Gå til innhold

Ønsker å slutte med cola og godteri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg drikker alt for mye sukkerfri cola og godteri. Jeg er slank og trener en del, så legger ikke på meg. Og spiser bare litt om gangen. Men, det er jo ikke bra å spise godteri nesten hver dag egentlig. Og colaen er det verste. Drikker 5-6 glass om dagen. Nå ønsker jeg å slutte. Dvs kun kose meg på lørdager. Dere andre som har sluttet, hvor lang tid tok det før suget gir seg, og går det helt bort? Er på dag tre uten nå, og kjenner skikkelig på det. Er det verdt det? 🙂

Anonymkode: e8299...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! 

Jeg drikker alt for mye sukkerfri cola og godteri. Jeg er slank og trener en del, så legger ikke på meg. Og spiser bare litt om gangen. Men, det er jo ikke bra å spise godteri nesten hver dag egentlig. Og colaen er det verste. Drikker 5-6 glass om dagen. Nå ønsker jeg å slutte. Dvs kun kose meg på lørdager. Dere andre som har sluttet, hvor lang tid tok det før suget gir seg, og går det helt bort? Er på dag tre uten nå, og kjenner skikkelig på det. Er det verdt det? 🙂

Hvorfor i all verden føler du at du må slutte med sukkerfri cola? 

Godteri er en annen sak, da. Det blir man feit av, har jeg hørt  :ler:

Anonymkode: e680b...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi innholdsmessig er jo ikke sukkerfri cola så bra for kroppen heller pga mengden søtningsmiddel. Har lest artikler som mener man kan legge på seg av sukkerfri brus selv om den er "sukkerfri". I flere artikler står det at det kunstige sukkeret trigger sultfølelsen, slik at man spiser mer.  Man kan også få hjertesykdommer og skjelettet blir sprøere, mer utsatt for benskjørhet. tillegg er det ikke bra for tennene, kan få syreskader. Og det er jo veldig avhengighetsskapende. Vil bare ha mer og mer og mer 😅 Så det er jo mange grunner 😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi innholdsmessig er jo ikke sukkerfri cola så bra for kroppen heller pga mengden søtningsmiddel. Har lest artikler som mener man kan legge på seg av sukkerfri brus selv om den er "sukkerfri". I flere artikler står det at det kunstige sukkeret trigger sultfølelsen, slik at man spiser mer.  Man kan også få hjertesykdommer og skjelettet blir sprøere, mer utsatt for benskjørhet. tillegg er det ikke bra for tennene, kan få syreskader. Og det er jo veldig avhengighetsskapende. Vil bare ha mer og mer og mer 😅 Så det er jo mange grunner 😃

Ts forresten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søtningsstoffer kan få deg til å føle deg sulten, ja. Men du legger ikke på deg av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
indigob skrev (33 minutter siden):

Søtningsstoffer kan få deg til å føle deg sulten, ja. Men du legger ikke på deg av det.

Stemmer. Var det jeg skrev 🙂 Ar det trigger sultfølelsen, så man vil spise mer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sluttet tvert, med alt. Kunne ikke drikke sukkerfri brus, eller spise søtt, unntaksvis en gang. For da trigget det sug etter mer, og mer og mer. 

Var også tynn, men merket at sjokoladen ble en avhengighet, og at konsumet økte og økte. 

De første dagene var brutale. Distraherte meg med å drikke vann, og trene mye. Så ble det bedre, og bedre. Jeg trodde snopingen skulle være et savn, at jeg måtte nekte meg selv "kos" resten av livet. Men det rare er at enhver tanke på søtt forsvinner etterhvert. Nå kan jeg fint sitte foran TVen en fredagskveld uten at tanken på å spise noe slår meg i det hele tatt. Og det er en helt vanvittig befrielse. Og om jeg er ute på restaurant og er passe mett så bestiller jeg ikke dessert, for jeg har rett og slett ikke lyst på. 

Anonymkode: f8e4c...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sluttet tvert, med alt. Kunne ikke drikke sukkerfri brus, eller spise søtt, unntaksvis en gang. For da trigget det sug etter mer, og mer og mer. 

Var også tynn, men merket at sjokoladen ble en avhengighet, og at konsumet økte og økte. 

De første dagene var brutale. Distraherte meg med å drikke vann, og trene mye. Så ble det bedre, og bedre. Jeg trodde snopingen skulle være et savn, at jeg måtte nekte meg selv "kos" resten av livet. Men det rare er at enhver tanke på søtt forsvinner etterhvert. Nå kan jeg fint sitte foran TVen en fredagskveld uten at tanken på å spise noe slår meg i det hele tatt. Og det er en helt vanvittig befrielse. Og om jeg er ute på restaurant og er passe mett så bestiller jeg ikke dessert, for jeg har rett og slett ikke lyst på. 

Ååå takk for svar 😃😃😃 Det er lett å føle deg motløs når avhengigheten snakker, og gi etter. Men det er ikke et alternativ. Har lyst til å utforske dette. Og jeg håpet på noe sånt som du skriver. For det hadde jo vært nærmest umulig om det suget skulle vært der for alltid. Merket du noen endringer på vekt, humør, energi? 

Kan du spise det nå av og til eller frastår du helt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er veldig individuelt hva som funker best for seg. Jeg valgte å ikke slutte med alt samtidig, har gått på så mange smeller på dag 3 før, så gjorde det gradvis. :) 

Sluttet først med godteri (holder på med vektnedgang, så det ga mening for meg å kutte kaloriene først). Da jeg hadde holdt på med det i et par uker byttet jeg cola zero med koffeinfri lettbrus (f.eks. Solo super), da hadde jeg fortsatt noe å kose meg med i varmen, men slapp koffeinen som er det man lettest blir avhengig av når det kommer til slike brus. 

Nå som jeg drikker koffeinfri brus har inntaket kuttet seg automatisk da jeg ikke lengre er avhengig. Drikker fortsatt en halvliter 1-3 ganger i uken, men ser ikke poenget med å kutte det helt ut da jeg liker å ha «noe» godt å drikke. Jeg drikker veldig sjelden alkohol og aldri saft eller juice, så det unner jeg meg :) 

Kan dog si at det også hjelper å drikke mye vann, og ha en vannflaske ved siden av seg hele tiden. Da slipper mye av suget etter brus etter min mening.

Kan også legge til at jeg synes at brus smaker mye bedre nå som jeg drikker det sjeldnere. Da blir det «kos» og ikke leskedrikk.

Anonymkode: 3cf13...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har i stor grad byttet ut brus med kullsyret vann. Begynte med Farris men gikk etterhvert over til SodaStream. For meg har det en dobbel funksjon. Jeg er i utgangspunktet elendig på å drikke vann for jeg blir sjelden tørst, men jeg liker å sitte og nippe til noe når jeg ser TV eller leser om kvelden. Nå kopler jeg de to og får i det minste i meg noe vann utover det jeg drikker når jeg spiser middag. 

Enig i at brusen smaker bedre nå når det drikkes en gang i blant. 

Til TS: hold ut , det blir lettere. Det sies det skal 3 uker til for å endre en (u)vane og det er mye sant i det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sukker avhengig. Er helt avhengig av godteri og brus. Drikker mest sukkerfri brus da siden det er bedre enn sukker brus. 🙂 Er veldig glad i iste også men velger iste zero uten sokker.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ååå takk for svar 😃😃😃 Det er lett å føle deg motløs når avhengigheten snakker, og gi etter. Men det er ikke et alternativ. Har lyst til å utforske dette. Og jeg håpet på noe sånt som du skriver. For det hadde jo vært nærmest umulig om det suget skulle vært der for alltid. Merket du noen endringer på vekt, humør, energi? 

Kan du spise det nå av og til eller frastår du helt? 

Jeg fikk mye penere hud. Og slapp oppblåst/myk mage. Når jeg kuttet sukker ble det enklere å spise mer regelmessig og sunt, fordi cravings og slikt forsvant. Så humør og energi ble også mye jevnere. 

Jeg kan fint ta en bit sjokolade eller dessert nå. Men det gir meg veldig lite, og det blir raskt "nok" sukker. I begynnelsen, de første 1-2 årene, måtte jeg være forsiktig. Selv småspising på frukt kunne trigge sug etter sukker. 

Men det aller, aller beste er egentlig å slippe den daglige "kampen" mot seg selv, kjøpe/ikke kjøpe, spise/ikke spise. At det aldri var nok. Og at det ikke var "kos" å se på TV uten å spise eller drikke noe. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spisete godteri og drakk brus hver dag før. Sluttet ikke helt, men trappet ned til å drikke brus og spise godteri kun på lørdager + et glass brus til fredagstacoen. Samtidig kuttet jeg ut pizza og boller på Narvesen som tidligere ofte var et raskt måltid. Det gikk helt fint da jeg etter kort tid merket forandring på kroppen.

Nå har jeg nesten ikke lyst på godteti og brus på lørdager heller. Blir kanskje en liten bit sjokolade eller et par karameller og da er jeg fornøyd.

Alt avhenger av vanene du gir kroppen din.

Anonymkode: 9ab70...5a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for mange gode svar! Coda, der tok du meg på kornet 😅 Har faktisk kjøpt meg Soda Stream selv og drikker nå mye vann med kullsyre. Har funnet ut at det er kullsyren jeg liker så godt, så det hjelper meg å gjøre det mye lettere å slutte og drikke cola tror jeg. 

En annen ting er at jeg kjøpte Farris på flaske i går på jobb, og merket da hvor mye salt det egentlig er i vanlig Farris når man har drukket mye av den Soda streamen som er uten salt. 

Har spist to mellommåltider med frukt i dag. Selv om det på en måte er sukker, er det vel likevel mye bedre og mer næringsrikt enn vanlig sukker. Det hjalp 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for mange gode svar! Coda, der tok du meg på kornet 😅 Har faktisk kjøpt meg Soda Stream selv og drikker nå mye vann med kullsyre. Har funnet ut at det er kullsyren jeg liker så godt, så det hjelper meg å gjøre det mye lettere å slutte og drikke cola tror jeg. 

En annen ting er at jeg kjøpte Farris på flaske i går på jobb, og merket da hvor mye salt det egentlig er i vanlig Farris når man har drukket mye av den Soda streamen som er uten salt. 

Har spist to mellommåltider med frukt i dag. Selv om det på en måte er sukker, er det vel likevel mye bedre og mer næringsrikt enn vanlig sukker. Det hjalp 🙂

Cata mente jeg 😅 Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...