Gå til innhold

Er du positivt eller negativt innstilt til islam?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En del tråder om islam på Kvinneguiden, hva synes du?

Anonymkode: 72e72...a96

Er negativt innstilt til alle religioner, spesielt siden mange bruker disse som en rettferdiggjørelse til å skade andre fysisk og psykisk. Kan si det samme om enkelte kulturer også som gir rom for sosial kontroll og individets frihetsberøvelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nøytral til islam som teologi. Akkurat som jeg er nøytral til andre religioner. Jeg er derimot negativ til måten islam praktiseres på i dag i mange områder. Særlig midtøsten og sør-asia. Jeg er såpass gammel at jeg har sett endringene siden 70-tallet. I gamle dager var det mindre forskjell på muslimer og andre grupper. I dag har det blitt mye mer avstand mellom muslimer og andre grupper. Det blir færre og færre bosnia-muslimer og flere og flere saudi-muslimer om dere skjønner hva jeg mener. Bosnia er det eneste muslimske samfunnet som etter mitt syn ikke har hatt en negativ utvikling.

 

Anonymkode: 99c70...00e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ble veldig positiv til islam da jeg studerte religion på universitetet. Utrolig mange positive aspekter, men all religion kan dessverre misbrukes. Kristendommen er egentlig mye verre om man sammenlikner Bibelen og Koranen. 

Anonymkode: 670ca...26b

Kan du fortelle om de positive aspektene du lærte om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ble veldig positiv til islam da jeg studerte religion på universitetet. Utrolig mange positive aspekter, men all religion kan dessverre misbrukes. Kristendommen er egentlig mye verre om man sammenlikner Bibelen og Koranen. 

Anonymkode: 670ca...26b

Nå er jeg spent på å få vite hva er det du har lært på universitetet siden du ikke har fått med deg at kristendommen i dag har så å si ingenting med kristendommen i gamle dager å gjøre. Kristendommen er mye bedre enn islam i dag nettopp fordi kristendommen har reformert seg og modernisert seg, noe islam ikke har gjort ennå. Det er med andre ord fullstendig irrelevant å sammenligne Bibelen med Koranen så lenge ingen lever bokstavtro etter Bibelen i dag. Det bør være oppsiktsvekkende for deg at jeg som ikke har studert religion på universitetet vet det, men ikke du. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble veldig positiv til islam da jeg studerte religion på universitetet. Utrolig mange positive aspekter, men all religion kan dessverre misbrukes. Kristendommen er egentlig mye verre om man sammenlikner Bibelen og Koranen. 

Anonymkode: 670ca...26b

Enig

Mine tanker er at Islam har/hadde potensiale til å bli en bedre og åpnere religion en kristendommen, men utviklet seg til et monster. Spørsmålet videre er om noen våger å gi monsteret motstand slik at det blir litt mer ydmykt og lyttende, eller om det får ta over huset som en mannevond hund. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinker imperialisme. Medier har gitt oss unyansert bilde. Koloniherrene har kolonisert alle muslimske land og når de tar til motmæle selger medier det som fundamentalistiske kvinnehatende idioter. Fakta er at vi aldri skulle gått inn i midtøsten og latt de være. Så kommer de hit og voldtar kvinnene våre fordi vi ga de asyl. La de drepe seg selv der nede.

Anonymkode: 21de1...adc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (5 timer siden):

Nå er jeg spent på å få vite hva er det du har lært på universitetet siden du ikke har fått med deg at kristendommen i dag har så å si ingenting med kristendommen i gamle dager å gjøre. Kristendommen er mye bedre enn islam i dag nettopp fordi kristendommen har reformert seg og modernisert seg, noe islam ikke har gjort ennå. Det er med andre ord fullstendig irrelevant å sammenligne Bibelen med Koranen så lenge ingen lever bokstavtro etter Bibelen i dag. Det bør være oppsiktsvekkende for deg at jeg som ikke har studert religion på universitetet vet det, men ikke du. 

Sant. 

Anonymkode: c947e...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er ikke negativt i seg selv, det er bare mennesker misbruker Islam som er negativt

Våpen er ikke negativt i USA, det er bare mennesker som misbruker våpen i USA. Derfor trenger de ikke strengere våpenlover:balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært negativt innstilt, og det blr bare sterkere. I motsetning til det meste annet i dag er islam reaksjonær og stadig mer politisk. Det er tross alt bare noen tiår siden hijab plutselig tok av i muslimske land. For noen år siden så man en og annen hijab i Norge, nå finnes det nesten ikke muslimer uten. Barnehijab var helt uhørt for ti år siden, nå ser man det daglig over hele landet. Islamismen er veldig tydelig rundt om i samfunnet. For ja, bruker man det politiske og nedsettende plagget hijab er man faktisk en islamist og ikke bare tilfeldigvis muslim. Man viser klart og tydelig at man tar avstand fra alt ikke-religiøse land står for.

Anonymkode: 6f07a...bbc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er nøytral til islam som teologi. Akkurat som jeg er nøytral til andre religioner. Jeg er derimot negativ til måten islam praktiseres på i dag i mange områder. Særlig midtøsten og sør-asia. Jeg er såpass gammel at jeg har sett endringene siden 70-tallet. I gamle dager var det mindre forskjell på muslimer og andre grupper. I dag har det blitt mye mer avstand mellom muslimer og andre grupper. Det blir færre og færre bosnia-muslimer og flere og flere saudi-muslimer om dere skjønner hva jeg mener. Bosnia er det eneste muslimske samfunnet som etter mitt syn ikke har hatt en negativ utvikling.

 

Anonymkode: 99c70...00e

Har ikke møtt bosniere, men gir mening at muslimer fra europeiske land(Bosnia) er lettere å integrere i Norge enn muslimer fra ikke-europeiske land. Spesielt de ikke-europeiske landene som har stamme-kultur. 

 

Anonymkode: ea375...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam er som pest, kolera og alt negativt på vestlige moderne samfunn.
Jeg vil heller dø som en ekte nordmann hvis alternativet er å akseptere Islam.

Anonymkode: 99751...d61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er skapt I Guds forkledning som egoet for å skjule nettop det, ikke at egoet ikke eksisterer, men at det er og alltid har vært Gud, i forkledning, for at Gud kunne gjenforske seg selv som Gud, som er hovedmålet med skapelsen. Gud fornyer seg selv og selv-realizerer seg selv for alltid, for gleden av det. Skapelsen er bare en game hvor Gud har det gøy, det er absolutt ingen seriøs eller religiøs grunn bak Guds inkarnasjon som alle begrensede former.

Religion gjør bare gamet litt vanskeligere å vinne (totalt selv-realizering), men ingen liker et kjedelig spill ;)
Endret av Conal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...