Gå til innhold

Overlevende fra Utøya får hets fordi de overlevde?


Chord

Anbefalte innlegg

Vet fra før av at Eskil Pedersen fikk hets fordi han rømte fra Utøya, uten at jeg har forståelse for det heller..

Men i intervju med overlevende fra Utøya i dag, altså en helt vanlig ungdom, bare et medlem etter det jeg forsto, sa hun at hun hadde fått hets fordi hun hadde overlevd.

Altså, hva pokker feiler det folk?? Hva får folk av å være så grusomme mot andre? Er det flere overlevende som har opplevd dette?

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skummelt å tenke på at AB har massevis av tilhengere som sender hat til de overlevende.. lurer på om de kan finne på å gjøre noe slikt igjen. Folk er syke

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for at du ikke skjønner sånt. Jeg kan heller ikke fatte hva som foregår i hodet på enkelte. Så da har jeg det heldigvis ikke i meg. Det er noe vi må være glade for tenker jeg. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheik skrev (10 minutter siden):

Leste at 1 av 3 av de overlevende mottok hets og trusler for at de overlevde… helt sykt!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WOwAeg/en-av-tre-utoeya-overlevende-har-mottatt-hatmeldinger-eller-trusler-skummelt

Så utrolig trist. Som om de ikke har hatt nok å bære på de siste 10 årene 🙄

SoWhat? skrev (11 minutter siden):

Vær glad for at du ikke skjønner sånt. Jeg kan heller ikke fatte hva som foregår i hodet på enkelte. Så da har jeg det heldigvis ikke i meg. Det er noe vi må være glade for tenker jeg. 

Det har du rett i, det kan vi være takknemlig for. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Optimo

Terroristen satt jo i rettssalen og beklaget at han ikke hadde klart å drepe flere. Han var alene på øya, men det er mange der ute som støtter han. Sjukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva slags mennesker det er som hetser de? Det er uansett forkastelig. Det virker dessverre som alt for mange av de overlevende har fått for lite oppfølging i ettertid.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Tragisk. Slike mennesker skulle vært innesperret. 

Lurer på om ikke de fleste av dem på sett og vis allerede er det. Med et underskudd på kontakt med virkeligheten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (6 minutter siden):

Lurer på om ikke de fleste av dem på sett og vis allerede er det. Med et underskudd på kontakt med virkeligheten.

Det kan nok tenkes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på minnemarkeringen nå, og der blir det lest opp noen av truslene og de hatefulle kommentarene overlevende har fått. Viser bare at ondskapen fortsatt lever i beste velgående.

Litt på siden, så hørte jeg også hele kongens tale. Ekstremt varm, raus og veldig sann. Jeg tror mange overlevende har stått ganske alene igjen, når alt kommer til alt. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosabløff skrev (2 minutter siden):

Jeg ser på minnemarkeringen nå, og der blir det lest opp noen av truslene og de hatefulle kommentarene overlevende har fått. Viser bare at ondskapen fortsatt lever i beste velgående.

Litt på siden, så hørte jeg også hele kongens tale. Ekstremt varm, raus og veldig sann. Jeg tror mange overlevende har stått ganske alene igjen, når alt kommer til alt. 

Enig i alt du skriver. Fine kongen vår ❤

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fælt at vi ikke har greid og støte bedre opp om AUF, og helt sykt at noen kan få seg til og klandre de. Jeg håper debatten som går fører til at vi endelig greier og ta et oppgjør med det politiske motivet, og at det gjøre det vanskeligere og hetse overlevende fra nå av.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tragisk. Eskil Pedersen burde heller ikke ha dårlig samvittighet. I gen burde ha det! Han var ung og hadde ingen opplæring eller ferdigheter som skulle tilsi at han skulle kunne redde folk. Han var ikke kapteinen på et skip. Ingen burde ga dårlig samvittighet for å ha overlevd! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel kanskje en direkte konsekvens av at profilerte politikere legitimerer hatretorikk. 
Hvem oppfant begrepet «Utøya-kortet» «22.Juli-kortet»? 
 

Jeg er enig med Viljar (overlevende fra Utøya) - det må snart bli legitimt å diskutere hvorfor terroristen følte seg nærmest FrP. 
Neida, alle FrPere er ikke like, men varsellysene mine viser sterk flombelysning når nynazistene sender blomster til Listhaug, og visse politikere i partiet kommer med utsagn som «Nå er jaktsesongen på Utøya i gang». FrP skal absolutt ikke ansvarliggjøres for terroristens handlinger..det var terroristens handlinger. 
Men noen ganger må man ta ansvar, og være bevisst ordets makt. 
 

PST har i mange år sagt at høyreradikalisme er den største trusselen mot samfunnet vårt - og hva gjør samfunnet med det? Mer polarisering, mer hatretorikk. Om man leser 22.juli tråden, ser man tydelig hvem som får skylden for all verdens elendighet - Alle muslimer er terrorister-retorikk.
Merkelig at da det kom frem at Breivik - som er kristen - ikke ble sammenlignet med resten av det kristne samfunnet.
Han ble fremstilt som en loner, et utskudd av samfunnet - når sannheten er at han er et resultat av samfunnet. 

Endret av Vera
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puny skrev (10 minutter siden):

Helt tragisk. Eskil Pedersen burde heller ikke ha dårlig samvittighet. I gen burde ha det! Han var ung og hadde ingen opplæring eller ferdigheter som skulle tilsi at han skulle kunne redde folk. Han var ikke kapteinen på et skip. Ingen burde ga dårlig samvittighet for å ha overlevd! 

Nei, hvem kan egentlig sette seg inn i en sånn situasjon? Selv med opplæring osv er det helt naturlig og menneskelig å flykte fra noe så traumatisk. Han var ikke en actionhelt i en film, dette var det virkelige liv. Så jeg er enig med deg, ingen burde kritisere den mannen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (14 timer siden):

Lurer på om ikke de fleste av dem på sett og vis allerede er det. Med et underskudd på kontakt med virkeligheten.

Ikke enig i dette utsagnet. Jeg mener det er nettopp slike holdninger - at mennesker med rasistiske og ekstremt livssyn er mennesker som er underdogs i samfunnet. Det er det ikke. Disse menneskene består av en voksende gruppe i samfunnet - noe bl.a PST understreker. 
Fortsetter vi å lukke øynene, og lulle oss inn i en virkelighet hvor bare fæle mennesker gjør fæle ting - da vil dette vokse oss over hodet. 
Trusselen fra høyreekstreme er mye høyere i dag, enn den var i 2011. Ideologien deres blir mer og mer normalisert. Hatretorikk blir mer og mer normalisert. Polarisering blir mer og mer normalisert. Og splitt og hersk metoden er velkjent innen visse politiske parti - men får stå uberørt. 
 

Folk må våkne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (17 timer siden):

Skummelt å tenke på at AB har massevis av tilhengere som sender hat til de overlevende.. lurer på om de kan finne på å gjøre noe slikt igjen. Folk er syke

Heldigvis er gjennomføringsevnen og viljen lav hos 99% av haterne. Det er svært få som står i aktiv fare for å krysse grensen mellom verbal og kognitiv frustrasjon og aktiv voldsutøvelse. Nå er det selvsagt slik at en vekst i antall hatere nødvendigvis vil medføre et noe større segment av reelle samfunnsfiender med ønske og vilje til å begå terror. Det er med andre ord gode grunner til å motarbeide trenden vi ser utspille seg.

Vera skrev (32 minutter siden):

Ikke enig i dette utsagnet. Jeg mener det er nettopp slike holdninger - at mennesker med rasistiske og ekstremt livssyn er mennesker som er underdogs i samfunnet. Det er det ikke. Disse menneskene består av en voksende gruppe i samfunnet - noe bl.a PST understreker. 
Fortsetter vi å lukke øynene, og lulle oss inn i en virkelighet hvor bare fæle mennesker gjør fæle ting - da vil dette vokse oss over hodet. 
Trusselen fra høyreekstreme er mye høyere i dag, enn den var i 2011. Ideologien deres blir mer og mer normalisert. Hatretorikk blir mer og mer normalisert. Polarisering blir mer og mer normalisert. Og splitt og hersk metoden er velkjent innen visse politiske parti - men får stå uberørt. 
 

Folk må våkne. 

Vi må også tørre å stille spørsmål ved politikken og retorikken vi fører både på høyre og venstrefløy. Hvorfor hater noen oss så sterkt? Kunne vi har gjort noe annet? Demokrati handler jo om representasjon. Alle grupper skal ideelt sett ha noen som taler deres sak på tinget. Hvorfor føler ikke dette voksende mindretallet at de har noen politikere de kan stemme på? Demokrati handler også om at man skal godta å tape, men ikke trenge å tape hver eneste gang. Jeg tror nok at mange innvandringsfiendtlige personer opplever at de blir totalt overkjørt i sine synspunkter. Dersom man lufter ståstedet sitt får man beskjed om at man er rasist og bør pelle seg vekk! Slikt skaper fremmedgjøring og fiendskap. Vi må tørre å stille oss selv spørsmålet om vi kunne ha gjort noe annet? 

Som sosialist er jeg selv skeptisk til innvandring fra MENA og jeg er ikke alene. Mange deler misnøyen min over innvandringspolitikken som føres. Det virker rett og slett som om mange normale mennesker føler seg maktesløse i møte med politikernes ønske om multikultur. Vi normale aksepterer avmakten og rister oppgitt på hodet. Vi tenker at vi får se bort fra det når vi stemmer og engasjerer oss. Det er jo allerede opplyst og vedtatt at landet skal bli heterogenisert kulturelt og religiøst, med alt det medfører. Spørsmålet blir da: hvorfor er det slik? 

Flertallet ikke ønsker innvandring fra MENA, men politikerne fortsetter sin politikk på tross av motstanden i befolkningen. Hvordan er temperaturen på demokratiet da? Er det ikke febertendenser i emning? 

Vi bør se på måter å redusere hatet på. Dersom vi er genuine i vårt ønske om å motvirke og motarbeide fremveksten av ytre høyre bør vi i prosessen også være selvransakende. Problemet er bare at det vil vi ikke. Vi tenker at mer av det samme vil kvele motstanden i folket. Vel, denne tankegangen ga oss ABB og Manshaus. Hvem blir den neste galningen på lista...? Terrorisme er jo tross alt de avmektiges verktøy.

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...