Gå til innhold

Hypoallergisk førstegangshund som vokter hus og eier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil i første omgang bare bo med en person

For det meste holde til på bygda, men være med til byen et par ganger i uka på dagtid

Ikke for aktiv, middels

Og gjerne middels av størrelse

 

Hvilken hund kan passe?

 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meksikansk makehund? (Xoloitzcuintle)

Anonymkode: d5a4f...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må spørre hva slags vakthund du skal skaffe deg, skal du ikke skaffe deg vakthund. Du risikerer å bli alvorlig skadet.

Anonymkode: 7a118...f4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en varsler eller vokter? Sistnevnte bør du være meget forsiktig med å skaffe deg. Dessuten finnes det ingen voktere (dersom jeg har forstått deg riktig om hva den skal brukes til) som passer allergikere. Minner også på at skarp hund er forbeholdt politi, tollvesen og forsvar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du må spørre hva slags vakthund du skal skaffe deg, skal du ikke skaffe deg vakthund. Du risikerer å bli alvorlig skadet.

Anonymkode: 7a118...f4e

Øh, hadde vel ikke tenkt å lære opp hunden til å bli en drapsmaskin. Er litt/ganske vant til hunder fra før selv om jeg ikke har hatt min egen, ønsker en som ikke bare vil kose om det skulle komme en inntrenger av noe slag.

Troyamin skrev (15 minutter siden):

Vil du ha en varsler eller vokter? Sistnevnte bør du være meget forsiktig med å skaffe deg. Dessuten finnes det ingen voktere (dersom jeg har forstått deg riktig om hva den skal brukes til) som passer allergikere. Minner også på at skarp hund er forbeholdt politi, tollvesen og forsvar. 

Varsler er vel nok, jeg ønsker meg en hund som reagerer om det kommer fremmede, som bjeffer og beskytter meg litt om jeg virker utrygg. 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i tankene at dere skulle tro at jeg lette etter en typisk "politihund", ønsker kun at hunden ikke bare legger seg ned på ryggen og vil ha kos av fremmede som kommer opp til huset. 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julie skrev (1 minutt siden):

Utopi og tøyseinnlegg

Fra hvem? 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fra hvem? 

Anonymkode: 2673e...3af

Hvem tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde aldri i tankene at dere skulle tro at jeg lette etter en typisk "politihund", ønsker kun at hunden ikke bare legger seg ned på ryggen og vil ha kos av fremmede som kommer opp til huset. 

Anonymkode: 2673e...3af

Varsler er vel nok, jeg ønsker meg en hund som reagerer om det kommer fremmede, som bjeffer og beskytter meg litt om jeg virker utrygg. 

Anonymkode: 2673e...3af

Det finnes mange naturlige varslere. Vi har lang historie med varslerhunder i Norge. De fleste norske rasene er avlet slik. Buhunden og elghunden spesielt. Men vi har ingen voktere sånn som du finner nedover i Europa. 

Du får ikke i pose og sekk. Er du utrygg og trenger å kunne forsvare deg, må du gjøre det selv. Begynn på et  Jiu Jitsu kurs. Eller ta privattimer i selvforsvar. Og kjøp deg fargespray som en sikkerhet. Ikke len deg på en hund. 

Trenger du en hund som varsler, er naturlig reservert mot fremmede og en hund som kan ligge ved siden av deg i sofaen, kan du sjekke ut Irsk vannspaniel Men husk at du da må kunne oppfylle de behovene denne rasen trenger. Ikke kjøp den kun for de overnevnte årsakene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, også til deg som nevnte den Mexicanske nakenhunden helt øverst.

Jeg har hørt at de fleste vannhundene kan være fine, og schnausere og terriere -det er de som går igjen for allergikere iallefall. Kanskje jeg skal se litt ekstra på vannhundene, har møtt flere av Portugisisk vannhund, liker dem veldig godt!

Igjen, tror det ble satt litt for mye fokus på at jeg skrev "vokter hus og hjem" her, men jeg skrev jo bare ut i fra at jeg kjenner flere som bor mer landlig som har hunder som passer litt på huset, sjekker om den som kommer opp veien/inn døra er en venn eller ikke. De er ikke reserverte mot mennesker, de jeg kjenner til er ordentlig kosete og hyggelige, både på tur/på gata og hjemme med venner og familie. Men de bjeffer altså når det kommer noen opp veien til huset, og stopper når eier sier det er ok eller de ser at det er en venn. Noen hunder sier altså fra når de hører noe, mens andre ikke leer på et øre. Trodde dermed ikke jeg spurte et uvanlig spørsmål når jeg spør hvilke hunder som lager lyd og hvilke som ikke gjør det?

Tenker at noen raser er slik og slik jeg, det er jo vilt forskjellige liksom, og tenkte kanskje at det kunne finnes noen her med litt kunnskap. Finner på nettet, men gjerne fra utenlandske nettsider og gjerne med flere raser som ikke er vanlig her. Forskjellen for meg er jo at jeg er allergiker og dermed ikke kan bare velge av alle mulige hunderaser og blandinger som finnes. 

Jeg er er god til å ta vare på dyr, har passet mange hunder over tid (hiver i meg allergitabletter og lar det stå til) og mange andre dyr. En venninne av meg har den herligste hunden, men det er blandingshund, en annen har husky, en tredje har en form for bulldog (husker ikke hvilken, men supersnill og herlig hund i allefall) og jeg reagerer kraftig på de alle om vi er inne,, en har Leonberger og selv om jeg elsker ham så blir jeg såå potte tett at de blir vanskelig å puste inne hos de. Ikke bare, bare med allergi altså..., men fordi jeg liker hunder og kunne tenkt meg en kompis å dele livet med, så leter jeg altså etter en som jeg faktisk tåler. :) 

Og jeg går ikke rundt og er redd for voldelige folk på døra, men har et ønske om en hund som sier i fra når noen kommer inn på småbruket/opp til huset. 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie skrev (12 timer siden):

Hvem tror du?

Nei du, jeg vet ikke hva som foregår oppi hodet ditt så det kan jo ikke jeg gjette meg til. 

Anonymkode: 2673e...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hypoallergiske hunder er veldig vanskelig. Her bør du finne en hunderase og et individ du tåler, da dette er høyest individuelt.

Har renraset hund av en hypoallergen rase, og alle allergikere jeg kjenner reagerer mye mer på min hund enn andre raser som ikke er regnet for å være allergivennlige.

Anonymkode: 77094...659

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville droppet portugisisk vannhund, jeg har den selv og "ikke for aktiv" passer dårlig på den rasen. Det er en rase som trenger å bruke både hode og kropp ganske mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med hypoallergiske hunder er veldig vanskelig. Her bør du finne en hunderase og et individ du tåler, da dette er høyest individuelt.

Har renraset hund av en hypoallergen rase, og alle allergikere jeg kjenner reagerer mye mer på min hund enn andre raser som ikke er regnet for å være allergivennlige.

Anonymkode: 77094...659

Oi, ok? 

Kan jeg spørre hvilken rase du har? 

 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det AB skriver over om allergivennlige hunder stemmer. Jeg har portugisisk vannhund og tåler henne veldig godt, men moren min reagerer på henne. Vet oppdretteren "min" krever at valpekjøpere med allergi må passe en portis for å se om de reagerer før de får kjøpt valp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arx skrev (2 minutter siden):

Jeg ville droppet portugisisk vannhund, jeg har den selv og "ikke for aktiv" passer dårlig på den rasen. Det er en rase som trenger å bruke både hode og kropp ganske mye. 

Dette er en rase jeg kun har møtt gjennom tilfeldige møter, kjenner ingen personlig med denne hunden -så talk for at du skriver!

Hvor aktive er dere da, om jeg kan få spørre? Jeg er klar for å være mye aktiv selv, men om jeg gjør som jeg tenker så vil hunden få et ganske stort område ute (småbruk) som han/hun kan bevege seg fritt på i hverdagen. Så selv om jeg er klar for en god del turgåing så vil de kunne løpe og herje også hjemme uten at jeg trenger å ære en del av det. 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk* og være* 

Skriveleifer kommer alltid når mobilen/iPad er varm!! Henger seg opp! Burde kanskje legge den "på is" litt, slitsomt. 😛 

Anonymkode: 2673e...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er en rase jeg kun har møtt gjennom tilfeldige møter, kjenner ingen personlig med denne hunden -så talk for at du skriver!

Hvor aktive er dere da, om jeg kan få spørre? Jeg er klar for å være mye aktiv selv, men om jeg gjør som jeg tenker så vil hunden få et ganske stort område ute (småbruk) som han/hun kan bevege seg fritt på i hverdagen. Så selv om jeg er klar for en god del turgåing så vil de kunne løpe og herje også hjemme uten at jeg trenger å ære en del av det. 

Anonymkode: 2673e...3af

Min går agility to dager i uka, og noen ganger en trening i lydighet eller spor. Ellers går vi 1-2 timers tur om dagen, gjerne med kløv, kjettingtrekk osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei du, jeg vet ikke hva som foregår oppi hodet ditt så det kan jo ikke jeg gjette meg til. 

Anonymkode: 2673e...3af

Du ønsker deg en hypoallergisk førstegangshund som vokter hus og eier? Det høres umiddelbart ut som en utopi. Eller fantasihund om du vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...