Gå til innhold

Overlevende fra Utøya får ekstra hjelp- rettferdig?


Just6days

Anbefalte innlegg

DislayName skrev (1 time siden):

Tråden om noe lignende ble slettet. Jeg er av de som har prøvd å si det samme som TS, godt støttet av kilder og forskning. Til folk får mer kunnskap om komplekse traumelidelser er denne diskusjonen helt dødfødt, dessverre. De med komplekse traumelidelser vekker ikke sympati på samme måte som Utøya-overlevere...

Hva slags ekstra hjelp får de?

Er det denne "ekstra hjelpen" du tenker på?

https://www.tv2.no/a/8983223/

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/X8KAbx/utoeya-overlevende-sliter-fortsatt-med-traumer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det er greit. Men kan ikke se at dette er en reell problemstilling, inntrykket er at de er gjemt og glemt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infinitum skrev (På 22.7.2021 den 23.27):

Ja, de fortjener ekstra hjelp. Kanskje kan det være å åpne en dør for at andre med lignende traumer får den samme hjelpe. 

Hvorfor fortjener de mere hjelp enn andre som har vært utsatt for gjentagende traumer i åresvis? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (På 26.7.2021 den 15.57):

Tror det skal mye til å overgå det Utøya-overlevende gikk gjennom. Jeg jobber selv tett med ungdommer i barnevernet og kjenner til bakgrunnshistorien til de jeg jobber med gjennom utallige dokumenter fra spedbarnstid frem til i dag. Kan selvsagt bekrefte at det enkelte har opplevd av omsorgssvikt er så brutalt at man knapt vil tro det, samtidig ligger det ofte en forklaring bak det som har skjedd. Foreldrene slet kanskje med rus, mor ble slått av far, en av foreldrene ble syke, angst, depresjon, de slet økonomisk osv osv. Og mange av disse foreldrene har virkelig prøvd, men ikke fått det til.

Brevik på den andre side representerte jo pur ondskap. Det var ikke bare at han ønsket å utslette dem , det var måten han gjorde det på. Tenk å løpe på flukt fra en våpenmann, legge på svøm uti vannet og kjenne kulene rundt deg. I tillegg hadde han politiuniform. Tenk hva de må ha trodd, at ingen kanskje ville beskytte dem. De skrek jo i redsel da de møtte det virkelige politiet 

Nei jeg tror de fortjener all den oppfølgingen de kan få. Ungdommer i barnevernet burde oppgraderes de også, f.eks er det en uting at de må bo på institusjoner kun med andre som sliter like mye og de har ofte dårlig påvirkning på hverandre.

Vi trenger flere kjærlige fosterhjem. Så der kan folk virkelig hjelpe.

 

Det er mye som overgår en dag med terrorhandling. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

Det er staten og hjelpeapparatet du skal angripe og ikke de som var på Utøya. Norge har penger til å bygge ut et godt psykisk helsevern til alle, men de som fordeler pengene velger å ikke gjøre det. Det er mot dem du skal rette pengefingeren og si ja takk begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (8 minutter siden):

Utøyafolket fikk også en solid erstatningssum. Var meningen med det at de kunne søke hjelp hos privatpraktiserende? Det hadde jeg gjort selv om jeg hadde følt at det offentlige hadde ansvaret.

Men at mange fortsatt sliter er vel å forvente. Kan man bli helt symptomfri etter noe sånt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (1 time siden):

Hvorfor i all verden sette disse gruppene opp mot hverandre?? 
 

Får mennesker med traumatisk oppvekst det bedre om Utøya ofrene ikke får hjelp?

Får ofrene fra Utøya det bedre om menneskene med traumatisk oppvekst får hjelp?

Hvorfor ikke heller lage en sak om hvor begredelig det står til med helsevesenet - som ikke har ressurser og kompetanse til å hjelpe dem som trenger det?

Dette! 

Noe svært usympatisk jeg ser mye av på kg er «HVORFOR FÅR DU HJELP? DET ER MANGE SOM TRENGER HJELPEN MER ENN DEG OG DU ER IKKE EFFEKTIV NOK TIL Å KLARE Å NYTTIGGJØRE DEG AV HJELPEN SÅ DU BLIR FRISK FORT SOM FAEN OG DERFOR BLOKKERER DU AT ANDRE SOM TRENGER DET MER FÅR HJELP!!!!!» 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (På 26.7.2021 den 15.57):

Tror det skal mye til å overgå det Utøya-overlevende gikk gjennom. Jeg jobber selv tett med ungdommer i barnevernet og kjenner til bakgrunnshistorien til de jeg jobber med gjennom utallige dokumenter fra spedbarnstid frem til i dag. Kan selvsagt bekrefte at det enkelte har opplevd av omsorgssvikt er så brutalt at man knapt vil tro det, samtidig ligger det ofte en forklaring bak det som har skjedd. Foreldrene slet kanskje med rus, mor ble slått av far, en av foreldrene ble syke, angst, depresjon, de slet økonomisk osv osv. Og mange av disse foreldrene har virkelig prøvd, men ikke fått det til.

Brevik på den andre side representerte jo pur ondskap. Det var ikke bare at han ønsket å utslette dem , det var måten han gjorde det på. Tenk å løpe på flukt fra en våpenmann, legge på svøm uti vannet og kjenne kulene rundt deg. I tillegg hadde han politiuniform. Tenk hva de må ha trodd, at ingen kanskje ville beskytte dem. De skrek jo i redsel da de møtte det virkelige politiet 

Nei jeg tror de fortjener all den oppfølgingen de kan få. Ungdommer i barnevernet burde oppgraderes de også, f.eks er det en uting at de må bo på institusjoner kun med andre som sliter like mye og de har ofte dårlig påvirkning på hverandre.

Vi trenger flere kjærlige fosterhjem. Så der kan folk virkelig hjelpe.

 

Det er helt forferdelig og vondt det Utøya-ungdommene ble utsatt for, det kan ingen bestride. Men jeg kan love deg at mange barn i barnevernet også har trodd, og fortsatt tror, at ingen vil beskytte dem. At de er helt alene i verden. Mange av dem har også gjentatte ganger hatt dødsangst. Du kan heller ikke sette Brevik og foreldrene til barnevernsbarn opp mot hverandre, og unnskylde foreldrene til de barna som virkelig har blitt utsatt for grov omsorgssvikt. Da kan du isåfall også unnskylde Brevik, for noe skjedde slik at han ble som han ble. Han ble ikke født slik. Med økt forståelse for bakgrunnen til folk, kan man til en viss grad forstå handlingen, men ikke unnskylde. Det gjelder alle.
 

Nå har jeg ingen formening om hva jeg syns om at Utøya-ungdommer har fått mer hjelp enn andre som er utsatt for traumer. For jeg har ikke inntrykk av at de har fått så veldig mye mer hjelp og støtte. Det kommer nok mer an på hvilken kommune de bor i, og hva slags hjelp og støtte kommunen kan tilby.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk hjelp på dagen i motsetning til mange andre traumeutsatte som aldri får hjelp. Når det gjaldt støtte hos nav trengte de ikke gå gjennom en lang prosess,ordet utøya var nok. De fikk en veldig god voldsoffererstatning ene og alene fordi de hadde vært på utøya. Om de var hardt preget av situasjonen eller ikke hadde ikke noe å si. Og ja det er veldig vondt at mange sliter forsatt,men det er begrenset hvor lenge særbehandling skal fortsette. Det er ikke riktig at de skal få forsette i terapi kun fordi de var på utøya.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod

Endret av Perelandra
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det ikke feil at de som var på utøya får hjelp, men det er feil at andre også ikke får det. Det er staten som har feilet her, kanskje dette setter mer lys på ting i fremtiden. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dumt om barn som har blitt jaget rundt av en gal skytter, og som har sett vennene sine bli massakrert og drept skulle få noen spesialbehandling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (3 timer siden):

Det er mye som overgår en dag med terrorhandling. 

Du har virkelig ingen forståelse for hvordan PTSD fungerer. Det å sette traumer opp mot hverandre er helt usmakelig til å begynne med, selvfølgelig burde alle som trenger det få hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (25 minutter siden):

Ja dumt om barn som har blitt jaget rundt av en gal skytter, og som har sett vennene sine bli massakrert og drept skulle få noen spesialbehandling. 

Men hvorfor skal de få spesialbehandling foran andre mennesker som f.eks har vokst opp i et hjem hvor de har blitt utsatt for de groveste ting i åresvis og daglig fryktet for sitt liv?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zooey skrev (10 minutter siden):

Du har virkelig ingen forståelse for hvordan PTSD fungerer. Det å sette traumer opp mot hverandre er helt usmakelig til å begynne med, selvfølgelig burde alle som trenger det få hjelp.

Jeg gjør ikke det nei. Rart jeg har diagnosen k-ptsd da. Er en grunn til at jeg svarte som jeg gjorde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bagatelliseringen av det som skjedde på Utøya er noe av det verste jeg leser, dessverre alt for ofte. I tillegg så har har de mottatt hatbrev og trusler i 10 år: https://www.aftenposten.no/norge/i/e1ol1g/han-sender-drapstrusler-og-hatmeldinger-til-utoeya-ofre-hensikten-er

Dersom du selv sliter med traumer, prøv å vis empati, og ikke gjør det til en konkurranse om hvem som har det verst. Prøv å sett deg inn i den terroren de opplevde den dagen, og det post-traumatiske de har opplevd etterpå. Å ikke anerkjenne denne lidelsen fordi du selv har det vondt er sosiopati. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (1 time siden):

De fikk hjelp på dagen i motsetning til mange andre traumeutsatte som aldri får hjelp. Når det gjaldt støtte hos nav trengte de ikke gå gjennom en lang prosess,ordet utøya var nok. De fikk en veldig god voldsoffererstatning ene og alene fordi de hadde vært på utøya. Om de var hardt preget av situasjonen eller ikke hadde ikke noe å si. Og ja det er veldig vondt at mange sliter forsatt,men det er begrenset hvor lenge særbehandling skal fortsette. Det er ikke riktig at de skal få forsette i terapi kun fordi de var på utøya.

Hjelpes. «Bare fordi de var på Utøya». Jeg kan love deg at det ikke er et «bare» og i tillegg kan jeg opplyse deg om at mange av de som ble drept og skadet på Utøya hadde ulik bakgrunn. Noen hadde allerede vært igjennom tidligere traumer. Så kvalifiserer det nok for deg til å få litt «mer» hjelp da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lill :) skrev (6 minutter siden):

Hjelpes. «Bare fordi de var på Utøya». Jeg kan love deg at det ikke er et «bare» og i tillegg kan jeg opplyse deg om at mange av de som ble drept og skadet på Utøya hadde ulik bakgrunn. Noen hadde allerede vært igjennom tidligere traumer. Så kvalifiserer det nok for deg til å få litt «mer» hjelp da?

Ennå en som bedriver fri tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsatt for terror fra en høyre ekstremist er vold. Uansett.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt meningsløst å diskutere hvem som har det verst. Det hjelper ingen. Problemet er ikke utøyaofre eller andre traumeofre. Problemet er politikerne og helsevesenet. Det er mange, mange som ikke får den hjelpen de skal ha. Hvorfor retter vi ikke heller kritikken mot systemet? Det er ikke pasientenes skyld at helsevesenet ikke evner å hjelpe de som trenger det. Istedenfor å være sint på de som får hjelp - bruk heller sinnet til å skape en forskjell i samfunnet slik at flest mulig traumatiserte får forsvarlig helsehjelp. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (Akkurat nå):

Utsatt for terror fra en høyre ekstremist er vold. Uansett.

Det er er klar over. På lik linje som voldtekt,incest,mishandling osv osv,men utløser det automatisk rett til erstatning? Nei det gjør det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...