Gå til innhold

Merkelig svar fra legen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var hos legen for å få råd, trenger å legge på meg. For å legge på meg fikk jeg beskjed om å spise mye kjøtt spesielt svin og mye pasta. Tenkte ikke så mye på det der og da, men når jeg fikk tenkt meg om syns jeg det hørtes merkelig ut. Kan det stemme, eller burde jeg heller prate med en ernæringsfysiolog?

Anonymkode: cab66...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke legen din har så veldig mye peiling.

Hvis du skal legge på deg må du spise mye karbohydrater, fett og proteiner, og det skal være mer enn du forbrenner i løpet av en dag for å gå opp i vekt.

Du kan spise akkurat hva du vil godteri potetgull og is, men det er også viktig å spise grønnsaker, frukt, mye avocado, Yoghurt og melk, nøtter, banan,peanøttsmør, egg, kylling, fisk og all slags kjøtt og fjærkre.

Spis deg god og mett til alle måltid, og ha også mellommålti der du gjerne spiser nøtter, lomper med peanøttsmør og banan eller syltetøy eller noe kjeks.

Du kan drikke hva som helst.

Anonymkode: 49be2...f38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leger lærer ca ingenting om ernæring og det de lærer er gjerne utdatert. Det er 3 ting jeg vet allmennleger generelt ikke kan og det er ernæring, føflekker og bi effekt fra tungmetaller. Så ja du kommer lengre med å prate med en ernæringsfysiolog, selvfølgelig. 

Men ja du kan legge på deg mye muskler for eksempel ved å spise svin og pasta. Men skal du legge på deg i buken finnes det mye annet med mer fett. 

Anonymkode: 58636...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke legen din har så veldig mye peiling.

Hvis du skal legge på deg må du spise mye karbohydrater, fett og proteiner, og det skal være mer enn du forbrenner i løpet av en dag for å gå opp i vekt.

Du kan spise akkurat hva du vil godteri potetgull og is, men det er også viktig å spise grønnsaker, frukt, mye avocado, Yoghurt og melk, nøtter, banan,peanøttsmør, egg, kylling, fisk og all slags kjøtt og fjærkre.

Spis deg god og mett til alle måltid, og ha også mellommålti der du gjerne spiser nøtter, lomper med peanøttsmør og banan eller syltetøy eller noe kjeks.

Du kan drikke hva som helst.

Hvorfor sier legen det, da om de ikke har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi de tror de har peiling på alt Og så skal de virke selvsikker overfor pasienten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De liker å "vite alt" men sikkert bare fordi du spurte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leger lærer ca ingenting om ernæring og det de lærer er gjerne utdatert. Det er 3 ting jeg vet allmennleger generelt ikke kan og det er ernæring, føflekker og bi effekt fra tungmetaller. Så ja du kommer lengre med å prate med en ernæringsfysiolog, selvfølgelig. 

Men ja du kan legge på deg mye muskler for eksempel ved å spise svin og pasta. Men skal du legge på deg i buken finnes det mye annet med mer fett. 

Da burde jo legen heller henvist meg videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leger kan i allefall betydelig mer enn de fleste du får svar fra her. 

Anonymkode: d4ff0...e12

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen vil nok foreslå å spise mer av enkelte matvarer ifb mangler. Men jeg skjønner ikke helt hva pasta og svin skal dekke bortsett fra raske karbohydrater i pasta og litt jern i svin. Det er mer jern i rødt kjøtt om det er det du mangler. 

Anonymkode: 1f9b2...482

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til ting med høy,kaloritetthet som: nøtter, frø, ekstra smør på skiva, ekstra saus til middagen, litt olje på salaten, flytende kalorier som ikke metter veldig, smoothies (har feks oppskrift på en på 1000 kcal som kan drikkes på jevnt over hele dagen).

poenget er bare å få i seg mer en du forbruket. Å,for,å gjøre det er det enkleste å,øke inntaket av fettrike matvarer da fett er det næringsstoffer med høyest kaloriinnhold per mengde. 

Velg fet fisk over mager fisk, ekstra osteskive på brødskiva, peanøttsmør, drikk melk, smoothies,ol. Gjør små endringer som fungerer over tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 20.56):

Legen vil nok foreslå å spise mer av enkelte matvarer ifb mangler. Men jeg skjønner ikke helt hva pasta og svin skal dekke bortsett fra raske karbohydrater i pasta og litt jern i svin. Det er mer jern i rødt kjøtt om det er det du mangler. 

Anonymkode: 1f9b2...482

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 22.06):

Leger kan i allefall betydelig mer enn de fleste du får svar fra her. 

Anonymkode: d4ff0...e12

Finnes også leger som burde mistet autorisasjonen asap..altså ikke burde vært leger :) :) noen kan faget, andre ikke. Gosser meg hver gang jeg er innom legekontoret og de må slå opp i legemiddelhåndboka på nettet for å finne ut hva som kan feile meg der og da, hohoho..nesten så jeg kunne gjort det sjæl si! ;) 

Anonymkode: 88136...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strevde i mange år med å legge på meg, og følte ikke at min fastlege var den rette å forholde meg til bortsett fra blodprøver for å se om jeg hadde mangler.

Det jeg ble rådet til, av ernæringsfysiolog, var å satse på sunn mat. Men supplere kalorimengden med å drikke i meg kalorier. Istedenfor vann til maten, drikk melk, juice, smoothies osv. Det er enklere å drikke flere kalorier enn du trenger, enn å tygge de i deg.

Ikke for mye kondisjonstrening, men vektlegg styrketrening. Du ønsker ikke å legge på deg sittende i sofaen. 

Unngå at det går mer enn 3 - 4 timer mellom hvert måltid. Ha en plan, pakk med deg mat slik at kroppen ikke må tære på reservene.

Å legge på seg tar tid, akkurat som å slanke seg. Og på ett eller annet tidspunkt må du si at du er bra nok slik du er. Jeg er 164, og veier for første gang på mange år 50 kilo. Jeg tror kanskje det er litt koronatillegg, men jeg er ihvertfall for første gang på mange år fornøyd med det jeg ser i helfigurspeil :)

Lykke til!

Anonymkode: 728fc...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...