Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om foreldrene dine organiserte sin egen begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.47):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

Det er ganske vanlig dette du skriver om, folk flest skriver i testamentet sitt hvordan de vil ha det med kremasjon eller begravelse. Samt hvis det er noe spesielt de vil ha med. Hvis de vil bli spredd over sjøen, eller IKKE bli gravlagt et sted osv osv... Så dette er VANLIG, men ikke akkurat det å sende ett brev med disse tingene, man skriver det altså i testamentet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MollyJones skrev (På 23.11.2021 den 13.17):

Nå døde min mor når jeg var liten så den delen fikk jeg ikke delta på - men jeg er oppvokst hos min tante og hun ønsker "ingenting" - ikke begravelse, ikke dødsannonse før etter at hun er jordet. Jeg synes det kommer til å bli vanskelig å etterkomme...

Heldigvis er det vanskelig for tanta å bestemme etter at ho er død.... så då kan du gjere litt som du treng/ønsker også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.47):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

For min del ville det gjort sørgeprosessen bedre. Ved å gjøre det slik har de selv muligheten til å få det som de selv ønsker. Og pårørende slipper å måtte påta seg et slikt asvar midt oppi sorgen. Synes det er fint jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når mamma en dag dør vet vi at hun skal hvile under den samme gravsteinen som pappa ligger under nå.

 

Anonymkode: c25c8...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
MollyJones skrev (På 23.11.2021 den 13.17):

Nå døde min mor når jeg var liten så den delen fikk jeg ikke delta på - men jeg er oppvokst hos min tante og hun ønsker "ingenting" - ikke begravelse, ikke dødsannonse før etter at hun er jordet. Jeg synes det kommer til å bli vanskelig å etterkomme...

Jeg syns du skal etterkomme hennes ønsker, det er respekt i det. 

Anonymkode: 70e23...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far døde for ca. 1 mnd siden.

Å planlegge begravelsen gikk overraskende fint, men så var vi bare 2-3 som arrangerte.

På forhånd var han tydelig på at han ville begraves og ikke kremeres og han hadde nevnt 1 salme han IKKE ville ha i begravelsen. Ellers fortalte han kvelden før han døde om et dikt han ønsket at skulle bli lest. I tillegg valgte vi en kristelig seremoni, fordi han var tradisjonsbunden, selv om ingen av oss er personlig kristne. 

Jeg synes det var fint å ha noen retningslinjer å gå etter, men også glad for at ikke alt var planlagt, da dette ble en del av prosessen. 

Ellers planla både min mormor og min grandonkel begravelsene sine - men da var det i tiden før dødsfallet slik at den ble planlagt sammen med de nærmeste, og ikke bare av avdød. 

Anonymkode: 2746c...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

I så fall er man i alle fall 100 prosent sikker på at foreldrene får en begravelse de selv ønsket seg.

I tillegg slipper alle de etterlatte diskusjoner om hva hver enkelt person ønsker seg... 

Anonymkode: 65c23...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 7/25/2021 at 7:47 PM, AnonymBruker said:

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

Pappa døde nå nylig å det hadde vert kjekt å slippe mye av det. Noe med begravelsen er jo fint å være med på å bestemme, som hva man vil ha i døds annonse/minne ord. Men for eksempel arv og fullmakt til avdødes økonomi hadde vert utrolig greit å ha "klar gjort" dette blir bare en ekstra påkjenning man ikke trenger. Vet mamma og stefar har gitt dette til hverandre I fall noe skal skje slik at det er klart på forhånd å vi slipper styre med det (med mindre en ulykke der de begge forsvinner samtidig skulle oppstå) vet farmor hadde en sparekonto med avsatte penger til sin egen begravelse. Men hun var jo 92 :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk og sammen med barna er alt ordnet til både begravelsen og tiden etterpå. En fin stund hvor de har fått dele sine tanker og ønsker. ❤️

Anonymkode: c787c...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.47):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

Jeg hadde ikke klart det. 

Anonymkode: 890e1...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ryddet huset til pappa etter han ble syk og havnet på pleiehjem. 
Fullt hus med mye rot og ting som har vært lagret i årevis. 
Da tenkte jeg: når jeg blir gammel skal loft og kjeller være tømt for rot og det skal være enklest mulig for barna mine som skal ta over. 
 

ang begravelse så er ikke det så mye å planlegge. 
begravelsesbyrået tar seg av det meste. Du vil kun plukke ut noen salmer og skrive en tale, eller fortelle presten om livet til den avdøde. Resten går sin gang 
 

Anonymkode: ef495...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært så bra om de hadde gjort det. Jeg har alene hatt ansvaret for å begrave begge foreldrene mine, og alle avgjørelsene og stresset gjorde sorgen verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt trist om de må tenke på det når de er i slutten av livet. Kan heller ta den byrden jeg, enn at de må gjøre det!

Anonymkode: df074...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært takknemlig for det. Mange valg som må tas, og bare det å slippe å lure på hvilke salmer de liker, hadde vært til stor hjelp.

Anonymkode: 64c82...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt motsatt. Begravelsen er for de etterlatte. Det blir sagt mye her at ved slik planlegging får man gjort akkurat slik den avdøde ønsker. Men hva om man ikke makter å få til akkurat slik som vedkommende ønsket? Da får man jo dårlig samvittighet. Jeg tenker derfor at slike bastante føringer om hvordan man vil ha begravelsen sin, også kan bli en belastning for de etterlate…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt greit, og fint å vite hva de selv ønsket. Det hadde blitt respektert. 

Mine foreldre må først bli enige om de skal begraves eller kremeres. Pr nå er visst det en krangel som vil avgjøres av hvem som dør først, og ene vil ikke få sitt ønske oppfylt. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 19.47):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

Virker som en veldig skjønn person. Tenker hun vil være så lite som mulig til bry samtidig som hun vil forberede deg/ dere på at hun vil gå bort. 

Anonymkode: 0ab2e...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...