Gå til innhold

Hvorfor går ikke jeg ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/20/2021 at 6:07 PM, AnonymBruker said:

Jeg spiser ikke noe sukker eller sjokolade. 

Anonymkode: 569d7...2ff

Det spiller ingen rolle hvor kaloriene kommer fra. Spiser du for mye kcal, går du opp i vekt. Selv om du bare spiser sunne matvarer, men for store mengder.

Og når du har gått en lang tur, spiser du litt ekstra når du kommer inn, fordi du er sulten?

Går du en time, forbrenner du ca 300 kcal. Et grovt rundstykke med margarin og norvegia er 400 kcal.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 hours ago, ops2 said:

Det spiller ingen rolle hvor kaloriene kommer fra.

Den største tabben du kan gjøre om du vil ned i fettprosent og/eller blir sunnere, er å tro at det ikke spiller noen rolle hvor kaloriene kommer fra. Mettet fett har ikke samme påvirkning på kroppen som umettet. Raffinert sukker har ikke den samme effekten som karbohydratene i poteter. Proteinene i kjøtt har ikke den samme virkningen som proteinene fra bønner.

Hvis du for eksempel får i deg mesteparten av energibehovet fra protein, vil du lettere beholde og eventuelt bygge muskelmasse, og få mer stabil energi med mindre fare for overspising. Om du ofte spiser (mye) karbohydrat kan kroppen bli dårligere til å regulere blodsukkeret på egenhånd og høyt insulinnivå gjør at kroppen slipper løs mindre fett til forbrennig. Spiser du mat som inneholder både mye fett og mye karbohydrat samtidig, er det fort gjort å spise for mye. Fett og karbohydrater er en kombinasjon som i naturen stort sett bare finnes i morsmelk, og vi er "programmert" til å få i oss mest mulig av det når det er tilgjengelig, for at barn skal vokse raskt. Denne forkjærligheten henger sannsynligvis igjen også i voksen alder, men i motsetning til i fortiden var ikke slik mat tilgjengelig for oss etter tidlig barndom, så det var ikke et problem. I dag er det derimot vanlig å spise snack som består av nettopp fett og sukker, som potetgull og kjeks.

Om man spiser det man er laget for å spise fra naturens side vil man normalt sett ikke bli hverken over- eller undervektig, fordi kroppen er ganske fint innstilt på å holde en naturlig, sunn vekt. Enkelt sagt blir man sulten når man trenger næring og mett når man har fått i seg det man trenger. Derfor vil det beste være å fokusere på hva du spiser, heller enn hvor mye du spiser.

Anonymkode: ae2f5...5dd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den største tabben du kan gjøre om du vil ned i fettprosent og/eller blir sunnere, er å tro at det ikke spiller noen rolle hvor kaloriene kommer fra. Mettet fett har ikke samme påvirkning på kroppen som umettet. Raffinert sukker har ikke den samme effekten som karbohydratene i poteter. Proteinene i kjøtt har ikke den samme virkningen som proteinene fra bønner.

Hvis du for eksempel får i deg mesteparten av energibehovet fra protein, vil du lettere beholde og eventuelt bygge muskelmasse, og få mer stabil energi med mindre fare for overspising. Om du ofte spiser (mye) karbohydrat kan kroppen bli dårligere til å regulere blodsukkeret på egenhånd og høyt insulinnivå gjør at kroppen slipper løs mindre fett til forbrennig. Spiser du mat som inneholder både mye fett og mye karbohydrat samtidig, er det fort gjort å spise for mye. Fett og karbohydrater er en kombinasjon som i naturen stort sett bare finnes i morsmelk, og vi er "programmert" til å få i oss mest mulig av det når det er tilgjengelig, for at barn skal vokse raskt. Denne forkjærligheten henger sannsynligvis igjen også i voksen alder, men i motsetning til i fortiden var ikke slik mat tilgjengelig for oss etter tidlig barndom, så det var ikke et problem. I dag er det derimot vanlig å spise snack som består av nettopp fett og sukker, som potetgull og kjeks.

Om man spiser det man er laget for å spise fra naturens side vil man normalt sett ikke bli hverken over- eller undervektig, fordi kroppen er ganske fint innstilt på å holde en naturlig, sunn vekt. Enkelt sagt blir man sulten når man trenger næring og mett når man har fått i seg det man trenger. Derfor vil det beste være å fokusere på hva du spiser, heller enn hvor mye du spiser.

Yes 👍 

Hadde flere forstått dette hadde man sluppet jo jo slanking. 

Anonymkode: 66c0f...29c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette var veldig informativt! Har du noen tips til hva som er bra å spise til lunsj og kveldsmat?

Anonymkode: 1b3d7...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette var veldig informativt! Har du noen tips til hva som er bra å spise til lunsj og kveldsmat?

Anonymkode: 1b3d7...acd

Jeg spiser nesten bare kjøtt og egg, og synes det metter godt og lenge. Da får jeg i meg det jeg trenger og ikke noe jeg ikke trenger. Hovedfokus er protein, og hvis jeg skal ha grønnsaker og slikt prøver jeg å ta dem med minst energi per gram.

Dr Ted Naiman har peiling og mange gode eksempler på mat både og uten kjøtt som har høy mengde protein i forhold til energi. https://www.lowenergydiet.com

Han poster mye bra på twitter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 23.26):

Spis sunt. Mye grønnsaker og frukt. Rent kjøtt og fisk, unngå sukker og salt. Salt binder mye vann i kroppen. 
spis frokost, egg, havregrøt o.l og drikk mye vann. Ikke spis rett før du legger deg. Spis faste måltider 4 ganger Om dagen, unngå mellom måltider. 
gå turer. 
80% av vekttap er mat.. 20% er trengin

Anonymkode: 83762...259

Å be folk unngå salt er potensielt farlig! Og kroppen kan ikke klokka så man kan helt fint spise rett før man legger seg.

Anonymkode: ca2e7...696

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å be folk unngå salt er potensielt farlig! Og kroppen kan ikke klokka så man kan helt fint spise rett før man legger seg.

Anonymkode: ca2e7...696

Jo, kroppen kan klokka, faktisk. Se for eksempel her. Det er beviselig bedre for kroppen å spise de første timene av dagen enn de siste timene.

Selv klarer jeg ikke å spise om morgenen eller formiddagen, så jeg har hele mitt matinntak om ettermiddagen og kvelden. Det er ikke noe problem for meg, og jeg kommer derfor heller ikke til å forsøke å endre det. Men det ville allikevel vært ørlite bedre for kroppen min om jeg hadde endret måltidsrytmen. (Uten at det spiller noen stor rolle for meg personlig.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 14.08):

Kalorier er ikke skapt like!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 21.40):

Denne måned startet jeg å gå tur hver dag og kuttet ned på matinntaket. 

Vekten derimot er den samme som på starten av måneden. 

Nå er jeg virkelig oppgitt. Jeg trodde virkelig jeg skulle gå ned. 

Supert å gå tur hver dag. Men i et slankeperspektiv snakker vi få gram.

vektnedgang kommer av omlegging av kostholdet ditt først og fremst, ikke gåturer.

Ikke misforstå, gåtur hver dag har mange, supre helsegevinster, men slanking er ikke en av dem (minimalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 22.19):

La oss si jeg ikke kuttet ned på mat. Jeg har gått fra å sitte stille til å gå tur hver dag. Det burde ha noe å si. 

Kommer an på hvor mye du spiser. Sansynligvis legger du bare på deg litt mindre enn du ville gjort uten gåturene. 

Anonymkode: bfcaa...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du virkelig vil ned i vekt, få orden på blodsukkeret og spise riktige kalorier så bør du Google fitness utøvere og kostholdet deres, ikke konkurransedietten, men kostholdet de har resten av året, fks Kristine Weber 

https://www.nettavisen.no/kristine-weber/kosthold/trening/slik-spiser-norgesmesteren-i-bodyfitness/s/12-95-3541014

Anonymkode: 1a20f...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...