Gå til innhold

Hva skal man gjøre viss flyalarmen går..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde skrudd på radio/tv og sjekket dsb.no. Og sannsynligvis fått en eller annen beskjed fra jobb også.

Hvis det kommer en melding med tyfonen "ut av det blå" vil det høyst sannsynlig være den som melder at man skal lytte på radio/finne informasjon. Det tar litt tid å klargjøre tilfluktsrommene rundt omkring (kravet er vel innen 78 timer), slik at man vil nok ha fått en eller annen form for forvarsel før melding om å søke dekning kommer.

Endret av Splittbinders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med dette er skrevet i lys av den asteroiden som skremte livsdritten av folk over hele landet i natt. 

Når det gjelder beskjeden "skru på radioen" så burde de fornye den beskjeden. Det er en gammel stivnet greie som fungerte bra i gamle dager når verdenskrigen herjet og folk brukte radioen hele tiden. De som er unge i dag har ikke radio og har heller sikkert aldri brukt radio over nett heller, det ville vært mer effektivt å be folk sjekke VG eller nrk som en skriver her. Nettavisene oppdaterer døgnet rundt, også på natta. Når jeg hørte og kjente det buldret i natt (asteroide) så gikk jeg rett på VG for å finne ut hva som skjer. Hvem under 90 bruker radio i dag? 

Så, i stedet for å be folk kaste bort dyrebar energi på å rote frem en radio fra loft og kjeller, eller google seg fram til hvordan man får høre radio over nett - så forandre heller beskjeden til: "FARE! SJEKK VG ASAP!!"

Anonymkode: 4d978...a34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med dette er skrevet i lys av den asteroiden som skremte livsdritten av folk over hele landet i natt. 

Når det gjelder beskjeden "skru på radioen" så burde de fornye den beskjeden. Det er en gammel stivnet greie som fungerte bra i gamle dager når verdenskrigen herjet og folk brukte radioen hele tiden. De som er unge i dag har ikke radio og har heller sikkert aldri brukt radio over nett heller, det ville vært mer effektivt å be folk sjekke VG eller nrk som en skriver her. Nettavisene oppdaterer døgnet rundt, også på natta. Når jeg hørte og kjente det buldret i natt (asteroide) så gikk jeg rett på VG for å finne ut hva som skjer. Hvem under 90 bruker radio i dag? 

Så, i stedet for å be folk kaste bort dyrebar energi på å rote frem en radio fra loft og kjeller, eller google seg fram til hvordan man får høre radio over nett - så forandre heller beskjeden til: "FARE! SJEKK VG ASAP!!"

Anonymkode: 4d978...a34

Den heter "Viktig melding - søk informasjon" nå faktisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

?? Jeg bor ikke særlig sentralt, 2km utenfor ring 3 men hører de likevel godt. 

Anonymkode: 298ca...935

Du er klar over at det finnes folk som ikke bor i Oslo?

Anonymkode: 91440...c4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrudd på NRK. Og googlet det. 

Anonymkode: 95bcb...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner med dette er skrevet i lys av den asteroiden som skremte livsdritten av folk over hele landet i natt. 

Når det gjelder beskjeden "skru på radioen" så burde de fornye den beskjeden. Det er en gammel stivnet greie som fungerte bra i gamle dager når verdenskrigen herjet og folk brukte radioen hele tiden. De som er unge i dag har ikke radio og har heller sikkert aldri brukt radio over nett heller, det ville vært mer effektivt å be folk sjekke VG eller nrk som en skriver her. Nettavisene oppdaterer døgnet rundt, også på natta. Når jeg hørte og kjente det buldret i natt (asteroide) så gikk jeg rett på VG for å finne ut hva som skjer. Hvem under 90 bruker radio i dag? 

Så, i stedet for å be folk kaste bort dyrebar energi på å rote frem en radio fra loft og kjeller, eller google seg fram til hvordan man får høre radio over nett - så forandre heller beskjeden til: "FARE! SJEKK VG ASAP!!"

Anonymkode: 4d978...a34

Meteoritt - ikke asteroide.

Beskjeden er ikke lenger "lytt til radio" men "Viktig melding - søk informasjon".

Interessant nok er det akkurat samme typen alarmer som brukes ved sprengning:

Først ______  ______  ______  x3 = "Viktig melding - søk informasjon" - i byggearbeid betyr det "Snart sprengning".
Deretter __ __ __ __ __ __ = "Flyalarm" - i byggearbeid betyr det "Søk dekning - nå smeller det aldeles straks"
Og så _________________ = "Faren over" - i byggearbeid betyr det også "Faren over". 

Så ja, jeg har hørt alle disse og tatt "aksjon" i forhold til det da jeg bor i et område under utbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg ikke kan forskjellen på de lydene, så hadde jeg først sjekket media. Jeg aner ikke hvor nemmeste tilfluktsrommet er.  

 

Anonymkode: 6bb60...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner med dette er skrevet i lys av den asteroiden som skremte livsdritten av folk over hele landet i natt. 

Når det gjelder beskjeden "skru på radioen" så burde de fornye den beskjeden. Det er en gammel stivnet greie som fungerte bra i gamle dager når verdenskrigen herjet og folk brukte radioen hele tiden. De som er unge i dag har ikke radio og har heller sikkert aldri brukt radio over nett heller, det ville vært mer effektivt å be folk sjekke VG eller nrk som en skriver her. Nettavisene oppdaterer døgnet rundt, også på natta. Når jeg hørte og kjente det buldret i natt (asteroide) så gikk jeg rett på VG for å finne ut hva som skjer. Hvem under 90 bruker radio i dag? 

Så, i stedet for å be folk kaste bort dyrebar energi på å rote frem en radio fra loft og kjeller, eller google seg fram til hvordan man får høre radio over nett - så forandre heller beskjeden til: "FARE! SJEKK VG ASAP!!"

Anonymkode: 4d978...a34

Det er ikke "skru på radioen" som er meldingen, det er "søk informasjon". Hvor har du hørt at de ber deg om å slå på radio?For meldingen er søk informasjon. Som da vil være TV, radio, nettavis, sosiale medier etc. Det gjelder alle steder. For meg så er det en selvfølge å gå for NRK. Da det er statseid og er for meg det mest offisielle vi har av media. 

Lurer på hvor du får vranginformasjonen din fra. For jeg har aldri hørt at alarmen blir betegnet som "skru på radioen". 

Anonymkode: 6bb60...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på hvor du får vranginformasjonen din fra. For jeg har aldri hørt at alarmen blir betegnet som "skru på radioen". 

Anonymkode: 6bb60...a94

Det var det den het tidligere - da jeg vokste opp lød meldingen: "Viktig melding - lytt til radio". Jeg vet ikke når den ble endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (7 timer siden):

Det var det den het tidligere - da jeg vokste opp lød meldingen: "Viktig melding - lytt til radio". Jeg vet ikke når den ble endret.

Det kan ikke være så lenge siden dette ble endret? Jeg visste det faktisk ikke før jeg så det nå i denne tråden. 

Ser at nettaviser bruker "lytt på radio" og "søk informasjon" om hverandre, men at Sivilforsvaret og DSB bruker "søk informasjon". På lovdata står det fortsatt "lytt på radio". 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1956-01-20-7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Perelandra skrev (10 timer siden):

Det kan ikke være så lenge siden dette ble endret? Jeg visste det faktisk ikke før jeg så det nå i denne tråden. 

Ser at nettaviser bruker "lytt på radio" og "søk informasjon" om hverandre, men at Sivilforsvaret og DSB bruker "søk informasjon". På lovdata står det fortsatt "lytt på radio". 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1956-01-20-7

Jeg tipper i løpet av de siste 5-10 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om flyalarmen går hadde jeg ikke hørt den, og derfor ikke gjort noe 😂 (har aldri hørt noe når de har hatt tester, så antar jeg ikke hører noe om det er ekte heller).

Anonymkode: f4a9c...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg først tenkt at det er test, men så innsett at testen har vært og at det er mandag. Så hadde jeg sjekket nrk sine nettsider, vg, Dagbladet, Nettavisen osv for info. (Jeg har ikke en radio med strøm pr nå 😬)

Anonymkode: 48520...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/25/2021 at 7:01 AM, AnonymBruker said:

?? Jeg bor ikke særlig sentralt, 2km utenfor ring 3 men hører de likevel godt. 

Anonymkode: 298ca...935

Oslo-regionen er sentralt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg tipper i løpet av de siste 5-10 årene. 

Jeg tror de snakket om det da jeg startet på Blindern, det er ca 15 år siden. Da ble vi iallfall oppfordret til å sjekke vg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg nok lukket vinuer og søkt informasjon. Hadde nok først blitt mest redd for at demningen i nærheten hadde røket...

Anonymkode: 3ec2f...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Peanut skrev (11 minutter siden):

Hvor ER tilfluktsrommene rundt om og hvem blir prioritert?  <_< 

Sjekk din egen kommunes hjemmesider eller google tilfluktsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I 2016 fortalte en knusende rapport om Sivilforsvaret at det var ingen beredskap for å klargjøre, bemanne eller drifte tilfluktsrom. Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er det totalt rundt 21.000 tilfluktsrom med cirka 2,6 millioner plasser."

kilde

 

 

Anonymkode: 419e8...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (11 timer siden):

Hvor ER tilfluktsrommene rundt om og hvem blir prioritert?  <_< 

Det er vel få offentlige tilfluktsrom igjen? Vi har der hvor jeg bor, men det er privat. Bor rett over det, så jeg ville nok vært først frem.

Anonymkode: 0af15...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...