Gå til innhold

Anser du deg som smartere eller dummere enn den gjennomsnittlige nordmann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er smartere, men sliter sosialt. Så høy IQ og lav EQ blir det vel da.

Anonymkode: 37a28...4f3

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Definert smart. Jeg er nok teknisk sett noe over snittet på iq, men jeg er langt i fra den smarteste, eller den med høyest iq. Men du verden og dum jeg er på enkelte ting. :ler:

Jeg er flink i matematikk, typiske realfag på skolen osv, jeg er flink til å analysere noe, og komme frem til en fornuftig konklusjon. Samtidig kan jeg stå i 10 minutter å lure på hvorfor dekoderen ikke fungerer, for å så finne ut av at ledningen ikke er plugget i... 🤦🏼‍♀️ Her om dagen rakk jeg å kjøre ganske langt i motsatt retning av det jeg skulle, før jeg skjønte at jeg måtte snu. Eier ikke retningssans. :ler:

Anonymkode: dcd75...41b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dummere. Helt utrolig at jeg har klart å fullføre utdanning og fått meg jobb. 

Anonymkode: b591a...f94

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvorfor du lurer ts? Prøver du å teste ut Dunning kruger-effekten? For det ser ut som i dette kommentarfeltet at de hadde rett.

Anonymkode: 82da2...d6c

Hvem hadde rett, Dunning og Kruger? 

Kan du forklare hva i dette kommentarfeltet som gjør at det ser slik ut, og hvorfor? 

Ser fram til at du klarer å forklare dette på en måte som tyder på at du selv vet hva Dunning Kruger-effekten betyr :) 

Anonymkode: d2885...ee2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men du svarer jo, samtidig som anser deg selv som smartere enn alle andre i tråden fordi du angivelig "ikke svarer".

Anonymkode: 31d3a...d7d

Veldig bra observerert 😆

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hellian
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan egentlig ingenting. Ja, jeg kan jobben min og jeg klarer livet, men jeg kan hverken medisin, teknologi, matematikk, ingeniørkunst, ingenting. 

Men jeg innser at jeg ikke kan noe, og holder meg unna debatter. Å "tenke selv" slik som en del holder på med i kommentarfeltene, er det dummeste jeg ser. Hvilken forutsetning har vel en eiendomsmegler (tenkt eksempel) for å komme til en fornuftig konklusjon om noe avansert innen vindkraft (annet tenkt eksempel)? 

Nei, overlat ting til fagfolk. La de som kan dette diskutere seg i mellom og finne den beste løsningen. 

Jeg er nok litt dum. Men kanskje litt smart også. 

Anonymkode: c3c14...826

Jeg synes du høres veldig smart ut! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg får ofte tilbakemeldinger på at jeg er intelligent, klok, reflektert. Får jeg gode karakterer lett, og kan litt om veldig mye. Men det er fordi jeg har god hukommelse. 

Kanskje trolig gjennomsnittlig smart fordi jeg ikke scorer høyt på logisk tenkning, eller gjør gode valg for å for å oppnå mål i livet.

Det er ett brett spekter og de fleste havner i midten. 

Anonymkode: f7bb7...382

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvem hadde rett, Dunning og Kruger? 

Kan du forklare hva i dette kommentarfeltet som gjør at det ser slik ut, og hvorfor? 

Ser fram til at du klarer å forklare dette på en måte som tyder på at du selv vet hva Dunning Kruger-effekten betyr :) 

Nå er ikke jeg god til å formulere setninger, men jeg skal prøve.

Ja Dunking og Krüger hadde rett ja.

Det er flere som kommenterer at de er over snittet. Kunn fåtallet kommenterer at de er under. Noe som selvfølgelig  ikke er mulig. Men nå vet jeg jo at de "dumme" kunne valgt å ikke svart. Så det siste jeg skrev der bidro egt ikke med noe.

Så ja de hadde rett i at de fleste vil karakterisere seg selv som høyere enn de egt er. Når det kommer til deres teori om hvorfor der er slik. Der ser jeg lite tegn i kommentarfeltet, men nå har jeg ikke lest veldig nøye heller da. 

Deres teori (enkelt forklart) går utpå at de med lav intelligens eller lite kunnskap innen temaet ikke vil kunne forstå at de mangler dette. Fordi de ikke har nokk kunnskap til å se det. 

Veldig enkelt og kanskje litt overdrevent, men der har du det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Rent IQ-messig var jeg over snittet før. Har mye utdannelse og jobba i mange år innen real- og tekniske fag.

Nå sliter jeg mer etter å ha fått flere nevrologiske sykdommer. Får ikke brukt hjernen slik jeg gjorde tidligere. Jeg har alltid vært kunnskapsrik og kan resonere meg fram til løsninger. Nå brukes jeg mer i en handy forstand, men jeg husker ikke hva jeg har gjort eller hva verktøyet jeg har brukt heter. Også må jeg lete lenge etter ordene. Har mye skrivefeil og ofte finner jeg feil i hvilken formen til et ord jeg har brukt (fortid, nåtid osv). Klarer ikke å uttrykke meg på en skikkelig måte lenger.

Sosialt er jeg ikke smart, aldri vært og kommer aldri til å bli.

Anonymkode: 39987...06e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dummere en gjennomsnittet. Jeg er elendig på å skrive. Hatet skiftelige eksamen på skolen og på studie. Jeg er flink med folk, og har god hukommelse der. Ser fort om noen er ukomfortable eller ikke henger helt med. Jeg valgte job, der det var et fordel og er egentlig fornøyd med mitt intelligens. 

Anonymkode: 4d627...57f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

sheeple.png

Anonymkode: 6b47e...cb8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nå er ikke jeg god til å formulere setninger, men jeg skal prøve.

Ja Dunking og Krüger hadde rett ja.

Det er flere som kommenterer at de er over snittet. Kunn fåtallet kommenterer at de er under. Noe som selvfølgelig  ikke er mulig. Men nå vet jeg jo at de "dumme" kunne valgt å ikke svart. Så det siste jeg skrev der bidro egt ikke med noe.

Så ja de hadde rett i at de fleste vil karakterisere seg selv som høyere enn de egt er. Når det kommer til deres teori om hvorfor der er slik. Der ser jeg lite tegn i kommentarfeltet, men nå har jeg ikke lest veldig nøye heller da. 

Deres teori (enkelt forklart) går utpå at de med lav intelligens eller lite kunnskap innen temaet ikke vil kunne forstå at de mangler dette. Fordi de ikke har nokk kunnskap til å se det. 

Veldig enkelt og kanskje litt overdrevent, men der har du det.

Teorien underbygges til fulle i Paradise hotell..hvert år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Are

Jeg anser meg som dummere enn snittet. Gjort dumme valg og tar konsekvensene av det nå. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har veldig høy selvtillit, og vil påstå at jeg er smartere enn de aller fleste. Dette er kun basert på anekdotisk bevis. Da jeg gikk på skolen synes jeg alt var kjempelett, uten å jobbe noe for det

Har beviselig IQ langt over snittet, men trur ikke jeg vil si at det er det samme som høy intelligens. Det er veldig lett å pugge seg til gode resultater på en IQ-test.

Anonymkode: 6b47e...cb8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er utdannet siving, så er nok en del smartere enn gjennomsnittet. Min mor er bare barnehagetante. Hun er ikke veldig smart.

Anonymkode: aa9f1...9c6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du skriver veldig bra. Her var det ingen ting som minnet  om nedsatt kognitive evner

Takk.😊 Jeg bruker mye tid på å øve, og bruker ofte KG til det. Jeg leser mye, jobber aktivt for å beholde ordforrådet mitt og slike ting. Muntlig sliter jeg veldig, klarer ikke sette sammen en setning korrekt, ordene kommer i feil rekkefølge, og jeg bruker ofte feil ord. Når jeg skriver kan jeg bruke god tid på å stokke om ordene så det blir riktig rekkefølge, jeg kan slå opp i ordbok eller google meg frem til riktig ord osv.

Jeg kjenner heldigvis igjen hva som er korrekt når jeg ser det, men har vansker med å hente frem informasjonen fra hjernen min. Så jeg husker ikke hva f.eks. statsministeren eller kongen heter når jeg tenker og prøver å finne det i hjernen min, men jeg gjenkjenner navnet hvis jeg får opplest noen mulige navn.

Poision-Ivy skrev (2 timer siden):

15% av gjennomsnittlig kognitive ferdigheter? Hva betyr det egentlig? 

Teksten din vitner om noe annet 😉 

Takk.😊 Jeg vet ikke hvilke studier man har gjort for å finne normalbefolkningens gjennomsnittelige kognitive evner. Jeg fikk bare opplyst at jeg nå er på ca. 15% etter to dagers testing hos nevropsykolog.

Anonymkode: 1e053...716

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er håpløs i  sammfunnsrelaterte spørsmål, politikk kan jeg svært lite om. Så unngår å diskutere mange emner med folk. Jeg har rett å slett ingen interesse for mange emner og dermed bruker jeg ikke energi på å sette meg inn i det. Mens jeg studerte så gjor jeg det ganske så bra, fordi personligheten min er slik at jeg MÅ føle at jeg mestrer emnet ned til minste detalj.  

Anonymkode: 7502d...697

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er håpløs i  sammfunnsrelaterte spørsmål, politikk kan jeg svært lite om. Så unngår å diskutere mange emner med folk. Jeg har rett å slett ingen interesse for mange emner og dermed bruker jeg ikke energi på å sette meg inn i det. Mens jeg studerte så gjor jeg det ganske så bra, fordi personligheten min er slik at jeg MÅ føle at jeg mestrer emnet ned til minste detalj.  

Ja da ser man hvor smart jeg er 😄 Glemte rett å slett å svare på spørsmålet. Tenker jeg dessverre er under gjennomsnittet smart, rett å slett fordi det er så mye jeg ikke kan om ting jeg tenker jeg burde kunne. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Alle som ikke har tatt en viss giftinjeksjon er definitivt smartere enn alle de som har tatt injeksjonen. De vet hvertfall forskjell på rett og galt.

Anonymkode: bad5c...7da

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...