Gå til innhold

Gå fra kasko til delkasko når man har 8 års nedbetaling på bil fra 2016


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skal du ha lån i 8 år for å kjøpe bil, kjøper du for dyr bil. Det er jo helt utrolig at noen banker i det hele tatt går med på dette.

Why?

Anonymkode: a628f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Why?

Anonymkode: a628f...0ec

Fordi 8 år er svært lenge for å ikke eie bilen man kjører. Mange biler blir vraket rundt den alderen allerede. Det er en stor risiko å ta for banken, og det gir ikke mening for deg som kunde. Mens bilen faller i verdi som en stein, skal du da betale avdrag og rente på den...det er bare ikke spesielt logisk eller lønnsomt for deg. Hadde du kjøpt den samme bilen, fem år gammel, til halv pris, hadde du sannsynligvis spart vel en månedslønn på det i året.

Anonymkode: a58c3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veeeldig dyr forsikring! Har du null bonus? Jeg har en splitter ny 21-mod med superkasko og den koster meg 1200kr i mnd inkl. trafikkavgiften og 20.000km kjørelengde.

Anonymkode: 0bf8c...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har dere altfor dyr forsikring eller så har dere en bil som er altfor dyr og ulykkesutsatt.

Anonymkode: a266b...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi 8 år er svært lenge for å ikke eie bilen man kjører. Mange biler blir vraket rundt den alderen allerede. Det er en stor risiko å ta for banken, og det gir ikke mening for deg som kunde. Mens bilen faller i verdi som en stein, skal du da betale avdrag og rente på den...det er bare ikke spesielt logisk eller lønnsomt for deg. Hadde du kjøpt den samme bilen, fem år gammel, til halv pris, hadde du sannsynligvis spart vel en månedslønn på det i året.

Anonymkode: a58c3...809

Er ytterst få biler som blir vraket etter 8 år. Og etter ditt utsagn så ser jeg det ikke så økonomisk å kjøpe en 5 år gammel bil som man bare kan ha i 3 år😉

De fleste har ikke bilen så lenge som har nedbet.tid men selger/bytter til en annen etter rundt 3 år

Anonymkode: a628f...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at snittalder ved vraking har vært rimelig stabilt like over 18 års alder. Men det er en god del biler som vrakes tidlig; Nissan Leaf og diverse billigbiler à la Mitsubishi vrakes urovekkende tidlig. Poenget var likevel det at man etter åtte år har kommet rimelig langt i livet til en bil.

Anonymkode: a58c3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/23/2021 at 12:33 AM, AnonymBruker said:

Det er sant at snittalder ved vraking har vært rimelig stabilt like over 18 års alder. Men det er en god del biler som vrakes tidlig; Nissan Leaf og diverse billigbiler à la Mitsubishi vrakes urovekkende tidlig. Poenget var likevel det at man etter åtte år har kommet rimelig langt i livet til en bil.

Anonymkode: a58c3...809

Hvis man har bilen i hele lånetiden, så har jo bilen fortsatt en verdi etter at den er nedbetalt (størrelse på denne varierer jo etter modell og merke) Og med dagens rente på (bil)lån så koster det ikke veldig mye mer å ta den på 8-10 år fremfor 5 år

Anonymkode: a628f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. Hadde en kollega som valgte å ikke betale forsikringen, vraket bilen og satt igjen med 500.000 i gjeld og ingen bil.

Anonymkode: 86e30...fda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjj, trodde min var dyr. Har full kasko og betaler rett over 900 frem til november, pga måtte øke km til 25000. Og det er inkludert den avgiften. Betaler 2000 i egenandel. Har pant i bil, men var ikke noe krav til full kasko om jeg hadde valgt mer enn 5 år, men valgte det pga jeg alltid er uheldig. 

Anonymkode: 855ff...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er registrert heftelse på bilen i brønnøysyndregistret, må du ha full kasko. Du kan ikke velge bort dette, banken krever dette og forsikringsselskapet sjekker om du tar kontakt og ber om endring av dekning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 21.37):

Det er alt for dyrt med full kasko. Når vi tok lånet så måtte vi ha full kasko for å få mer enn 5 års betalingstid, men vi ønsker å ha rimeligere forsikring og vil gå ned til delkasko.. men vil banken vi tok billånet hos oppdage dette å sette nedbetaling på 5 år? Det er egentlig det vi er redde for... 

Anonymkode: 622f4...ad6

Problemet er at du har dyrere bil enn du har råd til. Det er lett å fikse uten å bryte låneavtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2021 at 12:12 AM, AnonymBruker said:

Grunnen til at vi tenkte å endre nå er mest fordi vi har Norges beste forsikring

Hvilket forsikringsselskap er dette?!

Anonymkode: 4b627...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsikring på bilen vår og forsikringsselskapet vårt er ett sv Norges største og beste selskap vi betaler bare 800 kr i mnd for full kasko. 

Anonymkode: 4b627...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har forsikring på bilen vår og forsikringsselskapet vårt er ett sv Norges største og beste selskap vi betaler bare 800 kr i mnd for full kasko. 

Anonymkode: 4b627...277

"Bare"? Du er klar over at det er 9600 kr i året? Nå kjører vi delkasko her i gården, men den billigste bilen har såvidt bikket 2000 kr/år.

Anonymkode: a58c3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2021 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Enten har dere altfor dyr forsikring eller så har dere en bil som er altfor dyr og ulykkesutsatt.

Anonymkode: a266b...5c3

Det er vel dette som er saken. Biler med mange hester er dyre å forsikre med full kasko. Delkasko er etter mitt skjønn bare tull, så jeg mener valget står mellom full kasko og kun ansvarsforsikring. Men TS har, med lån på bilen, ikke noe valg.

Når du ikke har full kasko, må du tåle tapet av at bilen din blir totalskadet i et uhell. Har du en bil til 300.000, må du altså tåle å miste 300.000 på et blunk. 

Anonymkode: 4607f...2ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har forsikring på bilen vår og forsikringsselskapet vårt er ett sv Norges største og beste selskap vi betaler bare 800 kr i mnd for full kasko. 

Anonymkode: 4b627...277

Hvilket selskap er dette? Jeg synes det hørtes relativt dyrt ut, men det kan være stor forskjell i premie basert på verdi på bil, og ikke minst type, kjørelengde, samt alder på forsikringstaker og bonus spiller inn.

Selv betaler jeg 5000 i året utenom veiavgiften, med 25,000 km i kjørelengde. 

Anonymkode: bacea...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Delkasko er etter mitt skjønn bare tull

Anonymkode: 4607f...2ff

Hvorfor det? Den marginalt bedre dekningen reflekteres av en marginalt høyere pris.

Anonymkode: a58c3...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2021 den 21.37):

Det er alt for dyrt med full kasko. Når vi tok lånet så måtte vi ha full kasko for å få mer enn 5 års betalingstid, men vi ønsker å ha rimeligere forsikring og vil gå ned til delkasko.. men vil banken vi tok billånet hos oppdage dette å sette nedbetaling på 5 år? Det er egentlig det vi er redde for... 

Anonymkode: 622f4...ad6

Problemet er jo at dere har alt for dyr bil ift inntekt, når dere ikke har råd til fullkasko på en bil med 8 års nedbetalingstid. Det er sjukt lenge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt forsikring, hjelpes! Jeg har fullkasko med topp dekning og leiebil og Gud vet hva (har fremdeles lån på bilen), og jeg betaler rundt 700 kr i måneden. 

Altså det samme i året som du betaler på 6 måneder..

Anonymkode: 09589...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Cole said:

8 års nedbetalingstid. Det er sjukt lenge!

Nei det er det ikke

Anonymkode: a628f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...