Gå til innhold

Hva skal man gjøre viss flyalarmen går..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre signaler med ett minutt mellomrom betyr at man skal søke informasjon, er det korte støt i ca ett minutt betyr det fare og man må søke dekning og når det uler konstant i ca 30sekunder er faren over https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/varsling-og-informasjon/dette-betyr-flyalarmen/

Anonymkode: 7f6fb...123

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tror du sjansen for at den går av først? 

Anonymkode: 298ca...935

Nå var det ikke sannsynligheten jeg kommenterte på da.

Anonymkode: 91440...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Jeg hadde sikkert kastet meg over internett og sjekket nyheter. Foskjellen mellom varsel om å slå på radio og om å gå i dekning kan jeg ikke. Jeg er ikke sikker på om det egentlig er det disse signalene betyr en gang. Gamle skoler pleier å ha bomberom, så hadde vel peila meg ut en skole.

Anonymkode: 71dd2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er denne ulingen? Hva kan det være godt for? Ikke en gang tenkt tanken?

Anonymkode: 298ca...935

Hehe, nei 😉 Jeg har ikke tenkt på hva jeg skal gjøre om alarmen faktisk er reel, ærlig sak det vel? 

Anonymkode: 13505...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hørt signalet. Bor i en kommune som ikke har hatt fungerende varslingsanlegg siden midten av 90-tallet. Forhåpentligvis er ikke kommunen jeg bor i noe mål for bombing fra fly. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lytt på radio har jeg lært at den betyr. Så jeg ville skrudd på radion.. eller.. jeg har ikke radio, og hadde nok knota litt med å finne appen osv, så hadde nok sjekka nrk.no eller vg.no først. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pølsevann skrev (3 minutter siden):

Lytt på radio har jeg lært at den betyr. Så jeg ville skrudd på radion.. eller.. jeg har ikke radio, og hadde nok knota litt med å finne appen osv, så hadde nok sjekka nrk.no eller vg.no først. 

Flyalarm og viking melding lytt på radio er ikke samme type signal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perelandra skrev (1 minutt siden):

 

Flyalarm og viking melding lytt på radio er ikke samme type signal.

Har aldri hørt forskjell, så jeg hadde nok ikke ant om det var flyalarm eller radioalarm. Uansett tror jeg at jeg hadde sjekka nyhetene for å skjønne hva som er skjedd. Og hadde nok sett opp i lufta etter fly også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn på VG.no, selvfølgelig...

Anonymkode: 0538d...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pølsevann skrev (23 timer siden):

Har aldri hørt forskjell, så jeg hadde nok ikke ant om det var flyalarm eller radioalarm. Uansett tror jeg at jeg hadde sjekka nyhetene for å skjønne hva som er skjedd. Og hadde nok sett opp i lufta etter fly også. 

Testene som gjøres to ganger i årets er for Viktig melding lytt på radio. Jeg har aldri hørt flyalarm. Tror ikke den brukes uten at det er fare på ferde.

Edit: Ser nå at det heter Viktig melding - søk informasjon, ikke Viktig melding - lytt på radio. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en militærmakt vil bombe oss passer de nok på å slå ut nettet og sannsynligvis DAB med det samme. Norge har sinnsykt dårlig beredskap.

Anonymkode: 31040...442

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er vi langt unna rekkevidden til nærmeste alarm. Om den går hadde det gått meg hus forbi.

Anonymkode: fd9a0...eed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her hvor jeg bor er vi langt unna rekkevidden til nærmeste alarm. Om den går hadde det gått meg hus forbi.

Anonymkode: fd9a0...eed

?? Jeg bor ikke særlig sentralt, 2km utenfor ring 3 men hører de likevel godt. 

Anonymkode: 298ca...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

?? Jeg bor ikke særlig sentralt, 2km utenfor ring 3 men hører de likevel godt. 

Anonymkode: 298ca...935

Hææ? 2km fra sentrum er ikke spesielt sentralt?? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å slå opp på NRK.no og se hva som står når jeg hører flyalarmen, men jeg ser jo på klokka og hvis den er 12 vet jeg jo på forhånd at det er test av systemet. Men jeg sjekker alltid likevel. Har ikke radio (eller jeg vet ikke hvor den er lenger) så jeg bruker NRK internett eller tv.

Hvis det hadde vært en reell flyalarm som varsler at folk skal "søke dekning", hadde jeg ikke ant hvor jeg skulle dra. Hadde bare blitt hjemme og i ro, inntil jeg hadde fått beskjed om noe annet.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...