AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg var på New Yorker. Jeg glemte å legge tilbake et klesplagg som jeg ikke skulle ha. Verdi 100kr. Jeg oppdaget dette på tur ut til bilen. Min venninne gikk sammen med meg. Jeg sa dette til henne. Hun er en veldig moralsk person. Jeg stoler på henne, og vet hun aldri ville stjelt noe ifra meg. Hun er for øvrig en veldig ærlig person og alt det der. Intelligent og har høy utdanning. Jeg er litt uvitende, ikke så interessert i kultur eller politikk. Hun vet mer om verden enn meg. Uansett. Poenget. Er. Hun sa til meg det bare var dumt å gå inn, risikere å bli tatt, for å legge tilbake klesplagget. Dette var en stor kjede, de gikk ikke særlig i tap, bare bortkastet energi å bry seg om dette. Jeg tenker jo at hun har et poeng, så jeg gav litt faen. Men når jeg kommer hjem, ringer jeg bestekompisen min og forteller om dette. Han tar strengtonen med en gang til meg og sier jeg vil da for f ikke være noen tyv. Og han er bastant på at jeg MÅ gå tilbake i morgen for å betale og gjøre opp for meg. Jeg sitter og er litt sånn MEh. På en side tenker jeg at karma tar meg hvis jeg ikke betaler, og vil ikke at bestekompisen min skal være sur på meg. Samtidig som jeg tenker at det er bortkastet tid å bruke på dette, og det finnes verre ting i verden. Kan dere gi meg noen flere perspektiver på dette? Dette er første gangen dette skjer. Første gang jeg får dette dilemmaet. Anonymkode: 876cd...d32
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Det eneste rette er å levere det tilbake. Prat med de ansatte om hva som skjedde, og at du fikk dårlig samvittighet av uhellet, og gjør opp for deg. Litt kjipt da, om du lar dette ligge og vekterne finner ut av dette via overvåkningskamera i/ved butikken. Hva skal du si til ditt forsvar om at du ikke leverte tilbake? Anonymkode: d338f...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste rette er å levere det tilbake. Prat med de ansatte om hva som skjedde, og at du fikk dårlig samvittighet av uhellet, og gjør opp for deg. Litt kjipt da, om du lar dette ligge og vekterne finner ut av dette via overvåkningskamera i/ved butikken. Hva skal du si til ditt forsvar om at du ikke leverte tilbake? Anonymkode: d338f...5d0 Ja, jeg burde vel gjøre det. Skal dra i morgen. Jeg burde gå til de og fortelle det istedenfor å bare gå dit og betale og late som ingenting? Anonymkode: 876cd...d32 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #4 Skrevet 10. juli 2021 Jeg hadde gått tilbake for egen samvittighets skyld. Bare si at du oppdaget det når du kom hjem, ha med kvittering og det andre du kjøpte så de ser at du handlet også Sånt skjer, og forklarer du ærlig så skal de ikke være vanskelige på det. "Hei, var her i går og handlet en del, og når jeg kom hjem oppdaget jeg at denne toppen ikke stod på kvitteringen! Så jeg ville komme tilbake i dag og sørge for at jeg fikk betalt for den, jeg er jo ikke en tyv". Anonymkode: 243a1...86e 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #6 Skrevet 10. juli 2021 Hvis du går tilbake må du selvfølgelig si ifra til betjeningen om hva som har skjedd. Hadde du tenkt å snike plagget inn igjen for så å late som ingenting? Anonymkode: 45b8f...aa7 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #7 Skrevet 10. juli 2021 Jeg har jobbet i klesbutikk. Om noen hadde kommet med et plagg og fortalt litt brydd at de ved et uhell hadde tatt det med seg hjem dagen før når de handlet, så hadde jeg bare ledd og sagt "uhell skjer" og ikke tenkt mer på det. Anonymkode: e0279...a3f 11
Ullvott Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 Hvis du går tilbake med plagget må du selvsagt si fra. Å "lure det med inn" for å legge det tilbake er ikke et alternativ. Du sier noe slikt som: "Hei. Jeg var her i går og handlet, og så oppdaget jeg at det ble med et plagg for mye i posen. Jeg har det med meg tilbake nå." 9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 Dette har skjedd meg flere ganger. Jeg har produktet i hånden, lagt det i vognen eller på en eller annen måte fått det med meg hjem uten å betale. Jeg reiser alltid tilbake og snakker med betjeningen. Jeg har aldri møtt en sur ansatt. Alle forstår at dette kan skje. Jeg ville aldri gjort meg til tyv for usle 100kr.. Og selvsagt snakker du med betjeningen og sier at du fikk den med deg hjem uten å betale for den. Anonymkode: b9632...99b 1
Skriveleif Skrevet 10. juli 2021 #10 Skrevet 10. juli 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var på New Yorker. Jeg glemte å legge tilbake et klesplagg som jeg ikke skulle ha. Verdi 100kr. Jeg oppdaget dette på tur ut til bilen. Min venninne gikk sammen med meg. Jeg sa dette til henne. Hun er en veldig moralsk person. Jeg stoler på henne, og vet hun aldri ville stjelt noe ifra meg. Hun er for øvrig en veldig ærlig person og alt det der. Intelligent og har høy utdanning. Jeg er litt uvitende, ikke så interessert i kultur eller politikk. Hun vet mer om verden enn meg. Uansett. Poenget. Er. Hun sa til meg det bare var dumt å gå inn, risikere å bli tatt, for å legge tilbake klesplagget. Dette var en stor kjede, de gikk ikke særlig i tap, bare bortkastet energi å bry seg om dette. Jeg tenker jo at hun har et poeng, så jeg gav litt faen. Men når jeg kommer hjem, ringer jeg bestekompisen min og forteller om dette. Han tar strengtonen med en gang til meg og sier jeg vil da for f ikke være noen tyv. Og han er bastant på at jeg MÅ gå tilbake i morgen for å betale og gjøre opp for meg. Jeg sitter og er litt sånn MEh. På en side tenker jeg at karma tar meg hvis jeg ikke betaler, og vil ikke at bestekompisen min skal være sur på meg. Samtidig som jeg tenker at det er bortkastet tid å bruke på dette, og det finnes verre ting i verden. Kan dere gi meg noen flere perspektiver på dette? Dette er første gangen dette skjer. Første gang jeg får dette dilemmaet. Anonymkode: 876cd...d32 Det finnes en gylden regel som heter; Gjør mot andre som du ønsker at dem skal gjøre mot deg. Den bruker jeg selv hver gang jeg er i tvil. Hva ville du selv ønsket om du eide butikken? En annen ting er om ansatte kan bli gjort ansvarlig for at ting mangler 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #11 Skrevet 10. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde gått tilbake for egen samvittighets skyld. Bare si at du oppdaget det når du kom hjem, ha med kvittering og det andre du kjøpte så de ser at du handlet også Sånt skjer, og forklarer du ærlig så skal de ikke være vanskelige på det. "Hei, var her i går og handlet en del, og når jeg kom hjem oppdaget jeg at denne toppen ikke stod på kvitteringen! Så jeg ville komme tilbake i dag og sørge for at jeg fikk betalt for den, jeg er jo ikke en tyv". Anonymkode: 243a1...86e Ja, jeg kjøpte ingenting annet der. Greia var at jeg og venninna mi var på forskjellige butikker inne på kjøpesenteret, og jeg hadde funnet diverse plagg på New Yorker, men mens jeg stod i kassa, fant jeg ut at jeg hadde lagt igjen bankkortet mitt i bilen, derfor la jeg bare tilbake alle (trodde jeg) varene, men glemte det ene. Så jeg handla aldri noe der. Men ja, jeg er jo ingen tyv. Det var et uhell da jeg gikk ut fra butikken. Men nå har jeg jo et valg. Og det rette er vel å levere tilbake, og si ifra. Selv om jeg synes det er veeeldig kleint. Liker ikke en gang å spørre om ting i butikker. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du går tilbake må du selvfølgelig si ifra til betjeningen om hva som har skjedd. Hadde du tenkt å snike plagget inn igjen for så å late som ingenting? Anonymkode: 45b8f...aa7 Ja, jeg tenkte å snike det med meg inn, for så å gå og betale i kassen. Er kanskje dumt det? Jeg håper bare jeg ikke blir anmeldt til politiet for tyveri og får noe på rullebladet mitt nå når jeg går tilbake. Kanskje det ender opp med at jeg får en bot jeg må betale. Da hadde det vært bedre å donert noe penger til en veldedighet. Anonymkode: 876cd...d32 1
herzeleid Skrevet 10. juli 2021 #12 Skrevet 10. juli 2021 Jeg hadde gått tilbake og fortalt hva som skjedde og jeg tror oppriktig talt det er sunt for selvfølelsen at en opptrer oppriktig og ærlig i slike tilfeller heller enn å handle feil for noe som i grunn kun er småpenger. Samtidig vet jeg ikke hvordan det er med kameraovervåkning der og om en risikerer at en blir anmeldt neste gang en kommer innom. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 #13 Skrevet 10. juli 2021 Det ble så jeg gikk tilbake, betalte for varen, sa det som hadde skjedd. Hun i kassa var veldig hyggelig og det fikk ikke noen øvrige konsekvenser for meg. Men det var veldig kleint å gjøre. Det var noen jeg fortalte dette til, som sa ved å gå tilbake, oppførte jeg meg som en tyv og gav uttrykk for at jeg stjal, men angra på det etterpå. Og jeg burde bare latt det være. Menmen, det er gjort noe, og jeg kan legge dette bak meg. Vet ikke helt hva lærepengen skal være. Problemet var jo i utgangspunktet min distrehet, og jeg vet ikke om det er noen kur for den. Anonymkode: 876cd...d32 6
Skriveleif Skrevet 10. juli 2021 #14 Skrevet 10. juli 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det ble så jeg gikk tilbake, betalte for varen, sa det som hadde skjedd. Hun i kassa var veldig hyggelig og det fikk ikke noen øvrige konsekvenser for meg. Men det var veldig kleint å gjøre. Det var noen jeg fortalte dette til, som sa ved å gå tilbake, oppførte jeg meg som en tyv og gav uttrykk for at jeg stjal, men angra på det etterpå. Og jeg burde bare latt det være. Menmen, det er gjort noe, og jeg kan legge dette bak meg. Vet ikke helt hva lærepengen skal være. Problemet var jo i utgangspunktet min distrehet, og jeg vet ikke om det er noen kur for den. Anonymkode: 876cd...d32 Det er ingen lærepenge her. Du gjorde det som riktig var. Du hadde dårlig samvittighet fordi du visste at noe var galt og du rettet opp i det. Hadde du valgt å beholde den ubetalte varen når det gikk opp for deg at du ikke hadde betalt så ville det ikke være et uhell lengre, men et tyveri. Selvsagt er det ubehagelig å rydde opp, men til syvende og sist handler det om din egen samvittighet og nå er du faktisk et godt forbilde for andre. Flere ville jo som du ser valgt å være en tyv. Godt kjempet!:) 4
Adrenalina1 Skrevet 11. juli 2021 #15 Skrevet 11. juli 2021 Adara skrev (På 10.7.2021 den 12.02): Jeg hadde ikke gått tilbake. Nei, for folk som deg eier hverken moral, samvittighet eller respekt for andres eiendom. 2
Hulderen Skrevet 11. juli 2021 #17 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det ble så jeg gikk tilbake, betalte for varen, sa det som hadde skjedd. Hun i kassa var veldig hyggelig og det fikk ikke noen øvrige konsekvenser for meg. Men det var veldig kleint å gjøre. Det var noen jeg fortalte dette til, som sa ved å gå tilbake, oppførte jeg meg som en tyv og gav uttrykk for at jeg stjal, men angra på det etterpå. Og jeg burde bare latt det være. Menmen, det er gjort noe, og jeg kan legge dette bak meg. Vet ikke helt hva lærepengen skal være. Problemet var jo i utgangspunktet min distrehet, og jeg vet ikke om det er noen kur for den. Anonymkode: 876cd...d32 Bra at du ordnet opp! Klart du ikke oppførte deg som en tyv ved å gå tilbake. Du oppførte deg som en ærlig og redelig person som ryddet etter deg når du hadde hatt et uhell.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 Jeffe skrev (23 timer siden): Hehe bete! Haha, ja, gikk visst litt kjapt da jeg laga denne tråden. Skulle stå "betale". Men egentlig skulle jeg skrevet "glemte legge tilbake klesplagg". For greia var at jeg glemte bankkortet mitt i bilen, og fant ut i køa jeg ikke kunne kjøpe varene jeg hadde i handa, så måtte henge de tilbake i butikken. Litt klumsete dag kan man si! Anonymkode: 876cd...d32
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 Eneste gang jeg har stjålet et plagg var da jeg skulle prøve basketsko og tok på et par ekstra tennissokker som lå i en eske ved siden av siden jeg alltid brukte to par da jeg spilte basket og etter å ha prøvd mange par glemte jeg å ta de av. Oppdaget det først sent på kvelden at jeg hadde på to par. Det gjorde jeg ikke noe med. Anonymkode: da34a...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå