Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om foreldrene dine organiserte sin egen begravelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosatoast
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.47):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

Det er ganske vanlig dette du skriver om, folk flest skriver i testamentet sitt hvordan de vil ha det med kremasjon eller begravelse. Samt hvis det er noe spesielt de vil ha med. Hvis de vil bli spredd over sjøen, eller IKKE bli gravlagt et sted osv osv... Så dette er VANLIG, men ikke akkurat det å sende ett brev med disse tingene, man skriver det altså i testamentet :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjaselina
MollyJones skrev (På 23.11.2021 den 13.17):

Nå døde min mor når jeg var liten så den delen fikk jeg ikke delta på - men jeg er oppvokst hos min tante og hun ønsker "ingenting" - ikke begravelse, ikke dødsannonse før etter at hun er jordet. Jeg synes det kommer til å bli vanskelig å etterkomme...

Heldigvis er det vanskelig for tanta å bestemme etter at ho er død.... så då kan du gjere litt som du treng/ønsker også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minlillesky
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.47):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

For min del ville det gjort sørgeprosessen bedre. Ved å gjøre det slik har de selv muligheten til å få det som de selv ønsker. Og pårørende slipper å måtte påta seg et slikt asvar midt oppi sorgen. Synes det er fint jeg..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...