Gå til innhold

Sullamitt; en supernervøs førstegangsgravid


Sullamitt

Anbefalte innlegg

Dette blir nok de lengste månedene i hele mitt liv, på både godt og vondt. Håper du vil følge mine neste måneder frem mot fødsel.

Min prøvehistorie er ikke så veldig spesiell. Jeg slutta på p-piller i fjor, og vi ble enig om at vi kjører på i mai i år. Og den satt. Jeg kjente forskjell allerede 1dpo da jeg plutselig fikk menssmerter. Bare et par dager senere fikk jeg den kraftigste soppinfeksjonen jeg noen gang har hatt. Plutselig var puppene mine vokst ut av BH-ene jeg eier, det skjedde vel rundt 7-8 dpo.

Jeg fikk min første positive test 12 dpo. Tok en annen type test 13dpo, som også var positiv. På 14 dpo tok jeg en digital, som viste 2-3. Tok også en digital uken etter, som viste 3+, og da var jeg ferdig med testingen fant jeg ut!

I dag er jeg 9+1. Hadde privat ultralyd, der jordmor bekreftet det. En liten klump på litt over 2,5 cm så vi på skjermen🙈 Hun sa det så veldig fint ut, og jeg krysser fingrene for at det stemmer!😄 Neste kontroll nå er da jeg er 12+1. Da skal jeg på poliklinikken. Jeg fikk time såpass tidlig fordi jeg er veldig overvektig. Jeg har ingen aning om hva som kommer til å skje på den timen? Er det andre som vet det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

Der fant jeg din dagbok :) Hvordan gikk det på ultralyden 12+1? Hvordan ekstra oppfølging får du? Jeg er også ganske overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (21 minutter siden):

Der fant jeg din dagbok :) Hvordan gikk det på ultralyden 12+1? Hvordan ekstra oppfølging får du? Jeg er også ganske overvektig. 

Jeg har ikke vært så flink til å oppdatere denne dagboken😅

Ultralyden gikk veldig fint☺️ Bankende hjerte, 151 slag i minuttet. Den lå stille og rolig først, men ble sikkert forstyrret av dyttingen til ultralydapparatet (tok på magen), så den snurra rundt som en villmann etterhvert😂 Ingen tegn til noe avvik, så da krysser jeg fingrene for at alt er i skjønneste orden med den lille. Den ble målt til å stemme akkurat med mensterminen jeg har gått ut ifra hele tiden.

Oppfølgingen jeg får er ekstra ultralyder på sykehuset, samt henvisning til ernæringsfysiolog og poliklinikk for overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 9+6 til 10+5 spottet jeg såvidt én gang om dagen. Var veldig redd for at det hadde skjedd noe galt etter ultralyden, men leste også at det var rundt da morkaken tar over, så jeg hadde et lite håp om det. Og det var nok det som skjedde, siden det gikk helt fint 12+1☺️
 

Har ikke ikke veldig mye plager. Har sluppet unna den værste kvalmen, får det kun i bølger om jeg kjenner sterke lukter. Da står jeg å brekker meg😂

Ellers har jeg kun litt lett hodepine fra og til, samt enorm trøtthet, og litt ømme brystvorter. Jeg leter ikke etter symptomer lenger siden jeg er nærme andre trimester da de fleste føler seg bedre uansett. Ganske deilig å slappe av litt mer på den kanten. Fortsatt livredd for at noe er galt med den lille, men det er vel noe som aldri kommer til å gå over, selv etter fødsel😅

Jeg har vært dårlig med kosthold sålangt. Jeg får lysst på noe, også spiser jeg det. Har også vært dårlig på fysisk aktivitet. Men nå må jeg ta meg sammen! Vil prøve å gå litt hver dag og kutte ut alt sukkeret. Har foreløpig helt perfekt blodsukker (tok glukosebelastningstest etter anbefaling av legen på poliklinikken). Men det betyr ikke at jeg kan spise hva jeg vil.

Vekten på 12+1 viste 1,5 kg stigning fra startvekt, og det var legen veldig fornøyd med tross jeg er overvektig. Jeg kunne gjerne tenkt meg det ikke var så mye økning alt, men nå er det sånn det er.

Hvis jeg oppdaterer oftere, kanskje det gir en liten boost til å være flinkere med kost og trim i hverdagen? Må prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil gjerne følge deg videre i graviditeten 😊 Her er vi noen overvektige gravide ja. Jeg er på mitt tyngste noensinne, men forsøkte virkelig å gå ned i vekt før jeg ble gravid. Klarte noe, men på langt nær så mye som det burde vært. Men men, barn blir det på oss også! Men kjenner det er tungt ja. Mye mindre mobil enn tidligere svangerskap, raskt sliten osv. Men skal også forsøke å spise sunnere utover høsten (men vanskelig når man får lyst på så mye).

Når er det du har termin forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Vil gjerne følge deg videre i graviditeten 😊 Her er vi noen overvektige gravide ja. Jeg er på mitt tyngste noensinne, men forsøkte virkelig å gå ned i vekt før jeg ble gravid. Klarte noe, men på langt nær så mye som det burde vært. Men men, barn blir det på oss også! Men kjenner det er tungt ja. Mye mindre mobil enn tidligere svangerskap, raskt sliten osv. Men skal også forsøke å spise sunnere utover høsten (men vanskelig når man får lyst på så mye).

Når er det du har termin forresten?

Jeg har fulgt deg lenge, og så du var veldig flink den siste tiden før spiren endelig satt hos dere😄 Kjenner det er tungt selv. Det er som om lungene har blitt halvert, og det før babyen vokser opp i de.. Jeg tør ikke veie meg så ofte, for jeg vet at vekten kommer til å stige. Men har veid meg før kontroller, og hittil har ikke vektøkningen vært alt for stor. Legen var fornøyd ved sist kontroll.
 

I dag er jeg 15+1, og har foreløpig termin 23. februar😄 Jeg er med i termingruppen. På fredag har jeg kontroll hos jordmor. Jeg håper hun kan høre etter hjertelyd da, selv om det ikke er garantert å finne noe så tidlig🤞🏻Hadde vært deilig å få bekreftelse på at den lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sullamitt skrev (1 time siden):

har foreløpig termin 23. februar

Koselig, den terminen har jeg også hatt en gang! 😊 Lykke til på kontroll på fredag! Satser absolutt på at hjertelyden vil gi seg til kjenne. Min erfaring er at de er flinke til å finne den etter uke 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16+1

Første trimester gikk greit nok med tanke på psyken, men jeg merker nå som jeg har kommet over i andre trimester, at det ikke går så fint lenger. Jeg vet ikke om det er andre hormoner som kommer til i andre trimester?

Jeg har vært fryktelig nedstemt, og kjent på det å ikke glede meg til baby kommer lenger, og det er en så horribel følelse at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Stakkars lille, ufødte menneske. Heldigvis har lille en pappa som gleder seg, men jeg vil sp gjerne kjenne på den samme gleden selv. Gråten sitter veldig løst, og hver en minste kommentar får de til å renne. Jeg har tatt dette opp med jordmor, og får heldigvis god oppfølging.

Jeg fikk høre hjerteslag på fredag, det er alltid koselig. Om jeg ligger på ryggen kan jeg kjenne en kul på magen som flytter seg litt mellom høyre og venstre side, eller ligger i midten. Jeg tror det er livmoren, men den ligger helt oppe med navlen, og det har jeg lest at den ikke gjør før rundt uke 24, så kanskje det ikke er den likevel?

Jeg trodde jeg kjente bevegelse for en stund tilbake, men det har gitt seg, så da var det kanskje bare luft likevel.

Så ja, sånn går no dagan. Jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp igjen fra dumpa, for jeg ønsker den lille godt, selv om jeg ikke klarer glede meg helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt nedstemt og manglet litt den "ÅÅÅÅH, jeg gleder meg!" Følelsen, den forble vel litt borte, men da jeg kjente spark og etter hvert kunne se de utenpå magen så økte gleden mye mer også. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (1 time siden):

Jeg var også litt nedstemt og manglet litt den "ÅÅÅÅH, jeg gleder meg!" Følelsen, den forble vel litt borte, men da jeg kjente spark og etter hvert kunne se de utenpå magen så økte gleden mye mer også. 
 

 

Håper det kommer her også, det et grusomt å ikke glede seg til et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (3 timer siden):

Håper det kommer her også, det et grusomt å ikke glede seg til et barn.

Det er veldig kjipt og du har lett for å føle deg som en dårlig kommende mor, men det er ganske vanlig å føle det litt sånn. Så tidlig er det på en måte ikke noe annerledes med deg, annet en st magen har begynt å vokse litt og du kjenner heller ikke så mye liv enda - og da tror jeg man har lett for å egt bare føle seg litt tykk og i dårlig form. 
 

Jeg innså ikke at jeg var mor før noen uker etter fødsel, for den morsfølelsen alle snakker om at kommer "i det du ser barnet første gang" kom ikke til meg før noen uker etter fødsel og jeg hadde fått litt rutiner og ro hjemme. 😊 

Ønsker i hvert fall å følge deg videre, du blir nok en supermamma 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

18+3

Det går fremover, men enda lenge til termin🙈 Har OUL i morgen, og kjenner jeg gruer meg veldig. Frisk og fin baby i uke 12, men det er jo ikke sikkert organene er perfekte likevel. Jeg krysser alt jeg eier og har for at de finner en perfekt baby der inne!

Formen er veldig fin, ingenting å klage på der! Men jeg merker jeg uffer meg en del når jeg flytter på meg. Magen har blitt littegranne større, og jeg kjenner veldig godt kulen når jeg ligger på rygg. Tror jeg kjenner bevegelse fra tid til annen, men det kan gå mange dager mellom hver gang. Jeg har morkaken foran, så det har nok med hvordan baby har lagt seg om jeg kjenner noe eller ikke. Som regel er det mye bevegelse (det jeg tror er bevegelse) på en gang når jeg førstes kjenner noe.

Så nå er det bare litt over ett døgn å vente, så håper jeg alt er bra, og at jeg kan begynne å virkelig glede meg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (3 timer siden):

Masse lykke til på OUL i dag :hug:

Tusen takk🥰 Det gikk kjempefint! Hun gikk nøye gjennom absolutt alt og jeg trengte ikke stille et eneste spørsmål, for hun forklarte helt perfekt. Og det er uten tvil en liten gutt der inne💙 Jeg hadde ikke ønske på kjønn og heller ikke veldig lysst til å vite det, men jeg kjenner nå at det er veldig koselig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

27+5

Har lenge tenkt å ha ukentlige oppdateringer, for det kan jo være koselig å se tilbake til? Men jeg er dårlig på å gjennomføre😅 Skal forsøke å begynne nå.

 

Hvor langt er jeg kommet?

Nå er jeg 27+5. 68% fullført, og 89 dager igjen. Kjenner at tiden går både fort og sakte. Etter jeg bikket 20 uker så har det gått mye fortere, men samtidig så er det så lenge til jeg er ferdig å gå gravid. Er ganske lei..

Plager i svangerskapet?

Sliter med tett nese og halsbrann. Også blir bare bekkenet værre og værre. Når jeg reiser meg opp fra sittende eller liggende må jeg gå et par skritt som er ulidelige vonde før jeg klarer å gå ordentlig. Må komme meg til fysio. Igjen, skikkelig dårlig på å gjennomføre planer jeg legger meg. Har snakket om fysio sikkert siden uke 12 tror jeg😅

Bevegelse?

Jeg kjenner bevegelse hver dag, i noe varierende grad. Har dager med masse bevegelse der magen humper titt og ofte. For så å ha dager der jeg kun kjenner småbobling. Det er punkter på magen jeg kun kjenner bevegelsen på utsiden, og steder jeg bare kjenner på innsiden. Har morkaken foran, som sikkert forklarer hvorfor jeg kjenner bare på utsiden noen punkter. Har en tendens til å bli litt gretten de dagene babyen er roligere, for jeg blir alltid bekymret for at det er noe galt. Men jeg prøver å berolige meg med at det er helt vanlig med varierende styrke og mønster fra dag til dag.

Søvn.

Jeg er stort sett oppe én gang hver natt for å tisse. Mellom klokka 3 og 5 som regel. Da er også baby våken, og det er litt koselig å kjenne på spark før jeg sovner igjen🥰 Sliter med å sove godt, da jeg liker best å ligge på magen eller ryggen, men nå blir tvunget til å sove på sidene, noe som gjør vondt i bekkenet. Har bbhugme pute jeg bruker, men det hjelper ikke alt for mye. Gleder meg til å kunne sove i hvilken stilling jeg selv vil.

Innkjøp.

Vi arver det meste, så sålangt har vi egentlig ikke kjøpt noe. Vogn fikk vi i gave, ellers arver vi alt av seng, tripptrapp, klær, babygym, vippestol.. Eneste vi må kjøpe selv er småtteri som alt til stelleplassen, stellematte, badekar. Har laget meg en liste, men tenker vi venter til etter nyttår med å kjøpe det siste. Noen ting som bæresele, stellebord, babycall, tenker vi å vente med å kjøpe til etter baby er førdt, for å se an behovet. Har så dårlig plass på badet at det hadde vært greit å slippe stellebord, men det ser vi an.

Annet.

Jeg er rimelig lei av å være gravid😅 Jeg ønsker ikke at baby skal komme ut enda, men jeg gleder meg veldig til å være ferdig. Er inne hver fjerde uke til ultralydsjekker, og baby er estimert ganske stor, så kjenner jeg gruer meg litt til å klemme han ut😂 Men det kan jevne seg ut. Jeg må bare ta det som det kommer. Jeg gruer meg ikke veldig til fødsel egentlig, kjenner at det er noe jeg bare må igjennom, og stort sett så går det veldig fint, så jeg har trua på at jeg klarer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

29+1, 79 dager igjen

Det går sakte men sikkert nedover med tid igjen.

Plager i svangerskapet?

Har fortsatt de samme plagene som sist, halsbrann og tett nese. Samt et bekken som ikke vil meg vel. Skal til fysio til uka. Satser på å få noen gode øvelser der, så det ikke blir noe verre den siste tiden.

Bevegelse?

En stille baby, uheldigvis. Skulle ønske baby sparket hele dagen🙈 Veldig dårlig med bevegelse, men det er ikke dårlig i forhold til hvordan det var tidligere. Kjenner litt nå og da, men ikke mye styrke.

Søvn

Sover dårlig da jeg må snu meg fra side til side litt for ofte siden hoftene gjør vondt.

Innkjøp.

Har ikke ordnet noe mer, vi venter med alt til etter nyttår.

Annet.

Er så lei av å være bekymret for lite bevegelse hele tiden. Men sånn er det bare for noen, og jeg er en av de uheldige som har en rolig baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte babyen og bli ordentlig aktiv først etter uke 30. Så se ikke bort fra at det skjer hos deg også 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (14 minutter siden):

Her begynte babyen og bli ordentlig aktiv først etter uke 30. Så se ikke bort fra at det skjer hos deg også 😊 

Håper det🤞🏻 Baby har dager der det er fullt kjør, men de fleste dagene er veldig rolige😫 Det er typisk at dagene med kontroller er dagene det er mer liv da, når jeg endelig kan snakke med fagfolk om bekymringen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær bekymret, som @Amatariel skriver. Dette kommer til å gå fint. Den lille er jo et eget individ og er kanskje av den rolige typen. Min første var veldig rolig i magen,  og iden jeg ikke hadde gått gravid før så kjente jeg heller ikke igjen tegnene på spark og bevegelse før ganske langt inn i svangerskapet. Med nummer to derimot kjente jeg igjen bevegelse mye tidligere. Så lenge gutten din utvikler seg normalt så er det ingen grunn til uro. 

Det er bare å glede seg til gutten din kommer, håper du kan nyte denne siste tiden  :gravid:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...