Gå til innhold

Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vet det finnes diagnoser som er mer alvorlige, men akkurat nå spurte jeg om erfaring andre har med diagnosen fordi den er tøff for meg.. Regner ikke med du har den selv, men for all del.. Er litt dette som er problemet med å ta opp ting, det er alltid andre som har det verre. Så da får vi bare fortsette å lide i stillhet. Alle som har diagnosen vet hva det betyr, dere som ikke har den aner ikke, dessverre.

Anonymkode: 96b61...081

Ikke bry deg om det der. Er så mange som hele tiden skal komme med slike kommentarer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både engstelig og unnvikende pluss avhengig personlighetsforstyrrelse. Er redd og engstelig hele tiden og er alltid på vakt. Klarer ikke helt å stole på andre mennesker mye også fordi jeg har tidligere dårlige erfaringer med to tidligere venninner. Jeg har også angst og depresjon. Føler jeg går med en konstant indre uro og redsel og jeg er veldig usikker på meg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Othea skrev (1 time siden):

Jeg har både engstelig og unnvikende pluss avhengig personlighetsforstyrrelse. Er redd og engstelig hele tiden og er alltid på vakt. Klarer ikke helt å stole på andre mennesker mye også fordi jeg har tidligere dårlige erfaringer med to tidligere venninner. Jeg har også angst og depresjon. Føler jeg går med en konstant indre uro og redsel og jeg er veldig usikker på meg selv.

Spot on! Akkurat som jeg skulle sagt det selv ❤️

Anonymkode: 96b61...081

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Ikke bry deg om det der. Er så mange som hele tiden skal komme med slike kommentarer. 

Det har du rett i, takk❤️

Anonymkode: 96b61...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å utelukke autismespekterlidelse.

Jeg hadde selv engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse som viste seg å være autisme.

 

Anonymkode: 8a15b...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk å utelukke autismespekterlidelse.

Jeg hadde selv engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse som viste seg å være autisme.

 

Anonymkode: 8a15b...a04

Jeg klarer bare ikke å forstå forskjellen når jeg leser symptomer… hvordan kan man få utelukket det ene eller det andre? Det er så diffust for meg.

Anonymkode: 80722...538

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer bare ikke å forstå forskjellen når jeg leser symptomer… hvordan kan man få utelukket det ene eller det andre? Det er så diffust for meg.

Anonymkode: 80722...538

Jeg gikk på tre måneders utredning ved et autismesenter.

Der var det forskjellige tester og intervjuer både med meg og foreldrene mine.

Du kan jo starte med AQ testen på nett.

Og skrive ned en liste med symptomer som samsvarer på autisme.

Er du vár for lyder, lys, lukter og stress?

Er du avhengig av å ha faste rutiner?

Har du dype, altoppslukende interesser?

Har du problemer med å konversere med mennesker?

Sliter du med øyekontakt?

Anonymkode: 8a15b...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk på tre måneders utredning ved et autismesenter.

Der var det forskjellige tester og intervjuer både med meg og foreldrene mine.

Du kan jo starte med AQ testen på nett.

Og skrive ned en liste med symptomer som samsvarer på autisme.

Er du vár for lyder, lys, lukter og stress?

Er du avhengig av å ha faste rutiner?

Har du dype, altoppslukende interesser?

Har du problemer med å konversere med mennesker?

Sliter du med øyekontakt?

Anonymkode: 8a15b...a04

Mye av dette kan jeg jo svare ja på, men jeg hørte null snakk om mulig autismediagnose da jeg var hos DPS. Er ikke det noe de bør fange opp? Jeg er ikke så fastsatt i rutiner at det er helt krise, men kjenner jo at jeg kan bli litt stressa når det skjer mye nytt på en gang. Samtidig er jo disse spørsmålene også noe man kan svare ja på som unnvikende. 

Anonymkode: 80722...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk på tre måneders utredning ved et autismesenter.

Der var det forskjellige tester og intervjuer både med meg og foreldrene mine.

Du kan jo starte med AQ testen på nett.

Og skrive ned en liste med symptomer som samsvarer på autisme.

Er du vár for lyder, lys, lukter og stress?

Er du avhengig av å ha faste rutiner?

Har du dype, altoppslukende interesser?

Har du problemer med å konversere med mennesker?

Sliter du med øyekontakt?

Anonymkode: 8a15b...a04

Takk for svar. Veldig vanskelig å skille uansett, også er det en kamp å få noen til å lytte og i det hele tatt å orke å ta utfordringen med å hjelpe en. I hvert fall min erfaring. Blir ofte sendt videre, og når noen sier nei, så er det kommunalt som gjelder. Jeg hater snakke med nye mennesker hver gang og å fortelle alt igjen og igjen, da lar jeg heller være. 

Anonymkode: 96b61...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettet står det at en forskjell kan være at engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse ønsker kontakt med mennesker, men ikke tør.

Men autistiske ikke ønsker kontakt.

Anonymkode: 8a15b...a04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye av dette kan jeg jo svare ja på, men jeg hørte null snakk om mulig autismediagnose da jeg var hos DPS. Er ikke det noe de bør fange opp? Jeg er ikke så fastsatt i rutiner at det er helt krise, men kjenner jo at jeg kan bli litt stressa når det skjer mye nytt på en gang. Samtidig er jo disse spørsmålene også noe man kan svare ja på som unnvikende. 

Anonymkode: 80722...538

Jeg måtte si det selv.

De fanget det ikke opp på DPS.

Men det var ingen tvil på autismesenteret.

Anonymkode: 8a15b...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På nettet står det at en forskjell kan være at engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse ønsker kontakt med mennesker, men ikke tør.

Men autistiske ikke ønsker kontakt.

Anonymkode: 8a15b...a04

Ja, det har jeg lest, og glemt! Takk. Men stemmer dette for alle med autisme egentlig? Jeg har en drøm om å være et sosialt oppegående vesen. Har kommet langt de siste fire årene, men det er en evig kamp.

Anonymkode: 80722...538

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Leit å høre at du også har det sånn. Jeg vet ikke hva som må til for å bli bedre. Det eneste psykologer sier at jeg må øve meg på situasjoner, men så unngår jeg bare situasjonene.

Det er dumt dps avsluttet deg. Har du noen annen hjelp i hverdag? Noen å snakke med?

Anonymkode: b3fe8...166

Du gjør jo ikke som psykologen veileder deg til, men forstår ikke hva som må til for å bli bedre? Hvorfor tror du at du går til behandling, egentlig? Det er ikke psykologene sin feil at du ikke følger opp din del av jobben.

Anonymkode: b4c96...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er ikke angst, det er mere enn det. Du kan ikke eksponere bort ett personlighetstrekk. Det er svært få av oss som får rett behandling. Det er få steder i Norge hvor de har rett kompetanse. Svært mange av oss får diagnosen ganske sent i livet etter mange år med mislykkede forsøk på å klare jobber, klare forholdt, fikse vennskap. De som har godt utbytte av terapi er de som kommer tidlig inn til rett terapi.

Anonymkode: 93fa4...48e

Jeg vet godt hva det er, har den personlighetsforstyrrelsen selv. Går i istdp behandling og blir eksponert for følelsene mine som jeg får i ulike vanskelige situasjoner. Hadde jeg ikke eksponert meg for de vanskelige situasjonene hadde jeg heller ikke eksponert meg for følelsene som jeg forsøker å unngå. Gjennom eksponering for disse følelsene lærer jeg at de ikke er farlige og at jeg ikke trenger å unngå dem og dermed trenger jeg heller ikke unngå situasjonene som trigger disse følelsene. 
Man kan ikke si at man har eksponert seg på feks jobb i 15 år og ikke blitt bedre for det er jo ingen terapeutisk eksponering. 
Man må lære hva man unngår, hvorfor man unngår det og deretter må man eksponeres for de følelsene man unngår. Sånn vil det unnvikende personlighetstrekket reduseres. ISTDP er en terapi som er verdt å prøve for denne diagnosen. 

Anonymkode: 968f7...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du gjør jo ikke som psykologen veileder deg til, men forstår ikke hva som må til for å bli bedre? Hvorfor tror du at du går til behandling, egentlig? Det er ikke psykologene sin feil at du ikke følger opp din del av jobben.

Anonymkode: b4c96...3f1

Hva har psykolog veiledet meg til? Å få en god psykolog er ikke bare bare.. Jeg har hatt en god psykolog, men svinedyr! Hadde jeg hatt pengene til det så hadde jeg absolutt fortsatt. 

Anonymkode: 96b61...081

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet godt hva det er, har den personlighetsforstyrrelsen selv. Går i istdp behandling og blir eksponert for følelsene mine som jeg får i ulike vanskelige situasjoner. Hadde jeg ikke eksponert meg for de vanskelige situasjonene hadde jeg heller ikke eksponert meg for følelsene som jeg forsøker å unngå. Gjennom eksponering for disse følelsene lærer jeg at de ikke er farlige og at jeg ikke trenger å unngå dem og dermed trenger jeg heller ikke unngå situasjonene som trigger disse følelsene. 
Man kan ikke si at man har eksponert seg på feks jobb i 15 år og ikke blitt bedre for det er jo ingen terapeutisk eksponering. 
Man må lære hva man unngår, hvorfor man unngår det og deretter må man eksponeres for de følelsene man unngår. Sånn vil det unnvikende personlighetstrekket reduseres. ISTDP er en terapi som er verdt å prøve for denne diagnosen. 

Anonymkode: 968f7...530

Har aldri hørt om ISTDP, fastlege som henviser?

Anonymkode: 96b61...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har aldri hørt om ISTDP, fastlege som henviser?

Anonymkode: 96b61...081

Det er en videreutdanning psykologer og psykiatere kan ta. Du finner istdp terapeuter på ulike dps og privat. Fastlegen kan henvise. 

Anonymkode: 968f7...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva har psykolog veiledet meg til? Å få en god psykolog er ikke bare bare.. Jeg har hatt en god psykolog, men svinedyr! Hadde jeg hatt pengene til det så hadde jeg absolutt fortsatt. 

Anonymkode: 96b61...081

Det var anonym 166 som ble sitert, ikke du. Anonym 166 sier hen blir rådet til å øve seg på situasjoner, men unngår det. 

Anonymkode: 968f7...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vet hva denne diagnosen (engstelig unnvikende) innebærer av utfordringer, fortell meg egentlig hva en må føle, og hva som må til for å få diagnosen? En psykiatrisk sykepleier satte ned diagnosen på meg tidligere, men jeg kan ikke forstå at den er korrekt satt. Er ikke engstelig eller urolig for noe. Vel, liker ikke så godt sammlinger der en må tale høyt til andre. Men det går nok mer innunder litt sosial angst. Ellers litt introvert som person, med litt dårlig selvtilitt. Redd for å prøve nye ting, spesielt alene. F.eks kurs etc. Vegrer meg litt for ting som jeg har lyst til, ja. Er dette nok? Hva sliter en med denne diagnosen? 

Anonymkode: 66b53...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På nettet står det at en forskjell kan være at engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse ønsker kontakt med mennesker, men ikke tør.

Men autistiske ikke ønsker kontakt.

Anonymkode: 8a15b...a04

Det stemmer jo ikke. Noen autister ønsket ikke kontakt, men de fleste som har diagnosen Asperger syndrom ønsker å ha kontakt med mennesker, men det kan være vanskelig i større eller mindre grad. 

Jeg hadde først tre ulike PF. Unnvikende var en av de tre. Men da jeg fikk AS ble unnvikende tatt vekk hos meg fordi AS var forklarende nok. 

Jeg har alltid ønsket å være flink til å ha kontakt med mennesker, men har falt igjennom over alt. Har et par venner, men det er det. 

De sa for øvrig ikke at jeg ikke har unnvikende PF pga jeg har AS, men jeg har så mange diagnoser så det var like greit å fjerne det som kunne fjernes. 

Det går jo an å spørre om det kan være mulig å få utredning hvis det er usikkert om det kan være noe mer enn unnvikende PF. Jeg ble sendt til utredning pga et massivt sammenbrudd og at jeg ikke responderte normalt på behandling.

Det er i hvert fall veldig lurt å få det avklart siden det kan være behov for annen type hjelp hvis det er AS i tillegg til unnvikende. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...