Gå til innhold

Hvordan tror DU høsten og vinteren blir med tanke på korona?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior

Jeg håper det blir mindre og mindre smitte, men har ikke noe tro på det lenger. Så for meg tidligere at fra sommeren av i år når flest mulig skulle bli vaksinert så kom vi til å bli kvitt pandemien, og det ble lite smitte fremover. Det var det jeg håpte. At koronapandemien ble historie. Ikke mer smittefare, ikke mer karantene, ikke flere tiltak og nedstengninger. Alt kom til å bli som normalt. Man kunne reise som normalt igjen. Kose oss på konserter og festivaler igjen. 

Nå tror jeg og frykter jeg at det blir mer smitteøkning, flere tiltak igjen, nedstengninger. Smitten har økt igjen i flere land og det ser ut som mange ikke bryr seg om smittefaren mer. Så ja tror det blir mye smitte igjen til høsten og vinteren. Håper jeg tar feil! Hvorfor kan ikke korona bare forsvinne nå.

Hvordan tror du det blir? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt for mange som dropper vaksinering.. tror høsten blir dritt 😩

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jeg tror litt det samme som deg. Det jeg er redd for er at det kommer nye varianter vaksinen vi har nå ikke beskytter godt nok mot. Det er veldig vanskelig og spå, vi har ingen erfaring og gå på, og hele veien har vi bare gjetter og trodd og erfart underveis. Tar det ikke som sikkert at dette er over, men håper selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre det tar seg opp igjen etter sommeren, håper jeg tar feil jeg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
prt90 skrev (2 minutter siden):

Alt for mange som dropper vaksinering.. tror høsten blir dritt 😩

Skulle ikke 80% være nok til og gi flokkimmunitet? 😅 det er jo lokale variasjoner av hvor mange som er vaksinert, nå starter de vel drop in flere og flere steder for de som ikke har fått tatt, men det vil jo være noen som ikke tar.. de virker allikevel og være en veldig liten gruppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå helt fint. Vaksinene beskytter svært godt mot alvorlig sykdom, og da er det ikke så farlig at smittetallene øker. Tipper vi er ferdige med nedstenginger og de fleste generelle tiltak mot Korona ila høsten. Det eneste som kan vedvare en stund er reiserestriksjoner mot deler av verden der smitten er ute av kontroll.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok vi blir å gå i møte med en ny lockdown om ikke folk skjerper seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (13 minutter siden):

Skulle ikke 80% være nok til og gi flokkimmunitet? 😅 det er jo lokale variasjoner av hvor mange som er vaksinert, nå starter de vel drop in flere og flere steder for de som ikke har fått tatt, men det vil jo være noen som ikke tar.. de virker allikevel og være en veldig liten gruppe. 

Men ingen steder i Norge er over 80%, selv der de har avsluttet vaksineringen med dose 1. 
 

Dropin betyr at alle har fått tilbud om å booke time, så lite sannsynlig at vaksine andelen kommer særlig høyere der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari

Jeg tror: media kommer til å presse fram større klinsj mellom de vaksinerte og de uvaksinerte. 

Uvaksinerte får skylda for Gamma-variasjonen, eller hva den nå kommer til å hete.

Ny knallhard nedstengning.

Uvaksinerte mister rettigheter, får ikke tilgang til helsehjelp, dagligvarer osv.

Det blir QR-skanning med digital ID på alle sjekkpunkt i hverdagen. Butikk. Jobb. Hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
prt90 skrev (17 minutter siden):

Men ingen steder i Norge er over 80%, selv der de har avsluttet vaksineringen med dose 1. 
 

Dropin betyr at alle har fått tilbud om å booke time, så lite sannsynlig at vaksine andelen kommer særlig høyere der

Jeg vet at det er lokale ulikheter. 78,4 % av befolkningen er vaksinert med første vaksine ( fhi oppdatert 23/7) 

jo da, drop in vil ta opp noen grupper. Både de som ikke har fått innkallelse og de som ikke ville droppe ferien for vaksine. Nå som en kan bestille selv blir det lettere. Det må i så fall være ulike drop in, her møter du opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at smitten øker vesentlig, mange ikke vaksinerte blir innlagt og en del vaksinerte. Munnbindpåbud en del steder, en del skoler stenger ned for kortere perioder,  en drøss med folk må i karantene, hjemmekontor for de som kan. Nasjonale tiltak , men vanskelig å tippe hvilke (avhenger av hvor mye smitte det blir) Kommunene har store vansker med å spore deltasmitten. Det kommer generelt til å bli verre enn mange tror tipper jeg..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Bremnes.Kari skrev (16 minutter siden):

Jeg tror: media kommer til å presse fram større klinsj mellom de vaksinerte og de uvaksinerte. 

Uvaksinerte får skylda for Gamma-variasjonen, eller hva den nå kommer til å hete.

Ny knallhard nedstengning.

Uvaksinerte mister rettigheter, får ikke tilgang til helsehjelp, dagligvarer osv.

Det blir QR-skanning med digital ID på alle sjekkpunkt i hverdagen. Butikk. Jobb. Hjem.

Det er skremmende. Jeg tror det vil øke motstand og føre til mer protester, da det i prinsippet blir en tvunget vaksine og med massiv overvåking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
2 minutter siden, Anonyminist said:

Det er skremmende. Jeg tror det vil øke motstand og føre til mer protester, da det i prinsippet blir en tvunget vaksine og med massiv overvåking. 

Protestene kommer ikke til å ha noe å si. Skremmende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
Bremnes.Kari skrev (Akkurat nå):

Protestene kommer ikke til å ha noe å si. Skremmende ja.

Skjedde ikke det i Frankrike? At de snudde om grunnet protestene? ( skal ikke si det sikkert ) et opprør i befolkningen vil ha noe og si jo. Nå er ikke nordmenn kjent for og protestere mye mot våre ledere, men der tror jeg de ville trå over streken der. Ikke bare for de som ikke vil ta vaksinen av ulike grunner, men tvang og overvåking klinger ikke godt i vaksinertes ører heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det blir mange vaksinerte ferdig i November kanskje. Så spørs det om vi klarer å holde tiltakene selv om vi er vaksinert og da vil smittetallene gå ned.

Om vi ikke holder tiltakene vil smitten vedvare og være vanskeligere å spore i en vaksinert befolkning der smittebærerne ikke blir sjuke.

Uansett vil r tallet gå ned forutsatt at vaksinen virker.

Virker den ikke på noen varianter vil det nok komme en modifisert vaksine.

Dette er en legmanns betraktninger  bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari
3 minutter siden, Anonyminist said:

Skjedde ikke det i Frankrike? At de snudde om grunnet protestene? ( skal ikke si det sikkert ) et opprør i befolkningen vil ha noe og si jo. Nå er ikke nordmenn kjent for og protestere mye mot våre ledere, men der tror jeg de ville trå over streken der. Ikke bare for de som ikke vil ta vaksinen av ulike grunner, men tvang og overvåking klinger ikke godt i vaksinertes ører heller.

Jeg følger ikke med sånn dag-til-dag, tror en del av cluet her er å forvirre folk, berolige dem for så å piske opp stemninga igjen. Tiden vil vise hvordan policyen blir i Frankrike (og resten av verden).

Merk at det var "utenkelig", "utelukket" og "konspirasjonsteori" å snakke om vaksinepass eller obligatorisk vaksine for utvalgte yrkesgrupper for bare et halvt års tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg tror at 2021 blir mye det samme som det har vært hittil, men at bølgene av smitte blir mer lokale. Når 2021 er over er det vaksinasjonsgraden og hvordan tiltakene (inkludert vaksinasjon) i resten av verden fungerer som avgjør hvordan vi kan leve her. Jeg var ganske sikker på at senhøsten 2021 ville bety normalisert verden fordi man da hadde vaksinert befolkningen, men jeg ser jo at vaksinetilgangen er som en sjøsyk kamel og at nye mutasjoner skremmer vettet av myndighetene. Ikke at jeg bagatelliserer det, men vi vet enda svært lite om effekten av vaksinen på nye mutasjoner.

Så jeg smører meg med tålmodighet og regner med at jeg forblir på hjemmekontor enda et halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli sjokkerende for alle som tror vaksinen ville redde oss. Selvfølgelig gjør den ikke det. De vaksinerte blir smittet og syke de også, kanskje mer enn noen fordi de tror de er trygge nå. 

Klart det blir smitte igjen. Og klart folk blir syke. Det blir ingen forskjell på vaksinerte og de uvaksinerte. Dette var en noe desperat handling fra myndigheter, og en enorm økonomisk gevinst for de som selger vaksinen. Verden vil bli lurt. Og som vanlig sitter vi 20 år etter og skjønner ikke at vi kunne gå på alt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (1 time siden):

Alt for mange som dropper vaksinering.. tror høsten blir dritt 😩

Vaksinetallene er da ganske gode. Det er bare på Kg at det ser ille ut. Folk som engasjerer seg i samfunnsdebatter uten å faktisk se Dagsrevyen eller lese en avis eller artikkel utenom Kg vet jo ingenting… KG’s «angstfulle» eller brune tilhørerskare er ikke representative nok. Du finner noen idioter i kommentarfeltene også; de får motstand! Det viser seg jo at dekningen blir god på sikt.

80% ca er ikke så verst!

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksinasjonsstatistikk/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Det kommer til å bli sjokkerende for alle som tror vaksinen ville redde oss. Selvfølgelig gjør den ikke det. De vaksinerte blir smittet og syke de også, kanskje mer enn noen fordi de tror de er trygge nå. 

Klart det blir smitte igjen. Og klart folk blir syke. Det blir ingen forskjell på vaksinerte og de uvaksinerte. Dette var en noe desperat handling fra myndigheter, og en enorm økonomisk gevinst for de som selger vaksinen. Verden vil bli lurt. Og som vanlig sitter vi 20 år etter og skjønner ikke at vi kunne gå på alt. 

Fullvaksinerte blir jo smittet hele tiden, så ja det er tydelig at vi vil bli lurt. Kjenner fullvaksinerte som er smittet og sitter syke i karantene, men fortsatt er vaksinen redningen liksom 😅 

jeg hadde faktisk trodd det skulle bli bedre nå, ikke pga vaksinen men tiltak. Folk gir jo tatolt f… tar t- bane til og fra jobb, vi blir minnet om smittevern over høytalere og det faktisk fortsatt påbud med munnbind på kollektiv i Oslo, der sitter folk tett i tett og spiser is og drikker smoothie. Folk sier til fremmede « jeg er fullvaksinert» slik at vi med munnbind ikke skal bli stressa over at de sitter oppå oss og spiser is 😅 og snart kommer de som har vært på utenlandsferie hjem. Ja, det blir en spennende høst 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...