Jens Skrevet 14. september 2005 #1 Del Skrevet 14. september 2005 Sønnen min er litt over 4 måneder, veier 7,6 kilo og er 65 cm lang, ergo en stor gutt. Han virker misfornøyd kort tid etter han har drukket 220 mililiter med melk, og storkoser seg med smaksprøvene med grøt jeg gir ham om kvelden. Har holdt på med dette i en uke nå og han koser seg, og får ikke vondt i maven. Kan jeg begynne å gi ham full porsjon grøt kanskje to ganger om dagen, i tillegg til melken, eller er det for tidlig?Kan nevne jeg ikke ammer, men kun gir mme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. september 2005 #2 Del Skrevet 14. september 2005 Har du tenkt å gå direkte fra en liten smaksprøve om kvelden, og til to fulle grøtmåltider pr dag. Tenkt hvilket sjokk det kan bli for den lille magen da!!! Slike ting som dette bør du snakke med helsesøster om. Det er hun som kjenner historien til sønnen din (selv om vi også begynner å vite mye) ;-) Du sier at han er misfornøyd kort tid etter 220ml melk. er du sikker på at det ikke er tenner som er årsaken til det også da? (som du skrev om i et annet innlegg) Hvor mye melk drikker han pr dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 14. september 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 14. september 2005 Han drikker ca en liter i døgnet, pluss att jeg gir ham 2 skjeer med grøt pulver blandet med melk om kvelden. Da spiser han først dette, ca 20 skjeer, og så drikker han 180 ml, og en etter vi har badet ham en halv time senere, drikker han 100 ml til!! Har økt smaks prøvene, fra en t skje, til to- to og en halv. En porsjon grøt er jo ikke mer en en halv dl! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 14. september 2005 #4 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg ville begynt med ett grøtmåltid på kvelden til å begynne med, så kan du øke til to etter en liten uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. september 2005 #5 Del Skrevet 14. september 2005 Uansett - jeg ville ha hørt med helsesøster. Det er hun som sitter med kompetansen her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 14. september 2005 #6 Del Skrevet 14. september 2005 Uansett - jeg ville ha hørt med helsesøster. Det er hun som sitter med kompetansen her ← Må man høre med helsesøster på hver liten ting? Barnet tåler den grøten den nå får, og da hadde ikke jeg hatt noe problemer med å øke til en porsjon per dag, uten å måtte snakke med helsesøster. Hadde vært noe helt annet om barnet ikke tålte grøten, men ikke så lenge barnet ikke har noen problemer. Det er jo det vi skal gjøre, prøve oss frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #7 Del Skrevet 14. september 2005 Det er da heller ikke sikkert at det er en god ide å proppe ungen med mat fordi han er litt misfornøyd innimellom? Det kan jo komme av tannfrembrudd. Hvis han legger på seg som han skal hadde jeg tatt en prat med helsesøster før jeg begynte å øke grøten. Mat er ikke løsningen i alle tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. september 2005 #8 Del Skrevet 14. september 2005 Hvis han legger på seg som han skal hadde jeg tatt en prat med helsesøster før jeg begynte å øke grøten. Mat er ikke løsningen i alle tilfeller. ← Det er dette jeg mente. Mat er ikke løsningen på alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 14. september 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 14. september 2005 Ok, snakket nå med helsestasjonen og de ba meg komme ned så vi fikk veid han, så skulle vi se! Da gjør jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 14. september 2005 #10 Del Skrevet 14. september 2005 Kom innom og si hva helsesøster sa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #11 Del Skrevet 14. september 2005 Jeg begynte med 1 grøtmåltid da sønnen vår var 4 måneder, etter et par uker økte jeg til to. Grunnen til at jeg gjorde dette var at jeg følte at sønnen min var sulten, og det så ut til å stemme. Jeg ammet på det tidspunktet, men følte vel at det gikk mot slutten også. Da han var 5 måneder gikk jeg over til mme og 2 grøtmåltider om dagen. Man kan begynne med grøt fra 4 måneder selv om det anbefales å begynne når de er 6 måneder. Jeg er helt sikker på at du vet om sønnen din trenger mer mat selv. Men, ikke gå direkte fra smaksprøver til grøt 2 ganger pr. dag, la magen bli vant til 1 gang om dagen først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2005 #12 Del Skrevet 14. september 2005 Du kan fint gi ham grøt om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 14. september 2005 #13 Del Skrevet 14. september 2005 Er det slutt på den tiden da ungene skulle fullammes( flaskes) til de var 6 mnd, og ikke spise grøt før etter det? Du kan gradvis øke posjonene, men ikke så mye som to fulle porsjoner med en gang. Dersom ungene har normalvekt trenger de vel ikke grøt før de er nærmere 6 mnd? Jeg spør altså, for det er fire år siden jeg hadde baby.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 14. september 2005 #14 Del Skrevet 14. september 2005 Ser ikke problemet med å gi ungen grøt om han tåler det og vil ha det. Men jeg ville startet gradvis så fordøyelsessystemet hans får venne seg til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 14. september 2005 #15 Del Skrevet 14. september 2005 Er det slutt på den tiden da ungene skulle fullammes( flaskes) til de var 6 mnd, og ikke spise grøt før etter det? Anbefalingen er fortsatt fullamming til 6mnd. MEN, alle barn og alle mødre er forskjellige og det kan være mange grunner til at man f.eks. ikke ammer i det hele tatt, eller at man velger å begynne med grøt eller annen mat for 6 måneders alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gamle Alex Skrevet 15. september 2005 #16 Del Skrevet 15. september 2005 Å tenk at det faktisk ikke er alle som fullammer . Det er faktisk sant. jens- datteren min er litt større enn gutten din (5 mnd ) over 8 kg :-) Jeg begynte som deg med smaksprøver og økte etter en uke med grøt om kvelden + ca 140 ml melk etter det ( etter at hun har badet) En mnd etter økte vi til 2 ganger om dagen. Det er greit nok og høre med helsesøster men gå også med dine egene innstinkter- det er også riktig og her har du gjort alt riktig :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå