Gå til innhold

Kjærestens prioriteringer (penger, ferie, gaming)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også blitt skuffet over min kjæres prioriteringer mange ganger, men jeg maste og gråt ikke. Jeg bare la lista angående å prioritere ham tilsvarende som ham la inn i omtanke og å prioritere meg, og fikset ikke opp i noe som helst for ham. Da ble det endringer. Da skjønte han selv at det ikke var så kult, og passet på å tenke seg litt om. Han likte jo absolutt ikke å smake på konsekvensene av å være en dårlig kjæreste. 

Mas og grining ville antagelig bare ført til at han ble irritert på meg, og mene at jeg var urimelige. "Ok!" sa jeg bare når han nedprioriterte meg, og gjorde det samme tilbake. Det virket veldig effektivt. Det var visst ikke kjekt overhodet. 

Anonymkode: ca84f...cbe

Nettopp 

Anonymkode: 6e9b8...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det nytter ikke å endre på noen som ikke vil endre seg. Det du derimot kan endre på, er deg selv og dine prioriteringer. Det er på tide at du setter deg selv først! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig anbefalt å dra utenlands nå?

Anonymkode: b0ea6...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjonssvikt. Enten må dette forbedres eller må en av dere gå. Dette hadde jeg aldri funnet meg i. 

Anonymkode: a816d...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slitt med at han dro på guttetur men hadde ikke råd til ferie med meg. Da hadde jeg dratt på ferie med noen andre. Så skjer ikke det igjen. 
 

men du kan ikke bli skuffet over at han planla gaming hvis du ikke Har sagt til han at du hadde planer om kvalitetstid dere to.  Avtal en annen kveld da vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det egentlig anbefalt å dra utenlands nå?

Anonymkode: b0ea6...2b7

Når har de noen gang anbefalt at folk drar utenlands?

De har i alle fall fjernet oppfordringen til å unngå unødvendige reiser, så de fleste jeg kjenner er jo en tur utenlands i sommer, utnytter luka før det mulig stenger igjen til høsten. 

Anonymkode: 2d057...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå vet du at han ikke er som bestefaren din. Hvis dere ikke har laget en spesifikk avtale om at dere skal tilbringe en spesifikk dato, kl xx-xx sammen, så risikerer du at han anser den tiden som ledig, og kommer hjem til tomt hus.

Ikke stol på uskrevne regler ut i fra hva du er vant fra fortiden. Og etter hva du håper og ønsker at det skal være. Vær realistisk. Bli enige om hvordan dere kan ha det. Ikke overtale han til å gå med på ting han egentlig ikke ønsker, for da bli det loving og lyging.

Skal du betale turen? Avlys! Skal dere reise? Sørg ihvertfall for at han betaler selv med penger han evt tigger av foreldrene.

Anonymkode: 13fbb...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 3.11):

Kjæresten og jeg hadde en kjempe krangel i dag og jeg vil gjerne høre en ærlig mening fra dere, overreagerer jeg eller ikke? 
Kjæresten har hatt dårlig råd for tiden, og med dette bestemte han seg for å bestille guttetur til Valencia - vi har lenge snakket om ferie til oss men vi kom aldri frem til noe 100% fordi «Han hadde dårlig råd» , men guttetur til Valencia skulle han fordi han ville ha råd til vår tur også. Jeg argumenterte mye her, ikke spesifikt pga gutteturen (alle har kjærester) men pga at han velger å bruke penger på guttetur uten å ha råd til det. Så nå er det da 2 uker til vi skal dra og han sier at han er så og si blakk, at han må spørre sin mor om å hjelpe så vi kan dra på ferie.....

Dette er dog veldig ulikt han, økonomisk sett og jeg er mildt sagt sjokkert over det hele. Han føler seg nå litt (bare litt) dum for at han har tatt de valgene han har gjort men mener at alt vil ordne seg. Jeg har sagt at om det er krise så kan jeg spe inn ekstra fordi jeg virkelig føler vi trenger tid sammen, bare oss to. Han klarer å komme med at «du trenger egentlig denne ferien mer enn meg» kommentar fordi han egentlig ikke har råd nå og jeg blir skuffet. Jeg har sett på hoteller i sikkert 10 timer i strekk for å finne noe gunstig og bra for oss.. dette er det jeg får tilbake. Jeg lot det gå fordi jeg følte at dette var en «forsvarsmekanisme» for å ikke ta stilling til hvordan han har driti seg ut. Jeg vet at han ville ha ferie med meg, egentlig. 

Her om dagen var han ute å spiste med en kompis og i dag kom han hjem rundt 21 og sa han skulle game med kompisen sin i noen timer, men vi kunne se en episode sammen av GOT. 
 

Så her går jeg og prøver å finne en fin ferie, bruker masse av tiden min på det,  Bestiller flybilletter, finner hotell etc, som han liker.  tilbyr til og med å betale. Altså - eier han ikke skam? Så oppå dette, uten å engang tenke på at dette er sårende, skal han bruke halve fredagskevelden på å game med en kompis. Hva med å si «jenta mi, jeg er glad for at du har funnet en fin ferie til oss.. jeg dreit meg ut med gutteturen og skulle prioritert oss her», eller «takk for at du har tilbudt å betale mer”.. I stedet blir det et helvete fordi jeg ble skuffet over at han ville bruke  fredagskvelden på å game med en kompis han spiste ut med 2 dager siden, og forsåvidt hver dag på jobb. 
 

Jeg er ikke typen til å grine, men jeg kjente at frustrasjonen ikke ble til å bære mer. Endte med at jeg ble så frustrert at jeg grein fordi han vil igjen prioritere alt annet en oss. Er som regel alltid chill når det gjelder gaming, så lenge han forteller meg på forhånd at hele kvelden går til det. Han mente da jeg var overdramatisk og at for han er frihet viktig, at han ikke tenger å si ifra til meg på forhånd om han ønsker å game.

Men greia er at jeg var invitert til en bursdag men takket nei da jeg trodde vi skulle ha kvalitetstid sammen. «Dette kunne ikke jeg vite» - sier han. «Må jeg si ifra hver gang jeg har lyst til å game». Greia er at jeg er bare så frustrert over prioritetene hans! Han har en jobb som krever lange arbeidsdager og jeg forstår at han ønsker å koble av, men tiden vi har blir knapp. Føler at jeg setter forholdet høyere opp en han. 
 

Han nektet å avlyse gamingen. Fortsatte å forsvare alle handlinger de siste ukene og det ble en helt sykt stor krangel. Slenging av dører, han som ringer kompisen og sier at han «ikke får lov» til å game av meg, i et sykt sinna tonefall. Endte med at jeg sa at jeg drar i bursdagen, jeg tok på meg en stram kjole , sminket meg og sa at vi skulle ut på byen. Han sier at han ikke var komfortabel med det jeg hadde på meg, men jeg dreit rett og slett i det. 
 

Nå sover han og jeg vet at i morgen blir nok en krangel , er sliten. Overreagerer jeg? For meg handler jo ikke dette om gaming, det handler om prioriteter. For han handler det kun om gamingen. 
 

Anonymkode: 5d229...e9a

Dump fyren, du fortjener bedre enn dette.   Og så kan han få all verdens tid til å drive med gaming uten mas. Vin vinn situasjon, det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaming er viktig for mange, ville ikke plaget ham når jeg er midt i et spill.

Anonymkode: fc51f...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er enig i at du ikke akkurat har funnet gull i han her.

Men - du må være forberedt på at du raskt vil føle på det samme i neste forhold, og neste, om du skal måle det opp mot dine besteforeldres forhold, uten å kommunisere godt med partneren.

Selv er jeg fortsatt veldig forelsket etter mange år, men jeg hadde blitt sprø om jeg og mannen skulle vært så mye sammen som det du her beskriver. Jeg liker at vi er travelt opptatt med venner og jobber, da er den planlagte tiden sammen så mye mer spesiell. 

Anonymkode: 2d057...892

Helt enig med deg her. Jeg hadde også blitt sprø om vi skulle tilbrakt all vår tid med hverandre, men i utgangspunktet så er tiden vi har sammen allerede veedlig knapp. Jeg jobber som regel helger og han jobber hver dag til langt utpå kvelden. Vi har maksimum 2-3 tiner etter han kommer hjem fra jobb, da er det også ofte at han er kjempe trøtt (forståelig nok) og noen ganger kan han legge seg 23.00. 
 

Jeg er ganske busy selv, men jeg har gjort prioriteringer da jeg mener at noe tid sammen er viktig for at forholdet skal fungere i det hele tatt. Har også prøvd å distansert meg, ved å ikke være hjemme når han kommer hjem på kvelden, legge ekstra med planer. Pushe meg selv til å møte venninner senere og bli lengre. Men han blåser egentlig litt i det tror jeg.  Det blir mer sånn «jess, nå skal jeg game - eller nå har jeg tid for meg selv typ»

TS

Anonymkode: 5d229...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg forstår at ts blir skuffet over hans prioriteringer. Han virker svært umoden og selvsentrert, og hun har allerede gått inn i en slags mamma/omsorgsrolle/forsørgerrolle i forholdet. Det er ikke noe kjekt!

Likevel, ja du har rett i at mas, grining og klaging ikke hjelper. Da blir hun bare den needy, "urimelige" og vanskelige dama.

Det ts bør gjøre er å bli mer selvsentrert selv. Ikke legge til rette, legge andre ting til side for ham, og la ham kjenne på konsekvensene av egne prioriteringer selv. Ikke si nei til fest med sine venner for å prioritere tid med ham, reise på ferie med en venninne istedenfor om han ikke har råd på grunn av at han valgte å prioritere guttetur. Rett og slett ikke prioritere ham høyere enn han prioriterer henne og forholdet, ikke stå på pinne for ham og legge inn så store forventninger og prioritere ham så foran alt at hun blir skuffet når han ikke gjør det samme, og iallefall ikke betale og fikse så han ikke får  føle konsekvensene av sine valg selv, men får både og, for det ordner hun. 

Jeg har også blitt skuffet over min kjæres prioriteringer mange ganger, men jeg maste og gråt ikke. Jeg bare la lista angående å prioritere ham tilsvarende som ham la inn i omtanke og å prioritere meg, og fikset ikke opp i noe som helst for ham. Da ble det endringer. Da skjønte han selv at det ikke var så kult, og passet på å tenke seg litt om. Han likte jo absolutt ikke å smake på konsekvensene av å være en dårlig kjæreste. 

Mas og grining ville antagelig bare ført til at han ble irritert på meg, og mene at jeg var urimelige. "Ok!" sa jeg bare når han nedprioriterte meg, og gjorde det samme tilbake. Det virket veldig effektivt. Det var visst ikke kjekt overhodet. 

Så TS, slutt med å tilrettelegge og legge mer innsats i forholdet enn han gir tilbake.  Du graver din egen grav ved annet. 

Anonymkode: ca84f...cbe

Takk for svar! 
Helt enig med deg at masing og gnaging er irriterende. Også kjempe slitsomt for meg, da jeg går helt ut av den «personen jeg egentlig er», ganske blid og fornøyd til irritert..
 

Ang dette med turer og reise med venninner og endre prioritetene mine har du helt rett i. Jeg må rett og slett gi litt mer faen. Slutte å legge til rette og gi mer enn jeg får tilbake. 
TS

Anonymkode: 5d229...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (13 timer siden):

Hadde slitt med at han dro på guttetur men hadde ikke råd til ferie med meg. Da hadde jeg dratt på ferie med noen andre. Så skjer ikke det igjen. 
 

men du kan ikke bli skuffet over at han planla gaming hvis du ikke Har sagt til han at du hadde planer om kvalitetstid dere to.  Avtal en annen kveld da vel?

Jeg hadde allerede bestilt flybilletter.. Sa det til han også når han kom med disse kommentaren. At jeg ønsker å dra med en venninne i stedet. Men da var jeg helt «forferdelig» som kunne si noe sånt. Men han kan si at det er egentlig bare jeg som «trenger» ferien. 
 

Gamingen er gjerne veldig spontant. Men jeg sendte han melding når han var på jobb når han kom hjem, noe jeg gjør sjelden. Han sa han kom hjem rundt 2000, jeg gledet meg til å tilbringe kvelden med han. Hvis ikke hadde jeg ikke spurt når han kom hjem. Vi snakket også om dette kvelden før. Greia er at han jobber med bestekompisen sin, så de ser hverandre hver eneste dag - han ser kompisen mye mer enn meg. De var ute å spiste etter jobb i begynnelsen av uka. Typen var hjemme 2330. Så neste dag skal han game med samme fyr. Da blir jeg irritert. 
 

TS 

Anonymkode: 5d229...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 8.25):

Hva er normalt med å ofre 20 år av sitt liv til nattevåk, bleieskift, lekeplasser, trassalder, tenåringsdrama, bekymringer... Låne bort kroppen i 9 måneder, så måneder med amming, og et underliv som aldri blir det samme?

Anonymkode: 2d057...892

Fordi hodene og kroppene er programmert til det. Finnes knapt noe MER normalt.

Anonymkode: 96eb1...c5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 8.34):

Ja. Det ligger i genene vår å ville få barn for å føre menneskeheten videre. Hadde det ikke gjort det ville vi dødd ut. Så de som ikke ønsker barn har et avvik.

Anonymkode: 10099...203

Nettopp! Et menneske som ikke ønsker barn er på mange måter et blindspor i evolusjonen😆🙃

Anonymkode: 96eb1...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerneku skrev (På 24.7.2021 den 21.04):

Har ikke lest hele tråden.

Men er ikke store deler av Spania nå mørkerøde eller røde. Planlagger han for karantene og ?

Ja, vi bor ikke i Norge, så litt andre karantene regler og vaksine regler her. Men mye mulig vi ikke kan dra.

TS

Anonymkode: 5d229...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som flere andre nevner her - kommunikasjon. Det er ganske åpenbart noe dere begge svikter på.

Jeg har og opplevd at det er veldig vanlig med "skjulte avtaler" som den andre ikke vet om, og når avtalen blir brutt blir man både skuffet over den andre, og lei seg.

Eksempler på skjulte avtaler:
- Nå står jeg opp tidlig og lager frokost til oss begge så får vi begge en god start og blir i godt humør. Vel, hva skjer da når den andre parten har sovet svært dårlig og er i veldig dårlig humør til tross for servert frokost? Man blir skuffet og lei seg.
- Jeg sier nei til invitasjonen jeg nettopp fikk fordi nå skal vi kose oss hjemme etter ei lang uke på jobb. Og hva skjer da om kjæresten har lagt andre planer? Man blir skuffet fordi kjæresten ikke prioriterer likt, og lei seg.
- Du tar oppvasken når du normalt ikke pleier å gjøre det, så kjæresten ikke skal bli sur fordi du vil på tur med gutta/jentene, kjøpe noe, game etc.
- Du går med på å se en film du ikke vil se, og tenker at neste gang blir det da ditt valg som gjelder.

Og så videre.

Livet vårt er fulle av disse små og store skjulte avtalene og vi blir påvirket i større og mindre grad når resultatene vi håpte på uteblir. Men, kjæresten vet ikke om avtalene. Allikevel blir de holdt ansvarlig for de.

Et eksempel fra listen over er jo et eksempel du selv gir. Dere hadde ikke diskutert eller blitt enige om det, men du antok at om du takket nei til bursdagsinvitasjonen så kunne dere bruke tid sammen den kvelden. Men så har vedkommende planlagt å bruke tid på noe annet, og du blir skuffet. Dette hadde blitt løst med kommunikasjon. "Hei! Åse har bursdag i dag og jeg har lyst til å dra dit. Har du andre planer eller vil du være med?".

Et annet eksempel fra din egen post er dette med ferie. "Nå legger jeg mye tid og energi inn i å lage den perfekte ferien for HAN - og da bør han f**n meg blir så glad!". Og så er han ikke helt der du hadde tenkt - og blir irritert. Uten at det var kommunisert godt nok i starten.

Samme gjelder prioriteringer. Og ikke minst ferie. Og økonomi.

Ikke hold kjæresten ansvarlig for avtaler og valg de ikke har tatt. Dette burde jo være grunnleggende. Men det er allikevel vanskelig. Men når jeg oppdaget dette, og endret mitt eget adferdsmønster, så ble ting veldig mye bedre. Inkludert forhold.

Og prioriter deg selv og dine ønsker mer.

Jeg blir ikke skuffet og lei meg om kjæresten min ikke legger merke til at jeg har ryddet kjøkkenet før hun kommer hjem. Først og fremst fordi jeg gjorde det for min egen del. JEG ville ha kjøkkenet ryddet. For det andre så avtaler vi sjeldent at hun skal kommentere eller lovprise om jeg vasker kjøkkenet. Så hvordan kan jeg bli skuffet om det ikke er avtalt? Jeg blir naturligvis glad om hun gjør det, men det er ikke det samme.

Før kunne jeg få dårlig samvittighet om jeg prioritere meg selv og mine interesser, når kjæresten plutselig ville finne på noe eller hadde glemt å informere meg om noe hun ville at vi skulle gjøre den kvelden/dagen. Noe som kunne føre til at jeg ble sur av det, og ikke minst at det dukket opp en ny skjult avtale. "Ok - om jeg nå går med på dette denne gangen så kan hun hvertfall ikke nekte meg å spille i morgen kveld". Kjempe produktivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (29 minutter siden):

Som flere andre nevner her - kommunikasjon. Det er ganske åpenbart noe dere begge svikter på.

Jeg har og opplevd at det er veldig vanlig med "skjulte avtaler" som den andre ikke vet om, og når avtalen blir brutt blir man både skuffet over den andre, og lei seg.

Eksempler på skjulte avtaler:
- Nå står jeg opp tidlig og lager frokost til oss begge så får vi begge en god start og blir i godt humør. Vel, hva skjer da når den andre parten har sovet svært dårlig og er i veldig dårlig humør til tross for servert frokost? Man blir skuffet og lei seg.
- Jeg sier nei til invitasjonen jeg nettopp fikk fordi nå skal vi kose oss hjemme etter ei lang uke på jobb. Og hva skjer da om kjæresten har lagt andre planer? Man blir skuffet fordi kjæresten ikke prioriterer likt, og lei seg.
- Du tar oppvasken når du normalt ikke pleier å gjøre det, så kjæresten ikke skal bli sur fordi du vil på tur med gutta/jentene, kjøpe noe, game etc.
- Du går med på å se en film du ikke vil se, og tenker at neste gang blir det da ditt valg som gjelder.

Og så videre.

Livet vårt er fulle av disse små og store skjulte avtalene og vi blir påvirket i større og mindre grad når resultatene vi håpte på uteblir. Men, kjæresten vet ikke om avtalene. Allikevel blir de holdt ansvarlig for de.

Et eksempel fra listen over er jo et eksempel du selv gir. Dere hadde ikke diskutert eller blitt enige om det, men du antok at om du takket nei til bursdagsinvitasjonen så kunne dere bruke tid sammen den kvelden. Men så har vedkommende planlagt å bruke tid på noe annet, og du blir skuffet. Dette hadde blitt løst med kommunikasjon. "Hei! Åse har bursdag i dag og jeg har lyst til å dra dit. Har du andre planer eller vil du være med?".

Et annet eksempel fra din egen post er dette med ferie. "Nå legger jeg mye tid og energi inn i å lage den perfekte ferien for HAN - og da bør han f**n meg blir så glad!". Og så er han ikke helt der du hadde tenkt - og blir irritert. Uten at det var kommunisert godt nok i starten.

Samme gjelder prioriteringer. Og ikke minst ferie. Og økonomi.

Ikke hold kjæresten ansvarlig for avtaler og valg de ikke har tatt. Dette burde jo være grunnleggende. Men det er allikevel vanskelig. Men når jeg oppdaget dette, og endret mitt eget adferdsmønster, så ble ting veldig mye bedre. Inkludert forhold.

Og prioriter deg selv og dine ønsker mer.

Jeg blir ikke skuffet og lei meg om kjæresten min ikke legger merke til at jeg har ryddet kjøkkenet før hun kommer hjem. Først og fremst fordi jeg gjorde det for min egen del. JEG ville ha kjøkkenet ryddet. For det andre så avtaler vi sjeldent at hun skal kommentere eller lovprise om jeg vasker kjøkkenet. Så hvordan kan jeg bli skuffet om det ikke er avtalt? Jeg blir naturligvis glad om hun gjør det, men det er ikke det samme.

Før kunne jeg få dårlig samvittighet om jeg prioritere meg selv og mine interesser, når kjæresten plutselig ville finne på noe eller hadde glemt å informere meg om noe hun ville at vi skulle gjøre den kvelden/dagen. Noe som kunne føre til at jeg ble sur av det, og ikke minst at det dukket opp en ny skjult avtale. "Ok - om jeg nå går med på dette denne gangen så kan hun hvertfall ikke nekte meg å spille i morgen kveld". Kjempe produktivt.

Aaaaah - dette! Da jeg lærte meg å ikke holde kjæresten ansvarlig for disse skjulte avtalene ble det SÅ MYE ENKLERE å være i forholdet - for oss begge to! Du har beskrevet veldig godt dette med skjulte avtaler - tusen takk for en så beskrivende tekst. Skulle ønske noen forklarte dette til meg før! :Nikke:  Håper noen får bruk for teksten din her. 

Anonymkode: 01ef6...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Aaaaah - dette! Da jeg lærte meg å ikke holde kjæresten ansvarlig for disse skjulte avtalene ble det SÅ MYE ENKLERE å være i forholdet - for oss begge to! Du har beskrevet veldig godt dette med skjulte avtaler - tusen takk for en så beskrivende tekst. Skulle ønske noen forklarte dette til meg før! :Nikke:  Håper noen får bruk for teksten din her. 

Anonymkode: 01ef6...5fb

Takk for tilbakemelding! :)

Ja jeg og skulle ønske jeg visste om dette før. Det er jo nå åpenbart, men allikevel vanskelig. Håper det kan hjelpe andre og :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaming? Det var det jeg gjorde når jeg var 12 år gammel. Hvor gammel er han? Høres veldig barnslig ut. Såkalt man child

Anonymkode: cbd35...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...