Gå til innhold

Menn bør kunne ha juridisk abort på lik linje som kvinner kan ta abort


Enterprises

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier.

Jeg mener at menn bør ha samme rettigheter ang abort som det kvinner har i dag. 

Altså en kvinne kan, uten samtykke bestemme om hun vil ta abort (helt enig, kvinnen skal selv få bestemme over egen kropp) 

Men er det ikke da rettferdig at far kan ta juridisk abort. Innen for en viss tid selvfølgelig. Uten konsekvenser slik som kvinner har det. 

Stjeler også et sitat fra nettet 

Change my mind

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg som kvinne og mor mener absolutt at dette er rettferdig. Altfor mange menn som tvinges til farskap. 

Anonymkode: 805bf...404

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg som kvinne og mor mener absolutt at dette er rettferdig. Altfor mange menn som tvinges til farskap. 

Anonymkode: 805bf...404

Ha med barnets rettigheter? 

Anonymkode: 61e50...0bc

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har gjort dette i alle tider. Mine foreldre skilte seg da jeg var 3 år (grunnet hans utroskap). Traff min far 2 ganger etter det. Ikke betalte han bidrag heller. 

Anonymkode: c0573...7fb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge har rett til å bestemme over sin kropp.

Menn kan kutte strengen om de ikke ønsker barn. 

Men et barn har ikke et valg - og har med det rett på to foreldre. 

Anonymkode: 61e50...0bc

Har det da også rett til å leve før uke 12?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at et barns rettigheter går foran alt, så når barnet først er født så har det rett på å forsørges på best mulig måte (av begge foreldre) og til å ha kontakt med familie på begge sider (både far og fars foreldre, søsken, etc). 

Jeg er ikke direkte pro-abort heller, men ser på den abortloven vi har i Norge i dag som "det minste ondet", da kvinner fremdeles har en mye større rolle (og risiko) i svangerskap og stort sett også (når foreldrene ikke er sammen) i oppdragelsen av et barn enn mannen, så at kvinnen ikke ønsker barnet har en mye tyngre vekt enn mannens ønske. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal i såfall kvinner også ha rett til å få utført kirurgiske inngrep på menns reproduktive organer for slik å unngå uønsket graviditet.

Anonymkode: 8e07e...aad

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Menn har gjort dette i alle tider. Mine foreldre skilte seg da jeg var 3 år (grunnet hans utroskap). Traff min far 2 ganger etter det. Ikke betalte han bidrag heller. 

Anonymkode: c0573...7fb

Han dro etter at du er født og det er helt feil i mine øyne. Jeg tenker mer på lenge før barnet er født. 

Jeg er absolutt ikke for at noen skal forlate barna sine etter at de er født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nuith said:

Jeg mener at et barns rettigheter går foran alt, så når barnet først er født så har det rett på å forsørges på best mulig måte (av begge foreldre) og til å ha kontakt med familie på begge sider (både far og fars foreldre, søsken, etc). 

Jeg er ikke direkte pro-abort heller, men ser på den abortloven vi har i Norge i dag som "det minste ondet", da kvinner fremdeles har en mye større rolle (og risiko) i svangerskap og stort sett også (når foreldrene ikke er sammen) i oppdragelsen av et barn enn mannen, så at kvinnen ikke ønsker barnet har en mye tyngre vekt enn mannens ønske. 

Vi snakker om før det får rettigheter hvis man kan si det slik. Siden mor kan bestemme om det skal få leve eller ikke, så burde vell far kunne bestemme om han skal være der eller ikke. 

Alt før en bestemt tid selvfølgelig. Og da tenker jeg vi følger abortlovenens bestemte tid vi har i dag

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skal i såfall kvinner også ha rett til å få utført kirurgiske inngrep på menns reproduktive organer for slik å unngå uønsket graviditet.

Anonymkode: 8e07e...aad

Det er ingen som kan bestemme over en kvinnes kropp i dag. Da blir det vell også feil at noen bestemmer over en manns kropp?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 minutter siden):

Den store og helt sentrale forskjellen er at det ikke blir født et barn når kvinnen tar abort. Dersom menn skulle kunne ta juridisk abort, vil det like fullt bli født et barn. Det er dette barnet som har rettigheter mot far. Ikke kvinnen. At menn skal kunne frasi seg farskapet blir derfor helt feil.

I tillegg blir det samfunnet som må fø barnet til den mannen som ikke vil ha noe med det barne og gjøre. Nei, her må mannen være med å betale på avkommet sitt, uansett om han ønsker kontakt eller ei. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Brunello said:

Den store og helt sentrale forskjellen er at det ikke blir født et barn når kvinnen tar abort. Dersom menn skulle kunne ta juridisk abort, vil det like fullt bli født et barn. Det er dette barnet som har rettigheter mot far. Ikke kvinnen. At menn skal kunne frasi seg farskapet blir derfor helt feil.

Hvorfor blir det så feil? Er det ikke rettferdig mtp likestilling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (5 minutter siden):

Vi snakker om før det får rettigheter hvis man kan si det slik. Siden mor kan bestemme om det skal få leve eller ikke, så burde vell far kunne bestemme om han skal være der eller ikke. 

Alt før en bestemt tid selvfølgelig. Og da tenker jeg vi følger abortlovenens bestemte tid vi har i dag

Barnet vil uansett bli født, og da har det rettigheter. Det hjelper jo ikke barnet at far sa fra at han ikke ønsket å bli far før uke 10 eller 20 eller når du mener en grense skal gå.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hmmmmmm said:

I tillegg blir det samfunnet som må fø barnet til den mannen som ikke vil ha noe med det barne og gjøre. Nei, her må mannen være med å betale på avkommet sitt, uansett om han ønsker kontakt eller ei. 

Det er ikke det vi snakker om nå. Dette kan vi ta i en annen tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enterprises skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir det så feil? Er det ikke rettferdig mtp likestilling?

Fordi barnet er født. Har ikke noe som helst med likestilling å gjøre. Det er biologi.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Brunello said:

Barnet vil uansett bli født, og da har det rettigheter. Det hjelper jo ikke barnet at far sa fra at han ikke ønsket å bli far før uke 10 eller 20 eller når du mener en grense skal gå.

Mener grensen skal følge kvinners abort grense. Altså tidsgrensen kvinner har i dag før de ikke kan ta abort lenger. Men er det rettferdig det du sier der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (7 minutter siden):

Vi snakker om før det får rettigheter hvis man kan si det slik. Siden mor kan bestemme om det skal få leve eller ikke, så burde vell far kunne bestemme om han skal være der eller ikke. 

Alt før en bestemt tid selvfølgelig. Og da tenker jeg vi følger abortlovenens bestemte tid vi har i dag

Menn har alltid hatt rett til å bestemme om de vil det. Mange har barn de ikke har kontakt med. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det vi snakker om nå. Dette kan vi ta i en annen tråd

Hvorfor det. Det er en konsekvens av det du foreslår. Når nye regler vedtas foretas det en konsekvensanalyse. Noe sier meg at du ikke er så god på det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...