Gå til innhold

Uff jeg trodde egentlig jeg var blitt ganske hardhudet men der tok jeg feil...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stod i kø på H&M, det var en mor med barne vogn og to små jenter foran meg, så plutselig at jentene lo og pekte på meg, trodde først det var siden jeg har på en sommer kjole med Disney karakteren stitch men så gestikulerte den ene jenta til den andre en rund mage og sa «Så Feit», moren bare sto og så på.. følte meg egentlig fin i dag men nå henger denne negative energien over meg, skulle virkelig ønske jeg ikke brydde meg, Men hjernen min lar det ikke gå. Angsten min griper tak i sånne ting med en gang og gjentar det i det uendelige😢

Anonymkode: fbef1...fd6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så trist at folk skal være så ekle. Jeg sender deg en klem og håper at du snart føler deg bedre :klem:

Anonymkode: ae34a...444

• Liker 11
Skrevet

Det gir kanskje mening at unger er så frekke når foreldrene bare står og ser på? Hele problemet her er moren som ikke har lært ungene folkeskikk. :fy_fy: Det handler ikke om deg, men om dårlig oppdragelse. Det er moren som skal skamme seg, ikke du. Det er ingenting galt med deg. ❤️

• Liker 18
Skrevet

Nei herlighet, er ikke du som er problemet er denne mora som ikke har lært barnet sitt å oppføre seg. Hun kan ikke ha hatt barnet sitt mye ute blant folk. Kan jo vær dattera tar etter moren og.

Du så sikkert strålende ut. Ikke gi andre makt til å få deg til å føle deg som noe annet enn fantastisk for det er du. :hjerte::duskedame:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barn blir ikke født slik, dette er tillært, gjerne av foreldre. Barn gjør ute blandt folk det foreldre gjør på privaten.

Anonymkode: dbc2a...5ef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Stod i kø på H&M, det var en mor med barne vogn og to små jenter foran meg, så plutselig at jentene lo og pekte på meg, trodde først det var siden jeg har på en sommer kjole med Disney karakteren stitch men så gestikulerte den ene jenta til den andre en rund mage og sa «Så Feit», moren bare sto og så på.. følte meg egentlig fin i dag men nå henger denne negative energien over meg, skulle virkelig ønske jeg ikke brydde meg, Men hjernen min lar det ikke gå. Angsten min griper tak i sånne ting med en gang og gjentar det i det uendelige😢

Men ts, da. 

Du kommer jo til å møte på folk med psykiske problemer der ute. Det er sånn livet er - folk med delt veldig alvorlige psykiske lidelser går rundt og deler hverdagen med oss. Og de er ikke "ekle uvaskede mennesker" - de er lærere, mødre, bestefedre, de jobber i kafeen på hjørnet og i disken på ditt lokale hotell. De er nabodama og folk du møter på bussen.

Det er ikke noe verken jeg eller du kan gjøre med at de er der. Men vi må forsøke å være mer rause med dem, og ikke umiddelbart tenke at deres sykdom har noe med oss å gjøre bare fordi de er syke i vår nærhet. 

Så neste gang du møter en sånn person eller en sånn familie (ja, det vil skje) så må din ryggmargsrefleks være "uff, så synd på de ungene som har en så syk mamma!". 

Anonymkode: 48bed...39b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Men husk at ingen med folkeskikk ville sagt noe sånt. Når det er barn som sa dette og moren bare så på, så burde hun grepet inn i form av å fortelle ungene at sånt sier man ikke. Folk har selvsag ulike kroppsformer, og det er synd at noen opplever slike kommentarer ofte. Det er ikke egentlig noe å ta seg nær av, da som sagt ingen med folkeskikk ville sagt sånt. Men jeg skjønner at man kan bli lei seg likevel, det kan vi alle som opplever sånt. Men det er ikke din feil, TS, du har ikke gjort noe galt. Føler du deg fin så er du det, at noen velger å se deg fra en bevisst negativ side forandrer ikke på det du liker med deg selv. Husk det. 

Anonymkode: 6ed28...b95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn sier mye rart, men mener det ikke nødvendigvis vondt. De er uskyldige frem til en viss alder/modenhet. Nå vet ikke jeg hvor gamle disse jentene var, men du skrev at de var små.

Hvis det var litt sånn hvisking og "pass på så hun ikke hører", da er det en tillært holdning. 

Du skriver at de pekte og lo, så da tenker jeg med en gang at dette er to småbarns impulser, og ikke noe de mente hardt. Håper jeg i hvert fall.

Mor burde du snakket til så ørene flagret. Hva skjer med å fortelle barna at alle er ulike, alle er like mye verdt, og at uansett hva, så skal man ikke peke og le av andre, man skal ikke hviske om andre eller snakke bak andres rygg? Sånt bør irettesettes/forklares med det samme det skjer. 

PS. Jeg er ganske sikker på at du var fin i kjolen. Jeg er veldig glad i Disney 🙂

Anonymkode: a1aa6...05c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke på historien din. Finn på noe bedre. 

Anonymkode: 386be...d40

Jeez, slike ting (mobbing, erting) skjer jo desverre hver dag, ikke så vanskelig å tro på dette -men det er sjukt kjipt gjort av barna, og en helt idiotisk forelder som ikke bryr seg (barna har nok lært av noen..)! 

Anonymkode: 5818f...f41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ts, da. 

Du kommer jo til å møte på folk med psykiske problemer der ute. Det er sånn livet er - folk med delt veldig alvorlige psykiske lidelser går rundt og deler hverdagen med oss. Og de er ikke "ekle uvaskede mennesker" - de er lærere, mødre, bestefedre, de jobber i kafeen på hjørnet og i disken på ditt lokale hotell. De er nabodama og folk du møter på bussen.

Det er ikke noe verken jeg eller du kan gjøre med at de er der. Men vi må forsøke å være mer rause med dem, og ikke umiddelbart tenke at deres sykdom har noe med oss å gjøre bare fordi de er syke i vår nærhet. 

Så neste gang du møter en sånn person eller en sånn familie (ja, det vil skje) så må din ryggmargsrefleks være "uff, så synd på de ungene som har en så syk mamma!". 

Hvis det å gi ungene dårlig oppdragelse er en sykdom, er vi i så fall på god vei til en stor epidemi.

Og nei, alvorlig psykisk syke mennesker er ikke lærere, det er noe som heter skikkethetsvurdering under utdannelse og ved ansettelse. Det gjelder nok i andre yrker også, omså litt mer "skjult" og ikke så høyt snakket om.

Anonymkode: eb7f6...bbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Uffda! Håper moren døde av skam og ikke fikk fram et ord, for det er jo ikke grei oppførsel! Synd ingen sa fra, må være veldig ekkeltå bli snakket sånn til, selv fra barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det er sårt. Håper du klarer å riste det av deg snart. Men: Hvor gamle var barna? Nye rart kommer ut av munnen deres. Da jeg gikk i barnehagen, sa jeg til en mor der «du er jammen tjukk!», hun ble lei seg og svarte «ja, jeg vet det», og mamma holdt på å dø av flauhet over meg. Dette har blitt gjenfortalt, jeg husker det ikke selv. 

Anonymkode: 74839...8ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd noe av det samme. 
var overvektig og gikk forbi noen barn. De sa høyt nok til at jeg kunne høre det. Hun var feit og stygg. Jeg tenkte på det i årevis etterpå. Opplevd mange ganger at folk har sagt, gudameg se den store damen.

Det er vondt 

Anonymkode: 18a2a...750

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Opplevd noe av det samme. 
var overvektig og gikk forbi noen barn. De sa høyt nok til at jeg kunne høre det. Hun var feit og stygg. Jeg tenkte på det i årevis etterpå. Opplevd mange ganger at folk har sagt, gudameg se den store damen.

Det er vondt 

Anonymkode: 18a2a...750

Det er enda verre når de legger på ordet "stygg" i tillegg. At barn kommenterer at noen er tykk trenger ikke nødvendigvis bety at ungene legger noe negativt i det. De lærer jo tidlig at store kropper er "tykke", og anser det ofte som uskyldige, beskrivende ord å bruke, på samme måte som tynn, lang, kort osv. Når de derimot legger på ordet "stygg", så er det ikke like lett å knytte det opp mot barnlig uskyld. Da er det tydelig at de har hørt noe fra voksne om hvilke kropper som er stygge.

Barn er rett på sak, og har man en spesiell type utseende, enten det er tykk/tynn, stor nese, store ører, et fysisk handikap e.l., så sier de høyt hva de tenker. Har man komplekser så er det selvfølgelig sårende uansett, men man må bare skille mellom barnlig uskyld og tydelig dårlige holdninger som kommer fra de voksne.

Jeg jobbet en periode med psykisk utviklingshemmede og fikk spørsmål fra en av dem om jeg hadde baby i magen. Det stakk litt, men jeg vet jo at hun ikke mente noe vondt med det. I hennes verden er det at en dame har stor mage ofte et tegn på at det er en baby inni der. Noe som jo er logisk, og for henne var det bare et nysgjerrig spørsmål fordi hun synes babyer er stas.

Anonymkode: eb7f6...bbb

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men ts, da. 

Nå vet vi ingenting om mulige psykiske lidelser her, men uansett er det ingen unnskyldning for å rakke ned på andre. Jeg er lei av at dårlig oppførsel blir unnskyldt med psykiske lidelser. Man kan ikke noe for hva man føler, men man kan faktisk styre hva man sier. At man har det vondt inni seg gir ikke fripass til å rakke ned på andre. Det er ikke fritt frem å være en drittsekk bare fordi man er syk. Det går an å oppføre seg, selv om man sliter selv.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...