Gå til innhold

Hvordan er det å bo sentralt i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvordan er det å bo sentralt i Oslo?  

Anonymkode: a2e6c...736

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt topp. Bor på Grønland og jeg elsker å ha bylivet rett utenfor døren. At det alltid er mennesker i gatene får meg til å føle meg trygg. Det er også veldig lettvint men kollektivtransport (selv om jeg går nesten over alt), og take out og dagligvare er lett tilgjengelig nesten døgnet rundt. 

Anonymkode: 50167...50c

• Liker 11
Skrevet

Klarer ikke tilbringe mer enn en dag i oslo. Takler ikke maset og bråket.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns det er helt topp. Bor på Grønland og jeg elsker å ha bylivet rett utenfor døren. At det alltid er mennesker i gatene får meg til å føle meg trygg. Det er også veldig lettvint men kollektivtransport (selv om jeg går nesten over alt), og take out og dagligvare er lett tilgjengelig nesten døgnet rundt. 

Dyrt

Anonymkode: ca65b...f4a

• Liker 1
Skrevet
Kvittering skrev (2 minutter siden):

Klarer ikke tilbringe mer enn en dag i oslo. Takler ikke maset og bråket.

...hvorfor svarer du da i en tråd om hvordan det er å bo sentralt i Oslo?

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Deilig å kunne gå/sykle dit jeg vil. Kunne se forskjellige mennesker hver dag. 

Anonymkode: da05a...807

• Liker 8
Skrevet

Spørs litt hva du tenker på som sentralt, men:

Har bodd på Majorstua, ett kvartal unna Bogstadveien.

Jeg trivdes ikke så godt med å bo der. Det var en fin gate, og selve nabolaget var veldig pent. Lett tilgang til Frognerparken og mindre parker osv.

Men, det er såpass folksomt og trafikkert at jeg bare ble utrolig sliten uten å helt skjønne hvorfor. 

Selve gata vår var helt OK «rolig» (lite biltrafikk osv), men hver gang en skulle ut ble en jo eksponert for MYE visuelt og lydmessig støy. 

Jeg har samme opplevelse etter å ha vært mye på St.Hanshaugen og Tøyen. 

Sentrale Grunerløkka synes jeg varierer mer, men der også er det MYE folk i parkene særlig om sommer - og de har med høyttalere hver dag 🙈

Nå bor jeg mellom Ring 2 og 3, det er hakket mer rolig her oppe mot grensen mot Ring 3.

Merker forskjell på støy straks jeg beveger meg mot Ring 2. 

Kommer ikke til å bo såpass sentral igjen før jeg er godt voksen uten hjemmeboende barn.

I studietid/uten barn er det helt supert. 

Jeg trives best i bydeler som regner som nokså sentrale, men ikke sentrum. 

• Liker 4
Skrevet
Miss-Grey skrev (8 minutter siden):

...hvorfor svarer du da i en tråd om hvordan det er å bo sentralt i Oslo?

Hvorfor kan jeg ikke ha vært på besøk midt i Oslo hos bekjente? Da "bor" jeg jo en dag hos de jeg er hos. Kan jo da uttale meg hvordan jeg oppleverer å bo en dag i Oslo. *Shaking my head*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd sentralt i Oslo, og trivdes godt med det. Likte cafélivet og de små spesialbutikkene. Bodde i en leilighet uten gjenboere, og utsikt til grøntområder.

Etter noen år hadde jeg ikke råd til å fortsette å bo slik, og flyttet til Groruddalen. Her fikk jeg kjøpt leilighet til en veldig god pris - egen hage, ingen gjenboere og dobbelt så stor leilighet som jeg kunne ha kjøpt i sentrum. Bruker under et kvarter fra leiligheten min til sentrum, og er veldig fornøyd med det valget jeg tok.

Så for min del er det et økonomisk spørsmål: det er få attraktive leiligheter i sentrum, og de er svært dyre. Hadde jeg vunnet 10 millioner i lotto, kunne det kanskje bli aktuelt. Men man får mer livskvalitet for pengene hvis man er villig til å pendle i 10-15 minutter.

Anonymkode: 8edb4...009

• Liker 3
Skrevet (endret)
Kvittering skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan jeg ikke ha vært på besøk midt i Oslo hos bekjente? Da "bor" jeg jo en dag hos de jeg er hos. Kan jo da uttale meg hvordan jeg oppleverer å bo en dag i Oslo. *Shaking my head*

At du ikke liker Oslo, er ikke relevant for spørsmålet om hvordan det er å bo her.

Selv om du kanskje har vært på Karl Johan og Aker Brygge i noen timer som turist, har du ikke den erfaringen TS spør om.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

hvordan er det å bo sentralt i Oslo?  

Anonymkode: a2e6c...736

Det er helt genialt. En kort spasertur til alt. Barer, cafeer, restauranter, butikker, opera, teater, kino, jobb, parker og natur. Hvis du går lei er det bare å gå 5 minutter ned til flytog terminalen og du er på Gardermoen på 19 minutter.

Anonymkode: 66279...9c0

• Liker 7
Skrevet (endret)
Miss-Grey skrev (7 minutter siden):

At du ikke liker Oslo, er ikke relevant for spørsmålet om hvordan det er å bo her.

Selv om du kanskje har vært på Karl Johan og Aker Brygge i noen timer som turist, har du ikke den erfaringen TS spør om.

TS spurte om hvordan det er å bo i Oslo.

Jeg sier at det er mye støy og bråk. Et like langt svar som spørsmålet til TS. At du ikke finner svaret mitt relevant, er ikke relevant ovenfor det spørsmålet TS spurte om. Dette er min erfaring. Om jeg skal utdype: Jeg synes det er bedre å bo et rolig sted typ "bygda", der akkurat de samme tjenestene eksisterer, som jeg trenger. Vil du bo i Oslo må du nesten omfavne deg med støy og bråk.

Og la vær å ta deg nær av at jeg ikke liker Oslo.

Endret av Kvittering
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Kvittering said:

TS spurte om hvordan det er å bo i Oslo.

Jeg sier at det er mye støy og bråk. Et like langt svar som spørsmålet til TS. At du ikke finner svaret mitt relevant, er ikke relevant ovenfor det spørsmålet TS spurte om. Dette er min erfaring. Om jeg skal utdype: Jeg synes det er bedre å bo et rolig sted typ "bygda", der akkurat de samme tjenestene eksisterer, som jeg trenger. Vil du bo i Oslo må du nesten omfavne deg med støy og bråk.

Det er ikke min erfaring. Bor i en rolig sidegate med grønn bakgård, og inni leiligheten min er det ikke støy, selv ikke med vinduene åpne.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på Grünerløkka, Tøyen og Sagene. Tøyen var OK, Grünerløkka var bedre med spennende butikker rett utenfor døra og så videre, men jeg syntes Sagene var best. Det er fortsatt nært alt mulig, kort tur med buss og trikk til alt mulig og det går greit å gå ned til Løkka også, men samtidig nokså rolig, og det er alltid god plass i Myraparken. Hvis kommunen gjør alvor av planene om å bygge badeplass der også, så blir det helt perfekt.

Nå bor jeg utenfor Oslo pga jobb, men jeg savner det.

Anonymkode: 3fbd9...1be

• Liker 5
Skrevet

Oslo var dritt under pandemien, men nå er byen tilbake igjen.

Elsker at alt (inkludert naturen) er i gangavstand.

Bolig er litt dyrere enn resten av Norge, men det sparer man jo fort inn på at man hverken trenger bil eller månedskort.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som bor sentralt i Oslo, og han kan ikke tenke seg noe annet. Som han selv sier: "Alt er 10 minutters gange unna". Men det er dyrt å bo så sentralt! Selv om han bor i en kjempehyggelig bygård med en trivelig bakhage, så synes jeg nesten 10 000,- i måneden er dyrt for 25 kvm i en gård uten heis! Jeg bor 30 minutter utenfor byen, og betaler mindre for dobbelt så stor leilighet.

Ønsker man å bo sentralt i Oslo, så er det vel bare å prøve det for å se om man trives. 

Anonymkode: fa2ba...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sentralt i Oslo kan være alt fra solfattig og trafikkplaget til naturskjønt og stille. Sistnevnte er dyrest.

Anonymkode: cb1a4...51c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på St. Hanshaugen og nyter det. Nydelige gamle hus og bygninger her. Lite bråk. Her finnes lokale barer og restauranter. Er gangavstand til sentrum, Nasjonalteateret, Bogstadveien og Frognerparken. Det koster litt å bo her, men det er verdt det. Bodde på Oslo Øst før. Flytter aldri tilbake. 

Anonymkode: 0b5db...029

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Masse støy, aldri parkeringsplasser, trikk og buss tar faktisk mye lengre tid enn du tror, veldig oppskrytt. Og uten hage må man alltid ut, og man bruker veldig mye penger hele tiden. 

Anonymkode: 0ebf1...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (På 17.7.2021 den 11.12):

Oslo var dritt under pandemien, men nå er byen tilbake igjen.

Elsker at alt (inkludert naturen) er i gangavstand.

Bolig er litt dyrere enn resten av Norge, men det sparer man jo fort inn på at man hverken trenger bil eller månedskort.

Om man ikke engang trenger månedskort har man jaggu snevert liv... 

Anonymkode: 0ebf1...709

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...