Gå til innhold

Hvor mye tipser du på norske hotel ved overnatting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Realverdien skrev (Akkurat nå):

Samme gjelder så klart cruiseskip både i middelhavet og karibien.

Heller ikke hatt problemer i Norge med at tipsen ikke blir tatt. Så... Vet ikke hvorfor vi har forskjellige opplevelser.

På cruiseskip er det ikke lov å tipse.

De angir klart, flere ganger, at tips er kollektivt og skal gis samlet til slutt på sluttregningen. Selv med utgangspunkt i Miami, USA som er i front når det gjelder tips, er det slik. 

På et av mine første cruise forsøkte å gi han som tok vare på lugaren vår daglig 2 ganger i døgnet en liten påskjønnelse en gang, han nektet tvert, for da ville han miste jobben.

Så om du opplever at pengene forsvinner er det snakk om brudd på arbeidskontrakt, og tyveri. 

Anonymkode: 85837...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På cruiseskip er det ikke lov å tipse.

De angir klart, flere ganger, at tips er kollektivt og skal gis samlet til slutt på sluttregningen. Selv med utgangspunkt i Miami, USA som er i front når det gjelder tips, er det slik. 

På et av mine første cruise forsøkte å gi han som tok vare på lugaren vår daglig 2 ganger i døgnet en liten påskjønnelse en gang, han nektet tvert, for da ville han miste jobben.

Så om du opplever at pengene forsvinner er det snakk om brudd på arbeidskontrakt, og tyveri. 

Anonymkode: 85837...9ba

Du snakker om middagene. Man kan velge å betale drikkepenger på forhånd til disse måltidene. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan tipse underveis, de gangene jeg har vært.

Roomservice er gratis på de cruiseskipene jeg har vært på. Man kan bestille hva man måtte ønske. Det er kutyme at de som leverer får tips dog. Har aldri opplevd at de ikke tar i mot. 

Videre snakket vi vel i utgangspunktet om stuepikene. Fikk nye dyreformer i håndklerne hver dag og ryddet klær osv da jeg reiste ut fra Miami med Carnival (?) for et par år siden. Tipset daglig, og stuepika tok alltid pengene. 

 

Endret av Realverdien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (40 minutter siden):

Du snakker om middagene. Man kan velge å betale drikkepenger på forhånd til disse måltidene. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan tipse underveis, de gangene jeg har vært.

Roomservice er gratis på de cruiseskipene jeg har vært på. Man kan bestille hva man måtte ønske. Det er kutyme at de som leverer får tips dog. Har aldri opplevd at de ikke tar i mot. 

Videre snakket vi vel i utgangspunktet om stuepikene. Fikk nye dyreformer i håndklerne hver dag og ryddet klær osv da jeg reiste ut fra Miami med Carnival (?) for et par år siden. Tipset daglig, og stuepika tok alltid pengene. 

 

Hele cruiset. 

Man betaler en samlet tips til slutt. 

Anonymkode: 85837...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (44 minutter siden):

Du snakker om middagene. Man kan velge å betale drikkepenger på forhånd til disse måltidene. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan tipse underveis, de gangene jeg har vært.

Roomservice er gratis på de cruiseskipene jeg har vært på. Man kan bestille hva man måtte ønske. Det er kutyme at de som leverer får tips dog. Har aldri opplevd at de ikke tar i mot. 

Videre snakket vi vel i utgangspunktet om stuepikene. Fikk nye dyreformer i håndklerne hver dag og ryddet klær osv da jeg reiste ut fra Miami med Carnival (?) for et par år siden. Tipset daglig, og stuepika tok alltid pengene. 

 

Har selv seilt med Carnival flere ganger, blant annet fra Miami. Tok en avsjekk, for å være sikker på at jeg ikke har misforstått. 

Gitt policy er det to måter å betale tips på. Pre-paid eller via sail and signed account. Ikke på gamlemåten med cash https://www.cruisehive.com/carnival-cruise-line-gratuities-tips-explained/16055

Det vil si at du her ikke fulgte retningslinjer, og sannsynligvis også betalte dobbelt. Og at stuepiken risikerte sparken. 

Har aldri opplevd annet enn at carnival er cash-less, selv ikke for 15 år siden, så tanken har ikke slått meg en gang. 

Anonymkode: 85837...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har selv seilt med Carnival flere ganger, blant annet fra Miami. Tok en avsjekk, for å være sikker på at jeg ikke har misforstått. 

Gitt policy er det to måter å betale tips på. Pre-paid eller via sail and signed account. Ikke på gamlemåten med cash https://www.cruisehive.com/carnival-cruise-line-gratuities-tips-explained/16055

Det vil si at du her ikke fulgte retningslinjer, og sannsynligvis også betalte dobbelt. Og at stuepiken risikerte sparken. 

Har aldri opplevd annet enn at carnival er cash-less, selv ikke for 15 år siden, så tanken har ikke slått meg en gang. 

Anonymkode: 85837...9ba

Kan ikke tenke meg noen risikerer sparken for å få tips ved rommet. 

Bodde i Amerika sist jeg reiste, og tipping satt i fingerspissene, noe jeg skal innrømme det ikke gjør lenger. Men mener det var vanlig å tipse ved dørene når man bestilte room service. Finner disse trådene ved kjapp google søk som sier man skal tipse. 

Denne siden fra 2019 sier at man godt kan tipse i cash til besetning  Should You Tip on a Gratuities-Included Cruise? (cruisehive.com) 
f this fee is automatically calculated, collected, and distributed, then you may well consider your obligation met. However, if during your cruise you are fortunate to have a crew member who is exceptionally good at his or her job; goes above and beyond to meet and exceed your expectations; or simply improves your vacation experience, then more ‘gracious, freely given’ cash is in order!

How much to tip for room service ? | CRUISIN
How much do you tip for room service? - Carnival Cruise Lines - Cruise Critic Community  ( denne er riktignok 15 år gammel)

Denne 100 tips for (carnivale) cruise anbefaler også å ta med en bunke 1 dollar sedler for tipping 100 Carnival Cruise Tips and Tricks (cruisehive.com)  Dette på toppen av signed gratuity 

Denne tråden om NCL anbefaler sågar at man skal ta med singles, altså sedler. 

How much do you tip for room service? - Norwegian Cruise Line - Cruise Critic Community
 

Når man googler etter noe, så finner man vel neppe bevis på det motsatte, men føler de nettsidene til Cruisehive er såpass seriøse at det tilbakeviser at besetningsmedlemmer risikerer sparken for å få cash. De sier at det er, som all tips, omdiskutert, men viser vel at det godt innafor å gi tips, og rimelig vanlig også.  


 

Endret av Realverdien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Realverdien skrev (8 timer siden):

Har også lagt igjen 100 spenn de gangene jeg må knabbe batteriene fra fjernkontrollen til tv'en til discmanen eller til og med ei pute til å bruke på toget. Tanken er at a ikke melder meg da. 

 

Så du stjeler fra hotellet?

Anonymkode: 44a3d...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så du stjeler fra hotellet?

Anonymkode: 44a3d...509

Nei. Man kan ikke bruke presens om tiden da jeg brukte discman. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som stuepike for mange år siden mens jeg gikk på videregående. Var ikke all verdens lønn, men det holdt for meg. Men det å finne en liten slant på rommet var sååå utrolig hyggelig og nesten mere verdt enn timelønna. Med dette i minnet pleier jeg alltid å legge igjen tips. I Norge kun hvis rommet er veldig rent i utlandet  så og si alltid. I fattigere land legger vi alltid en god del, spesielt hvis rommet er veldig rent. Det er vår måte å hjelpe dem litt på.

Anonymkode: 0e57c...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Tipsing er ikke noe jeg gjør i Norge.

Anonymkode: d683e...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser ikke hotell hverken i Norge eller i utlandet. Faktisk aldri falt meg inn i det hele tatt. 

Anonymkode: 1d662...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 14.14):

 

 

Ingen stuepike vil plukke med seg penger før gjestene har reist. Da vil de bli beskyldt for tyveri.

Anonymkode: 85837...9ba

Legger det på «stuepikekortet» som ligger der, evt skriver en lapp. Så det er ikke noe problem 😊

Anonymkode: 820ab...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som fortjener tips, er det stuepikene. Mange forlater rommene som en svinesti. Nå har man stort sett ikke kontanter lenger, så tips blir nok sjeldnere gitt enn tidligere.

Endret av Brunello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøndere1 skrev (På 2021-7-23 den 10.49):

Vi må holde tips unna. Dette for å holde lønna oppe i serviceyrker som dette. Arbeidsgivere sniker seg unna å betale ei lønn å leve av under dekke av at ansatte får tips. Dette skjer over alt.  Hold dette unna Norge å gi folk ei lønn å leve av. 👊👊

Du har et poeng, jeg er helt enig i at serviceyrker burde være bedre betalt, men når det er sagt, er vel stuepikene/renholderne de eneste på hotellet som gjestene (som oftest) ikke ser. Det er ganske vanlig å tipse i restaurant/bar, vet at også mange resepsjonister får tips. 

Jeg må innrømme at jeg synes at renholdet er av de viktigste jobbene på et hotell. For å sette det på spissen er det viktigere for meg at rommet er rent enn at servitøren kan fortelle livshistorien til laksen jeg spiser i restauranten. Derfor synes jeg ikke man bør utelate tips til renholderne når man gjerne har slengt på litt ekstra til servitørene kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Vi bor heldigvis ikke i USA. 

Anonymkode: 8e8c4...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Er det noen som fortjener tips, er det stuepikene. Mange forlater rommene som en svinesti. Nå har man stort sett ikke kontanter lenger, så tips blir nok sjeldnere gitt enn tidligere.

Det å oppføre seg som en gris på hotellrom gjør man ikke uansett. Tips for å kjøpe seg ut av å være et sivilisert menneske er bare nedrig.

Jeg kaster søppel, samler flasker, setter ting tilbake på plass, klær er i skapet eller koffert, og samler handklær i en haug. Hver gang jeg forlater rommet. 

Anonymkode: 85837...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ti10 skrev (3 timer siden):

Du har et poeng, jeg er helt enig i at serviceyrker burde være bedre betalt, men når det er sagt, er vel stuepikene/renholderne de eneste på hotellet som gjestene (som oftest) ikke ser. Det er ganske vanlig å tipse i restaurant/bar, vet at også mange resepsjonister får tips. 

Jeg må innrømme at jeg synes at renholdet er av de viktigste jobbene på et hotell. For å sette det på spissen er det viktigere for meg at rommet er rent enn at servitøren kan fortelle livshistorien til laksen jeg spiser i restauranten. Derfor synes jeg ikke man bør utelate tips til renholderne når man gjerne har slengt på litt ekstra til servitørene kvelden før.

Ingen skal ha tips. De skal ha en ordentlig lønn å leve av. Tips undergraver det norske lønnssystemet og er en flott unnskyldning for arbeidsgivere til å holde lønn nede. Lav lønn går igjen utover pensjoner og feriepenger/ evt sykepenger. Så må det bare være sånn at de få prosentene av mine penger jeg bruker på uteliv og hotell må merkes på høye priser på øl- mat- overnatting.  Vi lever i et høykostland og da kan ikke noen tjenester være kunstig lavt priset.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utlandet tipser jeg "stuepiken" 2-5 dollar/euro per natt, avhengig av størrelsen på rommet. I Norge, normalt ingenting, men dersom jeg har fått eksepsjonelt god service legger jeg kanskje igjen noen kontanter hvis jeg har. Når det er sagt er det langt mellom "eksepsjonelt god service" på norske hotell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Realverdien skrev (På 23.7.2021 den 18.57):

Snakker vi om Norge, eller utlandet?

Har lagt tips til stuepikene på daglig basis hver eneste sommer i Hellas, Tyrkia, Croatia og Spania. Også i USA. De tar så klart pengene når man legger dem på puta eller senga i askebeger eller lignende vis. Har -aldri- opplevd at det ikke er blitt tatt. Samme gjelder så klart cruiseskip både i middelhavet og karibien.

Heller ikke hatt problemer i Norge med at tipsen ikke blir tatt. Så... Vet ikke hvorfor vi har forskjellige opplevelser.

Enig, men jeg legger også ved en « thank you for you service « , « takk for god service» lapp for og utelukke tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tipset på hotell i Norge, og vel egentlig heller aldri i Europa.

Anonymkode: 90242...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...