Gå til innhold

Gå fra kasko til delkasko når man har 8 års nedbetaling på bil fra 2016

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er alt for dyrt med full kasko. Når vi tok lånet så måtte vi ha full kasko for å få mer enn 5 års betalingstid, men vi ønsker å ha rimeligere forsikring og vil gå ned til delkasko.. men vil banken vi tok billånet hos oppdage dette å sette nedbetaling på 5 år? Det er egentlig det vi er redde for... 

Anonymkode: 622f4...ad6

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ett av kriteriene for lånet er at dere har fullkasko. Det dere risikerer er at banken sier opp lånet på grunn av brudd på avtalen, da må dere plutselig betale hele beløpet på en gang. 

Anonymkode: c3c8c...9e6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
tdm900 skrev (19 minutter siden):

Du får ikke satt ned til delkasko om du har lån på den enda.

Sier forsikringen i fra til de jeg har lån hos da? 😔

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Traktor
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er alt for dyrt med full kasko. Når vi tok lånet så måtte vi ha full kasko for å få mer enn 5 års betalingstid, men vi ønsker å ha rimeligere forsikring og vil gå ned til delkasko.. men vil banken vi tok billånet hos oppdage dette å sette nedbetaling på 5 år? Det er egentlig det vi er redde for... 

For meg høres det heller ut som om dere har for dyr bil. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hvemsomhelst

Jeg har også tenkt litt på det, har en 2014-mod, men uten lån.  Tør ikke å gjøre det, for tenker jo at det kan skje noe dyrt..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er du ikke helt riktig!🤪😱

Anonymkode: f21ea...180

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Jeg har også tenkt litt på det, har en 2014-mod, men uten lån.  Tør ikke å gjøre det, for tenker jo at det kan skje noe dyrt..

Hadde ikke gjort det. Full kasko er ikke så dyrt. Du kan få billig bilforsikring igjennom fagforeningen feks. Ta en ringerunde og be om tilbud. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dette høres så jævlig dumt ut at jeg blir flau av å lese det. At dere tør vurdere noe sånt. Høres ut som oppskrift på økonomisk ruin. Både hvis det skjer noe med bilen (det er en grunn til at man har full kasko på nyere / dyre biler), men også hvis banken skulle finne ut av det.

Anonymkode: e4bc4...d2b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke gjort det. Full kasko er ikke så dyrt. Du kan få billig bilforsikring igjennom fagforeningen feks. Ta en ringerunde og be om tilbud. 

Jeg har alle fordeler gjennom LO-FAVØR og Sparebank1, så jeg gjør det nok ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tdm900
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De finner i allefall ut om det er heftelse i bilen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
strapaziert
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Det gjør den, alt dette ligger inne sammen med Autosys, som bank og forsikring har tilgang til.
Jeg synes også du skal se for deg scenariet om dere får en skade på bilen, uansett om dere selv er skyld i den eller dere finner bilen deres skadet uten at dere vet hvem som har skadet den. Med de kostnadene det er for å reparere en bil idag så er det fort en større økonomisk plage å betale en dyr reparasjon fra egen lomme kontra en egenandel på kasko.
Om forsikringen er for dyr for dere, så har dere ganske enkelt for dyr bil eller for dårlige forsikringsvillkår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Grunnen til at vi tenkte å endre nå er mest fordi vi har Norges beste forsikring og fortsatt koster kaskoen 1400 kr pr mnd (med den summen staten skal ha en gang i året), det er jo ran spørr du meg.. men ENDA mer ran etter at jeg leste at kaskoen dekker bilskade etter visse krav. For eksempel når man overstiger 150K km må man dekke 30% av kostnadene selv, så trapper det men over 200K må man dekke 50% selv, syntes det er helt sykt, hva skal man med kasko da 😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Jeg har alle fordeler gjennom LO-FAVØR og Sparebank1, så jeg gjør det nok ikke.

Vi har også de fordelene, men forsikringen er hos Jernbaneverket🥳 forsatt dyrt da men rundt halvparten av prisen til andre forsikringer 🥳

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Grunnen til at vi tenkte å endre nå er mest fordi vi har Norges beste forsikring og fortsatt koster kaskoen 1400 kr pr mnd (med den summen staten skal ha en gang i året), det er jo ran spørr du meg.. men ENDA mer ran etter at jeg leste at kaskoen dekker bilskade etter visse krav. For eksempel når man overstiger 150K km må man dekke 30% av kostnadene selv, så trapper det men over 200K må man dekke 50% selv, syntes det er helt sykt, hva skal man med kasko da 😅

Da har du IKKE Norges beste forsikring.

Uansett hvor langt bilen min har gått betaler jeg kun 6000kr i egenandel hvis det er min skyld at skaden oppstår. Kunne hatt lavere egenandel, men har en bil det i utgangspunktet er dyrt å forsikre og reduserer mndsprisen med høy egenandel.

Går du ned til delkasko så misligholder du lånet ditt og det kan gi store konsekvenser videre i livet.

sett forsikringen din ut på anbud og se hvilke tilbud du får hos andre.

Anonymkode: 1d772...3bf

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fokuset bør være på å betale ned bilen på betydelig kortere tid enn 8 år. Et billån med så lang løpetid er galskap. 

Anonymkode: 07aaf...d82

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Høres mer ut som dere har Norges dårligste forsikring...

Anonymkode: a628f...0ec

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

1400 kr i måneden?? Alle våre biler er på delkasko da, men én er på 1900 kr, én på 2300 kr og én på 3500 kr - i året. Vet ikke hva fullkasko koster, men opptil tidobbel pris? Enten har du kræsja sinnssykt mye, eller forsikringen din flår deg grundig.

Til spørsmålet: Du må selvsagt forholde deg til kontrakten du signerte. Du har ikke anledning til å endre dette i etterkant. Snakk med banken før du snakker med forsikringen, kanskje de tillater endring av vilkår, men aldri gjør en ensidig endring. 

Og som andre er innom: Jeg håper inderlig at du tar en økonomisk lærdom av dette. Skal du ha lån i 8 år for å kjøpe bil, kjøper du for dyr bil. Det er jo helt utrolig at noen banker i det hele tatt går med på dette.

Anonymkode: a58c3...809

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trøndermann38

Tror du bør bytte forsikring jeg betaler samme som deg i måned for bil og hus. Bare delkasko.

Endret av trøndermann38
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...