Gå til innhold

Hvordan øke viljestyrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan klarer dere å holde ut/unngå fristelser? Jeg har nå prøvd i 2 år for å gå ned 10 kg. Klarer 2 kg før jeg sprekker og slik holder jeg på. Prøver lavkarbo, eggfaste, faste, spise mye mindre, knekkebrød...men ender alltid med sprekk. Er sååå fornøyd når går ned 2 kg..at nå er jeg igang...men nei...

Det er alltid en eller annen bursdag, en middag, lage noe godt til unga, kake på jobben osv osv...

Nå er jeg så drit lei av å føle meg dvask. Går/jogger mye og har kondis. Men føler meg dritt hver gang ser meg i speilet.  Magen er verst, klarer nesten ikke få på meg sko liksom. 

Gi meg deres beste viljestyrke tips!!?

Anonymkode: 91d32...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glem viljestyrke. Du må gi gode vaner mer tid til å feste seg utover den tiden det tar å gå ned 2 kg. Alle kan mobilisere viljestyrke til en hvilket som helst diett i 2 uker, men dersom du hele tiden tenker midlertidighet så er du dømt til å mislykkes. 

Og du ikke spise kake selv om det er bursdag/jobbsammenkomst/du lager noe godt til ungene. Kake og godis bør være til spesielle anledninger sånn det var før i tiden. Det er ikke hverdagskost. 

Først vil jeg anbefale deg å logge kalorier i en periode for å finne ut hvor du overspiser mest. Så kan du legge innsatsen der. Gjør enkle grep hvor du føler det koster deg minst. Om du ikke er sulten på morgenen, men har mest appetitt på kvelden så dropper du frokost feks. Om du syns det er vanskelig å ikke spise kake så tar du den kaken, og så blir det lunsjen din den dagen. 

Tenk heller langsiktig, om du bare går ned en kilo i måneden så vil du være vil neste vår. I stedet for å tenke 10 kg på 2 måneder og så har du ikke oppnådd en skikkelig livsstilsendring som fester seg. 

Anonymkode: e805a...958

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må droppe dietter. Du sier jo at du sprekker. Da tar du i for hardt.

Anonymkode: a7c96...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som de andre her sier, tenk langsiktig og dropp dietter. Du kan fint spise litt kake eller annet "godt" innimellom og fortsatt gå ned i vekt. Samtidig handler det også om være bevisst på hvilke valg man gjør i løpet av dagen når det gjelder hva man putter i seg. Når du sier at du "sprekker", så sier du jo på en måte at du ikke er villig til å ta ansvar for dine egne valg - for du velger jo å spise de kakestykkene, den sjokoladen eller den isen, ikke sant? Kanskje det kan hjelpe deg å reflektere litt over at dette faktisk er valg du tar? Jeg er ellers enig med AB#2 over her, at kake og godis ikke er hverdagskost, men bør være forbeholdt helger og spesielle anledninger. 

Du må heller ikke gi opp fordi du har hatt en "sprekk". Det er lett å tenke at man har ødelagt alt, men det har man jo ikke. Ok, så spiste du de kakestykkene, men det hindrer deg ikke å ta gode kostholdsvalg resten av dagen/kvelden, eller dagen etter der eller etter der igjen?

Lykke til :) 

Anonymkode: e3230...d7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de over her. Men jeg vil også fortelle deg at jeg har slitt i alle de år fram til siste året slik som deg. Forsto ikke hvorfor «alle andre» fikk det til og ikke jeg. Prøvde mange tusen ganger uten å klare å holde ut. 

Så hadde jeg en periode hvor jeg veide og logget alt for å lære meg hva mat og drikke inneholder, også så jeg hva jeg hadde godt av og ikke. 
Forsto fort at for min del var det sukkeret som var problemet. Sukkeret gjorde meg avhengig, gjorde at jeg spiste enda mer sukker, fikk oppblåst mage og hodepine. Det fikk meg til å tenke at sukker ikke er noe som gir kroppen min god næring. Sukker er ikke naturlig godt for kroppen. Da ble det enklere å se at sukker hører sjeldenhetene til. Jeg satte meg en dato og sa at de neste 6-7 ukene trenger jeg ikke sukker. Skal se hvordan kroppen har det uten.

Det ga raskt resultater. Bedre mage, mindre hodepine og mindre avhengig. Så gjorde jeg det samme ang mel. Etter noen dager kuttet jeg ut unødvendige kalorier i drikke. Så la jeg inn en liten tur hver dag 10-15 min. Og dette ga enda mer resultat og kroppen endret seg til noe bedre. Jeg kuttet også frokost, spiser tre måltid mellom ca 11-20.

La deretter til 10-20 min styrke 1-2 ganger i uken. 

La oss si at dette var starten på mitt livsendring. Nå kan jeg ikke spise like mye som før. Ikke har jeg lyst å tilføre kroppen usunn mat slik som før. Nå vil jeg gi maten næring som den har godt av. Jeg går lengre turer og trener styrke lengre og oftere. Og maten jeg tilføre skal ikke ødelegge det arbeidet. Så jeg er nå kommet inn i en god sirkel. Og dette får også jeg til!:) Føler meg «normal og slank», noe jeg aldri har kunne sagt før. Har en bmi på 22 uten at det sier all  verden. Men jeg vet jeg er sunn, frisk, sterkere, raskere, smidigere og ser bedre ut. Det er for meg selv jeg har gjort dette og jeg motiveres kun av meg selv. 

Du må finne din måte, men ikke gi opp for tidlig, det er mitt viktigste budskap! Lykke til!

Anonymkode: 8fa6f...ca6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si slik jeg innledet, at jeg nå kan spise litt is, godteri eller kake til spesielle anledninger, med god samvittighet. Spiser jeg like mye som før kjenner jeg det er helt feil, i tillegg til mage og hodesmerter. 

Men havner jeg først utpå med sukker flere dager på rad, kommer trangen til å spise mer. Så jeg prøver å kutte helt i perioder og det er da jeg ser vekta går ned og jeg har det mye bedre med meg selv med tanke på mage, hode, oppblåsthet, følelse i kroppen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som jeg skulle skrevet det selv. Jeg opplever stort spisepress og er glad i mat. Jeg har et ønske om å gå ned ti kg, men det føles så vanskelig når går så trått. Litt ned så litt opp. En evig runddans. 

Anonymkode: 15b16...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Will power will comes around when the pain of suffering becomes greater than that of the change itself. 

Anonymkode: 7f7d7...81e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som jeg skulle skrevet det selv. Jeg opplever stort spisepress og er glad i mat. Jeg har et ønske om å gå ned ti kg, men det føles så vanskelig når går så trått. Litt ned så litt opp. En evig runddans. 

Å være glad i mat trenger ikke være til hinder for å gå ned i vekt, og det har heller ingen hensikt å legge om kostholdet på en måte du ikke ser for deg kan vare resten av livet. Samtidig må du kanskje se litt på hvilken mat det er du spiser og om det at du er matglad, fører til at du spiser for mye totalt sett. Er selv glad i mat og spiser bl.a. biff, currygryter, pizza, salater med ost og gode dressinger, torsk med bacon eller chorizo, en burger innimellom osv. Teller ikke kalorier, spiser lavkarbo og faster 16 timer daglig. Det funker for meg, jeg er ikke sulten, søtsuget har forsvunnet og jeg har så langt gått ned nesten 7 kg på litt over 2 mnd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (4 minutter siden):

Å være glad i mat trenger ikke være til hinder for å gå ned i vekt, og det har heller ingen hensikt å legge om kostholdet på en måte du ikke ser for deg kan vare resten av livet. Samtidig må du kanskje se litt på hvilken mat det er du spiser og om det at du er matglad, fører til at du spiser for mye totalt sett. Er selv glad i mat og spiser bl.a. biff, currygryter, pizza, salater med ost og gode dressinger, torsk med bacon eller chorizo, en burger innimellom osv. Teller ikke kalorier, spiser lavkarbo og faster 16 timer daglig. Det funker for meg, jeg er ikke sulten, søtsuget har forsvunnet og jeg har så langt gått ned nesten 7 kg på litt over 2 mnd. 

Lavkarbo er gull. Prøver å motivere meg til å legge om til det igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre. Tenk langsiktig og realistisk. Jeg holder ut sug etter ting jeg ikke kan gjøre ved å sjekke inn med meg selv og akseptere. Hvordan har jeg det egentlig? Har jeg spist nok, sovet nok? Osv.

Anonymkode: fa53b...4cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil nevne at for meg handlet det mye om å endre tankegangen rundt mat. Før tenkte jeg at det var viktig å spise ca hver 3-4 time, uansett om det betydde frokost klokken 06:00. Det ble fort 4-6 måltid om dagen. Mengde/porsjoner hadde jeg lite kunnskap om. Spiste fort to skiver med smør på, kjøttpålegg og ost uten for mye grønnsaker. Spiste hva jeg ønsket til alle måltid. Helg og selskap spiste jeg hva jeg ville av det som ble laget og satt frem, is og godteri og snacks. Uten å tenke at jeg måtte hoppe over et måltid eller trene ekstra.

Nå tenker jeg tre sunne måltid, mindre måltid (som regel aldri over 400kcal, eller fordeler det utover de tre). Alltid frukt eller grønnsaker til, litt karbohydrater av frukt og grønt, nok protein og fett. Om jeg skal Skeie ut med skikkelig lørdagsmiddag, utsetter jeg kanskje frokost til 13-14, spiser litt da også kan jeg kose meg med hva som helst til middag. Alternativt å trene mer den dagen eller dagen før. 

Jeg lager meg buffer ved å spise mindre eller trene for å få rom til mer mat/kaloririk mat. Og på den måten går jeg fortsatt ned i vekt. 

Og ved å unne meg mat jeg liker godt til alle måltid, feks kesam med vanilje, hasselnøtter, mandler, blåbær, bringebær og melon til frokost, så føler jeg meg heldig og kjenner at jeg ikke ofrer noe. Spiser heller mer kjøtt og grønnsaker enn poteter, ris, pasta, saus osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tips😁 

Kjenner også at overskudd/tid henger inn. Pluss hvor mye det koster å leve sunnere. Det er så mye enklere å grabbe den ostebriksen eller bolleposen når man er i farta. Eller prepper gode nister og tar med alt for mye🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips😁 

Kjenner også at overskudd/tid henger inn. Pluss hvor mye det koster å leve sunnere. Det er så mye enklere å grabbe den ostebriksen eller bolleposen når man er i farta. Eller prepper gode nister og tar med alt for mye🙄

Sunnere trenger ikke å bety dyrere. Og alle disse små impuls kjøpene på farta blir fort en stor sum

Anonymkode: 8c2f1...053

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rutiner, rutiner, rutiner. Da handler det ikke om viljestyrke lenger, for det går på autopilot. 

Hvordan endre rutiner? Det er vanskelig, men ikke umulig. Må du spise kake hver gang du får tilbudet? Nei. Liker du å trene - kan du trene oftere? Finn en venn du kan alliere deg med? Premier deg selv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bolle er lettvint. Men like enkelt å spise en neve nøtter eller en proteinbar uten sukker, som til og med koster mindre og metter lengre. 

Kanskje må du sette deg litt inn i det her, men når det er gjort er det like enkelt som alt annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 19.31):

Rutiner, rutiner, rutiner. Da handler det ikke om viljestyrke lenger, for det går på autopilot. 

Hvordan endre rutiner? Det er vanskelig, men ikke umulig. Må du spise kake hver gang du får tilbudet? Nei. Liker du å trene - kan du trene oftere? Finn en venn du kan alliere deg med? Premier deg selv? 

Problemet er jo hvordan man skal klare å skape rutiner når man i utgangspunktet sliter med viljestyrken. Rutiner kommer ikke av seg selv og før rutinene er på plass trenger man noe annet for å klare å skape de. Det er der problemet ligger. 

Anonymkode: 103e9...cf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...