Gå til innhold

Hva skjer med språket vårt? "Øynene mine blør...."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Slik har det nok alltid vært, men tidligere hadde ikke de med skrivevansker tilgang til medier. Fint at alle har hver sin mobil og pc i dag, slik at skolene blir klar over hvor ille undervisningen er. Dessverre stiller de heller diagnoser, for å slippe å ta tak i problemet. Men vi må være litt rause i forhold til språket, det er ikke like lett for alle. Men bedre kan det gjøres, helt sikkert.

Anonymkode: ff16f...373

Skoler stiller ikke diagnoser. 

Anonymkode: c0b09...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mange som ikke differensierer mellom «det visste jeg ikke» og «det viste jeg ikke», når de mener førstnevnte.
 

En annen ting som ofte går igjen er «hva syntes du om den nye vesken min?», når de mener «hva synes du om du den nye vesken min?»

Anonymkode: 028b8...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg skriver heller ikke plettfritt norsk. Det er heller ikke noe jeg forventer av noen. Men enkelte skrivefeil irriterer meg mer enn andre.

Som f.eks "Hvem bil" og "statestikk". 

Anonymkode: 5be2b...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Slik har det nok alltid vært, men tidligere hadde ikke de med skrivevansker tilgang til medier. Fint at alle har hver sin mobil og pc i dag, slik at skolene blir klar over hvor ille undervisningen er. Dessverre stiller de heller diagnoser, for å slippe å ta tak i problemet. Men vi må være litt rause i forhold til språket, det er ikke like lett for alle. Men bedre kan det gjøres, helt sikkert.

Anonymkode: ff16f...373

Dette uttrykket er nok det som irriterer meg mest. Både hører og ser det brukt feil hver eneste dag, jeg blir gal av det. Det blir som å si kaffe når man snakker om indrefilet, det gir ingen mening overhodet. Nesten ingen bruker det korrekt. Folkens, det betyr sammenligna med. Er det ikke det man ønsker å si er korrekt uttrykk med tanke på eller synonymer til det. Det er flaut å se på nyheter på TV, der den ene etter den andre med solid utdannelse og samfunnsmessig viktig jobb sier noe som gir null mening. Tips til drikkelek: se på TV2 Nyhetskanalen og ta en shot hver gang noen bruker uttrykket feil. Da blir man fort full.

Ellers har man jo bruk av og/å, de/dem, forholdsregler/forhåndsregler, overfor/ovenfor. De to sistnevnte eksemplene er brukt feil omtrent like mye som i forhold til.

Det aller verste er dog kj/skj-problematikk. Når folk som ikke gidder å snakke riktig begynner å skrive like dumt som de snakker kjenner jeg at jeg blir litt redd for å få hjerteinfarkt. Det er språklig voldtekt i sin mest alvorlige form.

Anonymkode: 45f13...944

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er ikke helt nazi med tanke på rettskriving, men det er en del ting som det nesten gjør vondt i øynene å lese.  Noen eksempler:

-Når noen forteller hvor de var på ferie i fjord.

-Når noen forteller hvordan eller hvem veske de har kjøpt seg.

-Når noen ga en presang til hun.

-Når noen har fått ny sove sofa.

-Når noen liker å hoppe å danse.  

(Og når jeg finner enda en måte man kan prøve å skrive nysgjerrig på.  Bare i løpet av få dager har jeg lest disse variantene: Nyskjerrig, nysskjerri, nyssgjerrig og nyssjerrig 😏).

Jeg synes faktisk det er litt rart at mennesker som er født og oppvokst i Norge ikke behersker skriftspråket vårt.

Anonymkode: aa7c7...4e6

Språk har alltid forandrer seg 

Anonymkode: 25df7...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ytmnd skrev (21 timer siden):

Tipper det har noe med all engelsken vi blir utsatt for. Tar meg selv i å tenke "hva heter det på norsk" hver eneste dag! Alt jeg konsumerer av underholdning er på engelsk (spill, lesestoff, film osv). Kommunikasjon foregår på engelsk. Bruker ikke norsk teksting heller.

Det er vel bare ett spørsmål om tid før jeg både tenker og drømmer på engelsk, noe jeg ønsker velkommen. Aldri likt norsk.

https://www.nrk.no/kultur/engelsk-dominerer-i-medieinnhaldet-til-barn-_-dramatisk-meiner-sprakradet-1.15172422

forbehold om dårlig norsk, det er ikke min ting 😅

Hva er galt med norsk, egentlig? Er det ikke kult nok for deg? Viktig for deg å være såååå kul og internasjonal? Rimelig spesielt å mislike sitt eget språk, syns jeg. Jeg ser og leser mye engelsk underholdning selv jeg, men man glemmer da ikke sitt eget språk for det. Folk som «hele tiden» sier «ååååh, hva heter det på norsk igjen ‘a?» er de tåpeligste menneskene jeg vet om. Man glemmer ikke sitt eget språk av å se amerikanske videoer på YouTube og amerikanse filmer uten teksting. Ikke faen! 

Jeg (eller rettere sagt besteforeldrene mine) kjente en eldre mann som flyttet til USA som ung for femti år siden og da skulle man tro man glemte det meste av norsken. Men neida, da han kom på besøk til oss for mange år siden slo han om til norsk med en gang som om han aldri hadde snakket noe annet språk. Han hadde knapt nok snakket eller skrevet norsk på 50 år. Så folk som mener at de har glemt norsken etter en langhelg i London kan ta seg et helt brett med boller!

Endret av jukkapalme
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Språk har alltid forandrer seg 

Anonymkode: 25df7...be0

KJuer Kjdfhfhf iKjfhrohoshro skjdfsdflkjsdflsjdf. 

Skjønte du hva jeg mente? 

Anonymkode: b60dc...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asberger

Sjokelade

ull genser

Intresangt

 

Anonymkode: 9c07f...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine irritasjoner:

- Når folk sier/skriver "hvordan" (eller hvem, for den saks skyld..) der det skal være "hvilken" 🤯

- Hun/henne

- I forhold til

- Feil bøying av verb. Et eksempel fra i bare i dag er "settet" (satt). Andre ekempler er "jeg gådde hele veien", "vi lodde masse", "jeg har drikt vann".

Jeg blir gal.

Anonymkode: 5b762...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at KG-diskusjoner var eksamen. 

Anonymkode: 85e37...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert feil tråd å spørre i, men siden det er mange flinke her i rettskriving her prøver jeg likevel.  Er det riktig å skrive i hvertfall, ihvertfall eller hvertfall? 

Anonymkode: 9a270...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#nofilter# skrev (2 minutter siden):

i hvert fall

Takk! 🙏 

Anonymkode: 9a270...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og/å er det mange som sliter med, ikke det verste jeg leser. 
 

Men nordlendinger, hold for øynene. Jeg syns dialekten er helt OK, men fytti faen så stygt «nu blir æ å dra dit» høres ut.

Anonymkode: 7307d...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Se 1:44

Anonymkode: 85e37...a8c

Hun er morsom :) "I forhold til" blir misbrukt/feil brukt på det groveste i den videosnutten :fnise:

Anonymkode: b5e2f...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ytmnd skrev (På 10.7.2021 den 15.10):

Tipper det har noe med all engelsken vi blir utsatt for. Tar meg selv i å tenke "hva heter det på norsk" hver eneste dag! Alt jeg konsumerer av underholdning er på engelsk (spill, lesestoff, film osv). Kommunikasjon foregår på engelsk. Bruker ikke norsk teksting heller.

Det er vel bare ett spørsmål om tid før jeg både tenker og drømmer på engelsk, noe jeg ønsker velkommen. Aldri likt norsk.

https://www.nrk.no/kultur/engelsk-dominerer-i-medieinnhaldet-til-barn-_-dramatisk-meiner-sprakradet-1.15172422

forbehold om dårlig norsk, det er ikke min ting 😅

Det er ganske rart å være norsk og aldri ha likt sitt eget språk. Er ikke noe man går rundt og plages over.  Hadde vært ganske kjedelig om alle snakket engelsk. 

Anonymkode: 58f6a...cd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...