Gå til innhold

Har folk bare gradvis vendt seg til at vi skal ha fattigdom i landet og blitt num\ likegyldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan godt hende jeg tar feil, men synes det er mye mindre sympatisører for fattigdom og liten vilje i folket til å støtte opp om sosial urettferdighet nå mot sånn det var for noen år siden. Har få konkrete eksempler, men er bare en oppfatning jeg har igjennom media. Tar jeg feil?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du mer vi burde ha gjort? Det er ikke mulig for enkeltpersoner å hjelpe alle, og sikkerhetsnettet i landet er av de aller beste i verden. Skulle gjerne sett at det var mindre fattigdom, men vanskelig å se hva som kan gjøres!

Anonymkode: afd87...55f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel sikkert det at det er så mye skriking overalt av interessegrupper av folk av kognitive grunner må velge å lukke seg og å bli passive/likegyldige for at det ikke skal bli overload. Ingen har jo lyst til å få psykiske vansker på grunn av all støyen som er rundt oss, og det begynner å hope opp med problemer og når problemer når et visst punkt er det ikke sånn "brette opp ermene"-mentalitet lenger heller, men mer en stor byrde og et stort ork. Dugnad forutsetter overskudd. 

Anonymkode: a9d4a...47d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 av 4 voksne i Norge mellom 18-67 år er ikke i jobb, og lever av andres skattepenger og velferd. Det sier seg selv at dette ikke kan vare i all overskuelig fremtid. Kloden og verden har talt; fremtiden må bli grønnere, og oljeeventyret som gjorde oss rike på 60/70-tallet nærmer seg slutten. Norge har trolig verdens beste velferdssystem, så om du mener folk er fattige nå så er du naiv. Bare se til USA, hvor helsevesenet er privatisert og folk dør av corona fordi de ikke har råd til sykehusbehandling. Høgskole- og universitetsutdanning koster hundretusenvis av kroner mens i Noege så er det gratis. Her er fremdeles alle muligheter åpne, men det har en sluttdato.

Anonymkode: f5be2...781

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når det blir rødgrønn regjering etterhvert kommer interessegruppene til å finne fram megafonene til skrike til seg mer penger.

Anonymkode: 30814...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1 av 4 voksne i Norge mellom 18-67 år er ikke i jobb, og lever av andres skattepenger og velferd. Det sier seg selv at dette ikke kan vare i all overskuelig fremtid. Kloden og verden har talt; fremtiden må bli grønnere, og oljeeventyret som gjorde oss rike på 60/70-tallet nærmer seg slutten. Norge har trolig verdens beste velferdssystem, så om du mener folk er fattige nå så er du naiv. Bare se til USA, hvor helsevesenet er privatisert og folk dør av corona fordi de ikke har råd til sykehusbehandling. Høgskole- og universitetsutdanning koster hundretusenvis av kroner mens i Noege så er det gratis. Her er fremdeles alle muligheter åpne, men det har en sluttdato.

Whataboutism gjør ikke det faktum at vi har stadig økende relativ fattigdom i Norge mindre sant.

Anonymkode: d4182...e2c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fattigdom trenger ikke bety at de har så lite at dem dør av sult etc. Men at de har så lite at de nesten ikke kan møte basic needs og ikke blir en del av det normale samfunnet. 

Ja for mange går på trygd, men hva har resultatet vært om disse ikke gikk på trygd? Jeg tror arbeidsledigheten hadde vært skyhøy. Fakta er at AI kommer til å konke ut majoriteten av yrkesgruppene etter hvert og da må nok enda flere leve på staten. De dummeste av oss sliter allerede med å være i arbeid og den utviklingen går sakte med sikkert videre til de smarte også. Jeg tror ikke vi kan basere oss på det systemet vi har akkurat nå. Da blir det 10% rike og et høyt antall fattige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge det ikke rammer en selv, lukker en øynene for det. 

Anonymkode: d1187...cd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge det ikke rammer en selv, lukker en øynene for det. 

Anonymkode: d1187...cd9

Heller det enn å ende opp på psykiatrisk. 

Anonymkode: a9d4a...47d

Skrevet
kikkana skrev (2 minutter siden):

Fakta er at AI kommer til å konke ut majoriteten av yrkesgruppene etter hvert og da må nok enda flere leve på staten.

På samme måte som at dampmaskinen gjorde at alle innen industri og produksjon ble arbeidsledige under den industrielle revolusjonen? Eller alle innen kontor, finans, kundeservice mm. ble arbeidsledige da datamaskinen kom for fullt på 80-tallet? Slike katastrofescenario har en tendens til å være dramatisk overdrevet. Jeg har jobbet mye med AI selv og så vidt jeg kan se er vi ikke en gang i nærheten av at AI skulle utkonkurrere mennesker som arbeidskraft på de aller fleste området. Om noe har det bare ført til mer etterspørsel etter denne typen kompetanse.

Dersom du har informasjon som underbygger det at du presenterer dette som et fakta vil jeg gjerne se bevis :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi må alltid se til USA. Uten unntak.

Anonymkode: 3f909...f91

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo si at jeg bryr meg. Syns jo det er synd, men mine handlinger sier noe annet. Tenker ytterst lite på dette fordi det ikke berører meg.

Anonymkode: dd6b9...213

AnonymBruker
Skrevet

Ingen kommer til å bry seg før kriminaliteten rammer dem og de forstår at kriminaliteten er nødvendig for at de fattige skal overleve.

Anonymkode: 532b6...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk i Norge gir faen i de fattige her i landet, så lenge man ikke ligger på søppeldynga og leter etter smuler som man gjør i Afrika så kan de fattige drite og dra. 

Her i Norger vil flere bli fattige og flere bli rikere og ingen kommer til å gjøre noe med det før kriminaliteten er så høy at vi kanskje ikke kan gå tilbake.

Anonymkode: feb3d...281

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er de fattige i Norge? Kan noen forklare meg det? De fattige i Norge får mat på bordet og tak over hodet. Alt over det må det jobbes for. Jeg har kommet fra fattigdom, men fattigdommen skyldtes foreldrene mine som puttet alle penger i sparebøssa, mens barna led uten klær og uten basic needs. Det var ikke samfunnets feil, men mine foreldre som håndterte økonomien på rumpenivå.  Selvforskyldt fattigdom med luksusfelle problemer er ikke fattigdom, men kaos en har lagd i eget liv. 

Anonymkode: 12dee...d75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk i Norge gir faen i de fattige her i landet, så lenge man ikke ligger på søppeldynga og leter etter smuler som man gjør i Afrika så kan de fattige drite og dra. 

Her i Norger vil flere bli fattige og flere bli rikere og ingen kommer til å gjøre noe med det før kriminaliteten er så høy at vi kanskje ikke kan gå tilbake.

Anonymkode: feb3d...281

Ja, hvem sin feil er det at de er fattige? Ikke vil folk flytte på seg og vil leve den mest behagelige bobla uten å løfte en finger. Jeg var fattig, men er ikke det nå lenger. Jeg tok andre valg enn foreldre mine. Høyere utdanning, sparte penger til en bolig, nedbetalte den og kjøpte flere boliger og leier de ut. Jeg hadde ingenting, men har et godt liv. Folk trenger spark bak i rævva og slutte å tro at ting ordner seg selv. Slutte å gjemme regninger og se å få orden i livet sitt. Det er ikke Norges feil at du blir født i feil familie, men det er søren men din feil at du dør i fattigdom. Man har alle muligheter til å gjøre det godt for seg selv. Hvorfor gjør ikke folk bare det da? Forvente at staten skal løse opp i alle personlige problemer går ikke!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, hvem sin feil er det at de er fattige? Ikke vil folk flytte på seg og vil leve den mest behagelige bobla uten å løfte en finger. Jeg var fattig, men er ikke det nå lenger. Jeg tok andre valg enn foreldre mine. Høyere utdanning, sparte penger til en bolig, nedbetalte den og kjøpte flere boliger og leier de ut. Jeg hadde ingenting, men har et godt liv. Folk trenger spark bak i rævva og slutte å tro at ting ordner seg selv. Slutte å gjemme regninger og se å få orden i livet sitt. Det er ikke Norges feil at du blir født i feil familie, men det er søren men din feil at du dør i fattigdom. Man har alle muligheter til å gjøre det godt for seg selv. Hvorfor gjør ikke folk bare det da? Forvente at staten skal løse opp i alle personlige problemer går ikke!

Folk synes det er mest behagelig å la staten løse alt.

Anonymkode: 9bdb8...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokser man opp i fattigdom Så har man et mye dårligere utgangspunkt . Mye angst og depresjon og ofte fedme. Og lite å snakke om.

Anonymkode: f30c4...a56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vokser man opp i fattigdom Så har man et mye dårligere utgangspunkt . Mye angst og depresjon og ofte fedme. Og lite å snakke om.

Anonymkode: f30c4...a56

Det er alt for mange ressurssvake som får barn de ikke klarer forsørge. Så vokser disse barna opp i fattigdom med de problemene som medfølger. Folk er for egoistiske. Ikke få en haug med barn om du ikke har råd til det!

Anonymkode: 9bdb8...ab4

• Liker 2
Gjest Robin666
Skrevet

Litt morsomt at de som klager mest på at vi ikke gjør nok for å bekjempe fattigdom er sosialistene som samtidig importere mer av den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...