Gå til innhold

Hvordan tror DU høsten og vinteren blir med tanke på korona?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Anonyminist skrev (14 minutter siden):

Fullvaksinerte blir jo smittet hele tiden, så ja det er tydelig at vi vil bli lurt. Kjenner fullvaksinerte som er smittet og sitter syke i karantene, men fortsatt er vaksinen redningen liksom 😅 

jeg hadde faktisk trodd det skulle bli bedre nå, ikke pga vaksinen men tiltak. Folk gir jo tatolt f… tar t- bane til og fra jobb, vi blir minnet om smittevern over høytalere og det faktisk fortsatt påbud med munnbind på kollektiv i Oslo, der sitter folk tett i tett og spiser is og drikker smoothie. Folk sier til fremmede « jeg er fullvaksinert» slik at vi med munnbind ikke skal bli stressa over at de sitter oppå oss og spiser is 😅 og snart kommer de som har vært på utenlandsferie hjem. Ja, det blir en spennende høst 🤷‍♀️ 

Ja, det går litt tregt for noen. Det skulle ikke være noe problem med avstand og renslighet. Men tydeligvis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MaleficentAurora skrev (1 time siden):

Tror nok vi blir å gå i møte med en ny lockdown om ikke folk skjerper seg. 

Ja, dersom folk ikke protesterer og sier at det er nok galskap nå så blir det ny lockdown. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 22 innlagte i HELE Norge, faren er over.  Slutt å være så hysteriske.  Nå lever vi mer eller mindre normalt igjen og slik kommer det til å fortsette. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Peonjenta skrev (8 minutter siden):

Det er 22 innlagte i HELE Norge, faren er over.  Slutt å være så hysteriske.  Nå lever vi mer eller mindre normalt igjen og slik kommer det til å fortsette. 

Det spørs jo litt hvem og hvordan tallene leses. De leser jo smittede, ikke syke og døde. Hvis smitten øker ( noe den gjør) , og det fortsatt , og det er det de ser på blir det jo ikke tilnærmet normalt særlig lenge. Når jeg følger reglene og bruker munnbind på kollektivt, og blir irritert over folk som gir f… er det ikke fordi jeg er redd for og bli innlagt. Jeg er redd for en ny runde nedstengning , permittering, økonomisk tap og isolasjon. Hvis de som styrer dette ser på innlagte og ikke smitteøking framover skal jeg slutte og være « hysterisk «. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 time siden):

Jeg tror at smitten øker vesentlig, mange ikke vaksinerte blir innlagt og en del vaksinerte. Munnbindpåbud en del steder, en del skoler stenger ned for kortere perioder,  en drøss med folk må i karantene, hjemmekontor for de som kan. Nasjonale tiltak , men vanskelig å tippe hvilke (avhenger av hvor mye smitte det blir) Kommunene har store vansker med å spore deltasmitten. Det kommer generelt til å bli verre enn mange tror tipper jeg..

Jeg tror det skal veldig mye til for at skoler stenges. Det er et av tiltakene som er blitt mest omdiskutert og kritisert. Det har veldig lite for seg å stenge skoler, når de fleste voksne på skolene er vaksinert.  Nå er det jo også diskutert å tilby vaksine ned til 16 år. 

Kommunene har problemer med å spore smitte nå, fordi folk reiser mye mellom de ulike kommunene pga ferie. Til høsten roer dette seg, og man får mer oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det skal veldig mye til for at skoler stenges. Det er et av tiltakene som er blitt mest omdiskutert og kritisert. Det har veldig lite for seg å stenge skoler, når de fleste voksne på skolene er vaksinert.  Nå er det jo også diskutert å tilby vaksine ned til 16 år. 

Kommunene har problemer med å spore smitte nå, fordi folk reiser mye mellom de ulike kommunene pga ferie. Til høsten roer dette seg, og man får mer oversikt.

Blir det masse deltasmitte på skolene så skal du ikke se bort ifra at de stenges for en kortere periode. Elevene tar med smitte hjem og mange er ikke fullvaksinert før oktober. Dessuten så kan unge også få ettervirkninger av Covid-19. I Danmark og mange land vaksinerer de unge ned til 12 års alder.
Det blir ikke lettere å spore smitten til høsten fordi det vil være vesentlig mer smitte i samfunnet. Delta er ekstremt smittsomt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyminist skrev (1 time siden):

Fullvaksinerte blir jo smittet hele tiden, så ja det er tydelig at vi vil bli lurt. Kjenner fullvaksinerte som er smittet og sitter syke i karantene, men fortsatt er vaksinen redningen liksom 😅 

jeg hadde faktisk trodd det skulle bli bedre nå, ikke pga vaksinen men tiltak. Folk gir jo tatolt f… tar t- bane til og fra jobb, vi blir minnet om smittevern over høytalere og det faktisk fortsatt påbud med munnbind på kollektiv i Oslo, der sitter folk tett i tett og spiser is og drikker smoothie. Folk sier til fremmede « jeg er fullvaksinert» slik at vi med munnbind ikke skal bli stressa over at de sitter oppå oss og spiser is 😅 og snart kommer de som har vært på utenlandsferie hjem. Ja, det blir en spennende høst 🤷‍♀️ 

Jeg tenker at Oslo er et eksempel på at nedstengning absolutt ikke bør brukes som tiltak. Ihvertfall ikke over lengre tid.

Vi var noen dager i Oslo, og jeg ble helt sjokkert over hvor lite flinke Oslo sin befolkning var på avstand, benytte håndsprit på vei inn i kjøpesentre og matbutikker, å holde avstand når man satt seg ned på en benk osv. 

Her jeg bor, har vi også hatt en del smitte, men vi har blitt drillet i smitteverntiltak. Istedenfor å stenge ned, har vi blitt oppfordret til å ta vare på oss selv og hverandre ved aktivt å tenke hygiene og avstand. 

Stenger man ned, stenger man også ute muligheten til å lære folk opp til god smitteforhindrende oppførsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Blir det masse deltasmitte på skolene så skal du ikke se bort ifra at de stenges for en kortere periode. Elevene tar med smitte hjem og mange er ikke fullvaksinert før oktober. Dessuten så kan unge også få ettervirkninger av Covid-19. I Danmark og mange land vaksinerer de unge ned til 12 års alder.
Det blir ikke lettere å spore smitten til høsten fordi det vil være vesentlig mer smitte i samfunnet. Delta er ekstremt smittsomt.

På ett eller annet tidspunkt må man godta at folk blir syke. Målet med vaksineringen er at folk skal bli mindre syke enn uten. En naturlig konsekvens av dette, er å godta sykdom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
MorTil2 skrev (44 minutter siden):

Jeg tenker at Oslo er et eksempel på at nedstengning absolutt ikke bør brukes som tiltak. Ihvertfall ikke over lengre tid.

Vi var noen dager i Oslo, og jeg ble helt sjokkert over hvor lite flinke Oslo sin befolkning var på avstand, benytte håndsprit på vei inn i kjøpesentre og matbutikker, å holde avstand når man satt seg ned på en benk osv. 

Her jeg bor, har vi også hatt en del smitte, men vi har blitt drillet i smitteverntiltak. Istedenfor å stenge ned, har vi blitt oppfordret til å ta vare på oss selv og hverandre ved aktivt å tenke hygiene og avstand. 

Stenger man ned, stenger man også ute muligheten til å lære folk opp til god smitteforhindrende oppførsel. 

Selv om jeg er enig i at det er varierende hvor lite eller mye folk tar hensyn til smittevernregler (renhold, avstand, munnbind, nyse i armhule) så er det forskjell på storby og bygd. Når man har vært nedstengt over lengre tid og myndighetene skifter mening fra den ene uken til den neste så gir mange opp.

Jeg var nylig på en tur og vårt reisefølge var de eneste som konsekvent brukte munnbind på busstur (liten full buss) og i butikk. Og dette var på bygden. Vi ble også sett på som "tullinger fra byen" med munnbindene våre. Som om vi bryr oss. Det hører med til historien at hele reisefølget er helt eller delvis vaksinerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd vi vil se innstramminger igjen utpå høsten :( Det blir ikke noe moro. Får håpe det IKKE skjer da, kanskje pandemien tar en nedoverbølgedal i stedet? Er lov å håpe, selv om det er et bittelite håp...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
MorTil2 skrev (50 minutter siden):

Jeg tenker at Oslo er et eksempel på at nedstengning absolutt ikke bør brukes som tiltak. Ihvertfall ikke over lengre tid.

Vi var noen dager i Oslo, og jeg ble helt sjokkert over hvor lite flinke Oslo sin befolkning var på avstand, benytte håndsprit på vei inn i kjøpesentre og matbutikker, å holde avstand når man satt seg ned på en benk osv. 

Her jeg bor, har vi også hatt en del smitte, men vi har blitt drillet i smitteverntiltak. Istedenfor å stenge ned, har vi blitt oppfordret til å ta vare på oss selv og hverandre ved aktivt å tenke hygiene og avstand. 

Stenger man ned, stenger man også ute muligheten til å lære folk opp til god smitteforhindrende oppførsel. 

Det at folk i Oslo gir faen er noe nytt. Det har skjedd gradvis siden juni. For alt jeg vet er ikke disse fra Oslo heller. I vinter var det ikke mulig og gå inn på kjøpesenter og butikk uten og sprite hender og bruke munnbind, vakter både fra sentre og kommunen sto ved inngangene . Jeg bor i Oslo, men jobber noen dager i uken i Bærum, og selvom Oslo har strengere tiltak , følger folk i Bærum det bedre. Det kan nok være noen Oslo folk som er lei, men tror også det er litt flere feriegjester her . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel fort til at enten blir man vaksinert eller så blir man smittet. Endel vaksinerte blir smittet også, men i stor grad blir det vel fra den uvaksinerte gruppen de fleste syke kommer. 

Selv bruker jeg fortsatt munnbind i butikker. Plager meg lite og er en triviell sak å bruke.  Er blitt såpass gammel at jeg driter glatt i hva andre måtte mene om det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på hva som skjer når vi skal tilbake til hverdagen med skole og fritidsaktiviteter. Ser og for meg at skolen vil måtte "stenge" ned for en periode for smitten vil bre om seg. Hvis vi skal fortsette med "nulltoleranse" for snufsing og testing i hytt og pine dette året og så blir det nok mye hjemmeskole. For hvert smittetilfelle på vårt trinn vil vi jo ende opp med minimum 7 dagers vente karantene hvis de skal gjøre det som vi gjorde før sommerferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom medier og myndigheter fokuserer på smitte istedet for alvorlig sykdom, samt at terskelen for å stenge har blitt latterlig lav, så tror jeg det blir nye (helt unødvendige) nedstengninger til høsten. 
 

Om jeg får rett, håper jeg jurister står opp for befolkningen og sier at nok er nok. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, og håper, at man forstår at vi må tåle noe smitte. En viktig forutsetning for at folk er villige til å følge tiltak er at man har noe å jobbe mot. Når stadig flere blir vaksinerte vil dette forsvinne, og tiltak selv med en høy andel av befolkningen vaksinert er neppe noe som de fleste vil godta.

Vi har et valg til høsten. Det siste den nåværende regjeringen vil gjøre er å innføre upopulære tiltak. Akkurat som det er noe av det siste en ny regjering også ønsker å gjøre.

Det blir meget interessant å se hva som skjer om smitten øker veldig mye i begynnelsen av september. 

Det man kan gjøre er å begynne å fremskynde dose 2 for de som jobber i utsatte yrker. Noe jeg godt kan se for meg kan være et triks regjeringen vil bruke før valget også. Vi for se.

Personlig kommer jeg til å ta mine doser, men leve relativt normalt uansett situasjon. Det har tatt på å være såpass avskilt fra venner og familie det siste drøye året. Det har jeg ikke tenkt til å gjøre igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremnes.Kari skrev (7 timer siden):

Jeg tror: media kommer til å presse fram større klinsj mellom de vaksinerte og de uvaksinerte. 

Uvaksinerte får skylda for Gamma-variasjonen, eller hva den nå kommer til å hete.

Ny knallhard nedstengning.

Uvaksinerte mister rettigheter, får ikke tilgang til helsehjelp, dagligvarer osv.

Det blir QR-skanning med digital ID på alle sjekkpunkt i hverdagen. Butikk. Jobb. Hjem.

Enig med deg. 

Det vil og bare bli dyrere med strøm og mat. Enkelte land har tomme butikker for mat. Høsten blir hard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøp dere vintertelt, felleski og annet turutstyr. Vi blir støkk her hjemme i Norge uavhengig av om vi er vaksinert eller ikke. Jeg brukte marka til fulle hele forrige vinter og opplevde det som svært frigivende! Da slipper man unna mye av maset og tjaset med viruset og det ene med det andre! Ingenting er som stillheten under stjernehimmelen i januar 🤓

Problemene våre blir så små når man er ute i skauen. Man må påregne litt frysing da, men det er jo en del av opplevelsen... 

#Husarrest i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at vi åpnet grensene rett før de fleste er blitt  fullvaksinerte! Hurra for regjering! Dette blir en morsom høst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (20 timer siden):

Det spørs jo litt hvem og hvordan tallene leses. De leser jo smittede, ikke syke og døde. Hvis smitten øker ( noe den gjør) , og det fortsatt , og det er det de ser på blir det jo ikke tilnærmet normalt særlig lenge. Når jeg følger reglene og bruker munnbind på kollektivt, og blir irritert over folk som gir f… er det ikke fordi jeg er redd for og bli innlagt. Jeg er redd for en ny runde nedstengning , permittering, økonomisk tap og isolasjon. Hvis de som styrer dette ser på innlagte og ikke smitteøking framover skal jeg slutte og være « hysterisk «. 

De MÅ jo begynne å se på innlagte og dødstall og ikke antall smittede når majoriteten blir vaksinert. Hvis de kjører ny lockdown for mildere sykdomsforløp (pga vaksine).. ja da kan vi gjerne stenge ned og pålegge full isolasjon for influensa, forkjølelse, RS-virus også. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
BellaMargitha skrev (32 minutter siden):

De MÅ jo begynne å se på innlagte og dødstall og ikke antall smittede når majoriteten blir vaksinert. Hvis de kjører ny lockdown for mildere sykdomsforløp (pga vaksine).. ja da kan vi gjerne stenge ned og pålegge full isolasjon for influensa, forkjølelse, RS-virus også. 

Jeg har tenkt at de « må» det lenge. Jeg håper jo de leser tallene slik nå, at det ikke er smitte de ser på. Så langt synes jeg det er det de ser på, men hvordan det blir til høsten vet jeg ikke. Ikke vet noen hvor godt vaksinen vi har nå virker mot nye mutasjoner heller. Jeg husker tilbake til april 2020, det var første gang jeg ble kalt « hysterisk» fordi jeg ikke var enig i at dette ville være over etter påske. Jeg er ikke hysterisk, jeg er bare ikke sikker på at dette er slutten, jeg tror vi må ta det som det kommer. Jeg håper at smitteøking i seg selv ikke fører til nye lockdown, min mening er at de det siste året burde ha sett mer på sykdom enn smitte. Jeg håper selvsagt at vi er ferdige nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...