Gå til innhold

Hvor mye tipser du på norske hotel ved overnatting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke tipset på mange år. Trudde det var en helt utdødd praksis, også i utlandet. Eneste gangen jeg har kontanter er på når jeg reiser utenom storbyene i Asia. 

Anonymkode: 85837...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Realverdien skrev (1 time siden):

50 spenn dersom rommet har vært godt holdt. Bor jeg flere netter, tipser jeg alltid etter første natta, så stuepika får tid til å holde det ryddig og pent for meg i "retur" for tipset. Samme gjelder syden. Man bør tipse de første dagene.  

 

Jeg tipser også midt i oppholdet, for har sett mange ganger at ledere går gjennom rommet når folk har reist, før renholderne kommer inn. Alltid tenkt at de plukker med seg tips og sånt da. Vil at stuepiken skal få det rett i egen lomme. 

Anonymkode: 820ab...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (1 time siden):

50 spenn dersom rommet har vært godt holdt. Bor jeg flere netter, tipser jeg alltid etter første natta, så stuepika får tid til å holde det ryddig og pent for meg i "retur" for tipset. Samme gjelder syden. Man bør tipse de første dagene. Så dama får tid til å legge håndklærne i slike blomsterformer osv. 

Har også lagt igjen 100 spenn de gangene jeg må knabbe batteriene fra fjernkontrollen til tv'en til discmanen eller til og med ei pute til å bruke på toget. Tanken er at a ikke melder meg da. 

 

 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tipser også midt i oppholdet, for har sett mange ganger at ledere går gjennom rommet når folk har reist, før renholderne kommer inn. Alltid tenkt at de plukker med seg tips og sånt da. Vil at stuepiken skal få det rett i egen lomme. 

Anonymkode: 820ab...fe4

 

Ingen stuepike vil plukke med seg penger før gjestene har reist. Da vil de bli beskyldt for tyveri.

Anonymkode: 85837...9ba

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tipset på hotell i Norge, tanken har ikke engang streifet meg. De gangene jeg har gjort det i utlandet har det mest handlet om å legge igjen lokal valuta jeg uansett ikke har hatt noe nytte av å ta med meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

 

Ingen stuepike vil plukke med seg penger før gjestene har reist. Da vil de bli beskyldt for tyveri.

Anonymkode: 85837...9ba

Har du vært på hotell, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (Akkurat nå):

Har du vært på hotell, eller?

Har omtrent 100 reisedøgn i året. Jobber i et internasjonalt firma, og er også privat en ivrig "samler" av byer og land. 

Anonymkode: 85837...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke tipset på mange år. Trudde det var en helt utdødd praksis, også i utlandet. Eneste gangen jeg har kontanter er på når jeg reiser utenom storbyene i Asia. 

Anonymkode: 85837...9ba

Er vel vanlig i "syden"?

De stakkars albanske jentene som vasker rommene i Hellas f.eks. De ser ikke akkurat overbetalte ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri tipset på hotell i Norge. Men lar alltid tomme brusflasker stå igjen på rommet når jeg reiser. Min nokså gnitne eks tok alltid med seg all pant.

Anonymkode: bff30...a7b

Dette var skikkelig snilt gjort!

Anonymkode: e00b6...84a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (1 minutt siden):

Er vel vanlig i "syden"?

De stakkars albanske jentene som vasker rommene i Hellas f.eks. De ser ikke akkurat overbetalte ut. 

Sist jeg kan huske noe om tipsing var vel i "Syden". Granca for 30 år siden. 

Det var vel slutt på det omtrent samtidig som man sluttet å klappe på flyet ved landing. 

Anonymkode: 85837...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsekulturen i USA er en stor uting, og fører til at det blir lovlig å ikke betale folk lesbar lønn. La oss ikke få den inn i Norge mer enn den allerede her. 

Anonymkode: 13966...144

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sist jeg kan huske noe om tipsing var vel i "Syden". Granca for 30 år siden. 

Det var vel slutt på det omtrent samtidig som man sluttet å klappe på flyet ved landing. 

Anonymkode: 85837...9ba

Folk klappet til langt utpå 2000 tallet på Kreta i alle fall.

Ante ikke at man ikke trenger tipse på rommet. har lagt igjen en 5'er i euro på mine turer ned til syden.

Granca er for øvrig så blodharry at der har jeg aldri vært. Så hvem vet, om det ikke er andre vaner i øst-middelhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

 

Ingen stuepike vil plukke med seg penger før gjestene har reist. Da vil de bli beskyldt for tyveri.

Anonymkode: 85837...9ba

Det er sant. 

Tidligere stuepike 

Anonymkode: b3b30...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på Maldivene for endel år siden, da var det veldig viktig å legge igjen tips til hotellverten. Har var innom flere ganger i døgnet og vi hadde den samme hele uken. Det er nok den gangen vi har tipset mest, og vi tipset mye halvveis i oppholdet. Vi tipser lite i Europa, aldri i Norge 

Anonymkode: 5dcc8...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var skikkelig snilt gjort!

Anonymkode: e00b6...84a

🤣🤣🤣

Anonymkode: f6ecd...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
Realverdien skrev (4 timer siden):

50 spenn dersom rommet har vært godt holdt. Bor jeg flere netter, tipser jeg alltid etter første natta, så stuepika får tid til å holde det ryddig og pent for meg i "retur" for tipset. Samme gjelder syden. Man bør tipse de første dagene. Så dama får tid til å legge håndklærne i slike blomsterformer osv. 

Har også lagt igjen 100 spenn de gangene jeg må knabbe batteriene fra fjernkontrollen til tv'en til discmanen eller til og med ei pute til å bruke på toget. Tanken er at a ikke melder meg da. 

 

Discmanen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tipser ikke på hotell i Norge, men tipser generøst til renholderen i diverse andre land. En gang kom faktisk renholderen løpende etter oss og spurte om vi hadde glemt masse greier, og da vi sa det var til henne måtte hun få en skriftlig bekreftelse på at det var gaver slik at hun fikk ta det med seg ut av hotellet uten å bli beskyldt for tyveri (i tillegg til kontanter dreide det seg om ei flaske cognac og masse andre greier vi ikke gadd drasse med oss hjem) 

Anonymkode: 384d8...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tipset på hotell i Norge.

Anonymkode: f4078...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kulturforskjeller på tipsing og du er ikke særlig verdensvant om du ikke vet dette. I mange land er det forventet og fornærmende å ikke tipse i forskjellige service-yrker, i feks USA, med mindre de har sølt mat på deg eller gjort andre åpenbare feil. I veldig mange land er det nøytralt, som Norge. Tips hvis du vil, men servicen er den samme uansett, også hvis du kommer tilbake uten å ha tipset før. I noen få land, feks Japan, er tips å anse som fornærmende i noen situasjoner. Som om du mener at servicen deres er variabel og ikke alltid på topp. (Noe sånt). Kina har også hatt denne holdningen, men visstnok er tips litt på vei inn der.

Anonymkode: c0b7f...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er sant. 

Tidligere stuepike 

Anonymkode: b3b30...911

Snakker vi om Norge, eller utlandet?

Har lagt tips til stuepikene på daglig basis hver eneste sommer i Hellas, Tyrkia, Croatia og Spania. Også i USA. De tar så klart pengene når man legger dem på puta eller senga i askebeger eller lignende vis. Har -aldri- opplevd at det ikke er blitt tatt. Samme gjelder så klart cruiseskip både i middelhavet og karibien.

Heller ikke hatt problemer i Norge med at tipsen ikke blir tatt. Så... Vet ikke hvorfor vi har forskjellige opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...