Gå til innhold

Er du positivt eller negativt innstilt til islam?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som muslim vil jeg først starte med å si at jeg forstår deres skepsis. Det er ikke lett å være positiv til en religion som man bare hører dritt om. Jeg blir ikke ferdig om jeg skal forklare de positive aspektene ved islam, for de er mange. Uansett så er det er viktig å skille mellom kultur og religion. I mange kulturer blir religonen brukt mot sin hensikt.

.. Og av dere som har svart i tråden, har dere noen muslimske venner, egentlig? Ikke bekjente, men venner?  Kunne du tenkt deg å være min venn, @Drizzt

Jeg er muslim og har høyere utdanning, er i jobb, har valgt ektefelle selv, har fantastiske venner av ulik bakgrunn, seksuell legning etc. Jeg dømmer ingen og har et åpent sinn. Jeg ønsker å være et godt eksempel for alle muslimer og jeg ønsker å være et medmenneske.

Jeg synes det er synd at jeg og mine likesinnede skal forklare oss; forklare at vi er gode mennesker og fredelige  samfunnsborgere. De fleste jeg kjenner og har møtt har ikke vært dømmende, jeg føler meg ikke krenka og jeg har opplevd rasisme i liten grad (sånn, så slipper dere å rope krenka) men mange av de menneskene jeg kjenner i dag og har en relasjon til, har også sagt at de ikke trodde at jeg har den jobben jeg har og at jeg er så "open minded". Relasjonen til min kollega i 2015 er helt ulik den relasjonen vi har i dag. I 2015 var hun meget skeptisk. 

Jeg praktiserer min religion på best mulig sett, dvs at jeg har respekt for alle, jeg gjør gode gjerninger, bidrar positivt i samfunnet og er et godt medmenneske. Det samme gjør min kjære mann og alle våre muslimske vennepar. At jeg ber til Gud og tror på et liv etter døden får være min sak så lenge jeg ikke dytter det i trynet på folk. 

Anonymkode: 196c0...3d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at folk må få følge og tro på den religionen de vil, så lenge det ikke foregår maktmisbruk eller at en påtvinger andre folk til å leve på samme måte.  I den tanken ligger også det at man ikke fordømmer andre som ikke følger sin religion. Respekt må gå begge veier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ung muslims kvinne her:) syntes det er veldig trist å lese disse kommentarene, har så mye å si, men kommer ikke til å ha tid eller plass til å skrive alt. Vil også be om at folk må kunne skille mellom kultur og religion, vi har mange muslimer som ikke følger religionen men vil kontrollere og undertrykke osv. fordi dette er deres kultur og tradisjon. Islam gav kvinner rettigheter mange hundre år før noen i vesten. Muslimske kvinner startet skoler, gikk i krig, eide forretninger osv. Noe som ikke var vanlig eller akseptert i vesten før nyere tid. Islam sier at kvinner KAN ta arbeid, men MÅ ikke, og all hennes inntekt går til henne selv, mens mannen må forsørge og betale for alt og kan ikke engang spørre henne om inntekten hennes. Han betaler en sum kvinnen velger selv før de gifter seg, og dette er en "gave" og fungerer som sikkerhet i tilfelle noe skjer. Kvinner MÅ heller ikke gjøre husarbeid eller lage mat, og mannen kan ikke tvinge henne til det. 

Hijab...dette er noe jeg i voksen alder bestemte å bruke selv. Min mor bruker det ikke, min far drømmer om at alle hans døtre skal starte med det. Han er veldig religiøs, men vet selv han ikke kan presse noen til det. Jeg er stolt over hijaben, den representerer min identitet, moraler, verdier og min tro. Jeg var allerede troende før jeg tok den på, og vi alle "muslimer" vet at hijaben ikke gjør deg til noe bedre enn de som ikke bruker den. I vårt samfunn har vi gode muslimer uten hijab, og "dårlige" muslimer med hijab. 

Ingen fra landet jeg kommer fra blir tvunget til å gifte seg med fettere (det går helt imot kulturen også), det er flere kvinner i arbeid enn menn, og utdanning er kjempeviktig (dessverre blir både kvinner og menn sett på som dumme hvis de ikke har utdanning). 

Det er veldig mange fordommer i disse kommentarene. Jeg får inntrykk av at det er mennesker som ikke har lest seg opp, eller har muslimske troende venner og naboer som de kan lære av. På min arbeidsplass i Oslo, er det de muslimske mennene som tilbyr å ta tunge løft og gjøre oppgaver FOR kvinnene. 

Jeg som kvinne vil ikke håndhilse (eller klemme osv) menn, da jeg ikke er komfortabel med fysisk kontakt av menn som ikke står meg nær. Dessuten ønsker jeg ikke at min mann skal ha fysisk kontakt med andre kvinner heller. Kall meg gjerne usikker osv, men hva han har lov til, har jeg lov til osv. Det funker for oss:) Og ja, jeg valgte min mann selv. I islam kan ikke faren si nei til ekteskap uten en god grunn (at han er et dårlig menneske) eller utroende. 

Anonymkode: 51fda...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 17.7.2021 den 7.28):

Nå er jeg spent på å få vite hva er det du har lært på universitetet siden du ikke har fått med deg at kristendommen i dag har så å si ingenting med kristendommen i gamle dager å gjøre. Kristendommen er mye bedre enn islam i dag nettopp fordi kristendommen har reformert seg og modernisert seg, noe islam ikke har gjort ennå. Det er med andre ord fullstendig irrelevant å sammenligne Bibelen med Koranen så lenge ingen lever bokstavtro etter Bibelen i dag. Det bør være oppsiktsvekkende for deg at jeg som ikke har studert religion på universitetet vet det, men ikke du. 

Er det virkelig "Guds ord" dere praktiserer da i kristendommen? Når dere har skrevet om og lappet sammen bibelen slik at den skal passe deres ønsker? Kanskje får vi en bibel #3 hvor homofili og sex utenfor ekteskap er lov om noen år. 

Anonymkode: 51fda...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):
Spoiler

Som muslim vil jeg først starte med å si at jeg forstår deres skepsis. Det er ikke lett å være positiv til en religion som man bare hører dritt om. Jeg blir ikke ferdig om jeg skal forklare de positive aspektene ved islam, for de er mange. Uansett så er det er viktig å skille mellom kultur og religion. I mange kulturer blir religonen brukt mot sin hensikt.

.. Og av dere som har svart i tråden, har dere noen muslimske venner, egentlig? Ikke bekjente, men venner?  Kunne du tenkt deg å være min venn, @Drizzt

Spoiler

 

Jeg er muslim og har høyere utdanning, er i jobb, har valgt ektefelle selv, har fantastiske venner av ulik bakgrunn, seksuell legning etc. Jeg dømmer ingen og har et åpent sinn. Jeg ønsker å være et godt eksempel for alle muslimer og jeg ønsker å være et medmenneske.

Jeg synes det er synd at jeg og mine likesinnede skal forklare oss; forklare at vi er gode mennesker og fredelige  samfunnsborgere. De fleste jeg kjenner og har møtt har ikke vært dømmende, jeg føler meg ikke krenka og jeg har opplevd rasisme i liten grad (sånn, så slipper dere å rope krenka) men mange av de menneskene jeg kjenner i dag og har en relasjon til, har også sagt at de ikke trodde at jeg har den jobben jeg har og at jeg er så "open minded". Relasjonen til min kollega i 2015 er helt ulik den relasjonen vi har i dag. I 2015 var hun meget skeptisk. 

Jeg praktiserer min religion på best mulig sett, dvs at jeg har respekt for alle, jeg gjør gode gjerninger, bidrar positivt i samfunnet og er et godt medmenneske. Det samme gjør min kjære mann og alle våre muslimske vennepar. At jeg ber til Gud og tror på et liv etter døden får være min sak så lenge jeg ikke dytter det i trynet på folk. 

 

Anonymkode: 196c0...3d7

Jeg har 1 venninne som er muslim, ja. Men hun er veldig vestlig, kler seg vestlig, til og med drikker alkohol mens jeg er avholds. Hun er ikke min venninne fordi hun er muslim eller på grunn av islam, men fordi vi har felles verdier og syn på mange ting og felles grunnlag for å bygge på. Jeg vil ikke si at vi er bestevenninner, men vi er venninner. 

På samme måte kan jeg ikke svare om vi kunne blitt venner, AB, fordi jeg ikke vet om vi har det nødvendige grunnlaget for å bli det. Jeg synes det er positivt at du har høyere utdanning, jobb, valgt ektefelle selv, har venner med forskjellig seksuell legning og har åpent sinn. Slik du beskriver deg selv her, ser jeg ikke mye som kommer i konflikt med mine verdier. 

Men skepsisen kommer på grunn av muslimene som kolliderer verdigmessig og tankemessig med vår måte å leve på. Det betyr ikke at du personlig skal føle kollektivskyld. Det er faktisk det samme som om jeg skal føle kollektivskyld fordi noen utlendinger begår kriminalitet og peker seg ut på en negativ måte i Norge. Det gjør jeg ikke. Jeg trenger heller ikke forklare meg for noen at ikke alle utlendinger er sånn og at det er mange utlendinger som glir rett inn i samfunnet og ikke skiller seg ut på en negativ måte. Samtidig er jeg klar over at mange utlendinger ikke er som meg, men skaper negativt inntrykk og jeg forstår utmerket godt nordmenn som er skeptiske til utlendinger av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kristendommen er usexy er da islam 1000 ganger mer usexy. På ekte. 

Anonymkode: f2171...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig "Guds ord" dere praktiserer da i kristendommen? Når dere har skrevet om og lappet sammen bibelen slik at den skal passe deres ønsker? Kanskje får vi en bibel #3 hvor homofili og sex utenfor ekteskap er lov om noen år. 

Anonymkode: 51fda...9e8

Dere? :klo:  :balltre:

Jeg har ihvertfall ikke skrevet om og lappet sammen en Bibel, men jeg kan historie og vet at kristendommen er modernisert og reformert mens islam ikke er kommet dit ennå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Islam sier at kvinner KAN ta arbeid, men MÅ ikke, og all hennes inntekt går til henne selv, mens mannen må forsørge og betale for alt og kan ikke engang spørre henne om inntekten hennes. Han betaler en sum kvinnen velger selv før de gifter seg, og dette er en "gave" og fungerer som sikkerhet i tilfelle noe skjer. Kvinner MÅ heller ikke gjøre husarbeid eller lage mat, og mannen kan ikke tvinge henne til det. 

Jeg er negativ til Islam (- og flere andre religioner). Dette du skriver her høres helt absurd ut for meg. Hvorfor skal penger betales inn i et ekteskap, og hva har husarbeid og jobb generelt å gjøre med selve troen?? Er ikke Gud/Allah like godhjertet uansett om kvinnen jobber eller ei?? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det du skriver her har en kobling mot islam. Kan og må… la nå folk gjøre som de vil uten at det må skrives ned i en bok?? 

Anonymkode: 3c39e...a1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ. Hvordan kan oppegående mennesker i det hele tatt tenke noe positivt om islam? 
 

Det verste som har skjedd verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg som kvinne vil ikke håndhilse (eller klemme osv) menn, da jeg ikke er komfortabel med fysisk kontakt av menn som ikke står meg nær. Dessuten ønsker jeg ikke at min mann skal ha fysisk kontakt med andre kvinner heller. Kall meg gjerne usikker osv, men hva han har lov til, har jeg lov til osv. Det funker for oss:) Og ja, jeg valgte min mann selv. I islam kan ikke faren si nei til ekteskap uten en god grunn (at han er et dårlig menneske) eller utroende. 

Anonymkode: 51fda...9e8

I Norge håndhilser vi. Sånn er det bare. Lurer på om Saudia Arabia passer bedre for deg?

Anonymkode: d6304...a76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...