Gå til innhold

Overlevende fra Utøya får ekstra hjelp- rettferdig?


Just6days

Anbefalte innlegg

Men nå er det ikke så unormalt at offentlige instanser som NAV snur etter negativ mediaomtale. Vi hadde jo for eksempel nettopp en sak i media om en mann som ikke fikk nødutbetaling til strøm nå i sommer: https://www.nrk.no/norge/vedtaksbrev-fra-nav-_-ba-soker-lane-grill-og-penger-1.15536012

Ser mange også peker på at Utøya-overlevende fikk psykisk hjelp med en gang. Det er heller ikke uvanlig at den (psykososiale) krisestaben i kommuner trer til med en gang i katastrofer, som Utøya. 

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akr0ym skrev (6 minutter siden):

Det er er klar over. På lik linje som voldtekt,incest,mishandling osv osv,men utløser det automatisk rett til erstatning? Nei det gjør det ikke.

Det må du da adressere til de rette instansene? Opplever det ikke som urettferdig at folk som opplevde Utøya får spesial behandling. Det skulle bare mangle om man ikke skulle støtte ekstra opp om de. Det er vårt samfunnsansvar. At systemet ikke fungerer for andre grupper skal ikke settes opp i mot den gruppen.

Endret av Lill :)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (Akkurat nå):

Men nå er det ikke så unormalt at offentlige instanser som NAV snur etter negativ mediaomtale. Vi hadde jo for eksempel nettopp en sak i media om en mann som ikke fikk nødutbetaling til strøm nå i sommer: https://www.nrk.no/norge/vedtaksbrev-fra-nav-_-ba-soker-lane-grill-og-penger-1.15536012

Ser mange også peker på at Utøya-overlevende fikk psykisk hjelp med en gang. Det er heller ikke uvanlig at den (psykososiale) krisestaben i kommuner trer til med en gang i katastrofer, som Utøya. 

 

 

 

I slike store trygdesaker bruker de ikke å snu over natta. Det er det allerede et eksempel på i tråden.

Krisesatb er en ting,men om du leser tilbake i tråden ser du at flere instanser og lovverk ble endret for å tilpasse de overlevende. Og jeg mener ikke (selvom flere prøver å portrettere som en stygg ulv) at de ikke fortjener hjelp eller at det som skjedde ikke var forferdelig. For det er langt i fra sannheten. Det eneste jeg prøver å si at alle som har opplevd traumer burde ha like rettigheter og at man må tørre å snakke om det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (9 minutter siden):

Det må du da adressere til de rette instansene? Opplever det ikke som urettferdig at folk som opplevde Utøya får spesial behandling. Det skulle bare mangle om man ikke skulle støtte ekstra opp om de. Det er vårt samfunnsansvar. At systemet ikke fungerer for andre grupper skal ikke settes opp i mot den gruppen.

Der er vi uenig. Jeg mener at når det kommer til helse så skal ingen spesial behandles

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (1 minutt siden):

I slike store trygdesaker bruker de ikke å snu over natta. Det er det allerede et eksempel på i tråden.

Krisesatb er en ting,men om du leser tilbake i tråden ser du at flere instanser og lovverk ble endret for å tilpasse de overlevende. Og jeg mener ikke (selvom flere prøver å portrettere som en stygg ulv) at de ikke fortjener hjelp eller at det som skjedde ikke var forferdelig. For det er langt i fra sannheten. Det eneste jeg prøver å si at alle som har opplevd traumer burde ha like rettigheter og at man må tørre å snakke om det. 

 

Ja, jeg er helt enig i det. Jobber i et yrke hvor jeg møter mange barn og ungdom med ulike traumer, og det er dessverre ikke like enkelt å få hjelp til alle. Ofte må det kriser til for å endre  på regelverk. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (52 minutter siden):

Denne bagatelliseringen av det som skjedde på Utøya er noe av det verste jeg leser, dessverre alt for ofte. I tillegg så har har de mottatt hatbrev og trusler i 10 år: https://www.aftenposten.no/norge/i/e1ol1g/han-sender-drapstrusler-og-hatmeldinger-til-utoeya-ofre-hensikten-er

Dersom du selv sliter med traumer, prøv å vis empati, og ikke gjør det til en konkurranse om hvem som har det verst. Prøv å sett deg inn i den terroren de opplevde den dagen, og det post-traumatiske de har opplevd etterpå. Å ikke anerkjenne denne lidelsen fordi du selv har det vondt er sosiopati. 

Dette er irrelevant for debatten. Ingen her bagatelliserer det som skjedde på Utøya. De fortjener ikke mer enn andre og det er verken hets eller bagatellisering. Det er heller ikke snakk om konkurranse. Da hadde folk sagt "Men de med barndomstraumer har det aller verst, så de fortjener mer enn de fra Utøya. Mens de som har valgt å date en fyr som slår, de skal komme sist på ventelisten til DPS. For de har jo valgt det selv og de kan jo gå fra forholdet når de vil, så deres traumer er ikke så ille når de velger å bli". Det er konkurranse. Det er det ingen her i tråden som driver på med.
Det er ingen her som sier de ikke lider og trenger hjelp, ingen som ikke anerkjenner deres traumer, så skjerp deg. Du ødelegger en viktig debatt ved å dra hets kortet på denne måten.

Debatten er splittet;
- En gjeng er for at de skal få særbehandling og spesialbehandling, tilpasning og mer hjelp enn andre. Fordi de var på Utøya og utøya er verst traume.
- Andre gjengen ønsker likestilling. Utøya ofre skal stille seg i helsekø som alle andre og prioriteres med samme prioriteringsveileder som alle andre. 

Eneste så å si alle er enig i; systemet suger og må endres. Både NAV og helsevesenet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noomie skrev (16 minutter siden):

Dette er irrelevant for debatten. Ingen her bagatelliserer det som skjedde på Utøya. De fortjener ikke mer enn andre og det er verken hets eller bagatellisering. Det er heller ikke snakk om konkurranse. Da hadde folk sagt "Men de med barndomstraumer har det aller verst, så de fortjener mer enn de fra Utøya. Mens de som har valgt å date en fyr som slår, de skal komme sist på ventelisten til DPS. For de har jo valgt det selv og de kan jo gå fra forholdet når de vil, så deres traumer er ikke så ille når de velger å bli". Det er konkurranse. Det er det ingen her i tråden som driver på med.
Det er ingen her som sier de ikke lider og trenger hjelp, ingen som ikke anerkjenner deres traumer, så skjerp deg. Du ødelegger en viktig debatt ved å dra hets kortet på denne måten.

Debatten er splittet;
- En gjeng er for at de skal få særbehandling og spesialbehandling, tilpasning og mer hjelp enn andre. Fordi de var på Utøya og utøya er verst traume.
- Andre gjengen ønsker likestilling. Utøya ofre skal stille seg i helsekø som alle andre og prioriteres med samme prioriteringsveileder som alle andre. 

Eneste så å si alle er enig i; systemet suger og må endres. Både NAV og helsevesenet. 

Dette! Og det ironiske er at de som sier man ikke skal sette traumer opp i mot hverandre gjør jo akkurat det når de sier at det er riktig og gi særbehandling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (Akkurat nå):

Dette! Og det ironiske er at de som sier man ikke skal sette traumer opp i mot hverandre gjør jo akkurat det når de sier at det er riktig og gi særbehandling.

Poenget er at man kan ikke sammenligne traumene eller konteksten rundt traumene. Det  er ikke sammenlignbart og blir derfor forskjellig håndtert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (7 timer siden):

Det må du da adressere til de rette instansene? Opplever det ikke som urettferdig at folk som opplevde Utøya får spesial behandling. Det skulle bare mangle om man ikke skulle støtte ekstra opp om de. Det er vårt samfunnsansvar. At systemet ikke fungerer for andre grupper skal ikke settes opp i mot den gruppen.

Men burde ikke alle med tilsvarende traumer, uavhengig av Utøya få spesialbehandling??

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (6 timer siden):

Poenget er at man kan ikke sammenligne traumene eller konteksten rundt traumene. Det  er ikke sammenlignbart og blir derfor forskjellig håndtert. 

Dette gjøres  allerede av spesialisthelsetjenesten og gir et utgangspunkt for erstatningssum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (14 timer siden):

Utøyafolket fikk også en solid erstatningssum. Var meningen med det at de kunne søke hjelp hos privatpraktiserende? Det hadde jeg gjort selv om jeg hadde følt at det offentlige hadde ansvaret.

Men at mange fortsatt sliter er vel å forvente. Kan man bli helt symptomfri etter noe sånt?

Det er da mange andre som også har fått en solid erstatningssum. Så igjen, hva er denne ekstra hjelpen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (10 timer siden):

De fikk hjelp på dagen i motsetning til mange andre traumeutsatte som aldri får hjelp. Når det gjaldt støtte hos nav trengte de ikke gå gjennom en lang prosess,ordet utøya var nok. De fikk en veldig god voldsoffererstatning ene og alene fordi de hadde vært på utøya. Om de var hardt preget av situasjonen eller ikke hadde ikke noe å si. Og ja det er veldig vondt at mange sliter forsatt,men det er begrenset hvor lenge særbehandling skal fortsette. Det er ikke riktig at de skal få forsette i terapi kun fordi de var på utøya.

Hva mener du med "hjelp på dagen"?

Som du kan se, er det jo mange Utøya-ofre som ikke har fått hjelpen de trengte. Som du kan se, har mange av dem nettopp gått gjennom en lang prosess. Ordet Utøya var ikke nok.

De fikk vel voldsoffererstatning som etter en hvilken som helst annen straffesak. Så her prater du også bare tull.

Haterne har fortsatt ikke klart å vise hva denne "særbehandlingen" liksom skal gå ut på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (10 timer siden):

I min verden er det ikke feil at de som var på utøya får hjelp, men det er feil at andre også ikke får det. Det er staten som har feilet her, kanskje dette setter mer lys på ting i fremtiden. 

Mange av de som var på Utøya har jo ikke fått hjelp, så hva er poenget ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noomie skrev (10 timer siden):

Det er ikke rettferdig at utøya ofre skal komme foran andre.

Nå må dere slutte å lyve. Som utallige artikler her viser, så gjør de nettopp ikke det. Mange av dem har ikke fått hjelpen de skulle hatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (9 timer siden):

Det er er klar over. På lik linje som voldtekt,incest,mishandling osv osv,men utløser det automatisk rett til erstatning? Nei det gjør det ikke.

Eh... hva babler du om? Alle som er fornærmet i voldssak og saken ender med dom, vil kunne få voldsoffererstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
On 7/26/2021 at 3:57 PM, Møkkalei said:

Tror det skal mye til å overgå det Utøya-overlevende gikk gjennom. Jeg jobber selv tett med ungdommer i barnevernet og kjenner til bakgrunnshistorien til de jeg jobber med gjennom utallige dokumenter fra spedbarnstid frem til i dag. Kan selvsagt bekrefte at det enkelte har opplevd av omsorgssvikt er så brutalt at man knapt vil tro det, samtidig ligger det ofte en forklaring bak det som har skjedd. Foreldrene slet kanskje med rus, mor ble slått av far, en av foreldrene ble syke, angst, depresjon, de slet økonomisk osv osv. Og mange av disse foreldrene har virkelig prøvd, men ikke fått det til.

Brevik på den andre side representerte jo pur ondskap. Det var ikke bare at han ønsket å utslette dem , det var måten han gjorde det på. Tenk å løpe på flukt fra en våpenmann, legge på svøm uti vannet og kjenne kulene rundt deg. I tillegg hadde han politiuniform. Tenk hva de må ha trodd, at ingen kanskje ville beskytte dem. De skrek jo i redsel da de møtte det virkelige politiet 

Nei jeg tror de fortjener all den oppfølgingen de kan få. Ungdommer i barnevernet burde oppgraderes de også, f.eks er det en uting at de må bo på institusjoner kun med andre som sliter like mye og de har ofte dårlig påvirkning på hverandre.

Vi trenger flere kjærlige fosterhjem. Så der kan folk virkelig hjelpe.

 

Hva? Du mener at barna som vokser opp med grov omsorgssvikt ikke har det like ille, for man kan jo forstå hvorfor forelderen oppførte seg sånn? Det spiller ingen rolle for barna om du forstår at forelderen har et rusproblem. Barnet må leve med vold, trusler, mobbing og det som verre er. Barnet er like ødelagt uansett om du forstår hvorfor forelderen gjør det eller ikke. 

Breivik er ikke vanskeligere forstå enn en forelder som tyr til rus. Breivik er menneske han også, selv om han har mindre utviklet empati enn andre. Han er ikke pur ondskap, han er et produkt av sine omgivelser. Sannsynligvis narssisist grunnet en eller annen for for misbruk i barndommen. 

Det er også flere foreldre som er det, grunnet egne traumer. Men alt i alt spiler det ingen rolle for de barna som vokser opp og blir mishandlet og sliter med å bli normale, funksjonelle mennesker senere i livet. For dem er skaden absolutt uansett. 

Det virker ikke som om du kan leve deg inn i hvor jævlig det er å vokse opp med at de personene som skal være glad i deg, ikke liker deg men istedet mobber deg og mishandler deg. Men du klarer leve deg inn i hvordan det er å løpe fra kuler og for livet, og derfor tenker du det er verre. Samt at du tror Breivik er et slags uforklarelig fenomen. Men å bli psykisk ødelagt av de som skulle vært deg nærmest fra du er 2 år er like ille som det er å ha en dag der du løper for livet. Begge trykker sterkt på deg psykisk og endrer hvordan du fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan godt forstå at det føles sårt for andre som har opplevd traumer at det er så mye fokus på Utøya-ofrene. Jeg kjenner noen som mistet faren sin i en ulykke samtidig (samme dag, tror jeg) som Utøya skjedde.Hun fortalte at det var litt sårt å se alle hjertene og rosene og oppmerksomheten for noens dødsfall, men ikke for hennes fars dødsfall, på samme tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (9 timer siden):

Poenget er at man kan ikke sammenligne traumene eller konteksten rundt traumene. Det  er ikke sammenlignbart og blir derfor forskjellig håndtert. 

Men traumer blir sammenlignet i det øyeblikket du og andre sier at de på utøya fortjener særbehandling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (29 minutter siden):

Men traumer blir sammenlignet i det øyeblikket du og andre sier at de på utøya fortjener særbehandling 

Det er da du som setter opp traumene og hjelpen opp mot hverandre. Jeg mener at det er bra at ofrene for Utøya får hjelp, hvis den er annerledes enn andres hjelp så er det helt ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (9 minutter siden):

Det er da du som setter opp traumene og hjelpen opp mot hverandre. Jeg mener at det er bra at ofrene for Utøya får hjelp, hvis den er annerledes enn andres hjelp så er det helt ok. 

Jeg er for likhet for loven. At alle fortjener lik helsehjelp,mens du mener de fortjener særbehandling så nei det er ikke jeg som setter traumer opp i mot hverandre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...