Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om foreldrene dine organiserte sin egen begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi står midt oppe i dette akkurat nå, og for min del hadde det vært en lettelse å slippe ta slike avgjørelser. 

Anonymkode: 27f52...0d4

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor arrangerte ikke sin egen begravelse det jeg vet, men de siste ti årene av livet (hun ble godt over 90), ryddet hun i skap, skuffe, loft og kjeller, og gav bort ting og sendte andre ting til Fretex, sånn at hun bare hadde igjen akkurat det hun trengte.

Dette fordi hun ville at det skulle bli enklest mulig å rydde/ordne opp etter henne.

Helt fantastisk innstilling, synes jeg.

  • Liker 33
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på det. Å stå midt oppe i sorgen og forholde seg til alle slags praktiske ting var surrealistisk. Og å holde på å spørre seg selv om hva han egentlig hadde foretrukket.

Anonymkode: b6448...77e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanligere å gjøre det slik. Antakelig fordi de blir vanligere med krangling om begravelsen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inspirert av en annen tråd her som handler om hva man hjelper gamle foreldre med og hvorfor det er viktig med søsken: er en som skriver at det var fint å ha søsken sånn at man har noen å være sammen med om å "våke over når vedkommende døde og deretter begravelse og alt som hører med."

Hva hadde dere tenkt dersom dere fikk et brev av deres døende mor/far med informasjon om en ferdig planlagt begravelse? Jeg ser for meg noe sånt "ring begravelsesbyrå Lund, de har fått instruksjoner om kremasjon, gravstøtte, minnesamvær og alt det praktiske, urne står i kjelleren, evt kan dere spre asken i sjøen ved hytta. Penger til begravelse er satt av på konto sånn og sånn. Glad i dere, takk for alt."

Ville det gjort sørgeprosessen bedre eller verre? Er det å velge ut gravstøtte osv viktig for å bearbeide tapet, eller er det mer en byrde som det hadde vært fint å slippe?

Anonymkode: 35ab7...af7

Det er veldig fint å slippe og det er enda finere å ordne noe etter instruks slik at man vet at alt ble nøyaktig som avdøde ønsket seg. For det er jo det man grubler mye over : Hva ville avdøde likt og valgt. Og så mener søsken noe annet. 

Anonymkode: 68eea...464

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe jeg fint kunne gjort, altså å arrangert min egen begravelse og ryddet litt fra meg i forkant.

 

Folk har forskjellige ønsker (kremasjon/bruk av byrå med tanke på utgifter/hvor de vil ligge/hva de vil ligge i osv) Jeg liker åpenhet rundt dette tema og syns det burde vært mye mer åpenhet rundt døden og hva som skal skje etterpå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig fint å slippe og det er enda finere å ordne noe etter instruks slik at man vet at alt ble nøyaktig som avdøde ønsket seg. For det er jo det man grubler mye over : Hva ville avdøde likt og valgt. Og så mener søsken noe annet. 

Anonymkode: 68eea...464

Er det så viktig hva den døde hadde ønsket seg da? Begravelsen er jo for de etterlatte.  Men skjønner poenget. Da er det vel bare å begynne å planlegge. 🙂

Anonymkode: 35ab7...af7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg satt pris på. 

Anonymkode: 969ae...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt betalt for at asken min skal spres i verdensrommet 

Anonymkode: 75d27...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en lettelse. Har nettopp vært igjennom et arveoppgjør fra helvete så ja alt som er skrevet i stein på forhånd tror jeg kan hjelpe de etter veldig. 

Anonymkode: 1cc28...600

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alt betalt for at asken min skal spres i verdensrommet 

Anonymkode: 75d27...c18

Hva koster det??

Anonymkode: 1cc28...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alt betalt for at asken min skal spres i verdensrommet 

Anonymkode: 75d27...c18

Kul tanke det. Og ikke umulig å gjennomføre. Begravelsebyrået Den siste reisen er vel eneste byrået som tilbyr den tjenesten 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva koster det??

Anonymkode: 1cc28...600

Rett over 100.000 kroner, dyrere hvis du vil ha den spredd på månen

Anonymkode: 75d27...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rett over 100.000 kroner, dyrere hvis du vil ha den spredd på månen

Anonymkode: 75d27...c18

Jeg fikk høre 25.000 kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lattea skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk høre 25.000 kr

Det er flere ulike firma som gjør det. Noen bruket ballonger andre sender opp med SpaceX.

Anonymkode: 75d27...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig greit. 

En lettelse egentlig, sålenge det ikke var sånn «alle må dra for å spre asken min på Dovrefjell». 

Anonymkode: 944b2...f1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Jeg har begravet begge mine foreldre. Hadde vært en lettelse om de hadde bestemt alt på forhånd ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...