisk å lengte til løpeøktene, selv om jeg fremdeles tar det så rolig som kroppen krever. Kondisen er allerede mye bedre, jeg sover som en sten, har mer energi, og har lettere for å kontrollere matinntaket. (BMI på 23, ganske dvask i kroppen, lett for å overspise.)

Målet er å fortsette med daglige morgenturer (verdens beste måte å våkne på), men å la noen av øktene bli rene løpeturer. Gleder meg til jeg har jobbet meg opp til å kunne løpe lenger, og kan se for meg at dette lett kan bli min nye yndlingshobby.

Hvor lang tid tok det deg før du virkelig hadde fått etablert løpingen? Og hvilket nivå er du på nå? 😃

Jeg begynte å gå raske turer på 5 km april 2020, etter hvert jogget jeg noen få hundre meter av turen. Juni 2020 jogget jeg 5,7 km sammenhengende og august samme år løp jeg halvmaraton. Da var jeg 42 og hadde et dårligere utgangspunkt enn deg. Nå kan jeg jogge halvmaraton med smilepuls to-tre ganger i måneden fordi jeg elsker langløp. 

Anonymkode: fadba...823

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri for sent. Bare ta det litt pent og unngå skader. Det er vel eneste forskjellen fra da man var yngre, lettere å pådra seg skader og bruker lenger tid på å heles. Da er trikset å bare ta det litt pent og hvile godt ved lett overbelastning. 

Anonymkode: c6364...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på 5 km-nivået i november i fjor, brukte tiden til mars til å trene til et halvmarathon som jeg også fullførte. Nå løper jeg iķke like ofte, men 10 km er blitt de nye 5 km.

Anonymkode: 7ec51...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ville fokusert på rolige løpeturer for å venne deg til belastningen som følger med å jogge. Jogg så rolig du kan så ofte du kan frem til kroppen din tåler den treningen du vil den skal tåle. Begynn så med intervaller og annet snas. Holder med intervaller to dager i uka. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det høres ut som en topp start, TS! :) Lurt å legge inn noe styrke også, så er det mindre risiko for belastningsskader.

Anonymkode: c3e05...2ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Last ned appen C25K og bruk den, da kommer du opp i 5 km over vel 2 mnd. 

Anonymkode: 4eeda...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynnte å løpe 15.januar 2021. 100+ kg å elendig kondis (brakk ryggen i august 20) så det tok tid men nå er jeg 40 kg lettere å løper med glede flere dager i uken. Jeg er en dame på 43 år forøvrig, grunnkondisen var grei nok (kjører ikke bil så går over alt) men fra å gå 20tusen skritt pr dag til å jogge var en stor overgang gitt. Det ER mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...