Gå til innhold

Tanker om dem som koser seg på fritidsreiser utenlands nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå skjer akkurat det som de fleste?! skjønte ville skje. Delta varianten regjerer for fullt og vi tar den med hjem fra ferie utenlands. De fleste populære reisemålene er nå rød-blåe, men folk setter skylapper på fordi de er vaksinerte. Dette til tross for at de fortsatt kan bidra med å spre smitte med Delta-varianten.

Jeg kan bare ikke fatte hvordan folk har tenkt eller tenker.. Er de virkelig så naive at de trodde/tror dette ville gå helt fint? At vi ble kvitt viruset i sommer siden så mange har vaksinert seg? Eller er dette bare ren egoisme. De bryr seg ikke, og reiser ‘fordi de kan’?

Jeg har mange både venner og kolleger som er ute å reiser nå. Vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Turte ikke si så mye før de dro. De gledet seg jo sånn og jeg ville selvfølgelig ikke skape konflikt. Samtidig vet jeg ihvertfall ikke hva jeg skal si når de kommer tilbake. Helt ærlig orker jeg ikke å høre om hvordan de har hatt det fordi jeg var såpass imot at de reiste i utgangspunktet.

I dag fikk jeg vite at en kollega av samboer står fast utenlands. Hun var fullvaksinert, men landet gikk over til blodrødt imens hun var der og det iverksattes nye tiltak. Alle måtte teste seg før de kunne fly hjem. Kollegaen testet positivt. Og dermed måtte hun uventet bli igjen i landet i karantene i to uker på egen regning. Hun var i sjokk og vantro og trodde aldri dette kunne skje. Hun klagde over at ingen advarte henne på forhånd mot at noe sånn kunne forekomme.

Jeg forstår derimot ikke hvordan noen IKKE kan skjønne at sånt kan skje nå. At de ikke skjønner hvor stor risk det faktisk er å reise nå.

Hvilke tanker har dere om dette?

Og dere som har reist eller skal reise. Hva tanker har dere om det? Hvorfor velger dere egentlig å ta sjansen å reise nå?

Håper innlegget får bli her slik at folk får være anonyme. For det er er sårt og vanskelig tema å snakke åpent om syns jeg.

Anonymkode: d928e...d80

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke på reisen. Men det er litt feil av regjeringen og. De VET det vil spre seg så snart ting åpnes opp. Så de kunne LETT ha lukket landet til høsten og flere var fullvaksinert. Så dette er bare tull. Var Erna Solberg så redd for dette viruset så ville landet vært stengt enda.

Anonymkode: a865f...779

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror slikt skjer på grunn av at folk er så lei av å leve i frykt, at de snur helt rundt og innbiller seg at faren er over. Det er ærlig talt ikke deres feil først og fremst. Det er myndighetene som har tillatt dette å skje. Dette kunne de lett ha forhindret. 

Anonymkode: 5fe4c...56f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror slikt skjer på grunn av at folk er så lei av å leve i frykt, at de snur helt rundt og innbiller seg at faren er over. Det er ærlig talt ikke deres feil først og fremst. Det er myndighetene som har tillatt dette å skje.

Nei. Det er ikke myndighetenes feil. De har advart mot å reise utenlands i sommer, samt informert bredt om at endringer kan skje raskt. De som ikke har forstått dette er nok de som fremdeles bruker joggesko med borrelås, i voksen alder.

Anonymkode: b48f2...fd1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som kastet meg rundt og tok ungene med på spontan campingferie i Sverige, så jeg er kanskje i kategorien for innlegget ditt.

Min vurdering var at smittetrykket dit vil skulle var det samme eller lavere enn de alternativene vi hadde her i Norge, men været var bedre på andre siden. Så da satte vi oss i bilen og kjørte. Avstanden var også en faktor.

Jeg leste meg opp på helsenorge og regjeringen sine sider før vi dro og konkluderte med det var innenfor de gjeldende rådene. 

Anonymkode: 8a12c...5f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av dem som kastet meg rundt og tok ungene med på spontan campingferie i Sverige, så jeg er kanskje i kategorien for innlegget ditt.

Min vurdering var at smittetrykket dit vil skulle var det samme eller lavere enn de alternativene vi hadde her i Norge, men været var bedre på andre siden. Så da satte vi oss i bilen og kjørte. Avstanden var også en faktor.

Jeg leste meg opp på helsenorge og regjeringen sine sider før vi dro og konkluderte med det var innenfor de gjeldende rådene. 

Anonymkode: 8a12c...5f6

Du trenger ikke føle det truffet, jeg tenkte nok mest på flyreisene sørover her. Camping/bilferie til naboland er jo omtrent som norgesferie til en by med litt uklart smittetrykk. Jeg ville nok personlig ikke dratt til Sverige heller. Men det fremfor syden ferie nå..

Anonymkode: d928e...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes at du skal bruke kreftene dine på å lære deg å skrive ordentlig; med både komma, punktum, og det som hører med - i stedet for å dvele på dette ❤

Anonymkode: d6a9f...c20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes at du skal bruke kreftene dine på å lære deg å skrive ordentlig; med både komma, punktum, og det som hører med - i stedet for å dvele på dette ❤

Anonymkode: d6a9f...c20

Ikke komma foran "og".

Oppdelingen av siste setning er det også noe galt med.

Anonymkode: ba44f...077

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har økt risiko for alvorlig forløp er vaksinert. Det betyr ikke at de ikke kan bli smittet, men at de er beskyttet mot alvorlig sykdom. Landet stengte ned for å unngå kollaps i helsevesenet - tenker du at dette er en gyldig grunn nå?
 

Det er ca 20 stk innlagt på sykehus i Norge med korona, vi tåler mer enn en tidobling i smitte før det er i nærheten av et problem. Så hvorfor skal ikke folk dra utenlands? Hvorfor skal man stenge ned et samfunn uten grunn? Loven krever at det er strengt nødvendig og det er det ikke.

Jeg blir sikkert skutt for disse meningene, men på et tidspunkt må man klare å se situasjonen uten hysteribriller på. Krisen er over. (Og bare så det er sagt: jeg har ikke reist utenlands selv så jeg forsøker ikke å forsvare eget valg). 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari

Jeg tenker at disse folka vaksinerte seg selv og familien sin for å "få lov" å reise til harrysyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det gjør noe så lenge man følger reglene om karantene osv. men man bør jo tenke over konsekvensene om man skulle bli smittet 🤔 kan ikke fly hjem da liksom

Endret av Tone83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tar vaksine og lever som normalt, reiser o.l., andre tar ikke vaksine og holder seg forsiktige og unngår folkemengder, fester o.l. Jeg vet ikke hva som viser seg å funke best på sikt, men jeg forstår ikke at noen må hate på de som velger annerledes. Folk har vel sine grunner uansett.

Men å gi full f i all forsiktighet bare fordi man er fullvaksinert, det synes jeg er tankeløst, med tanke på at viruset endrer seg hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er en av de som dro til sydligere strøk nemlig Spania. Har hatt det helt topp og storkost oss hele familien. Skjønner ikke helt problemet med det, vi testet oss før vi dro hjem, på Gardermoen og så 3 dager etterpå. Man sprer absolutt ingen ting da, og hvis det skal vise seg at Delta er så smittsomt og vaksinene ikke virker hva er så poenget med alt styret vi har holdt på med siste 1.5 år? 
Da får man la det stå til da, nytter ikke å sitte hjemme å være redd 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Det er ikke myndighetenes feil. De har advart mot å reise utenlands i sommer, samt informert bredt om at endringer kan skje raskt. De som ikke har forstått dette er nok de som fremdeles bruker joggesko med borrelås, i voksen alder.

Anonymkode: b48f2...fd1

Helt enig! De har vært veldig tydelige på at selv om det nå er mulig å reise, bør en la unødvendig reiser være. Feriereise kan nok føles veldig nødvendig for flere, men går IKKE inn under definisjonen av nødvendig reise.

Folk reiser ut, og så kommer klagene…. Det er for lang kø på gardermoen, det er trangt i køen. Landet ble rødt mens jeg var der, så nå blir det karantene allikevel, buhu liksom 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke hvorfor du mener du skal forholde deg til det eller mene så mye om det. Det er jo ikke ditt problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (2 timer siden):

Vel jeg er en av de som dro til sydligere strøk nemlig Spania. Har hatt det helt topp og storkost oss hele familien. Skjønner ikke helt problemet med det, vi testet oss før vi dro hjem, på Gardermoen og så 3 dager etterpå. Man sprer absolutt ingen ting da, og hvis det skal vise seg at Delta er så smittsomt og vaksinene ikke virker hva er så poenget med alt styret vi har holdt på med siste 1.5 år? 
Da får man la det stå til da, nytter ikke å sitte hjemme å være redd 

Det er jo ikke noe problem å reise så lenge man forholder seg til de reglene som er. Men, man kan ikke sutre fordi situasjonen endret seg og man plutselig må i karantene på egen regning. Det er en risiko man selv tar. Og det må være helt greit det også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

addict skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke noe problem å reise så lenge man forholder seg til de reglene som er. Men, man kan ikke sutre fordi situasjonen endret seg og man plutselig må i karantene på egen regning. Det er en risiko man selv tar. Og det må være helt greit det også. 

Selvfølgelig skal man forholde seg til gjeldende regler og det gjør jo de fleste heldigvis. Sutrer ikke jeg, er strålende fornøyd med årets ferie. Greia er vel at noen av fanatikerne her hjemme har bestemt seg for at reglene i Norge ikke er så strenge som de selv skulle ønske og forbanner og slenger dritt til folk som reiser selv om de følger reglene??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig skal man forholde seg til gjeldende regler og det gjør jo de fleste heldigvis. Sutrer ikke jeg, er strålende fornøyd med årets ferie. Greia er vel at noen av fanatikerne her hjemme har bestemt seg for at reglene i Norge ikke er så strenge som de selv skulle ønske og forbanner og slenger dritt til folk som reiser selv om de følger reglene??

Hvorfor går du i forsvar når jeg skriver jeg er enig med deg..? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (14 minutter siden):

Hvorfor går du i forsvar når jeg skriver jeg er enig med deg..? 

Bare diskuterer jeg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Du trenger vel ikke å si noe til kollegaer eller bekjente som reiser? Du må jo bare gå ut fra at de holder seg til reglene og dersom de må i karantene så er det synd for de? Du har strengt tatt ikke noe du skulle ha sagt.... 

Jeg er fullvaksinert og har vært på ferie i et land med mindre smitte. Jeg hadde lest meg opp på forhånd og måtte ikke annet enn å vise vaksinasjonsbeviset. Hadde jeg utviklet symptomer underveis hadde jeg selvsagt testet meg og tatt eventuell karantene. Akkurat som hjemme. Så jeg angrer ikke og andre får bare mene hva de vil uten at det hadde påvirket meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...