Gjest Jammerjanne Skrevet 15. september 2005 #1 Del Skrevet 15. september 2005 Hei. Jeg og mannen min er litt uenige om en ting her, og jeg vil gjerne høre deres synspunkter på det. vi har begge hver vår datter på 16 år fra et tildeligere ekteskap, samt tvilllingejenter sammen på 9 år. Alle barna bor hos oss fast. De to eldste jentene får 250. kr i uken i lommepenger, men det skal dekke kino, sminke ol. For å få disse pengene må rommet være i orden, samt de må lage middag 1 dag i uken hver. I tillegg kan de tjene 250 kr på å vaske huset, slik at de hver "får" 1500 i mnd av oss. Datteren min går i tillegg med avisen, passer barn, lufter hunder, handler og vasker hos eldre damer osv. Slik at i løpet av en mnd har hun faktisk utbetalt rundt 7.000,- Det synes jeg er alt formye for en 16 åring å ha til egen disposisjon, og vil tvinge henne til å spare til senere. Mannen min (og datteren min ) er helt uenige i det. Mannen min mener hun må få disponere det slik hun vil, da hun har tjent de selv. Hva mener dere?? Har jeg noe med hve hun bruker pengene sine til? Jeg er redd hun venner seg til et alt for høyt forbruk, og vil få problemer senere. Hva mener dere?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 15. september 2005 #2 Del Skrevet 15. september 2005 La hun dispinere de slev. men du kan jo ta en prat med henne om økonomi og sparing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2005 #3 Del Skrevet 15. september 2005 Syns det er vanskelig å nekte henne å disponere pengene selv. Men jeg ville så absolutt tatt en prat med henne ang forbruk og sparing og jeg syns heller ikke hun kan forvente å få så mye hjemme. Da tenker jeg på på penger til klær, sportsutstyr som sykkel, ski osv og ferier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 15. september 2005 #4 Del Skrevet 15. september 2005 Det kan hende jeg "henger" litt tilbake i tid her, men jeg synes faktisk at å gi dem 250 kroner i uken er alt for mye. Å holde rommet sitt ryddig og å hjelpe til hjemme burde være en selvfølge. Og når de i tillegg har jobber på si, lærer de å tjene penger selv og viktigheten av å legge til side hvis det er noe spesielt de ønsker seg. Jeg kjenner flere 16 og 17-åringer som faktisk også må betale foreldrene sine av lønnen de tjener for kost og losji. Jeg tror ikke jeg vil kreve dette av mine barn når de blir så store, men jeg forstår poenget ved det. De nærmer seg voksenalder og lærer således at penger ikke bare havner rett i neven, og at det faktisk koster å leve. Regninger, tak over hodet, mat etcetera. Jeg er enig med deg at de ikke bør disponere alle de pengene selv. Vi som foreldre skal forberede barna våre på voksenlivet og alt som kreves av dem der ute i den store verden. Det er ikke akkurat enkelt. Om vi må være "brutalt urettferdige" mot barna våre for at de skal forstå hvordan verden funker og få det bra når de en dag flytter ut, er det bedre det enn at de tror alt kommer rekende¨på en fjøl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. september 2005 #5 Del Skrevet 15. september 2005 jeg synes hun bør kunne disponere de pengene som hun vil, siden hun faktisk jobber for dem og tjener dem selv! men jeg ville tatt en prat med henne om det, fortalt litt hva hun kan gjøre og hva det kan gi henne på sikt. f.eks: hun tjener 7000,- på en måned. dersom hun setter 5000,- inn på en sparekonto, så vil hun om ett år ha spart opp 60.000,- ! da har hun penger til lappen og en bruktbil allerede før hun er atten! selv om hun sparer 5000,- hver måned, så vil hun likevel ha 2000,- å kose seg med hver måned, det er over 400,- uka det, som KUN skal dekke kino og kos! vis henne hva hun kan oppnå ved å spare, men la henne velge det selv. og finn gjerne eksempler som er interessant for 16 åringer. å snakke om hus og innskudd til leilighet kan være totalt uinteressant for en 16åring, da dette godt kan ligge lenger frem i tid en man gidder tenke på som 16. bil, moped, reise er kanskje lettere å se "verdien" i om man ikke er en fornuftig 16åring da? har hun hittil sløst bort alle pengene? siden du vil gå inn å kontollere henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #6 Del Skrevet 15. september 2005 En 16 åring er mer en voksen nok til selv å bestemme over sine egne penger.. Men i det ligger det at h*n selv også bør være ansvarlig for hele sin øknomi. Av foreldre bør en 16 åring kun motta hus og mat + evt en fast sum. En 16 åring bør altså selv disponere penger til klær, fritidsaktiviteter osv. Hvor mye av pengene som går til disse tingene h*n får av foreldre og hvor mye h*n tjener selv varierer, men jeg syens uansett at 16 åringer er for gamle til å "få ny jakke av mamma". Da bør de ha en fast pengesum (som 1500 pr mnd jo er et godt eksempel på) + det de tjener selv til selv å skulle betale sine egene utgifter (utenom mat og hus) og da selv kunne disponere osv. Ingen lærer å håndtere sin økonomi og spare osv før de selv har friheten og muligheten til det. Jeg var selv 13 år da jeg begynte å få en fast sum pr år (6000 kr den gang) som skulle dekke alt annet enn mat og hus. Og jeg lærte utrolig mye av det! De første par årene var jeg blakk ofte og kunne ikke bli med venner på ting pga det, men av det lærte jeg.. Så innen jeg var 19 og flyttet fra hjemme var jeg blitt en riktig sparer og fornuftig med penger... Dette er en modell jeg definitivt har planer om å bruke på egne barn og anbefaler på det varmeste for andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 15. september 2005 #7 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg kjenner flere 16 og 17-åringer som faktisk også må betale foreldrene sine av lønnen de tjener for kost og losji. Jeg tror ikke jeg vil kreve dette av mine barn når de blir så store, men jeg forstår poenget ved det. ← Da regner jeg det som en selvfølge, at foreldrene gir barnetrygden til barna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2005 #8 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg er enig med de fleste her, at du bør la henne disponere pengene selv, men prøve å overbevise henne til å spare (noe av) pengene sine. Fortell henne det du forteller oss, at du er redd hun skal venne seg til for høyt forbruk. Er ikke så lenge siden jeg var 16 selv, og jeg forstod slike ting da, når mamma "maste". Jeg forstod også at hun bare ville mitt eget beste Når det er sagt, så lurer jeg på hvorfor du ser behovet for å fortsette å gi henne ukepenger? Jeg fikk ikke lenger ukelønn når jeg begynte å tjene penger selv (som 14-åring) og syntes det var helt logisk og greit. Og det innebar at jeg etterhvert begynte å betale det meste av mitt eget selv, som hygieneartikler, klær, kino etc. Og egentlig er jeg glad for at vi ordnet det sånn, for da ble det ikke veldig stor omstilling for meg da jeg flyttet på hybel som 16-åring. Men jeg forstår jo at det vil bli litt forskjellsbehandling dersom du inndrar den ene 16åringens ukelønn og ikke den andres. Kanskje du kan begynne å sette inn ukelønna på en sparekonto? Dersom du vil fortsette å gi det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 15. september 2005 #9 Del Skrevet 15. september 2005 Siden hun er 16 år og tjener pengene selv, syns jeg det er naturlig at hun disponerer dem selv. Men det blir kanskje ikke naturlig at dere skal betale henne penger i tillegg? 7000 kr i månden til klær og moro er ganske mye penger! Det er mye viktigere at hun lærer å bruke pengene riktig, og gjerne lære å spare. Ettersom hun har god råd nå, vil hun sannsynligvis få seg en økonomisk "trøkk" før eller seinere, når pengene skal gå til husleie, strøm, mat og andre daglige nødvendigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. september 2005 #10 Del Skrevet 15. september 2005 Hei. Takk for synspunkter, ser de fleste mener hun bør disponere det selv, men ta en prat om sparing og slikt. Jeg føler jeg ikke kan kutte ned på hva jeg betaler fori forhold til hva hobbyer, sportsutstyr ol, fordi jeg ikke vil gjøre forskjell på de to. De er jevngamle og følger med på hva den andre får. Jeg kan ikke "straffe" min datter med å kjøpe ski til hans datter og ikke gi noe til henne fordi hun er flink å jobber selv, mens hans bare gjør det hun må for å få ukelønn. Jeg vet ikke helt hvor mye hun bruker, men hun kjøper veldig mye klær og sminke. Og det er snakk om dyre plagg og produkter. Hun kan godt finne på å spare en stund for så å kjøpe en jakke til flere tusen. Prøver å å motivere for sparing, som bil og førerkort. Førerkortet er de lovet av farmor om de ikke begynner å røyke, så den gulleroten hjelper ikke.. Ang om å gi 250 kr til en 16 åring i uka, så er nok det de ligger på rundt her. Har snakket med flere av de andre foreldrene, og vi er nok midt på treet med den summen. Jeg synes ikke det er en selfølge at barna skal vaske, lage middag og holde orden hjemme. Selv om en 16 åring kan ta mange av disse oppgavene, synes jeg det er greit å "belønne" for at de gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jammerjanne Skrevet 15. september 2005 #11 Del Skrevet 15. september 2005 En liten kommentar, ser at slutten av innlegget mitt kan misforstås. Jeg mener ikke at en 16 åring IKKE skal bidra hjemme, men jeg mener det er riktig å belønne det. I mine øyne er de "bare" 16 år... Dessuten lager tvillingene så mye rot at det er ingen enkle jobb å rydde der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 15. september 2005 #12 Del Skrevet 15. september 2005 Tenk om vi alle hadde fått lønn for å gjøre husarbeid? Da hadde vi vært rike da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #13 Del Skrevet 15. september 2005 Det er vel ingen som har foreslått at dere skal "straffe" den ene av barna fordi hun jobber. Poenget er at dersom de får 250 kr i uka i tillegg til kost og losji og er 16 år (en alder da de fleste begynner å ha mulighet til å tjene litt selv om de gidder) bør de ikke lenger få turutstyr, klær, penger til fritidsaktiviteter osv, men heller betale dette selv. Husk nå på at 18 års dagen med fult ansvar for eget liv og egen økonomi er rett rundt hjørnet og de er fullstedig i stand til å ta ansvar selv.. (du må bare klare å se på at de gjør et par bommerter.. dersom mamma kommer rasende inn for å redde dagen lærer de ingenting) 250 kr i mnd + det man tjener selv er myye penger.. selv når man betaler alt utenom kost og losji selv. Da jeg var på den alderen fikk jeg ikke lengere noe av mine foreldre.. De mente at jeg kunne bruke det jeg selv tjente på alt annet enn kost og losji.. (og en bussbillett til bestemor pr år.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #14 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg var vel selv i en annen situasjon enn din datter på den alderen; jeg begynte ikke å jobbe før jeg var ferdig med videregående og fikk heller ikke mye lommepenger. Således ble jeg veldig avhengig av mine foreldres velvilje (og økonomi!) når jeg ønsket meg noe. Ikke moro, og jeg skulle ønske jeg hadde tjent noen egne penger på den tida. Sånn sett skal datteren din ha all ære for at hun tar så mye småjobber - og hun bør absolutt belønnes ved å få disponere pengene selv. Men jeg er enig i at det blir mye penger å bare forbruke, samtidig som man også har godt av å lære å spare. Konkrete råd vet jeg ikke om jeg har, men hva med å diskutere om ukelønna dere gir henne kan settes inn på sparekonto? (selv om det kanskje føles urettferdig pga stesøsteren er det jo lurere...). Hvor mye tid bruker hun på å jobbe? Går det utover skole? Det går kanskje an å sette en maksgrense for hvor mye hun "får lov" å jobbe pr uke så lenge hun går på skole - det er jo viktig å prioritere andre ting enn penger... Vet ikke jeg, men jeg synes i hvert fall 7000 kr er veldig mye penger å ha bare til "luksus"; i voksen alder tror jeg sjelden jeg har hatt et slikt overskudd av lønna mi, liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 15. september 2005 #15 Del Skrevet 15. september 2005 Da regner jeg det som en selvfølge, at foreldrene gir barnetrygden til barna? ← Det gjør ikke jeg. Barn koster masse penger, så barnetrygden og mer til går med til barna hver måned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 15. september 2005 #16 Del Skrevet 15. september 2005 Det gjør ikke jeg. Barn koster masse penger, så barnetrygden og mer til går med til barna hver måned ← Ja, men hvis 16 åringen skal betale for kost og losji selv, så synes jeg det bør være en selvfølge at foreldrene gir barnetrygden til barna! Jeg synes forresten det er ganske sykt å kreve betaling for kost og losji fra 16 åringer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #17 Del Skrevet 15. september 2005 Ja, men hvis 16 åringen skal betale for kost og losji selv, så synes jeg det bør være en selvfølge at foreldrene gir barnetrygden til barna! Jeg synes forresten det er ganske sykt å kreve betaling for kost og losji fra 16 åringer! ← Nå får man vel uansett bare barnetrygd til barnet er 16 år gjør man ikke, så det er ikke en problemstilling.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. september 2005 #18 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg føler jeg ikke kan kutte ned på hva jeg betaler fori forhold til hva hobbyer, sportsutstyr ol, fordi jeg ikke vil gjøre forskjell på de to. De er jevngamle og følger med på hva den andre får. Jeg kan ikke "straffe" min datter med å kjøpe ski til hans datter og ikke gi noe til henne fordi hun er flink å jobber selv, mens hans bare gjør det hun må for å få ukelønn.← jeg synes heller ikke dere skal forskjellsbehandle de to døtrene, men jeg synes at når man er 16 og får 250 kroner i uka til kun fjas, så trenger faktisk ingen av dem å få penger til sportsutstyr og klær utenom det de får i ukepenger og til jul og bursdag! om de ønsker å begynne med en sport der de trenger dyrt utstyr så får de vel pent spare eller ønske seg det til bursdag/jul. ellers skjemmer dere dem rimelig bort. dersom dere faktisk ikke gir dem slike ting i tillegg til ukespenger, så vil de også lære at den av dem som faktisk jobber og tjener penger, har råd til å kjøpe nye slalomski når det trengs, mens den av dem som ikke gidder gjøre mer en akkurat nødvendig for å få lommepenger, den må vente lenger før hun får det hun vil ha. det er faktisk bare en sunn lekse for dem begge å lære! å gi dem 250 kroner uka i TILLEGG til annet de ønsker seg, synes jeg er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 15. september 2005 #19 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg synes det bli helt feil å skulle gi din datter mindre penger fordi hun er flink å jobbe selv. Det er vel lite sansynelig at hun vil fortsette å jobbe for pengene hvis hun heller kan få dem. Jeg synes også det blir feil at hun skal få mindre av dere siden hun tjener egne penger. Dere har bestemt en sum 16-åringene skal få, og hva den skal dekke. Stå ved det. Hvis det skal forandres på, mener jeg at dere heller bør snu på det, å gjøre det slik at dere dekker mindre for begge to. Sånn vil den som er flink til å jobbe "tjene" på det. Når det gjelder kost og losji så mener jeg at det er foreldrenes ansvar å bekoste det fram til barnet er 18 år. Når det gjelder det å få disponere pengene fritt ser jeg at jeg er uenig med ganske mange her. Å lære å "sløse" bort så mye penger, tror jeg neppe er særlig lurt. Jeg har sans for den modellen mine foreldre brukte på meg. Så lenge jeg brukte pengene jeg tjente fornuftig blandet de seg ikke inn, men dersom jeg begynte å sløse tok de over kontrollen for en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 15. september 2005 #20 Del Skrevet 15. september 2005 Nå får man vel uansett bare barnetrygd til barnet er 16 år gjør man ikke, så det er ikke en problemstilling.. ← Jaha, da var det rart at foreldrene mine fikk barnetrygd for meg til jeg var ferdig på vgs, det vil si 18 år.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå