Gå til innhold

Spiser 90 kilo potetgull i året

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette har surret hos meg lenge og har vært det jeg tenker på er et "bevis" for at overvekt ikke kun er et spørsmål om kalorier inn minus kalorier ut. 

Redaktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø, spiser 90 kilo potetgull i året. Flere poser hver dag. Hun er angivelig avhengig av det. Er hun så overvektig som det store kaloriinntaket skulle tilsi? Nei. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Kr7bX/90-kilo-nytelse

Anonymkode: 43d55...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, anonym 4545 said:

Ja dette var en "fersk" nyhetssak.

Er da ikke mer en 16 år gammel si🤣

Anonymkode: 57fed...b62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, den er gammel, men likevel! 

Men jeg har tenkt litt og kommet til at om man spiser en pose chips om dagen, og lite annet, så er det ikke noe problem å "holde vekta". Sunt er det dog ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, den er gammel, men likevel! 

Men jeg har tenkt litt og kommet til at om man spiser en pose chips om dagen, og lite annet, så er det ikke noe problem å "holde vekta". Sunt er det dog ikke

No shit? Kalorier inn og ut er alt som har noe å si på vekta

Anonymkode: 87700...58f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ytmnd

"Hei! Jeg fant en steingammel artikkel om EN person som spiser sykelige mengder kaloririkmat uten å legge på seg, ergo er det slik for alle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ytmnd skrev (7 minutter siden):

"Hei! Jeg fant en steingammel artikkel om EN person som spiser sykelige mengder kaloririkmat uten å legge på seg, ergo er det slik for alle"

Nei. Ikke for alle, så klart. Jeg hadde lagt på meg masse, og det tror jeg de fleste andre hadde gjort også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
studerende skrev (1 minutt siden):

Termodynamikk tar ikke hensyn til følelser. 

Skjønner ikke hva følelser har med saken å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner heller ikke hva termodynamikk har med saken å gjøre. Noen har kanskje mer effektiv forbrenning enn andre? Det vil si at de tar opp mer næring av maten de spiser? Mens hos andre så kanskje det bare "renner igjennom" eller blir forbrent av brunt fett (og forspilt som  varme). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kalorier inn er ikke nødvendigvis feil hvis antall ut er like mange. Ensformigheten i kosten er et vel så stort problem. Og også akrymamidinnholdet som kan bli godt over anbefalte grenseverdier. Tror nok ikke det er særlig mangfold av næringsstoffer i potetgull. Med mindre det har kommet kålchips eller brokolipotetgull og lignende siden dengang jeg fulgte med på sånt.

Endret av Charlie Amberson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose potetgull inneholder vel omkring 1000-1100 kcal, gjør den ikke det? Det er ganske mye, og godt gjort av journalisten å ikke legge på seg og bli trill rund av noe sånt. Kanskje hun trente en del i tillegg, eller gikk mye i det daglige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

250 g potetgull gir i underkant av 1300 kcal (litt variasjon blant de ulike typene).  Jeg spiser 2300 kcal daglig, og da holder jeg vekten stabil.  Hvis "potetgull-damen" har samme forbrenning som meg så kan hun daglig spise 1000 kcal + en hel potetgullpose.....   Så jo, det er mulig å spise så mye potetgull uten å gå opp i vekt.

Anonymkode: ea4e9...c15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ytmnd
14 minutter siden, AnonymBruker said:

250 g potetgull gir i underkant av 1300 kcal (litt variasjon blant de ulike typene).  Jeg spiser 2300 kcal daglig, og da holder jeg vekten stabil.  Hvis "potetgull-damen" har samme forbrenning som meg så kan hun daglig spise 1000 kcal + en hel potetgullpose.....   Så jo, det er mulig å spise så mye potetgull uten å gå opp i vekt.

Slik type mat kommer ofte i tillegg til ett vanlig kosthold. Du spiser ikke potetgull til middag (de aller aller fleste)

Endret av ytmnd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men vi har jo forskjellig forbrenning. Jeg og min bestevenninne, sliter i hver vår ende, hun er undervektig, og er dritt lei av å må spise hele tiden, for å ikke bli for undervektig. Mens jeg blir tykk av å spise 1500 kalorier om dagen, så jeg er dritt lei av å sulte meg. Vi begge skulle jo ønske vi hadde normal forbrenning, så vi begge kunne vært normalvektige, av å spise normalt mengde med mat. 

Jeg går opp og ned som en jojo, eller veldig sakte ned, og veldig raskt opp. Og det går på at jeg orker ikke å sulte meg i lengden. For å leve på 1000 kalorier om dagen, over lang tid, er virkelig ikke gøy. Hadde jeg ennå kunne ligge på 1500 kalorier om dagen, så hadde jeg vært fornøyd.

Det ble gjort forsøk med tvillinger, en slank og en tykk, de tok tarmbakterier fra den tykke i den slanke, og da ble den slanke tykk og, uten å ha endret kostholdet sitt.

Anonymkode: 85f37...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ytmnd skrev (1 time siden):

Slik type mat kommer ofte i tillegg til ett vanlig kosthold. Du spiser ikke potetgull til middag (de aller aller fleste)

Jeg skriver jo at hun kan spise ca 1000 kcal til (hvis vi går ut fra mitt kaloribehov). Det holder fint til både middag og et brødmåltid i tillegg til potetgullposen......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...