Gå til innhold

Overlevende fra Utøya får hets fordi de overlevde?


Chord

Anbefalte innlegg

Chord skrev (17 timer siden):

Vet fra før av at Eskil Pedersen fikk hets fordi han rømte fra Utøya, uten at jeg har forståelse for det heller..

Men i intervju med overlevende fra Utøya i dag, altså en helt vanlig ungdom, bare et medlem etter det jeg forsto, sa hun at hun hadde fått hets fordi hun hadde overlevd.

Altså, hva pokker feiler det folk?? Hva får folk av å være så grusomme mot andre? Er det flere overlevende som har opplevd dette?

hæ så sykt. Hva for slags hets da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

så ekkelt

Ja, jeg skjønner ikke at det er mulig! Kan jo tenke meg at noen overlevende allerede sliter med "survivors guilt", og så skal noen komme å sende hatefulle og hetsmeldinger. Synes faktisk det er en skummel verden vi lever i. Man vet aldri hvem som kommer til å utføre neste angrep og hvor det blir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (18 timer siden):

Tragisk. Slike mennesker skulle vært innesperret. 

Hvorfor? 

Eskil Pedersen rømte med åtte andre på MS båten og de så seg aldri tilbake selv om det var 600-vis av mennesker igjen som måtte berge seg selv eller bli hjulpet av lokale folk. Det er sykt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukerx skrev (29 minutter siden):

Hvorfor? 

Eskil Pedersen rømte med åtte andre på MS båten og de så seg aldri tilbake selv om det var 600-vis av mennesker igjen som måtte berge seg selv eller bli hjulpet av lokale folk. Det er sykt. 

Hva mener du de heller skulle ha foretatt seg i den situasjonen?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å hetse noen for å overleve? Skulle alternativet vært død? Om så, er det greit at folk døde da? Det er jo helt sykt! 

Jeg berømmer de som overlevde, jeg. ❤️ Sterke mennesker. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBrukerx skrev (54 minutter siden):

Hvorfor? 

Eskil Pedersen rømte med åtte andre på MS båten og de så seg aldri tilbake selv om det var 600-vis av mennesker igjen som måtte berge seg selv eller bli hjulpet av lokale folk. Det er sykt. 

Ærlig talt.

For det første skjønte verken han eller de fleste på øya hva som skjedde, det var totalt kaos og han var like redd som alle andre. Han ble bedt om å rømme til MS Thorbjørn sammen med de andre som var på ferga. Det er ikke Eskil som styrte båten, kapteinen fikk dem bort.

Politiet ba så Eskil om å bli igjen på langsiden mens kapteinen fortsatte å redde liv. Så vidt meg bekjent var det omkring 50 personer kapteinen hadde med seg tilbake etter at han leverte Eskil og de andre. Kapteinen gjorde en fantastisk innsats den dagen og reddet mange liv siden han kjørte MS Thorbjørn fram og tilbake.

I tillegg er det også slik at ledelsen i AUF ikke var Eskil alene. Flere i ledelsen hjalp andre på øya og var selv i fare. De gjorde sitt beste, men ingen av dem maktet å stoppe terroristen. Hva mener du liksom Eskil skulle gjort? 

Over til ditt spørsmål ts:

Ja, mange av mine venner har opplevd hets. Selv fikk jeg høre at slike som meg fortjente å dø. 

Endret av SPOCA
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (20 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva slags mennesker det er som hetser de? Det er uansett forkastelig. Det virker dessverre som alt for mange av de overlevende har fått for lite oppfølging i ettertid.

Det er de samme menneskene som troller på nett, håner og latterliggjør i virkeligheten, mobber på skoler og arbeidsplasser, driver andre personer til selvmord og generelt liker å være drittsekker for å føle seg bedre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det vi får høre er bare toppen av isfjellet. Håper man får folk til å anmelde, for det er ved å få de til retten, man ser hvor ynkelige disse trolla blir uten tastatur og skjerm. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 timer siden):

hæ så sykt. Hva for slags hets da?

Kommentarfelt, sms’ er, telefon, mail osv. 

Drapstusler og liknende. Og mye at de ødelegger Norge. 

Jeg mener man har sett noe liknende i USA, en del folk overlevde en grusom hendelse og endte med å måtte bo på hemmelige adresser og nærmest leve type vitnebeskyttelseliv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukerx skrev (3 timer siden):

Hvorfor? 

Eskil Pedersen rømte med åtte andre på MS båten og de så seg aldri tilbake selv om det var 600-vis av mennesker igjen som måtte berge seg selv eller bli hjulpet av lokale folk. Det er sykt. 

Jeg synes ikke det er sykt å reagere slik i en situasjon der det foregår massedrap.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99.99% av oss var ikke der. Kanskje vi ikke skal mene så kraftig rundt hvordan vi tror situasjonen var og heller høre og lese mer fra de som var der og overlevde.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest havrekaffe

Beviser bare hvor inkompetente barnevernet og psykiatrien er som har latt disse menneskene kommet til et punkt i livet hvor deres eksistens er preget av en sånn destruktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Det er de samme menneskene som troller på nett, håner og latterliggjør i virkeligheten, mobber på skoler og arbeidsplasser, driver andre personer til selvmord og generelt liker å være drittsekker for å føle seg bedre. 

Den viktigste gruppen og nevne i den sammenhengen er vel den voksene andelen av befolkningen som har høyre ekstreme holdninger. Folk som gjerne synes selve handlingen var feil, men sympatiserer med AB sitt politiske motiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukerx skrev (5 timer siden):

Hvorfor? 

Eskil Pedersen rømte med åtte andre på MS båten og de så seg aldri tilbake selv om det var 600-vis av mennesker igjen som måtte berge seg selv eller bli hjulpet av lokale folk. Det er sykt. 

Hva hadde du gjort da? Blitt værende på øya og kastet kongler og småstein på en bevæpna terrorist?  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBrukerx said:

Hvorfor? 

Eskil Pedersen rømte med åtte andre på MS båten og de så seg aldri tilbake selv om det var 600-vis av mennesker igjen som måtte berge seg selv eller bli hjulpet av lokale folk. Det er sykt. 

Selvsagt sitter enkelte å hevder at han skulle handlet annerledes. Han gjorde hva alle som har instinkt og funksjoner intakt, ville gjort. Følge ordre og komme seg i sikkerhet. Det kalles flukt og kjemp mekanisme for en grunn. De ante ikke hva som foregikk og stolte ikke på noen. Skal man ta noen, er det mye lenger i forløpet, og ikke en av de som faktisk var et av målene. Kan være lurt å lytte til de som faktisk var der og ikke ut fra fri fantasi. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger, brukerdebatt, brukerangrep, personangrep og krenkende innlegg samt svar til dette.

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett at det er en del brukere her inne som er sjalu på utøya ofre og lager hetse tråder og nedsettende tråder om at de får særbehandling og at de ikke er påvirket osv utrolig skremmende og kvalmt og lese. Jeg har I hvertfall sympati for utøya ofre og deres pårørende.❤🌹

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...