Gå til innhold

Hvordan tror DU høsten og vinteren blir med tanke på korona?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
Den Sagnomsuste skrev (1 time siden):

Kjøp dere vintertelt, felleski og annet turutstyr. Vi blir støkk her hjemme i Norge uavhengig av om vi er vaksinert eller ikke. Jeg brukte marka til fulle hele forrige vinter og opplevde det som svært frigivende! Da slipper man unna mye av maset og tjaset med viruset og det ene med det andre! Ingenting er som stillheten under stjernehimmelen i januar 🤓

Problemene våre blir så små når man er ute i skauen. Man må påregne litt frysing da, men det er jo en del av opplevelsen... 

#Husarrest i Norge 

Haha, mange i Oslo som valgte marka. Politiet måtte stanse hele t-bane nettet fordi folk tok pause fra pandemi og smittevern, de skulle på ski. Det var den dagen i januar jeg kom 3 timer for sent på jobb, før ruter kuttet ut stans på 2 stasjoner for og få ski folka vekk slik at andre kom seg på jobb. 
joa, bruk marka og Norge, men gjerne lokalt, og dropp kollektivt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Warrior skrev (23 timer siden):

Jeg håper det blir mindre og mindre smitte, men har ikke noe tro på det lenger. Så for meg tidligere at fra sommeren av i år når flest mulig skulle bli vaksinert så kom vi til å bli kvitt pandemien, og det ble lite smitte fremover. Det var det jeg håpte. At koronapandemien ble historie. Ikke mer smittefare, ikke mer karantene, ikke flere tiltak og nedstengninger. Alt kom til å bli som normalt. Man kunne reise som normalt igjen. Kose oss på konserter og festivaler igjen. 

Nå tror jeg og frykter jeg at det blir mer smitteøkning, flere tiltak igjen, nedstengninger. Smitten har økt igjen i flere land og det ser ut som mange ikke bryr seg om smittefaren mer. Så ja tror det blir mye smitte igjen til høsten og vinteren. Håper jeg tar feil! Hvorfor kan ikke korona bare forsvinne nå.

Hvordan tror du det blir? 

Ja, med mindre politikere snur om til å vurdere tiltak etter sykehusinnleggelser og alvorlig sykdom, så går vi selvsagt en ny streng høst og vinter i møte. Smitte blir det jo! Masse garantert. Så er spørsmålet bare når vi skal akseptere at det å bli litt syk med korona må være greit. På lik linje som alle andre forkjølelser og influensaer som kommer og går. Som fullvaksinert så er man jo på det nivået omtrent selv med delta-variant og det hele. Ganske godt beskyttet mot å bli alvorlig syk. Men - iom at det fortsatt vil være endel som ikke kan ta vaksine osv, så tipper jeg vi uansett får et strengt regime om å isolere seg og teste ved symptomer. For selv om man selv kan ha det helt greit med korona nå, så kan man fortsatt ikke gå rundt å spre det. Eller kan man? Når skal vi som samfunn si at nok er nok, og at noen få på sykehus pga sykdom og at en og annen dessverre dør av det, det må vi kanskje leve med heller enn at hele befolkningen skal fortsette å leve i et fengsel. Folk dør jo dessverre av andre sykdommer også. Man er ikke forskånet mot døden uansett hvor mye man prøver.

Selv håper jeg bare det fortsetter god selvjustis på å holde seg hjemme når syk, og faktisk ikke føle seg velkommen ute blant folk med forkjølelser osv. Skulle gjerne hatt at den delen fortsetter. Kommer til å synes det er innmari ekkelt neste gang noen nyser og snørrer på et utested eller restaurant. Nå syns jeg folk skal skjønne at da blir man hjemme. Selv om det ikke er korona!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Tenker at det ser vi snart. Jeg for min del skal få gjort litt nyttige ting i løpet av høsten, uavhengig av hvordan det går. Gidder ikke gå og bekymre meg på forhånd for noe jeg uansett ikke får gjort noe med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt til å tro at smitten dør ut, for jeg har ikke psyke til nye bølger. Men selv om jeg er lei går jeg etter de samme smittevernsreglene som jeg har gjort hele pandemien. Jeg skal ikke bli smittet, jeg skal ikke leve i usikkerhet om langtidsvirkninger osv. Da får jeg heller holde meg for meg selv, det gjør meg ingenting lenger. Jeg har mine faste venner og intet behov for store arrangementer . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (På 25.7.2021 den 14.01):

Jeg vet at det er lokale ulikheter. 78,4 % av befolkningen er vaksinert med første vaksine ( fhi oppdatert 23/7) 

jo da, drop in vil ta opp noen grupper. Både de som ikke har fått innkallelse og de som ikke ville droppe ferien for vaksine. Nå som en kan bestille selv blir det lettere. Det må i så fall være ulike drop in, her møter du opp.

74,8% av dem over 18 år, ikke av befolkningen som helhet. Det er en viktig forskjell. Ifølge Dagbladet har litt over 63% fått første dose, bare 32,37% er fullvaksinerte. Vi har langt igjen til flokkimmunitet ennå, gitt at det stemmer at den vil inntreffe rundt 80% (vaksinerte/gjennomgått infeksjon). 
 

Jeg tror vi vil få et oppsving av smitte til høsten, men forhåpentligvis vil færre bli alvorlig syke og bli innlagt på sykehus neste vinter sammenlignet med forrige vinter. Vi vil nå et punkt hvor vi godtar høyere smittetall uten at det resulterer i restriksjoner - men flere må være fullvaksinerte først. Jeg tror vi vil ha mange av de samme tiltakene nå i høst som vi hadde i august/september i fjor (først og fremst meteren, teste, hjemme når man er syk etc), men jeg håper vi slipper at ting strammer seg til utover høsten, slik vi hadde i fjor. Men vi får se…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 timer siden):

Jeg har tenkt at de « må» det lenge. Jeg håper jo de leser tallene slik nå, at det ikke er smitte de ser på. Så langt synes jeg det er det de ser på, men hvordan det blir til høsten vet jeg ikke. Ikke vet noen hvor godt vaksinen vi har nå virker mot nye mutasjoner heller. Jeg husker tilbake til april 2020, det var første gang jeg ble kalt « hysterisk» fordi jeg ikke var enig i at dette ville være over etter påske. Jeg er ikke hysterisk, jeg er bare ikke sikker på at dette er slutten, jeg tror vi må ta det som det kommer. Jeg håper at smitteøking i seg selv ikke fører til nye lockdown, min mening er at de det siste året burde ha sett mer på sykdom enn smitte. Jeg håper selvsagt at vi er ferdige nå. 

Problemet her er at det er altfor få vaksiner til fattige deler av verden, og med fri smitte kan viruset mutere på nytt og på nytt. Det er ganske håpløst egentlig. Nå påstår de at de kan justere vaksiner til å beskytte mot mutasjoner og.. vi får bare krysse fingre for at alt kommer tidsnok under kontroll. Men vaksinering av fattige land bør være et stort fokus også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TeaSpoon skrev (4 timer siden):

Bra at vi åpnet grensene rett før de fleste er blitt  fullvaksinerte! Hurra for regjering! Dette blir en morsom høst.

Slipper vi inn mennesker som ikke er vaksinerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
BellaMargitha skrev (2 timer siden):

Problemet her er at det er altfor få vaksiner til fattige deler av verden, og med fri smitte kan viruset mutere på nytt og på nytt. Det er ganske håpløst egentlig. Nå påstår de at de kan justere vaksiner til å beskytte mot mutasjoner og.. vi får bare krysse fingre for at alt kommer tidsnok under kontroll. Men vaksinering av fattige land bør være et stort fokus også. 

Ja, tror det er et større problem enn at en liten % i Norge velger og avvente og dermed blir uthengt. Har ikke fått med meg dette med justeringer, men det høres jo lovende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Mmmwhatever skrev (3 timer siden):

74,8% av dem over 18 år, ikke av befolkningen som helhet. Det er en viktig forskjell. Ifølge Dagbladet har litt over 63% fått første dose, bare 32,37% er fullvaksinerte. Vi har langt igjen til flokkimmunitet ennå, gitt at det stemmer at den vil inntreffe rundt 80% (vaksinerte/gjennomgått infeksjon). 
 

Jeg tror vi vil få et oppsving av smitte til høsten, men forhåpentligvis vil færre bli alvorlig syke og bli innlagt på sykehus neste vinter sammenlignet med forrige vinter. Vi vil nå et punkt hvor vi godtar høyere smittetall uten at det resulterer i restriksjoner - men flere må være fullvaksinerte først. Jeg tror vi vil ha mange av de samme tiltakene nå i høst som vi hadde i august/september i fjor (først og fremst meteren, teste, hjemme når man er syk etc), men jeg håper vi slipper at ting strammer seg til utover høsten, slik vi hadde i fjor. Men vi får se…

Ja, selvfølgelig mente 78,4 % av de som skal vaksineres. Nye tall i dag , nå er vi på 79%. Altså av de over 18. de 79% som har tatt første dose vil jo fortløpende ta andre, so jo vi er nok i mål med det første målet for  flokkimmunitet Ila uken. Om de nå endrer, og mener de under 18 skal ta, eller at alle må ta ( tvangsvaksinering ) er jo mulig. Da tok de feil fra start evt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig mente 78,4 % av de som skal vaksineres. Nye tall i dag , nå er vi på 79%. Altså av de over 18. de 79% som har tatt første dose vil jo fortløpende ta andre, so jo vi er nok i mål med det første målet for  flokkimmunitet Ila uken. Om de nå endrer, og mener de under 18 skal ta, eller at alle må ta ( tvangsvaksinering ) er jo mulig. Da tok de feil fra start evt. 

Flokkimmunitet regnes ikke ut fra antallet over 18 år, men for hele befolkningen. At du har laget deg et delmål på veien (at 80% av alle over 18 år har fått minst én dose) er ikke relevant… 

Jeg tipper alle 16-17-åringer får tilbud om vaksine når alle over 18 år har fått tilbud i høst, og 12-15 kan fort følge etter jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Mmmwhatever skrev (29 minutter siden):

Flokkimmunitet regnes ikke ut fra antallet over 18 år, men for hele befolkningen. At du har laget deg et delmål på veien (at 80% av alle over 18 år har fått minst én dose) er ikke relevant… 

Jeg tipper alle 16-17-åringer får tilbud om vaksine når alle over 18 år har fått tilbud i høst, og 12-15 kan fort følge etter jul. 

JEG har ikke laget meg er delmål, det var det offentlige målet.  Nei , så det som er relevant nå er at vi skal vaksinere barn? Har ikke fått med meg disse nye målene , ikke sett nyheter i dag,men da melder jeg meg « ut» og joiner vaksineskeptikerne. Vi blir jo bare løyet til hele tiden, og hvis det du nå påstår viser seg og stemme, er jeg ferdig med og lytte nå når vi har nådd det som for noen måneder siden var målet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...