Gå til innhold

Overlevende fra Utøya får ekstra hjelp- rettferdig?


Just6days

Anbefalte innlegg

I Norges land er det mange mennesker med en brutal oppvekst. En oppvekst full av daglig terror, trusler med våpen og redsel for sitt eget liv, fra de blir født. Når de blir voksne er deres tilstand ofte konstant "på vakt" etter fare, noe som logisk sett gir mye angst og uro.  Mye av det samme som overlevende fra Utøya kjenner, men på et dypere nivå siden dette pågikk fra dem var spebarn til sen ungdomsår. 

 

Allikevel får overlevende fra Utøya tilbud om mer hjelp, rehabilitering og støtte fra staten, juridisk og helsevesen, enn andre som uforskyldt sliter.

Hva er deres tanker rundt hvorfor det er slik?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just6days skrev (3 minutter siden):

I Norges land er det mange mennesker med en brutal oppvekst. En oppvekst full av daglig terror, trusler med våpen og redsel for sitt eget liv, fra de blir født. Når de blir voksne er deres tilstand ofte konstant "på vakt" etter fare, noe som logisk sett gir mye angst og uro.  Mye av det samme som overlevende fra Utøya kjenner, men på et dypere nivå siden dette pågikk fra dem var spebarn til sen ungdomsår. 

 

Allikevel får overlevende fra Utøya tilbud om mer hjelp, rehabilitering og støtte fra staten, juridisk og helsevesen, enn andre som uforskyldt sliter.

Hva er deres tanker rundt hvorfor det er slik?

Det vil være nyttig for diskusjonen om du kan si hvilken ekstrahjelp de får, og med en henvisning til en kilde. 
 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just6days skrev (3 minutter siden):

I Norges land er det mange mennesker med en brutal oppvekst. En oppvekst full av daglig terror, trusler med våpen og redsel for sitt eget liv, fra de blir født. Når de blir voksne er deres tilstand ofte konstant "på vakt" etter fare, noe som logisk sett gir mye angst og uro.  Mye av det samme som overlevende fra Utøya kjenner, men på et dypere nivå siden dette pågikk fra dem var spebarn til sen ungdomsår. 

 

Allikevel får overlevende fra Utøya tilbud om mer hjelp, rehabilitering og støtte fra staten, juridisk og helsevesen, enn andre som uforskyldt sliter.

Hva er deres tanker rundt hvorfor det er slik?

Det er jo fordi de var utsatt for en forferdelig terrorhandling som nasjonalt vekket sorg og gru! Ikke bare et personlig traume men også et nasjonalt traume. Du har jo helt rett egentlig, mange hvert år som mister sine nærmeste i ulykker som har som resultat akkurat samme traume og sjokk. Døden kommer på døren, uten at man er forberedt. Langt i fra alle får den hjelpen de trenger etter noe slikt, og noen kommer seg aldri videre i livet. Virker ikke som samfunnet har den kapasiteten som skal til for å kunne hjelpe alle.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fortjener ekstra hjelp. Kanskje kan det være å åpne en dør for at andre med lignende traumer får den samme hjelpe. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just6days skrev (10 minutter siden):

I Norges land er det mange mennesker med en brutal oppvekst. En oppvekst full av daglig terror, trusler med våpen og redsel for sitt eget liv, fra de blir født. Når de blir voksne er deres tilstand ofte konstant "på vakt" etter fare, noe som logisk sett gir mye angst og uro.  Mye av det samme som overlevende fra Utøya kjenner, men på et dypere nivå siden dette pågikk fra dem var spebarn til sen ungdomsår. 

 

Allikevel får overlevende fra Utøya tilbud om mer hjelp, rehabilitering og støtte fra staten, juridisk og helsevesen, enn andre som uforskyldt sliter.

Hva er deres tanker rundt hvorfor det er slik?

Hvor har du det fra at de får mer hjelp enn andre? I det siste har det jo kommet fram at mange ikke har fått den hjelpen de har hatt behov for. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva denne ekstra hjelpen innebærer. Kanskje bare at de er prioritert i helsevesenet? Det jeg spør meg om er om hjelpen de har fått har vært bra nok? Med tanke på alle de som fortsatt sliter som de gjør.  Hva slags tilbud har de fått? jeg tenker ikke her på varigheten og kvantiteten, men kvaliteten på hjelpen.  Hvis den var kjempebra, så hadde det vært lettere å forsone seg med at de fra Utøya fikk det, og at det kunne være en modell for andre som opplever store traumer. 

Jeg tror nok mange som har opplevd store traumer fra oppveksten, heller kunne ønske at de hadde et Utøya-traume.  På øya var det ingen omsorgspersoner som utøvet volden. Mannen som gjorde dette fikk maks fengselsstraff og forvaring og slipper nok aldri ut igjen. Det blir noe helt annet enn foreldre som misbruker barna sine. Dessuten så er et slikt øya-traume mer anerkjent enn seksuelt misbruk, hvor personen i tillegg føler sterk skyld og skam ( noe som de ikke burde føle, men som er en naturlig reaksjon).

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de gjennomgikk der er noe du ikke finner i de verste skrekkfilmene engang - og at du finner å sette spørsmålstegn med hjelpen de får og fikk etter en slik opplevelse det forstår jeg ikke noe av. Flaut.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal mye til å overgå det Utøya-overlevende gikk gjennom. Jeg jobber selv tett med ungdommer i barnevernet og kjenner til bakgrunnshistorien til de jeg jobber med gjennom utallige dokumenter fra spedbarnstid frem til i dag. Kan selvsagt bekrefte at det enkelte har opplevd av omsorgssvikt er så brutalt at man knapt vil tro det, samtidig ligger det ofte en forklaring bak det som har skjedd. Foreldrene slet kanskje med rus, mor ble slått av far, en av foreldrene ble syke, angst, depresjon, de slet økonomisk osv osv. Og mange av disse foreldrene har virkelig prøvd, men ikke fått det til.

Brevik på den andre side representerte jo pur ondskap. Det var ikke bare at han ønsket å utslette dem , det var måten han gjorde det på. Tenk å løpe på flukt fra en våpenmann, legge på svøm uti vannet og kjenne kulene rundt deg. I tillegg hadde han politiuniform. Tenk hva de må ha trodd, at ingen kanskje ville beskytte dem. De skrek jo i redsel da de møtte det virkelige politiet 

Nei jeg tror de fortjener all den oppfølgingen de kan få. Ungdommer i barnevernet burde oppgraderes de også, f.eks er det en uting at de må bo på institusjoner kun med andre som sliter like mye og de har ofte dårlig påvirkning på hverandre.

Vi trenger flere kjærlige fosterhjem. Så der kan folk virkelig hjelpe.

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Tråden om noe lignende ble slettet. Jeg er av de som har prøvd å si det samme som TS, godt støttet av kilder og forskning. Til folk får mer kunnskap om komplekse traumelidelser er denne diskusjonen helt dødfødt, dessverre. De med komplekse traumelidelser vekker ikke sympati på samme måte som Utøya-overlevere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DislayName skrev (10 minutter siden):

Tråden om noe lignende ble slettet. Jeg er av de som har prøvd å si det samme som TS, godt støttet av kilder og forskning. Til folk får mer kunnskap om komplekse traumelidelser er denne diskusjonen helt dødfødt, dessverre. De med komplekse traumelidelser vekker ikke sympati på samme måte som Utøya-overlevere...

Jeg tror den andre tråden som ble slettet ble det pga at det kom omtrent samtidig med tiårsmarkeringen. Da kan det oppfattes som en protest og en fornærmelse mot ofrene.

Jeg mener at man kan ha flere tanker på en gang. Å fokusere på folk med komplekse traumelidelser og deres hjelpetilbud gjør ikke at man bagatelliserer 22 juli ofrene eller ikke tenker at traumene er store nok. Det viser bare at det finnes mennesker som også trenger å bli prioritert, men som det ikke har vært nok fokus på tidligere. 

Det blir jo litt som flyktningene fra Moria som kommer fra leiren som beskrives som helvete på jord. Folk synes det er en skam at vi bare tar imot 50 derifra. Kommuner gjør mye bra arbeid for å integrere disse, og sørge for at de får hjelp.  Her må vi heller ikke glemme at det finnes leirer som er verre enn Moria. Det finnes en  helvete plussversjon også. Men de som kommer derifra fokuserer ikke mediene i like stor grad på.  Jeg vet heller ikke om de som kommer hit fra andre leirer enn fra Hellas får like bra oppfølging som dem? Kanskje gir det også større anerkjennelse å komme derifra enn fra en leir i Irak? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden sette disse gruppene opp mot hverandre?? 
 

Får mennesker med traumatisk oppvekst det bedre om Utøya ofrene ikke får hjelp?

Får ofrene fra Utøya det bedre om menneskene med traumatisk oppvekst får hjelp?

Hvorfor ikke heller lage en sak om hvor begredelig det står til med helsevesenet - som ikke har ressurser og kompetanse til å hjelpe dem som trenger det?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just6days skrev (På 2021-7-22 den 23.19):

I Norges land er det mange mennesker med en brutal oppvekst. En oppvekst full av daglig terror, trusler med våpen og redsel for sitt eget liv, fra de blir født. Når de blir voksne er deres tilstand ofte konstant "på vakt" etter fare, noe som logisk sett gir mye angst og uro.  Mye av det samme som overlevende fra Utøya kjenner, men på et dypere nivå siden dette pågikk fra dem var spebarn til sen ungdomsår. 

 

Allikevel får overlevende fra Utøya tilbud om mer hjelp, rehabilitering og støtte fra staten, juridisk og helsevesen, enn andre som uforskyldt sliter.

Hva er deres tanker rundt hvorfor det er slik?

Synes du "norske" ungdommer utsatt for grusom terror (typ Battle Royal) på en politisk sommerleir kan sidestilles med den tredje verden? Er det en rettferdig sammenligning?

Altså disse ungdommene har levd avskjermede liv med stor grad av forutsigbarhet og trygghet. Denne illusjonen ble frarøvet dem i løpet av én skjebnesvanger ettermiddag for omlag ti år siden. De spilte fotball i regnværet i det ene øyeblikket og ble jaktet på som om de var antiloper i det neste. Hvordan tenker du at dette kan sammenlignes med ofre i krigssoner? Er ikke politisk motivert terror rettet mot barn på norsk jord noe ekstraordinært...?

 

(Merk: Norsk i denne sammenhengen behandles her som ekvivalent med norsk statsborgerskap)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i all verden sette disse gruppene opp mot hverandre?? 
 

Får mennesker med traumatisk oppvekst det bedre om Utøya ofrene ikke får hjelp?

Får ofrene fra Utøya det bedre om menneskene med traumatisk oppvekst får hjelp?

Hvorfor ikke heller lage en sak om hvor begredelig det står til med helsevesenet - som ikke har ressurser og kompetanse til å hjelpe dem som trenger det?

Enig i alt du skriver! Sammenligningen er vemmelig både av hensyn til Utøya-ofrene såvel som flyktninger. Dette bør man etter mitt syn holde seg for god for!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 26.7.2021 den 15.46):

Det de gjennomgikk der er noe du ikke finner i de verste skrekkfilmene engang - og at du finner å sette spørsmålstegn med hjelpen de får og fikk etter en slik opplevelse det forstår jeg ikke noe av. Flaut.

Det de har opplevd, er det samme som mangfoldig tusen Amerikanere har opplevd ved skoleskyting, skyting på offentlige steder osv. Om du skal sammenligne traumer så er deres mye, mye verre. For det er absolutt ingen som kan si "det vil nok aldri skje deg igjen". For sjansen er stor for at de vil oppleve det igjen. Bare fordi vi i lille Norge blir upåvirket av all skoleskytingen fordi det skjer så ofte. Så betyr det ikke at de ofrene opplever det ofte og deres traume og fysiske skader er på lik linje som de på Utøya.
Barn i krigspåvirket området lever med samme trussel daglig. Hver dag, i flere år. Hele livet. Mister hele familien. 

Så nei, deres traumer er ikke unike i det hele tatt. Og det de har opplevd som filmatisereres går ikke under skrekkfilm sjangeren en gang, skjerp deg. 

Det de opplevde på Utøya er forferdelig ja. Men de fortjene verken mer eller mindre enn andre. De har allerede fått mer enn hva andre som opplever langt mer alvorlige traumer har fått fra det offentlige. 
De har ikke og burde ikke ha rett på mer helsehjelp eller sær-behandling hos NAV. Deres traumer er faen meg ikke mer verdt enn andres! Og om du skal sammenligne traumer, noe som er kvalmende og ikke noe jeg har av vane for, så er det de har opplevd langt ifra det verste man kan oppleve som et menneske. Barndomstraumer begått av de som skal elske deg og oppdra deg, det er tusen ganger verre enn å bli skutt på av en kald psykopat. Senskadene og hvor mye det ødelegger et menneske er et objektiv bevis på at det er verre. Men som sagt, traume er traume og skal ikke settes i rekkefølge for hva som er verst. Det er da heller ikke rettferdig at de skal få spesial behandling i helsevesenet. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (13 minutter siden):

Hvorfor i all verden sette disse gruppene opp mot hverandre?? 
 

Får mennesker med traumatisk oppvekst det bedre om Utøya ofrene ikke får hjelp?

Får ofrene fra Utøya det bedre om menneskene med traumatisk oppvekst får hjelp?

Hvorfor ikke heller lage en sak om hvor begredelig det står til med helsevesenet - som ikke har ressurser og kompetanse til å hjelpe dem som trenger det?

Det handler ikke om å sette de opp mot hverandre, men likestilling! Traume er traume og ingen fortjener mer enn andre.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noomie skrev (18 minutter siden):

Det handler ikke om å sette de opp mot hverandre, men likestilling! Traume er traume og ingen fortjener mer enn andre.  

Det eneste man oppnår med å sammenligne gruppene på denne måten - er at ingen til slutt får hjelp, fordi fokuset blir flyttet fra selve problemet, og politikerne kan puste lettet ut nok en gang. Problemet er at det er for få ressurser, og for liten kompetanse. Ikke at Utøya-ofrene får ditt og datt. 
Så hva bør man da kjempe for? Mer ressurser, mer kompetanse!

Forøvrig ER det å sette grupper opp mot hverandre når man hevder at den ene gruppen har det verre enn den andre. Hovedinnlegget kan tolkes i den retning at Utøya-ofrene får hjelp de ikke fortjener. Og det er en ganske miserabel ting å si.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (På 26.7.2021 den 15.57):

Tror det skal mye til å overgå det Utøya-overlevende gikk gjennom. Jeg jobber selv tett med ungdommer i barnevernet og kjenner til bakgrunnshistorien til de jeg jobber med gjennom utallige dokumenter fra spedbarnstid frem til i dag. Kan selvsagt bekrefte at det enkelte har opplevd av omsorgssvikt er så brutalt at man knapt vil tro det, samtidig ligger det ofte en forklaring bak det som har skjedd. Foreldrene slet kanskje med rus, mor ble slått av far, en av foreldrene ble syke, angst, depresjon, de slet økonomisk osv osv. Og mange av disse foreldrene har virkelig prøvd, men ikke fått det til.

Brevik på den andre side representerte jo pur ondskap. Det var ikke bare at han ønsket å utslette dem , det var måten han gjorde det på. Tenk å løpe på flukt fra en våpenmann, legge på svøm uti vannet og kjenne kulene rundt deg. I tillegg hadde han politiuniform. Tenk hva de må ha trodd, at ingen kanskje ville beskytte dem. De skrek jo i redsel da de møtte det virkelige politiet 

Nei jeg tror de fortjener all den oppfølgingen de kan få. Ungdommer i barnevernet burde oppgraderes de også, f.eks er det en uting at de må bo på institusjoner kun med andre som sliter like mye og de har ofte dårlig påvirkning på hverandre.

Vi trenger flere kjærlige fosterhjem. Så der kan folk virkelig hjelpe.

 

Nåja.

Nå forsvarer jeg AUF i absolutt alt av tråder her inne og kommer til å fortsette med det - men denne sammenlikningen tenker jeg ikke har noen hensikt. 

Tenk deg å bli voldtatt hver dag osv osv. Men ja: ellers er jeg enig. 

Uansett til TS:

De blir ikke prioritert nei utfra det jeg har forstått.

Hvordan skal vi forøvrig få politisk prioritering til statsbudsjett til psykisk helse/traumebehandling/rehab osv av p stadig hetse overlevende barn og ungdom fra Utøya? 

«Bevar rusinstitusjonen Bli Rusfri - fordi Utøyaungdommens traumer er vi lei av å høre om»

»Ikke kutt i rehabiliteringen til voldsutsatte barn med store traumer - de er like mye verdt som Utøyabarna»

»Gi kortere ventetid på DPS - fordi det finnes mange flere enn bare Utøyaoverlevende som trenger tilbudet». 

Ser ikke helt den funke, men. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er «urettferdig». Men det var jo ikke akkurat rettferdig at de måtte oppleve terroren på Utøya heller. Og de aller fleste av dem hadde fortjent mer hjelp. Akkurat som andre som trenger hjelp, enten psykisk, rus, rehabilitering eller noe annet. Det kan ofte virke som at det eneste som blir prioritert er operasjoner. Og kreft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Dersom det stemmer at Utlyaofrene har fått mer hjelp så er ikke det greit nei.

Men har de det? Jeg vet ikke. Jeg vet heller ikke hvordan man skulle målt det.

Det jeg dessverre tror er at mange får mer støtte av folk rundt seg, altså av ikke-profesjonelle, enn det andre traumatiserte folk kan få. Selv om de også har en historie som er minst like grufull. Samtidig, det er ikke alle traumatiserte som snakker høyt om det de har opplevd, så det er lettere å få sympati som Utøya-offer fordi alle vet hva som skjedde.

Det er mer komplekst enn bare at man får mer eller mindre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...