Gå til innhold

Svømming eller styrketrening for ryggsmerter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tror dere er best mellom svømming og styrketrening? Jeg har mye smerter i øvre del av ryggen, muskulaturen er veldig anspent. Har tenkt til å drive med både styrke og svømming, men hva bør jeg gjøre mest av? 

Anonymkode: fad8e...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva tror dere er best mellom svømming og styrketrening? Jeg har mye smerter i øvre del av ryggen, muskulaturen er veldig anspent. Har tenkt til å drive med både styrke og svømming, men hva bør jeg gjøre mest av? 

Du bør først finne ut om det er muskulært eller prolaps. Styrketrening med prolaps kan gjøre vondt varig verre. Å bygge opp muskulaturen rundt det skadede området forutsetter at du vet hva du bør og ikke bør gjøre av øvelser. 

Anonymkode: 9f67e...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over. Først burde du forsøke å finne ut av årsaken til ryggsmertene dine.

i værste fall kan du gjøre det værre.. 

En fysioterapeut vil nok kjapt finne ut av det, evt med en MR i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps i øvre del av ryggen er ganske sjeldent. Ikke alle trenger utredninger med MR, fysioterapeuter og fastlege for å starte et treningsprogram. Helsevesenet hadde gått konk relativt fort da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er snakk om spenningssmerter, vil all bruk av musklene i området være av det gode, forutsatt at man ikke overdriver, selvsagt. Et massasjeapparat for hjemmebruk kan også være aktuelt.  Jeg er fornøyd med dette . 

Anonymkode: 902be...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Både fastlegen, massasjeterapeuten og naprapaten sier at det er muskulært. Har også fått program fra en PT som jeg har trent med flere ganger. Jeg svømmer også regelmessig. Foreløpig har jeg fortsatt smerter, og regner med at jeg må trene oftere enn jeg gjør. Har et lite barn så må bruke tiden godt, derfor lurer jeg på om svømming eller styrketrening er best 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Både fastlegen, massasjeterapeuten og naprapaten sier at det er muskulært. Har også fått program fra en PT som jeg har trent med flere ganger. Jeg svømmer også regelmessig. Foreløpig har jeg fortsatt smerter, og regner med at jeg må trene oftere enn jeg gjør. Har et lite barn så må bruke tiden godt, derfor lurer jeg på om svømming eller styrketrening er best 😊

Skal ikke si hva som funker best, men styrketrening har gjort underverker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...