Gå til innhold

Kjærestens prioriteringer (penger, ferie, gaming)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten og jeg hadde en kjempe krangel i dag og jeg vil gjerne høre en ærlig mening fra dere, overreagerer jeg eller ikke? 
Kjæresten har hatt dårlig råd for tiden, og med dette bestemte han seg for å bestille guttetur til Valencia - vi har lenge snakket om ferie til oss men vi kom aldri frem til noe 100% fordi «Han hadde dårlig råd» , men guttetur til Valencia skulle han fordi han ville ha råd til vår tur også. Jeg argumenterte mye her, ikke spesifikt pga gutteturen (alle har kjærester) men pga at han velger å bruke penger på guttetur uten å ha råd til det. Så nå er det da 2 uker til vi skal dra og han sier at han er så og si blakk, at han må spørre sin mor om å hjelpe så vi kan dra på ferie.....

Dette er dog veldig ulikt han, økonomisk sett og jeg er mildt sagt sjokkert over det hele. Han føler seg nå litt (bare litt) dum for at han har tatt de valgene han har gjort men mener at alt vil ordne seg. Jeg har sagt at om det er krise så kan jeg spe inn ekstra fordi jeg virkelig føler vi trenger tid sammen, bare oss to. Han klarer å komme med at «du trenger egentlig denne ferien mer enn meg» kommentar fordi han egentlig ikke har råd nå og jeg blir skuffet. Jeg har sett på hoteller i sikkert 10 timer i strekk for å finne noe gunstig og bra for oss.. dette er det jeg får tilbake. Jeg lot det gå fordi jeg følte at dette var en «forsvarsmekanisme» for å ikke ta stilling til hvordan han har driti seg ut. Jeg vet at han ville ha ferie med meg, egentlig. 

Her om dagen var han ute å spiste med en kompis og i dag kom han hjem rundt 21 og sa han skulle game med kompisen sin i noen timer, men vi kunne se en episode sammen av GOT. 
 

Så her går jeg og prøver å finne en fin ferie, bruker masse av tiden min på det,  Bestiller flybilletter, finner hotell etc, som han liker.  tilbyr til og med å betale. Altså - eier han ikke skam? Så oppå dette, uten å engang tenke på at dette er sårende, skal han bruke halve fredagskevelden på å game med en kompis. Hva med å si «jenta mi, jeg er glad for at du har funnet en fin ferie til oss.. jeg dreit meg ut med gutteturen og skulle prioritert oss her», eller «takk for at du har tilbudt å betale mer”.. I stedet blir det et helvete fordi jeg ble skuffet over at han ville bruke  fredagskvelden på å game med en kompis han spiste ut med 2 dager siden, og forsåvidt hver dag på jobb. 
 

Jeg er ikke typen til å grine, men jeg kjente at frustrasjonen ikke ble til å bære mer. Endte med at jeg ble så frustrert at jeg grein fordi han vil igjen prioritere alt annet en oss. Er som regel alltid chill når det gjelder gaming, så lenge han forteller meg på forhånd at hele kvelden går til det. Han mente da jeg var overdramatisk og at for han er frihet viktig, at han ikke tenger å si ifra til meg på forhånd om han ønsker å game.

Men greia er at jeg var invitert til en bursdag men takket nei da jeg trodde vi skulle ha kvalitetstid sammen. «Dette kunne ikke jeg vite» - sier han. «Må jeg si ifra hver gang jeg har lyst til å game». Greia er at jeg er bare så frustrert over prioritetene hans! Han har en jobb som krever lange arbeidsdager og jeg forstår at han ønsker å koble av, men tiden vi har blir knapp. Føler at jeg setter forholdet høyere opp en han. 
 

Han nektet å avlyse gamingen. Fortsatte å forsvare alle handlinger de siste ukene og det ble en helt sykt stor krangel. Slenging av dører, han som ringer kompisen og sier at han «ikke får lov» til å game av meg, i et sykt sinna tonefall. Endte med at jeg sa at jeg drar i bursdagen, jeg tok på meg en stram kjole , sminket meg og sa at vi skulle ut på byen. Han sier at han ikke var komfortabel med det jeg hadde på meg, men jeg dreit rett og slett i det. 
 

Nå sover han og jeg vet at i morgen blir nok en krangel , er sliten. Overreagerer jeg? For meg handler jo ikke dette om gaming, det handler om prioriteter. For han handler det kun om gamingen. 
 

Anonymkode: 5d229...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, tenk å bruke halve fredagskvelden på noe han er dedikert til, når du tross alt vurderer å bruke masse penger.

Tenke seg til, at dere verdsetter penger og fritid ulikt. Det er til å grine av, tenk så mye bedre det ville vært om dere var helt like.

Til info; ja, du overreagerer, han prioriterer annerledes enn deg, og det vil du ikke akseptere.

Anonymkode: 97b8b...7e5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til han står opp i morgen (i dag) så sørger du for at leiligheten er ryddig. Server frokost på sengen. Du vet jo omtrent når han pleier å stå opp. Snakk sammen.

Anonymkode: 57e1c...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil ikke på ferie med deg  

Anonymkode: 6e9b8...41d

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ekstremt dårlig kommunikasjon - dere må prate sammen.

Om han vil på ferie med kompisgjengen i stedet for deg må det kommuniseres, i stedet for at det bare "plutselig" blir slik, og du føler deg ignorert. 

Om du vil bruke fredags kveld med han så må du si det, og dere blir enige om å sette av kvelden, ikke bare si nei-takk til bursdag fordi du tenker dere trenger kvalitetstid sammen. 

Mye av grunnen til at jeg og mannen fortsatt har det godt etter mange år sammen er nettopp at vi prioriterer tid sammen, og prioriterer tid med andre. Og kommuniserer godt fra dag til dag hva vi ønsker for ferien, for fredags kveld, for helgen. Ikke bare automatisk antar at den andre er på samme plass. 

Anonymkode: 2d057...892

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uff, tenk å bruke halve fredagskvelden på noe han er dedikert til, når du tross alt vurderer å bruke masse penger.

Tenke seg til, at dere verdsetter penger og fritid ulikt. Det er til å grine av, tenk så mye bedre det ville vært om dere var helt like.

Til info; ja, du overreagerer, han prioriterer annerledes enn deg, og det vil du ikke akseptere.

Anonymkode: 97b8b...7e5

Saklig… helt fint om folk har ulike interesser og prioriteringer, men det blir ikke bra kommunikasjon ut av den oppførselen til mannen her.

jeg synes han virker litt umoden, men det jeg reagerer aller mest på her er at «han ikke er komfortabel» med det du hadde på deg når du skulle i bursdag. Altså - det er for meg helt uaktuelt at han skal ha en mening om.

Anonymkode: 98a5e...a72

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men når man leser de andre innleggene dine om denne mannen og forholdet deres (guttetur til Italia og at han stakk fra bursdagsfesten deres for å se fotball) så er det jo åpenbart at dere bør gå hver deres vei. Hvorfor tviholder du på denne mannen? Du er ung og kan få det strålende alene uten alle disse slitsomme, timelange kranglene. Og på sikt kan du få deg en mann som ønsker og setter pris på å være sammen med deg. Ikke denne umodne typen her. 

Du er ulykkelig, gjør noe med det før det er for sent og du sitter der med unger. Denne mannen slår meg ikke som noen drømmepappa.

Anonymkode: 42f7d...a92

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ulykkelig, gjør noe med det før det er for sent og du sitter der med unger. Denne mannen slår meg ikke som noen drømmepappa.

Anonymkode: 42f7d...a92

Hvorfor tror du automatisk at alle vil ha barn? Er ikke alle som ønsker det vet du.. 

Anonymkode: 27d6a...e95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du automatisk at alle vil ha barn? Er ikke alle som ønsker det vet du.. 

Anonymkode: 27d6a...e95

Normale mennesker ønsker barn.

Anonymkode: 10099...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du automatisk at alle vil ha barn? Er ikke alle som ønsker det vet du.. 

Anonymkode: 27d6a...e95

Nei det kan jeg ikke være sikker på, men disse to har allerede diskutert om hun skal slutte å snuse ved eventuell graviditet, såe.. 

(Nå føler jeg meg som en stalker deluxe🤣 Men har bare klisterhjerne, og hun har skrevet tråd om dette før hvor hun selv har sagt at hun er samme person som skrev begge trådene...) 

Anonymkode: 42f7d...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Normale mennesker ønsker barn.

Anonymkode: 10099...203

Hva er normalt med å ofre 20 år av sitt liv til nattevåk, bleieskift, lekeplasser, trassalder, tenåringsdrama, bekymringer... Låne bort kroppen i 9 måneder, så måneder med amming, og et underliv som aldri blir det samme?

Anonymkode: 2d057...892

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker dette som en klassisk "hun ønsker at mannnen prioriterer henne, mens han ønsker å gjøre det han faktisk synes er gøy". Klassisk problemstilling: hun blir skuffet og lei seg hvis han ikke lyver og sier at han helst vil tilbringe størsteparten av sin fritid sammen med henne.

Som de andre sier, det eneste som kan få dette til å fungere på sikt er god kommunikasjon og gode forventningsavklaringer. Du har god grunn til å bli skuffet av at han vil game i stedet for å se GoT med deg, men han har også god grunn til å bli skuffet når han ikke "får" game. Dette kommer helt an på forventningene dere hadde før han kom hjem. Kommunikasjon er essensielt, da ingen av dere er tankelesere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han prioriterer ikke deg og deres forhold og du er den som forsøker å ordne opp og tilpasse deg. Dette kommer du til å bli utslitt av med tiden. 

Hadde reist på ferie alene forresten.

Anonymkode: f431c...12f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Normale mennesker ønsker barn.

Anonymkode: 10099...203

Så du sier at alle som ikke ønsker barn er unormale? Logisk.. 

Anonymkode: 27d6a...e95

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til han står opp i morgen (i dag) så sørger du for at leiligheten er ryddig. Server frokost på sengen. Du vet jo omtrent når han pleier å stå opp. Snakk sammen.

Anonymkode: 57e1c...c65

Hvor er du når det kommer tråd på tråd med fortvilte damer som har håpløse menn som ikke hjelper til hjemme? Og så påstår de at de har prøvd alt men dette har ingen av dem nevnt. Den åpenbare løsninga er altså å brenne av hele feriebudsjettet på en tur til seg selv, komme med dårlige tilslørte hint om at mannen skal betale og så sette seg ned å game en hel kveld. Da kommer han til å rydde hele huset på morgenen før TS(i nevnte tråder) står opp og til og med servere henne frokost på senga.

Denne skal jeg ta vare på. Du burde stå fram med brukernavn slik at alle disse fortvilte damene kan takke deg.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du sier at alle som ikke ønsker barn er unormale? Logisk.. 

Anonymkode: 27d6a...e95

Ja. Det ligger i genene vår å ville få barn for å føre menneskeheten videre. Hadde det ikke gjort det ville vi dødd ut. Så de som ikke ønsker barn har et avvik.

Anonymkode: 10099...203

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde reist på ferie alene forresten.

Anonymkode: f431c...12f

Nettopp! Ikke prioriter den som ikke prioriterer deg. 

Anonymkode: 6e9b8...41d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Det ligger i genene vår å ville få barn for å føre menneskeheten videre. Hadde det ikke gjort det ville vi dødd ut. Så de som ikke ønsker barn har et avvik.

Anonymkode: 10099...203

For en snever tankegang. 

Anonymkode: 27d6a...e95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja. Det ligger i genene vår å ville få barn for å føre menneskeheten videre. Hadde det ikke gjort det ville vi dødd ut. Så de som ikke ønsker barn har et avvik.

Anonymkode: 10099...203

Fordelen med å være menneske og ikke dyr er å ha en velutviklet hjerne, som kan trumfe basale instinkter. 

Anonymkode: 2d057...892

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...