Gå til innhold

Anser du deg som smartere eller dummere enn den gjennomsnittlige nordmann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Midt på treet. Pluss har mye kunnskap om noen områder og kan litt og til helt blank på andre. Ganske vanlig altså. Håper jeg.  

Anonymkode: 79b0d...f14

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ABM skrev (1 minutt siden):

Hva er smart? Evnen til å gjenkjenne mønster og se sammenhenger pluss matematikk...altså IQ..? I så fall anser jeg meg som langt smartere enn gjennomsnittet...

Eller viser de virkelig smarte intelligensen sin ved ikke å poste i slike tråder...?..

Ja åsså man kan jo velge å definere smart annerledes, men det første jeg tenker er en som har ting fort. IQ

Kan du utdype den siste der?

Anonymkode: 82da2...d6c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

IQ er da ikke bare mønster. Ingen ting korrelerer så bra med intelligens. 0.9 faktisk. Så IQ er mønster, hukommelse, matematikk, forståelse, evne til å ta lærdom, logikk osv osv osv. Testen er bare bygd opp med mønster fordi de fant det var den underliggende felles faktoren 

Og jeg har tatt testen flere ggr. Rent matematisk er sjansen for at du er smartere enn meg mindre enn 1 av 350...fornøyd?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvemsomhelst

Det er vanskelig å bedømme. Føler at hjernen blir tregere med alderen…..

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ABM skrev (1 minutt siden):

Og jeg har tatt testen flere ggr. Rent matematisk er sjansen for at du er smartere enn meg mindre enn 1 av 350...fornøyd?

Så du har 140 +-2? Ja da har du høyere enn meg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja åsså man kan jo velge å definere smart annerledes, men det første jeg tenker er en som har ting fort. IQ

Kan du utdype den siste der?

Den siste heter streetsmart...det er den som avgjør hvor mye penger du har...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hvordan man vil måle. Jeg er ikke matematisk smart men har allikevel forholdsvis høy IQ - ikke veldig men noe over gjennomsnittet tror jeg. Husker ikke hva som er gjennomsnittet. Ustabil emosjonelt og varierende sosiale ferdigheter. Disse tingene trekker meg ned. Gode analytiske evner for øvrig 🥴 Kan dessverre altfor lett manipulerere andre menneskers følelser, uten at det virker hjelpe meg særlig fremover i livet. 

Anonymkode: d4247...247

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvis du mener logisk tenking, er jeg smartere enn mange. Hvis du mener sosialt, ligger jeg under gjennomsnittet.

Anonymkode: 08d39...329

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (12 minutter siden):

Det er vanskelig å bedømme. Føler at hjernen blir tregere med alderen…..

Enig, godt å se at det ikke bare er jeg som synes jeg merker det. Når jeg nevner det til andre, er det ingen andre som merker det på seg selv. Sier de.

Anonymkode: 08d39...329

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Teit spm, hadde bare fungert å stille slike spm om mennesker ikke hadde hatt et ego.  

Anonymkode: ee82a...4b7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er for smart til å falle for fristelsen til å svare på dette

Anonymkode: ffebf...d2f

Men du svarer jo, samtidig som anser deg selv som smartere enn alle andre i tråden fordi du angivelig "ikke svarer".

Anonymkode: 31d3a...d7d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
fotosyntesen

Hørte på en podcast med journalist Jon Hustad. Han snakket om 106 syndromet.

106 i iq er akkurat høyt nok til å ha selvtillit om sitt eget intellekt, men for lavt til å ha innsikt. Jeg tror veldig mange er der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er vel på det jevne i forhold til intelligens, men anser meg selv mer kunnskapsrik enn gjennomsnittet. Mest grunnet yrke som krever at jeg holder meg oppdatert på mange felt, lang og variert utdannelse (450'ish studiepoeng), og interesse for politikk, natur og historie.

Da jeg vokste opp var det flere i min omgangskrets jeg anså som mer intelligent, tok ting lettere osv., men de fleste av disse stagnerte i 20-årene, og har egentlig ikke utviklet seg siden da.

Anonymkode: 78bc3...460

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er langt under gjennomsnittet. Sliter kognitivt pga. nevrologisk sykdom som har forårsaket skader i hjernen min. Er blitt målt til å ha ca. 15% av den gjennomsnittelige kognitive evne hos normalbefolkningen. Har store vansker med å se sammenheng, gjenkjenne mønster, hukommelse, gjenfinne informasjon m.m. Fungerer meget dårlig i dagliglivet.

Anonymkode: 1e053...716

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er langt under gjennomsnittet. Sliter kognitivt pga. nevrologisk sykdom som har forårsaket skader i hjernen min. Er blitt målt til å ha ca. 15% av den gjennomsnittelige kognitive evne hos normalbefolkningen. Har store vansker med å se sammenheng, gjenkjenne mønster, hukommelse, gjenfinne informasjon m.m. Fungerer meget dårlig i dagliglivet.

Men du skriver veldig bra. Her var det ingen ting som minnet  om nedsatt kognitive evner

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har rett og slett blitt ganske retardert av folk, jeg. 

Har blitt så forvirret. Skjønner ikke poenget med folk generelt. Spesielt hva folk er villige til å ofre når det kommer til følelsene sine. Og hva slags følelser er det? Kun følelser de har i øyeblikket. 

Hvis jeg ønsker å se noen ha følelser i øyeblikket går jeg heller på en ballettoppsetning, takk. 

Anonymkode: ee82a...4b7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Poision-Ivy
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

15% av gjennomsnittlig kognitive ferdigheter? Hva betyr det egentlig? 

Teksten din vitner om noe annet 😉 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Realverdien

Scoret 123 på iq test. Godt under mensa, men høyt nok til å innbille seg at man er skikkelig smart, siden man da typisk havner i jobber med andre på ca 100 og opp. Møter man folk fra Realfagene og slike yrker så oppdager man kjapt at man ikke akkurat er noe geni.

Endret av Realverdien
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Så dum at det er en skam. Burde fått et nakkeskudd.

Anonymkode: 409fd...956

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men du svarer jo, samtidig som anser deg selv som smartere enn alle andre i tråden fordi du angivelig "ikke svarer".

Anonymkode: 31d3a...d7d

Ja, ser du, det var liksom intensjonen det da 😎. hilsen Miss Smartypants.

Anonymkode: ffebf...d2f

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...