AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg trenger å gå ned 15 kg. Jobber 100% i helsevesenet, men har en turnusordning med noen lange vakter slik at jeg (heldigvis) har noen dager fri i ukedagene. Har en aktiv gutt på snart 1 år, som begynner i bhg til høsten. I tilegg har vi en hund som krever en time og to med tur hver dag. Så dagene går i ett! Jeg og samboer samarbeider godt og gir hverandre tid til å gå å trene på senter (trener ca. 3 ganger i uka). Treningen går bra, og jeg merker jeg blir sterkere og har kommet inn i gode vaner. Problemet er bare maten. Vi har det veldig travelt og ender ofte opp med enkle løsninger. Jeg spiser også generelt for mye mat. Spiser lite godteri, potetgull osv, men har problemer med å begrense matinntaket - spesielt til middag. Om kvelden er jeg så sliten etter å ha vært "på" hele dagen, og "unner" meg noe godt til kvelds - gjerne varme rundstykker med eggerøre eller middagsrester. Når jeg vet at jeg egentlig ikke trenger mer mat. Er medlem av vektklubb og prøver å logge kalorier hver dag, men får sjeldent til å komme på det jeg skal. Blir så demotivert. Har så lyst å få dette til. Jeg mangler ikke kunnskap (har gått ned mye i vekt før - men da hadde jeg et helt annet liv så var mye enklere å komme seg ut/finne på andre ting/hoppe over måltider fordi jeg bare kunne ligge på sofaen og sløve). Jeg blir så sliten og sur av lite mat, noe som gjør at jeg orker mindre og går utover både barn, jobb, mann og hund. Som sagt mangler jeg ikke kunnskap, leser hver eneste dag om kosthold/livsstil, hører podcaster osv. Det jeg trenger hjelp til er å endre tankegang for å klare å gjennomføre dette. Er så sliten - og blir så lei meg av å feile hver dag. Anonymkode: 96203...c9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 14. juli 2021 #2 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg synes du er litt streng med deg selv. Du har en hverdag med full fart og mye som skal ordnes. Hva med å snu tankegangen fra å skulle gå ned 15 kg og mislykkes, til å gjøre små endringer i hverdagen og klappe deg selv på skulderen når du lykkes? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Del Skrevet 14. juli 2021 Ja, enig med PM75. Stress kan og gjøre at man "holder" på vekt. Hvor mye veier du egentlig? Hvor høy er du? Anonymkode: 8c5e0...8a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #4 Del Skrevet 15. juli 2021 Takk for svar. Jeg er 84 kg og 168 cm høy. Så jeg må faktisk ned 15 kg for å ha en normal bmi (tenker å gå ned litt til også - men i første omgang er målet en bmi på 24-25). Ja, er nok litt streng mot meg selv, men snakker absolutt ikke om å sulte meg. Er veldig fornøyd om jeg klarer 2 kg ned i mnd. Ligger heller litt høyere på kcal og at det går saktere enn å ha null energi. Jeg var flink en periode og lå på 1800 kcal daglig i en måneds tid (noen dager jeg spiste mer) og da gikk jeg ned 0,5-1 kg i uka. Men så falt jeg ut etter en periode med mye våkenetter i tillegg til jobb og hverdagens travelhet😂 den ene gangen på dagen ungen sover må jeg bruke på husarbeid etc så blir liksom ikke ordentlig avslapping før på kvelden. Da er det alt for fristende og spise noe godt.. Anonymkode: 96203...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Del Skrevet 15. juli 2021 Du trenger egentlig bare tenke på maten. Du sier selv at du sliter med porsjoner, og at du unner deg ting. Vel, slutt å unne deg godteri og snacks i ukedager, og du har allerede kommet langt Når du skal ha middag, ta til deg én standard porsjon (vær streng med deg selv her), og ikke forsyn deg to ganger. Klarer du de to tingene der så kommer du til å merke forskjell. Jeg tror ikke man faktisk MÅ telle kalorier for å gå ned i vekt. Jeg telte selv i 3-4 uker, og fikk en ca oversikt. Etter det har jeg bare passet på porsjoner. Har vi pizza spiser jeg mindre enn om vi har suppe. Det sier seg selv etterhvert. Du bør slutte å forbinde mat med kos på kvelden, eller mat med avslapning. Du trenger ikke godteri for å hvile etter en lang dag Kroppen din trenger at du ikke gjør det, så du går ned til en sunn vekt. Det er hva du har behov for, ikke noe godteri "fordi du fortjener det". Kroppen din fortjener å holde seg sunn, og det er større sjanse for at den gjør det om du er normalvektig. Anonymkode: a98dd...572 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #6 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg hadde droppet treningen for å få roligere dager, det holder i massevis å gå tur med bikkja. Vektnedgang handler primært om mat, trening kan du gjøre senere. Bruk heller tiden din på å planlegge og handle inn til gode måltider slik at du ikke går på smeller. Anonymkode: 086a5...6a9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Del Skrevet 16. juli 2021 Enig med de som sier stress ned. Men når du først har gode rutiner med tur og trening så ville jeg holdt på de om jeg var deg. Spørsmålet er om ikke kalorimålet er for lavt for deg? Kan du justere det litt opp og heller gå saktere ned i vekt? Hvis det er middag og kveldsmat som ødelegger, kan du Begynne med å minske porsjonen til middag og bytte ut kveldsmaten med noe med mindre kalorier. Anonymkode: 0cd79...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Del Skrevet 16. juli 2021 Du må ikke trene for å gå ned i vekt, og med en aktiv smårolling i huset burde det ikke være vanskelig å være litt i aktivitet for deg også Du trenger heller ikke følge noen spesialdiett for å gå ned i vekt. Normal sunn mat er det beste for hele familien og du kan spise det samme som de andre, bare mer grønnsaker og mindre av alt annet. Det er ikke alltid lett å slanke seg, men at det skal være vanskelig pga små barn er bare tull 😄 Anonymkode: 0b78c...9dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Del Skrevet 16. juli 2021 Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Når jeg klarer å gå ned i vekt er det viljen og motivasjonen som er avgjørende. Har jeg ikke jernviljen på plass så klarer jeg det ikke. Det kjennes håpløst og frustrerende når jeg faller tilbake i gamle vaner og begynner å skli ut - og legge på meg igjen. Som flere skriver, fokuser på maten. Jeg teller kalorier sånn at jeg ikke lurer meg selv. Det er veldig fort gjort. Bruker Lifesum slik at jeg også klarer å spise variert. Håper det varer denne gangen. 😅 Anonymkode: 0f175...d6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Del Skrevet 16. juli 2021 Trening utgjør svært lite. Spis mindre. Det er det som utgjør forskjell i kilo. Det kan lett kombineres med både jobb og barn. Aktivitet kommer som bonus. Aktivitet og trening blir også enklere etterhvert som du går ned i vekt og får mer energi. Anonymkode: 63587...486 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Del Skrevet 16. juli 2021 Tror du gjør livet for stress for deg selv. Se hva du har kapasitet til. Det er stor forskjell på hva folk orker og får energi av. Jeg har full jobb og to barn, og syns at trening gir meg energi til å orke hverdagen. Hvis du syns det ikke funker slik, må du slutte å trene. Fokuser på kostholdet. Tell kalorier. Anonymkode: e4467...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 16. juli 2021 #12 Del Skrevet 16. juli 2021 Kombiner styrketrening med lek sammen med ungen. F.eks enkelte lekeplasser har stenger man kan trene på. Bruk ungen som vekt. Tren sammen med ungen. Senk kravene til deg selv. Å stresse med familieliv, kosthold, trening etc vil gjøre vondt verre. Ta et steg om gangen. Sett deg delmål. Finn sunne måltider som ikke tar så lang tid å lage. Wok, linsesuppe, ovnsbakte retter med mye grønt ect. Lag ukeplaner og egen middagsbok. Finn en rett i uka som dere prøver. Kutt opp grønt og frukt og ha det i kjøleskapet. Når sulten kommer så ta heller frem litt grønt og frukt. Drikk vann. Les om periodisk faste. Ta en økt i uka med yoga/meditasjon - det gjør underverker og tar ikke lange tiden. Finnes mye bra på YouTube. Og minn deg på at en sunn livsstil handler om mer enn bare trening og kosthold. Det handler om tankegangen, egenpleie, roe ned, puste, glede, omsorg, trivsel og mye mer. Finn noe som fungerer for deg, og husk ting tar tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Del Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 1.06): Jeg hadde droppet treningen for å få roligere dager, det holder i massevis å gå tur med bikkja. Vektnedgang handler primært om mat, trening kan du gjøre senere. Bruk heller tiden din på å planlegge og handle inn til gode måltider slik at du ikke går på smeller. Anonymkode: 086a5...6a9 Dette! Pluss at jobb i helsevesenet betyr mye gåing Anonymkode: 7e1c4...9e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Del Skrevet 19. juli 2021 Da jeg skjerpet inn kostholdet, sørget jeg for å kjøpe inn bær, sukkererter og annet grønt, som jeg spiste som mellommåltid om jeg ble fysen. Andre måltider ble planlagt, slik at jeg visste på forhånd hva og hvor mye jeg skulle spise. Jeg hadde en dag i uken der jeg «tillot meg» å spise litt usunt. Jeg førte alt i myfitnesspal. Har forøvrig tre små barn😊 I bunn og grunn handler det om viljestyrke. Min viljestyrke går opp og ned (og det gjør vekten også🤭) Vekten påvirkes i hovedsak av matinntaket, så du må ikke trene om du har det travelt. Men det skal alltid være mulig å skvise inn litt treningstid, om det er sammen med barnet (fin vekt), eller når barnet sover. Programmer kan du finne over alt, jeg har bla brukt 30 days shred, og greier fra Instagram. Anonymkode: 34dea...28f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #15 Del Skrevet 22. juli 2021 Dette kunne eg skrevet😅 Veier akkurat det samme som deg og er like høy som deg. Før mitt første barn i 2012 veide jeg 68 kg liksom😏 Tror ikke jeg klarer å komme ned så langt og kunne leve med det kostholdet over tid, men ned på 74ish hadde vært 👌🏻Har det skam travelt (har en mann som er bonde dvs jeg har vært i praksis alenemor i 4 mnd snart) og det blir mye «vanlig» mat som norsk husmannskost, taco, spagetti osv🙄 Har liksom ikke tid/overskudd til å finne nye oppskrifter, handle, lage det. Så havner i den samme gamle mølla…. Anonymkode: cdbbc...567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #16 Del Skrevet 22. juli 2021 Vi spiser middag som dagens siste måltid, i 19-tiden. Det eliminerer alt av småspising, da man ikke spiser før middag, og er mett etterpå. Vi planlegger matuka. Lunsjretter og middagsretter (frokost er mer fast). Og ukeshandler. Samt bruker litt tid på å preppe mat søndag slik at det er lett å velge riktig. Jeg småspiser aldri, ikke en gang frukt eller nøtter. Fordi det hos meg trigger en vane og et sug. Om jeg ikke spiser utenom måltidene så tenker jeg heller aldri på mat utenom måltidene. Det samme hjelper spisedager og lignende, det trigger bare den dårlige vanen igjen. Og vi handler inn det vi spiser. Jeg har vokst opp med at det alltid måtte være rikelig med mat. Men - det fører jo bare til at man spiser for mye, både til måltidet, og rester. Det er faktisk ingenting feil i å være passe mett. Anonymkode: 73929...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #17 Del Skrevet 22. juli 2021 Jeg hadde omtrent samme utgangspunkt som deg, 82 kg og 166 cm, og har gått ned 15 kg det siste året. Det som har virket for meg er å fokusere på livsstilsendring, uten å måtte droppe «kosen». Jeg har som deg slitt med at porsjonene mine er store, er veldig matglad. Løsningen for meg har blitt å spise kun to ganger om dagen, da føler jeg at jeg spiser mer. Små måltider fører bare til økt apetitt hos meg, og jeg mister kontrollen. Jeg telte kalorier første halvåret, nå går det av seg selv. Jeg veier meg ofte for å følge med. Krysser fingrene for at du klarer det!😄 Anonymkode: 642df...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå