Gå til innhold

Hva tar dere med som nistemat når dere er på fjelltur i høy varme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste dagene har det vært veldig varmt her, og i forgårs tok jeg med en halvfrossen kyllingsalat på stranda, la boksen i skyggen og spiste den to timer etter.

Da var den ikke kald men ikke varm heller, så jeg tenkte at det gikk fint.

Noen timer senere begynte jeg å få vondt i magen, og nå to dager etterpå har jeg fremdeles vondt i magen og litt diare.

I dag skal jeg gå en lett tur på fjellet og har laget meg en salat av kokt egg, avokado, salat og kokte poteter/ gulrøtter fra i går.

Jeg tenker å spise om ca 2 timer, er det da blitt skjemt siden det er kokt egg i salaten?

Nøtter og banan blir jeg ikke mett av.

Anonymkode: e1f08...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid tatt med ting som kyllingsalat og egg til lunsj på jobb, som ofte blir liggende 6 timer i romtemperatur, og har aldri blitt dårlig. Så du har nok bare hatt uflaks, om det var kyllingen i det hele tatt. 

Uansett holder jeg meg til energibarer på fjelltur. Eller om turen bare er på 3-4 timer; spiser før, eller etter. Er det en bedre løsning? 

Eller om du har et kjøleelement, legg det sammen med maten. 

Anonymkode: 06c62...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brødskiver.

Anonymkode: adb78...a1c

Ja jeg tenkte på brødskiver men kjøttpålegg og ost kan jo også bli dårlig når det er 27 grader i luften

 

Ts

Anonymkode: e1f08...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har alltid tatt med ting som kyllingsalat og egg til lunsj på jobb, som ofte blir liggende 6 timer i romtemperatur, og har aldri blitt dårlig. Så du har nok bare hatt uflaks, om det var kyllingen i det hele tatt. 

Uansett holder jeg meg til energibarer på fjelltur. Eller om turen bare er på 3-4 timer; spiser før, eller etter. Er det en bedre løsning? 

Eller om du har et kjøleelement, legg det sammen med maten. 

Anonymkode: 06c62...24b

Det er forskjell på rom temperatur og når solen steker i 25 graders varme, er det ikke?

Anonymkode: e1f08...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

2 timer er neppe nok til at det blir dårlig om det ligger i sekken.

På de varmeste dagene har jeg tatt med brødskiver med nugatti og mye frukt.  Det er nok mest fordi jeg ikke liker svett ost og halvlunken niste, ikke fordi det blir dårlig på den korte tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på rom temperatur og når solen steker i 25 graders varme, er det ikke?

Anonymkode: e1f08...544

Ikke når maten ligger i skyggen, og temperaturen på kontoret normalt er 22-23 grader. 

Og du - hvorfor nedlatende når jeg prøver å komme med tips? 

Anonymkode: 06c62...24b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg et kjøleelement på toppen av matboksen da😊

Anonymkode: 778fc...815

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke når maten ligger i skyggen, og temperaturen på kontoret normalt er 22-23 grader. 

Og du - hvorfor nedlatende når jeg prøver å komme med tips? 

Anonymkode: 06c62...24b

Jeg ser nå at det kunne bli oppfattet i en nedlatende tone, men det var overhodet ikke meningen, det gikk bare litt fort når jeg skrev.🙂

Anonymkode: e1f08...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med brødskiver, ofte med syltetøy eller brunost, da det holder seg greit i alle værforhold. Har også med noe ekstra, som sjokolade, kjeks, lefser, banan, nøtter, noe god drikke og vann. 

Anonymkode: 1be24...e30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legg et kjøleelement på toppen av matboksen da😊

Anonymkode: 778fc...815

Jeg har kun med meg en rumpetaske og kjøleelementene vi har er for store, men jeg skal skaffe meg mindre kjøleelement 

Ts

Anonymkode: e1f08...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har halve sekken full av kjøleelementer, hjemmelagde, altså frosne vannflasker slik at det ikke er like tungt på tilbakeveien og vi har kaldt vann. :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast turmat på fjelltur for oss er enten pizzasnurrer eller polarbrød med nugatti. 

Anonymkode: 65588...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elder Millennial skrev (1 time siden):

2 timer er neppe nok til at det blir dårlig om det ligger i sekken.

På de varmeste dagene har jeg tatt med brødskiver med nugatti og mye frukt.  Det er nok mest fordi jeg ikke liker svett ost og halvlunken niste, ikke fordi det blir dårlig på den korte tiden.  

Prøv kombinasjonen nugatti og hvitost, det er godt det🌞🥳🎉

Anonymkode: 2f666...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager vafler, lavkarbo i mitt tilfelle. Så kan man ha ost, skinke og salatblad i. Bær, div pålegg, nøtter. Maten blir ikke dårlig selv om den blir litt svett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleide å ha med hardkokte egg, knekkebrød, og gjerne en salat eller peanøttsmør. Alt oppbevares separat. Og snacks som peanøtter og proteinbar. Kakao er med året rundt.

Anonymkode: ba8b8...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Brødskiver.

Anonymkode: adb78...a1c

En med (svett) pølse og en med (svett) ost. Når du er sulten smaker det utmerket uansett. Ellers er usmurte brødskiver og tubeost ikke å forakte.

Anonymkode: a8a04...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsmurte brødskiver (med hva som helst egentlig, kanskje særlig harde oster som cheddar eller manchego med et godt syltetøy). Bananpannekaker. Nøtter og sjokolade eller proteinbarer. Druer. Gulrøtter. Snackpaprika. Brød eller knekkebrød med pålegg ved siden (f.eks. raspet brunost, syltetøy, hummus, Babybel, en liten boks smøreost). En pakke søte kjeks.

Anonymkode: 36360...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi smører på frosne skiver.  Da tiner de i løpet av et par timer og er klare til lunsj.  

Anonymkode: ef671...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...